پرده سینما

پایان محتمل جنگ سرد: آشتی شمقدری و عسگرپور

پرده سینما

 

 

 

 

 

 

 

محمدمهدی عسگرپور در جشنواره «سینما حقیقت» عکس از خبرگزاری فارسحضور نمایندگان خانه سینما و در راس آن‌ها مدیرعامل خانه سینما در مراسم افتتاح جشنواره سینما حقیقت و تشکر معاون امور سینمایی از آنان نشانگر تحولاتی در رابطه این دو بخش است.

حضور جواد شمقدری و علیرضا سجادپور در معاونت امور سینمایی آغاز بحث و جدلی‌هایی ظاهراً بی‌پایان میان آنان و مدیران صنفی سینمای ایران بود. این‌ها از جایگزین کردن فردی از سوی دولت به جای نماینده خانه سینما در شورای صدور پروانه ساخت و نمایش آغاز تا پرداخت نشدن بودجه ادامه یافت و گاه وارد فازهای تازه‌ای چون منصوب شدن فردی از سوی شمقدری برای سامان‌دهی به امور صنفی رسید.

در حالی که کمتر از یک ماه به برگزاری انتخابات هیئت مدیره خانه سینما باقی است و پرداخت نشدن مطالبات خانه سینما از سوی دولت منجر به بدهی 600 میلیونی این بخش شده و بعد از آنکه معاون امور سینمایی و نمایندگانش در جشن سینمای ایران حاضر نشدند و نمایندگان خانه سینما نیز به جشنواره‌های دولتی نرفتند این بار حضور محمدمهدی عسگرپور، کامران ملکی و فرهاد توحیدی در مراسم افتتاحیه جشنواره سینما حقیقت و تشکر شمقدری از آنان این تصور را ایجاد می‌کند که شاید همه گفت‌و‌گوهای مسئولان این دو بخش در یکسال و اندی گذشته به فراموشی سپرده شده است.

 

 

تاریخ آغاز بحث

اظهارات نمایندگان معاونت سینمایی

اظهارات نمایندگان خانه سینما

23/ شهریور/ 1387

اعتراض جواد شمقدری به داوری فیلم‌هایی چون «صد سال به این سال‌ها» به کارگردانی سامان مقدم و «خاک آشنا» به کارگردانی بهمن فرمان‌آرا

امین تارخ (سخنگور هیئت مدیره خانه سینما): آثاری که برای رقابت در جشن برای داوران به نمایش درآمده‌اند مشکل قانونی ندارند. تاکید می‌کنم تنها فیلم‌هایی در جشن شرکت می‌کنند که پروانه نمایش دارند یا در یک جشنواره معتبر داخلی حضور داشته‌اند. جشن خانه سینما صنفی است و ما ترجیح می‌دهیم وارد مناسبات غیرصنفی نشویم.

اول تابستان 1388

سجادپور (مدیر اجرایی هیئت اسلامی هنرمندان): تمام کسانی که وجهه اپوزسیون به خود گرفته‌اند، کسانی هستند که گوشت و خون‌شان از پول دولت پر شده، سلول به سلول بدن‌شان از وام‌ها و کمک‌های دولتی پر شده و دانه به دانه کارهای‌شان (که به خاطر آنها شناخته شد‌ه‌اند) از پول دولتی ساخته شده و حالا سر بزنگاه علیه همین دولت و نظام می‌ایستند!

من از همین جا تمام مسئولان ارشاد و تلویزیون را به یک هشدار جدی، بیداری و برخورد فرا می‌خوانم و در عین حال به تمام صنوف سینمایی می‌گویم که الان وقتش است تا نشان دهند که صنف هستند.

خانه سینما به چه دردی می‌خورد، جز اینکه الان بیایید وسط و رسما اعلام کند که هیچ کدام از هنرمندانش ربطی به این آشوب‌ها ندارند و اگر کسی با رسانه‌های خارجی صحبت کرده، خانه سینما باید او را از این صنف اخراج کند. من علت سکوت عجیب خانه سینما را نمی‌فهمم.

اینها می‌گویند یک انتخاباتی بوده، ما اعلام حمایتی کردیم و تمام شده و رفته، نخیر! تمام نشده. شما باید بعد از این اعلام حمایت، اعلام برائت کنید، از این کارها. چطور آن موقع با شور و شوق حرکت می‌کردید. چطور شده که حالا سکوت مرگ آوری به شما دست داده؟ من اکیدا عرض می‌کنم خانه سینما و صنوف سینمایی باید کاملا بیایند وسط و کاملا روشن موضع‌شان را روشن کنند. چون یک شبهات جدی در جامعه وجود دارد که بخشی از بدنه اینها، دارند با این جریان همراهی و همیاری می‌کنند.

