پرده سینما

اعلام نامزدهای بهترین های شب منتقدان سینمایی ایران

پرده سینما

 

 

 

 

 

 

 

 

 

-شب منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران بدون یك ریال بودجه روز جمعه هشتم بهمن ماه در فرهنگسرای ارسباران برگزار می‌شود.

- اعلام نامزدهای بهترین های شب منتقدان سینمایی ایران

 

از چپ به راست: احمد طالبی نژاد، جواد طوسی، خسرو دهقان، طهماسب صلح جو، و فریدون جیرانی در مراسم سال 1388 شب منتقدان. عکس از الهام عبدلی، سایت پرده سینمابه گزارش فارس، نشست رسانه‌ای چهارمین شب منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران صبح امروز با حضور علی علایی (رئیس شورای مركزی انجمن منتقدان)، كیوان كثیریان (عضو شورای مركزی) و وحید اسلامی(سخنگوی انجمن) در محل خانه سینما برگزار شد.

بر اساس این گزارش در ابتدای این نشست وحید اسلامی با بیان این مطلب كه چهارمین جشن منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران با توجه به قرار گرفتن این جشن در ایام اربعین حسینی تحت عنوان شب منتقدان و نویسندگان برگزار می‌شود، گفت: این برنامه و جوایز آن بیشتر جنبه معنوی دارد و هنرمندان و سینماگران اغلب نگاه مثبتی به این جایزه دارند.

كیوان كثیریان با اشاره به دلایل تأخیر در برگزاری این مراسم گفت: ما از سه جشنی كه تاكنون برگزار كرده‌ایم، اغلب با تأخیر روبه‌رو بوده و باعث شده است كه از 4 جشن سه جشن آن در زمستان برگزار شود.

وی افزود: مشكلات مالی دو سال گذشته خانه سینما این تأخیر را تشدید كرده و جشن‌های سایر صنوف نیز با تأخیر برگزار شده‌اند و دچار این مشكل بوده‌اند. تلاش‌هایی در حال انجام شدن است تا مشكلات مالی و وابستگی مالی به منابع مالی از بین برود.

كیوان كثیریان با بیان این مطلب كه انجمن منتقدان سینمای ایران برگزار شدن این جشن را به برگزار نشدن آن ترجیح می‌دهند، گفت: ما بین برگزار نكردن و برگزاری این جشن دچار شك و تردید بودیم و ترجیح دادیم كه این جشن برگزار شود و به دلیل مشكلات متعدد صورت مسئله را پاك نكنیم.

وی افزود:‌ هنوز ریالی برای برگزاری این جشن به عنوان بودجه نداریم، قول‌هایی گرفته‌ایم و قرار است صندوق اعتباری مالی به ما مبلغ اندكی پول اختصاص دهند و همچنین خانه هنرمندان نیز مبلغی به حساب انجمن واریز كنند. با چند مركز فرهنگی مثل انتشارات سوره مهر، مركز موسیقی بتهوون، شهر كتاب و نشر هرمس نیز برای همكاری صحبت كرده‌ایم كه مواد فرهنگی در اختیار ما قرار داده‌اند.

کیوان کثیریانكثیریان اضافه كرد: چهارمین شب منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران ساعت 18 روز جمعه 8 بهمن در فرهنگسرای ارسباران برگزار می‌شود كه یك بخش آن به داوری فیلم‌های جشنواره فجر سال گذشته مربوط می‌شود. در این بخش 9 رشته شامل بهترین فیلم، كارگردانی، فیلمنامه،‌ بازیگر اول و دوم مرد، بازیگر اول و دوم زن، بازیگر مكمل مرد، بازیگر مكمل زن،‌ جایزه استفاده خلاقانه از فناوری‌های نوین، جایزه خلاقیت و استعداد درخشان مورد بررسی قرار گرفته است.

وی گفت: داوری‌ها در این زمینه انجام شده و جوایز مشخص شده‌اند بخش دومین جشنواره مطبوعات سینمایی نیز كه اولین دوره آن برگزار كردیم، امسال متنوع تر از سال‌های پیش برگزار خواهد شدو تعداد آثار بیشتری به دست ما رسیده است. 300 اثر برای ارزیابی به دست ما رسید كه در هفت بخش اصلی و چهار بخش جنبی مورد بررسی قرار گرفتند.

