پرده سینما

اولین زن برنده اسكار كارگردانی، یكی از صد زن تاثیرگذار دنیاست

پرده سینما

  

 

 

 

 

 

 

 

 

كاترین بیگلو، كارگردان سرشناس هالیوود در فهرست 100 زن تاثیرگذار و قدرتمند جهان قرار گرفت.

 

 کاترین بیگلوبه گزارش ایسنا، روزنامه گاردین به مناسبت روز جهانی زن، فهرستی از 100 زن تاثیرگذار و قدرتمند جهان در عرصه‌های سینما، سیاست، تلویزیون، ادبیات، موسیقی و ورزش را ارائه كرد. در این فهرست نام كاترین بیگلو 59 ساله، فیلم‌ساز معروف هالیوود و اولین زن برنده اسكار بهترین كارگردانی به چشم می‌خورد.

كاترین بیگلو متولد 27 نوامبر 1951 كارگردان معروف هالیوود و همسر سابق جیمز كامرون، تنها فرزند مدیر كارخانه‌ رنگ‌سازی است كه در شهر كالیفرنیا متولد شد. وی ابتدا به‌عنوان دانشجوی نقاشی وارد دانشگاه شد و در سال 1972 در رشته‌ هنرهای زیبا فارغ‌التحصیل شد. وی سپس در رشته‌ نقد و نظریه‌ فیلم از دانشگاه كلمبیا كارشناسی ارشد دریافت كرد.

او اولین فیلم كوتاه خود را در سال 1978 با نام تنظیم ساخت، اما اولین فیلم بلند او در سال 1982 با نام خالی از عشق‌ و نقش‌آفرینی ویلیام دفو نمایش یافت و در ادامه‌ فیلم نزدیك تاریكی را به پرده‌ سینماهای جهان فرستاد.  فولاد آبی (1990) و نقطه شكست (1991) با بازی كیانو ریوز دو فیلم بعدی بیگلو بودند. بیگلو در سال 1995 فیلم روزهای عجیب را با فیلم‌نامه‌ای از جیمز كامرون ساخت.

او در سال 2000 فیلم وزن آب و دو سال بعد فیلم ک-19 با نقش‌آفرینی هریسون فورد را ساخت كه داستان اولین زیردریایی هسته‌ای شوروی سابق است.

اما موفق‌ترین و درخشان‌ترین فیلم كارنامه‌ سینمای بیلگو قطعا قفسه درد است كه در سال 2008 برای اولین‌بار در جشنواره‌ ونیز نمایش یافت. این فیلم كه به شرایط حاكم بر سربازان آمریكایی در عراق جنگ‌زده پرداخته است، بسیار مورد استقبال منتقدین قرار گرفت. قفسه درد در جوایز اسكار موفق به دریافت 6 جایزه ازجمله بهترین فیلم و كارگردانی شد و در جوایز انجمن كارگردانان آمریكا جایزه‌ بهترین دستاورد كارگردانی را برای بیگلو به‌همراه آورد تا او اولین كارگردان زن برنده‌ این جایزه لقب بگیرد.

بیگلو كه اولین كارگردان زن برنده‌ جایزه اسكار تاریخ سینما است، در آوریل سال گذشته در فهرست 100 شخصیت تاثیر‌گذار هفته‌نامه «تایم» نیز قرار گرفته بود.

از دیگر افتخارات سینمایی كاترین بیگلو می‌توان به جایزه‌ بهترین فیلم و كارگردانی جوایز بافتا، بهترین فیلم سال از جوایز فیلم هالیوود، جایزه‌ بهترین كارگردانی جشنواره‌ سانتاباربارا، جایزه‌ حقوق بشر و سینمای جوان جشنواره‌ ونیز اشاره كرد.

پروژه‌ فیلم‌ سگ‌های خواب‌آلود جدیدترین فیلم كاترین بیگلو است كه پیش‌تر با عنوان جبهه سه‌گانه مطرح شده بود. این فیلم داستان یك منطقه مرزی میان آرژانتین، پاراگوئه و برزیل است كه مكانی امن برای ارتكاب جنایت‌های سازمان‌دهی شده به‌شمار می‌رود. جانی دپ و تام هنكس از بازیگران سرشناس این فیلم هستند.

 

 

 

 


 تاريخ ارسال: 1389/12/17
کلید واژه‌ها:

نظرات خوانندگان
>>>هادی پور:

هر چند کم بود ولی ما عادت داریم بگوییم تا باشد الگوی زنان ما بشود!!!!!!!!!!! البته یادم رفت بگویم خوش به حال شوهرش . اگر داشته باشد!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

0+0-

سه‌شنبه 17 اسفند 1389




فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.