چرا درست موقعی که وقت سخن گفتن است، اینان را سکوتی مرگ‌آور می‌گیرید؟ به نظرم حجت بر همه تمام شده و الان مردم از مسئولان انتظار برقراری امنیت دارند و اگر مسئولان در برقراری امنیت ناتوان هستند، اعلام کنند که مردم در این باب کمک‌شان کنند و اگر واقعا ناتوان هستند، اعلام ناتوانی کنند.

محمدمهدی عسگرپور (مدیرعامل خانه سینما): جناب سجادپور! همانقدر که شما انگیزه‌های من را خوب می‌شناسید من هم تا حدی انگیزه‌های شما را از به‌کار بردن اینگونه ادبیات نظامی می‌شناسم. اینجانب بعنوان کسی که بیش از 25 سال سابقه کار اجرایی دارم می‌گویم که نگران نباشید، بودجه‌های صدا و سیما و ارشاد در انتظار و در اختیار شما و دوستانتان خواهد بود و نیازی به پوشاندن این نیت تحت لوای مقدسات و ارکان جمهوری اسلامی ایران نیست. پس بگذارید دست کم شما را کمتر سیاسی و بیشتر فرهنگی بدانند.

این را هم بدانید که با شیوه تفتیش عقاید آن هم پس از عزم عمومی برای آرامش بخشی فقط در کوتاه‌مدت، تکرار می‌کنم در کوتاه‌مدت، موفق به حذف هنرمندان برجسته و جایگزین کردن دوستان کم هنر خواهید شد. یعنی همان نقشه‌ای که سال‌ها در سر شما و دوستانتان بود اما زمینه اجرایش فراهم نشده بود و حتماً در تاریخ از شما همانگونه یاد می‌شود که از مک‌کارتی و لیست سیاه معروفش.

آقای سجادپور! ارض خداوند وسیع است کسی جای کسی را تنگ نکرده و روزی هر کس هم مقدر است.

البته من قویاً معتقدم انتخابات پرشکوه 22 خرداد علیرغم فضای تلخ پس از آن حسن بزرگی برای کشورمان داشت و آن پیدا شدن فرصت استثنایی برای بیان مکنونات قلبی خیلی‌ها بود. فرصتی که کشف بزرگی را در پی خواهد داشت.

بدون شک ادبیات شما باید با 4 سال پیش متفاوت باشد چرا که اکنون فرصت بیان شفافِ خودِ واقعیِ آدم‌ها فراهم شده است و لابد چقدر سخت بوده پنهان کردن این مکنونات در سال‌های ماضی.

تندبادهای سیاست زودگذرند. بر اهل فرهنگ فرض است چنان در بسط خردورزی بکوشند تا در فرصت‌های کوتاهی چون انتخابات شور بر خرد پیشی نگیرد.

روزهای پایانی آبان و اوایل آذر

روابط عمومی معاونت سینمایی: آقای برزیده در سخنانی روز چهارشنبه در بین گروهی از سینماگران ارائه کار شورای پروانه ساخت را بدون حضور خود مبهم و خلاف قانون دانسته بودند. روابط عمومی خاطرنشان می‌کند که آئین‌نامه شورای پروانه ساخت مصوب شماره 21574 ت 19425 مورخ 20 خرداد‌ماه 77 هیأت محترم وزیران در ماده 2 اشعار می‌دارد 2 نفر به پیشنهاد خانه سینما و حکم نهایی معاون سینمایی در این شورا حضور خواهند داشت. در تبصره ذیل این ماده آمده است در صورت عدم‌حضور هر یک از این دو نماینده به پیشنهاد مدیر کل اداره نظارت و ارزشیابی و تصویب معاونت سینمایی فردی جایگزین خواهد شد. در این تبصره هیچ ذکری از درخواست برای معرفی نماینده جدید از خانه سینما نشده است. بنابراین شورا به خاطر کثرت درخواست‌های معطل مانده و صف طولانی درخواست‌کنندگان پروانه ساخت باید با ظرفیت کامل به کار خود ادامه می‌داد ضمن اینکه نماینده دیگر خانه سینما در این شورا فعالانه حضور دارد.