كثیریان افزود: بخش وبلاگ‌ها را سال گذشته كنار گذاشتیم و امسال سایت‌های اختصاصی سینما و خبرگزاری‌ها را نیز در كنار همه بخش‌های مختلف بررسی كرده‌ایم كه جوایز آن نیز اهدا خواهند شد.

وی خبر از برگزاری بزرگداشت محسن سیف در شب منتقدان داد و گفت: در این جشن بزرگداشت منتقدان سینمای ایران را برگزار خواهیم كرد كه یكی از آنها بزرگداشت محسن سیف از منتقدان پیشكسوت است و باقی بزرگداشت‌ها نیز متعاقبا مشخص خواهد شد.

كثیریان در پاسخ به این سؤال كه انجمن منتقدان سینمای ایران تا چه میزان در برگزاری این مراسم مورد حمایت معاونت سینمایی قرار داشته است، گفت: ما یک ریال از معاونت امور سینمایی دریافت نكردیم. اعضای انجمن منتقدان به صورت شخصی با ماجراهای خانه سینما و معاونت امور سینمایی برخورد می‌كنند و در انجمن تنشی در این باره به وجود نیامده است چون جبهه‌گیری صنفی در این زمینه جدا از بحث فردی است و انجمن هر زمان موضع‌گیری رسمی داشته باشد، بیانیه صادر می‌كند و هر كدام از اعضا كه موافق بیانیه هستند آن را امضاء‌ خواهند كرد. صراحتا باید اعلام كنم كه در دو دوره اخیر در زمینه نظرات مختلف و شخصی افراد هیچ تنشی در انجمن وجود نداشته است.

وی درباره چگونگی ارزیابی آثار شركت كننده در دومین جشنواره مطبوعات سینمایی گفت: تمامی تلاش ما این بوده است كه بهترین و استانداردترین نوع ممكن داوری‌ها صورت بگیرد و نسبت به دوره قبل افزایش كمی و كیفی داشته‌ایم و برخلاف سال گذشته اسم صاحب اثر و رسانه‌اش را حذف كردیم و آن را كدگذاری نمودیم تا بدون هیچ پیش فرض ذهنی به داوری بپردازیم.

.محمدرضا فروتن در مراسم سال 1388 شب منتقدان. عکس از الهام عبدلی، سایت پرده سینماكیوان كثیریان در پاسخ به این سؤال كه انجمن منتقدان سینمای ایران در جشنواره 29 فیلم فجر مشاركت خواهند كرد، گفت: امسال نیز مثل سا‌ل‌های گذشته با انجمن منتقدان درباره برگزاری جلسات نقد و بررسی جشنواره فیلم فجر مذاكره‌ای صورت نگرفته ولی ما پیشنهادهای خود را ارائه می‌دهیم و نامه‌ای هم برای جشنواره ارسال می‌كنیم و نشان می‌دهیم كه ما آماده همكاری برای جشنواره را داریم ولی بیشتر از این تمایل نداریم كه اصرار بورزیم و دوستان هستند كه نسبت به سپردن این ماجرا به تشكل انجمن تصمیم‌گیری می‌كنند.

وی افزود: سال‌های گذشته حتی اداره سینمای مطبوعات به انجمن منتقدان سپرده شد كه نتیجه خوبی هم داشت و نسپردن این ماجرا به نظرم به جلسات نقد و بررسی جشنواره ضربه زده است.

كثیریان درباره برگزاری جداگانه دومین جشنواره مطبوعات سینمایی گفت: امسال جوایز فجر را از جشن جدا می‌كنیم و قبل از پایان سال جوایز فجر را به برگزیدگان اهدا خواهیم كرد و جشن مطبوعات را نیز در زمان خودش برگزار می‌كنیم.

كثیریان خبر از انتخاب بهترین‌ نقدهای سی سال گذشته در مطبوعات داد و گفت: ما از یك سال پیش برنامه انتخاب بهترین نقدهای سی سال گذشته به مطبوعات را ریخته‌ایم كه اكنون به بیشتر از 50 نقد انتخاب شده رسیده‌ایم. برای اینكه این موضوع حساسیت‌برانگیز نباشد تمام تلاش ما این است كه لیست انتخابی ما خدشه‌ناپذیر باشد. این نقدها كارشناسی شده و داوری نسبت به آنها صورت نمی‌گیرد و دوستان متعددی برای انتخاب این نقدها مورد مشورت قرار گرفته‌اند. تلاش ما این است كه نقدهای ماندگاری كه در این سی سال ارائه شده را پیدا كنیم.