مدیرعامل خانه سینما، در سخنان خود در گردهمایی جامعه اصناف سینمای ایران در تاریخ 27 آبان 1388 به مبهم بودن سیاست‌های دولت در زمینه تولید فیلم‌های سینمایی، صدور 300 پروانه ساخت و اکران 45 فیلم و تعریف جایگاه تازه برای شورای صدور پروانه ساخت در جهت تعیین قابل اکران بودن یا نبودن فیلم‌ها اشاره کرد و یادآور شد که برای روشن شدن این ابهامات نامه‌ای به جواد شمقدری، معاون امور سینمایی وزیر ارشاد نوشته که هنوز پاسخی دریافت نکرده است.

در پی این سخنان عبدالحسن برزیده، یکی از دو نماینده خانه سینما در شورای صدور پروانه ساخت (در کنار منوچهر شاهسواری)، روز جمعه 29 آبان در گفت و گویی با خبرگزاری ایسنا اعلام کرد از شورای صنفی نمایش استعفا داده و دو هفته است که در جلسات این شورا حضور نیافته است.

اواخر فروردین ماه 1389

جواد شمقدری در نشست خبری با اهالی مطبوعات: مسئله اختلاف میان ما و خانه سینما به حدی واضح است که نیاز به ذکر مصداق​های آن نیست. اختلاف نطری جدی بین ما و کسانی که اکنون ریاست خانه سینما را برعهده دارند، وجود دارد. ما در بسیاری موارد با یکدیگر مشکلات بسیاری داریم که حالا برخی می​توانند آن را شخصی و جناحی و برخی آن را مدیریتی ارزیابی کنند.

در مورد پیغام من از سوی فردی به خانه سینما مبنی براینکه مشکلات ما با خانه سینما جدی است باید بگویم این مسئله پنهان نبود،​ بلکه من در جلسه​ای رسمی عنوان کردم تا زمانی که این افراد در راس خانه سینما وجود دارند، مشکلات ما همچنان ادامه خواهد داشت. ما می​خواهیم کار کنیم و نمی​توانیم با بخشی همانند خانه سینما که با ما در تعارض است، کار کنیم.  خانه سینما با ما جنگ و تعارض دارد. خانه سینما باید با ما همدل شود.

ما به افراد کار نداریم، اما به عسگرپور توصیه کردیم این رویه را ادامه ندهد. من به همراه فرهاد توحیدی در سفر حج بودیم و همدیگر را دوست داریم. دوستان خانه سینما باید بدانند در این بخش باید به زودی تحول رخ دهد. کانون کارگردانان خانه سینما در زمینه این تحولات گام برداشته، اما بودجه خانه سینما متوقف به این اتفاقات نیست و به دلیل نبود بودجه شاهد تاخیر در پرداخت هستیم.

 

محمدمهدی عسگرپور در نشست خبری با اهالی مطبوعات: مجموعه فعالیت‌های یک نهاد صنفی با مجامع حاکمیتی سابقه‌ای دارد که بر همه ما مشخص است. و همان‌طور که گفتم در دوره‌های مختلف نوعی سردرگمی در این زمینه وجود داشته است. به عنوان مثال در شورای صدور پروانه ساخت یا بحث بودجه و غیره هم این مسأله به چشم می‌خورد. بحث من هم برروی یک معاون کل یا یک مدیر نیست بلکه آن‌چه که برای من مهم است این است که باید این رابطه تصحیح شود.

به عنوان مثال در خصوص پروانه ساخت اگر همان‌ موقع می‌گفتند که لازم نیست نماینده‌ای از خانه سینما در این جلسات حضور داشته باشد، شاید همه‌چیز بهتر بود و حداقل ما می‌فهمیدیم که مدیران جدید ترجیح می‌دهند که همه‌چیز را خود کنترل کنند. اما باید توجه داشته باشیم که هر شیوه و استراتژی یک دولت نیازمند به راهکارهای قانونی است و برای عملی‌کردن آن لازم است که مسایل قانونی هم مورد توجه قرار گیرند. در این زمینه هم لازم بود که حداقل ابتدا اساسنامه را تصحیح کنند، چراکه به هرحال آن آیین‌نامه به تصویب هیأت وزیرانی رسیده بود که همه آن‌ها برگزیدگان رییس‌جمهوری بودند که او هم با رأی مردم انتخاب شده بود.

حال هم دوستان می‌توانند این اساسنامه را تغییر دهند، اما این شیوه پسندیده‌ و بزرگ‌منشانه‌ای نیست و قطعا در تاریخ هم باقی خواهد ماند.

علاوه بر این موضوع، مسایل دیگری هم هست که شاید شما کم‌تر از آن اطلاع داشته باشید، اما به هرحال گاه مسایل توسط آدم‌های خوش‌سلیقه تا حدی تعدیل می‌شوند و گاه با روی کارآمدن مدیران کج‌سلیقه اوضاع بدتر هم می‌شود.

24 و 25 فرودین

روابط عمومی معاونت سینمایی: پیرو مطرح شدن بحث حضور نداشتن نمایندگان خانه سینما در شورای پروانه ساخت گرچه بارها در این مورد توضیح داده شده مجدداً مواردی را به اطلاع می‌‌رساند.

پس از انتصاب مدیر کل جدید ادارۀ ارزشیابی و نظارت و آغاز مجدد فعالیت شورای پروانه ساخت بعد از مدتی وقفه، جناب آقای برزیده یکی از نمایندگان خانه سینما در این شورا پس از حضور در یکی از جلسات اعلام استعفا کرد.

حدود پنج هفته بعد ایشان در یک مصاحبه استعفای خود و دلایل آن را اعلام کرد. سپس هفته بعد از آن مصاحبه جناب آقای شاهسواری نماینده دیگر خانه سینما اعلام کرد که به دلیل دستور هیئت مدیره خانه سینما نباید دیگر در جلسات شورا حضور یابد.

از آنجا که حضور نداشتن این دو فرد به تعطیلی شورا منجر می‌شد طبق آئین‌نامه شورای پروانه ساخت مصوب هیئت وزیران به تاریخ 20/3/77 ماده(2) تبصره ذیل ماده که تصریح دارد «در غیاب نمایندگان خانه سینما دو نفر به انتخاب معاون سینمایی جایگزین می‌شود.»، دو عضو جدید دقیقاً با عنوان تهیه‌کننده و کارگردان جایگزین دو نماینده خانه سینما که تهیه‌کننده و کارگردان بودند شدند تا با عنایت به کثرت درخواست‌ها وقفه‌ای در فیلمسازی پدید نیاید، بدیهی است در دوره آتی تشکیل شورای پروانه ساخت از نمایندگان خانه سینما مجدداً دعوت به عمل خواهد آمد.

روابط عمومی خانه سینما: 1- همانگونه که در اطلاعیه روابط عمومی معاونت سینمایی در تاریخ یک آذر ماه آمده است آقای برزیده در اعتراض به برخی سیاست های اعلام شده در شورای پروانه فیلسازی استعفا داده​اند. بر همین اساس هیئت مدیره خانه سینما در تاریخ 20 آبان ماه از معاونت سینمایی تقاضای تشکیل جلسه​ای مشترک با مدیرکل نظارت و ارزشیابی برای بررسی مسایل پیش آمده مطرح کرد.

سوگمندانه به این در خواست هیچ پاسخی داده نشد. برخلاف این بی​توجهی عامدانه، هیئت مدیره خانه سینما در تاریخ 30 آبان ماه با برگزاری نشستی با کانون کارگردانان نماینده جدیدی برای جانشینی نماینده مستعفی خود انتخاب و به اداره کل نظارت و ارزشیابی معرفی کرد. سوگمندانه معاونت سینمایی او را نیز در دو جلسه پیش رو دعوت نکرد. پس از آن بود که خانه سینما با نامه​ای از آقای شاهسواری (دیگر نماینده جامعه اصناف) نیز تقاضا کرد که تا تعیین تکلیف دعوت از نماینده دیگر خانه سینما در شورای پروانه ساخت، به نمایندگی از جامعه اصناف در شورای یاد شده شرکت نکند. گرچه از ابتدای روی کار آمدن مدیریان جدید سینمایی جسته و گریخته به کرات شنیده شده بود که ترکیب شورای یاد شده تغییر خواهدکرد و منتظر فرصتی برای اعمال و اعلام آن هستند که البته امری طبیعی و مدیریتی است، اما کنار نهادن سهم نهادهای مدنی به عنوان نمایندگان مردم آن هم بدون شجاعت و قبول مسئولیت امری نا ممدوح و غیر اخلاقی است.