وی همچنین گفت: ما برای این برنامه كارت دعوت چاپ نكرده‌ایم و تمامی دوستان از همین جا دعوت می‌شوند تا به شب منتقدان سینمای ایران بیایند.

 

نامزدهای بهترین آثار بیست‌ و هشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر به انتخاب داوران انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران در 8 رشته برای دستیابی به جایزه منتقدان رقابت می‌كنند.

 

به گزارش فارس به نقل از روابط عمومی انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران، كاندیداهای هیئت داوری شب منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران كه روز جمعه هشتم بهمن ماه در فرهنگسرای ارسباران برگزار می‌شود، به ترتیب حروف الفبا به این شرح است:

 

نامزدهای بهترین فیلم

 

1- به رنگ ارغوان (به تهیه‌كنندگی سیدجمال ساداتیان)

2- پرسه در مه (به تهیه‌كنندگی جواد نوروزبیگی)

3- طهران، تهران (به تهیه‌كنندگی محمدعلی حسین‌نژاد)

4- كیفر (به تهیه‌كنندگی سعید سعدی)

5- هفت دقیقه تا پاییز (به تهیه‌كنندگی سیدجمال ساداتیان)

 

نامزدهای بهترین كارگردانی

 

1- بهرام توكلی (پرسه در مه)

2- ابراهیم حاتمی‌كیا (به رنگ ارغوان)

3- حسن فتحی (كیفر)

4- عبدالرضا كاهانی (هیچ)

5- داریوش مهرجویی و مهدی‌ كرم‌پور (طهران، تهران)

 

نامزدهای بهترین فیلمنامه

 

1- به رنگ ارغوان (نوشته ابراهیم حاتمی‌كیا)

2- پرسه در مه (نوشته بهرام توكلی)

3- كیفر (نوشته علیرضا نادری)

4- نفوذی (نوشته داود امیریان)

5- هفت دقیقه تا پاییز (نوشته محسن تنابنده)

 

نامزدهای بهترین بازیگر اول مرد:

 

1- شهاب حسینی (پرسه در مه)

2- مصطفی زمانی (آل)

3- حمید فرخ‌نژاد (به رنگ ارغوان)

4- حامد كمیلی (پسر آدم دختر حوا)

5- مهدی هاشمی (هیچ)

 

نامزدهای بهترین بازیگر اول زن

 

1- مهناز افشار (طبقه سوم)

2- نگار جواهریان (طلا و مس)

3- لیلا حاتمی (پرسه در مه)

4- مریلا زارعی (كیفر)

5- فاطمه معتمد آریا (صد سال به این سال‌ها)

 

نامزدهای بهترین بازیگر مكمل مرد

 

1- مهران احمدی (هیچ)

2- رضا بابک (به رنگ ارغوان)

3- حامد بهداد (كیمیا و خاک)

4- جمشید هاشم‌پور (كیفر)

5- هدایت هاشمی (لطفاً مزاحم نشوید)

 

نامزدهای بهترین بازیگر مكمل زن

 

1- مرضیه برومند (هیچ)

2- پانته‌آ بهرام (هیچ)

3- نگار جواهریان (هیچ)

4- گلچهره سجادیه (حوالی اتوبان)

5- مهراوه شریفی‌نیا (پشت در خبری نیست)

 

نامزدهای جایزه استفاده خلاقانه از فناوری‌های نوین

 

1- تورج اصلانی (برای فیلمبرداری فیلم بدرود بغداد)

2- حامد ثابت (برای موسیقی فیلم پرسه در مه)

3- حمید خضوعی ابیانه (برای فیلمبرداری دو فیلم ملک سلیمان و پرسه در مه)

4- بهرام دهقانی (برای تدوین فیلم پرسه در مه)

5- فرشاد محمدی (برای فیلمبرداری دو فیلم آل و آناهیتا)

 

نامزدهای جایزه خلاقیت و استعداد درخشان

 

1- سیاوش اسعدی (حوالی اتوبان)

2- مجید برزگر (فصل باران‌های موسمی)

3- بهرام بهرامیان (آل)

4- شبنم عرفی‌نژاد (پشت در خبری نیست)

5- مهدی نادری (بدرود بغداد)

 

داوران این انجمن در جشنواره سال گذشته عبارتند از: محمود گبرلو، مهرزاد دانش، حسین گیتی، علی علایی، امیر قادری، حمید گرشاسبی و خسرو نقیبی.


 تاريخ ارسال: 1389/11/3
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.