2- هیئت مدیره خانه سینما در دیداری در دفتر معاونت سینمایی(هفته نخست دی ماه سال گذشته) از جناب شمقدری تقاضا کرد تا برای شفاف​سازی مناسبات جامعه اصناف سینمایی و حاکمیت و به منظور رعایت سهم اندک جامعه سینمایی در تصمیم گیری​ها از نمایندگان جامعه اصناف برای حضور در شورای پروانه ساخت دعوت کند. ایشان نیز قول دادند برای پیشگیری از شائبه بی​احترامی به اعضای جدید، تا دو ماه دیگر این دعوت انجام می​شود. پس از آن مدیرعامل خانه سینما اواسط بهمن ماه در نامه​ای به او این قول را یادآور شد که سوگمندانه این قول نیز جامه تحقق نپوشیده است.

اواخر فروردین اوایل خرداد

در حال حاضر تمامی بخش​های سینمایی به دلیل آنکه بخشی از بودجه سینما زمانی که ما مسئولیت را برعهده گرفتیم، هزینه شده بود، دچار مشکل شده​اند که خانه سینما هم از این قاعده مستثنا نیست.

ما درصدد هستیم تا این 30 درصد بودجه را تامین کنیم تا بتوانیم بخشی از بودجه خانه سینما را نیز پرداخت کنیم.

 

محمدمهدی عسگرپور: 38 درصد از بودجه سال گذشته ما پرداخت نشده و من شنیدم که می‌گفتند به همین میزان از منابع مالی بقیه بخش‌ها هم کاسته شده است.

حال من نمی‌دانم که آیا واقعا این اتفاق افتاده یا خیر؟ اما می‌دانم که اگر چنین اتفاقی هم بیفتد کسی که نگاهی جامع به مسائل سینما دارد، می‌داند که کل بودجه خانه سینما به اندازه یک یا یک‌ونیم فیلم است و اگر تمام این فعالیت‌ها را بخواهد یک نهاد دولتی انجام دهد بد نیست که ببینیم آنها چقدر هزینه می‌گیرند.

نیمه مرداد

سید محمد حسینی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی: یکشنبه 17 مرداد در مراسم اهدای جایزه به خبرنگاران): ضرورتی برای حضور در این گردهمایی وجود ندارد و بحث امنیت شغلی بحث جدیدی نیست. وضعیت سینما بهتر از قبل خواهد شد چرا که دولت به صورت جدی از سینمای ایران حمایت می‌کند. اینکه اهالی سینما نگران امنیت شغلی خود هستند تعجب‌آور است چرا که کارهای خوبی در حوزه‌های مختلف سینمایی در زمینۀ ساخت سالن سینما و تولید فیلم انجام شده و با اقدامات بیشتری که دولت قصد انجام آنها را دارد جای نگرانی برای امنیت شغلی وجود ندارد.

شمقدری (شنبه 16 مرداد): تصور من این است که این موضوع باز دستاویز رفتارهای سیاسی بعضی آقایان شده که باید عزیزان و همکاران ما هوشیار باشند. موضوع امنیت شغلی با یک گردهمائی حل نمی‌شود بلکه حداقل کار تشکیل کارگروه‌های کارشناسی است تا نسبت به نحوه عملی شدن آن به راه حل‌ها بیندیشند و گروهی هم پیگیری کند تا این موضوعات از طریق مجلس، دستگاه‌های دولتی ذیربط به سرانجام خود برسد.

آمریکا و اذناب داخلی‌اش درصدد هستند جو بی‌اعتمادی و ناامنی را در کشور دامن بزنند. آنها این روزها تلاش می‌کنند با غوغاسالاری و هیاهوی رسانه‌ای تأثیرات قطعنامه‌های تحریم شورای امنیت را به رخ جهانیان و افکار عمومی بکشانند و چون دستشان خالی است و نظام قدرتمندانه به تدبیر امور داخلی و خارجی خود شتاب بیشتری داده است آنها درصدد هستند از طریق بعضی تحرکات و بعضی اظهارنظرات، مصادیقی بر تأثیرات تحریمها بر جامعه ایرانی ارائه دهند. سینماگران ایرانی جزو قشر زحمتکش و در عین حال وفادار به نظام هستند نباید رفتار و اهداف عده معدودی چهره آنان را در نزد مسئولان و مردم مخدوش سازد.

روابط عمومی خانه سینما (بامداد دوشنبه 18 مرداد): می‌خواستیم در خانه سینما گرد هم جمع شویم تا از فقدان امنیت شغلی سخن بگوییم، اما ناچار از لغو گردهمایی شدیم.

مهر ماه 1389

شمقدری: انالله و انا الیه راجعون من از خانواده شهدا عذر می‌خواهم، من از شهدای عزیز که خون مقدسشان برای رویش و نهال انقلاب اسلامی ریخته شد تا به درخت تناور و پر برکتی تبدیل شود عذر می‌خواهم، من از ایثارگران و جانبازان که سال‌هاست درد و رنج ناشی از زخم‌های جراحت را به عشق رشد و شکوفائی نظام جمهوری اسلامی صبورانه تحمل می‌کنند عذر می‌خواهم، من از ملت بزرگ و قهرمان ایران که با بزرگواری زخم زبان جاهلان را که به اسلام و انقلاب طعنه می‌زنند و آن را نشنیده می‌گیرند عذر می‌خواهم، من از محضر رهبر بزرگ انقلاب اسلامی عذر می‌خواهم. من در درگاه الهی و در پیشگاه امام حاضر مهدی موعود طلب عفو و بخشش می‌نمایم.

اینکه در مراسمی بنام جشن خانه سینما با هلهله و شادی بی‌خبران و غافلان پایان نظام جمهوری اسلامی ایران را آرزو می‌کنند چه باید کرد!

کسی که از روی غرور جاهلانه و شاید هم غفلت چنین سخنانی بر زبان می‌راند چه پاسخی دارد؟! کسانی که شنیدند و سکوت کردند، کسانی که تشویق کردند و هلهله سر دادند، به راستی می‌دانند کجا ایستاده‌اند می‌دانند پا گذاشتن روی میراث بزرگ امام و رهبر کبیر انقلاب اسلامی و پایمال کردن خون ده‌ها هزار شهید چه جفای بزرگی است؟

حتماً نمی‌دانند. والاّ فرزندان این آب و خاک مثل همه آحاد ملت بزرگ و قهرمان ایران در هر شرایطی حاضر نیستند از انقلاب و نظام خود فاصله بگیرند.

این آفت شاه‌نشینان در سینماست که گاهی گرفتار هیجان و گاهی لجبازی و گاهی غفلت و سرخوشی می‌شوند. امیدوارم خداوند از این لغزش‌ها بگذرد و بر بیچارگی ما این خطاها را ببخشاید و رحم نماید. مباد که در روز جزا در پیشگاه صالحان و اولیاء و شهدا سرافکنده باشیم.

روابط عمومی خانه سینما: بیانیه سراسر کذب معاونت سینمایی درباره جشن سینمای ایران مایه شگفتی است.

با تاسف و تلخی باید گفت شرایط جاری جامعه به گونه ای است که غلبه رفتارها و گفتارهای هیجانی، فارغ از اغراض و نیات نهفته در پس پشت آن تبدیل به سکه رایج شده است.

گذشته از آن که رفتار و گفتار هیجانی و احساساتی از جانب فیلمساز یا مدیر فرهنگی باشد باید گفت که نیاز کشور، جامعه و فرهنگ به تدبیر و عقل و انصاف ضرورتی انکار ناپذیر است.

آنچه در جشن سینمای ایران گذشت به استناد وقایع ثبت شده در حافظه دوربین ها و حضور دهها خبرنگار و صدها تن از اهالی فرهیخته سینمای ایران به هیچ وجه با اتهاماتی که در بیانیه معاونت سینمایی آمده همخوانی و مطابقت نداشته و ندارد.

قطعا اگر بپذیریم فصل الخطاب تفاسیر از هر گفته و نوشته‌ای قوانین حقوقی کشور باشد آنگاه است که می‌توان با خیالی آرام و بی تشویش مهار امور را به مجرای عقلانیت سپرد.

خانه سینما بر مدار آن چه تاکنون عمل نموده است نیاز امروز جامعه سینمایی کشور را در عقلانیت و آرامش می داند لذا با رد هر نوع رفتار مبتنی بر احساسات بالاخص از ناحیه مدیران فرهنگی، ضرورت امروز سینمای ایران را کار مضاعف مدیران برای نجات سینمای گرفتار بحران می‌داند.

 

مهر 1389

محمد حسینی: سال گذشته که این اتفاقات در مورد بعضی از هنرمندان افتاد گفتیم اینها به هر حال روح لطیفی دارند و شاید به طور عمیق وارد مباحث سیاسی نشده‌اند اما الان دیگر اگر کسی بخواهد جنبش مُرده سبز را زنده کند معنی ندارد.

ما با هیچ شخصی از جمله آقای فرهادی یا دیگرانی که تحت تاثیر هیجانات حرف‌هایی زده‌اند بحثی نداریم. حرف ما با حلقه گردانان این محافل است. مسئله ما کسانی است که به صورت سازماندهی شده دارند ارزش‌های اسلامی را زیر پا می‌گذارند. البته خود آقای فرهادی هم متوجه شده که حرف‌هایش در جشن خانه سینما نامناسب بوده است. اینکه کسی آرزو کند که فردی ضد انقلاب مثل محسن مخملباف و خانواده‌اش برگردد به ایران و انتظار هم داشته باشد که ما برایش فرش قرمز پهن کنیم نشان می‌دهد که مسئله دیگر صنفی و سینمایی نیست. اینکه عده‌ای هم بیایند در آن فضا برای این حرف‌ها سوت و کف بزنند از نظر ما محکوم است و قابل قبول نیست و به جد انتظار داریم که این روند را اصلاح کنند.

عسگرپور: خداوند را بسیار شاکرم که بعد از گذشت یک سال از مسئولیت تان در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی غیر از مباحث کلی که گفتنشان چندان پیش‌زمینه و تجربه خاصی لازم ندارد بالاخره سخنی در خصوص مسائل صنفی سینما گفتید و به قاعده «تا مرد سخن نگفته باشد عیب و هنرش نهفته باشد» عیب و هنرتان را نمایاندید...

... متأسفم که باید بگویم جنابعالی به هیچ عنوان امکان تسلط پیدا کردن به موضوعات مختلف تحت مسئولیتتان را فراهم نکردید. هم شما هم خدایتان و تا حدی امثال ما می‌دانیم که حداقل در حوزه ی سینما تعداد نشست‌های جدی و تخصصی‌تان با دست‌اندرکاران به تعداد انگشتان یک دست هم نمی‌رسد

و لابد تصور کردید، مجبورید کار را به شکل پیمانکاری به معاونانتان از جمله معاونت سینمایی واگذار کنید...

... مگر امثال ما از کجا آمده بودند؟ مگر شما از کجا آمده‌اید؟ مایلید سوابقمان را حداقل از تاریخ  12/11/57 تاکنون با هم مقایسه کنیم؟

امسال اکثریت مخاطبان و علاقه‌مندان سینما با سلیقه‌ها و گرایش‌های مختلف معتقد بودند که مجموعاً یکی از بهترین جشن‌های سینمای ایران در طول چند سال گذشته را تجربه کرده‌اند. تا اینکه بیانیه هیستریک معاونت امور سینمایی‌تان که با هدف برهم زدن تمرکز مدیران و دست‌اندرکاران نسبت به ناکامی‌های پی در پی اخیرشان و عدم توانایی در جذب سینماگران شاخص منتشر شد. بیانیه‌ای که به زعم خیلی‌ها برگرفته از رفتار رئیس جمهور پیشین آمریکا بود که برای حمله به یک سرزمین خوب است بهانه‌ای پیدا کنی، آنرا بزرگ کنی، با دروغ آمیخته‌اش کنی، از هجمه رسانه‌ای هم بهره‌گیری و به آن سرزمین حمله کرده و آن را اشغال کنی!

ای کاش روزی شهامت داشته باشیم و از ملت شریف ایران، شهدای عزیز، جانبازان گرانقدر، ایثارگران، مقام معظم رهبری و امام زمان علیه‌السلام بابت کوتاهی‌ها و بی‌کفایتی‌هایمان در روند پیشرفت و آبادانی کشورمان عذرخواهی می‌کردیم...

مهر و آبان 1389

سکوت، سکوت، تشکر معاون امور سینمایی از حضور نمایندگان خانه سینما در مراسم افتتاحیه.

حمایت گسترده سینماگران از مدیرعامل خانه سینما، طرح مسئله بدهی 600 میلیونی خانه سینما و حضور عسگرپور، کامران ملکی و فرهاد توحیدی در مراسم افتتاحیه جشنواره سینما حقیقت.

 

 

 

 

 

 

 

منبع: خبرآنلاین


 تاريخ ارسال: 1389/8/18
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.