پرده سینما

لارس فون تریه از فستیوال کن اخراج شد

پرده سینما

 

 

 

 

 

 

 

 

 

لارس فون تریردرحالی كه تنها دو روز به پایان شصت‌وچهارمین جشنواره كن مانده است، اما این رویداد سینمایی از روز چهارشنبه شدیدا تحت تاثیر اظهارات جنجالی لارس فون تریه و واكنش‌های مقامات آن قرار گرفت.

فیلم مالیخولیا جدیدترین ساخته لارس فون تریه درحالی روز چهارشنبه در بخش رقابتی نمایش یافت كه اظهارات این كارگردان سرشناس در نشست خبری موجب اخراج او از معتبرترین رویداد سینمایی جهان شد.

فون تریه دو سال قبل نیز با فیلم ضد مسیح در جشنواره كن جنجال به پا كرد، در نشست خبری نمایش فیلم اظهار كرد، با آدولف هیتلر، دیکتاتور نازی ابراز همدری می‌کند. با این حال وی اعلام كرد، به جنگ جهانی دوم تعلق ندارد و ضدیهود هم نیست، اما نه خیلی زیاد، چون اسرائیل موی دماغ است. جنجال‌هایی كه پس از این اظهارات به‌وجود آمد اگرچه فون تریه را به عذرخواهی واداشت، اما برگزاركنندگان جشنواره كن كه از این بابت شدیدا عصبانی شدند و با صدور بیانیه‌ای وی را به‌علت این گفته‌هایش چهره نامطلوب جشنواره نامیدند.

به گفته ژیل جاكوب، رییس جشنواره كن، این برای اولین‌بار از دهه 60 میلادی است كه یك كارگردان از جشنواره كن اخراج می‌شود.

به گزارش هالیوود ریپورتر، اگرچه فون تریه به سرعت از این بابت عذرخواهی و اعلام كرد كه خبرنگاران او را تحریک كردند، اما هیات امنای جشنواره كن با تشكیل جلسه فوری، فون تریه را از این فستیوال اخراج كردند.

در این بیانیه آمده است: جشنواره فیلم كن این امكان را به تمامی هنرمندان از سراسر جهان می‌دهد كه آثارشان را به نمایش بگذارند و از آزادی بیان دفاع كنند. اما هیات امنای جشنواره كن عمیقا از این بابت متأسف است كه فون تریه از این فرصت برای بیان اظهاراتی استفاده كرد كه غیرقابل قبول و تحمل‌ناپذیر بوده و با آرمان‌های بشریت در تضاد هستند. ما این اظهارات را شدیدا محكوم می‌كنیم و فون تریه را یک جهره نامطلوب لقب می‌دهیم.

این درحالی است كه فون تریه اظهار كرده است، احساس غرور می‌كند كه «چهره نامطلوب» جشنواره كن نام گرفته و این شاید اولین‌بار است كه چنین اتفاقی می‌افتد.

وی درباره واكنش مقامات جشنواره كن اعلام كرد، شاید یك دلیلش این است كه خود فرانسوی‌ها در جریان جنگ جهانی دوم با یهودیان بد رفتار كردند و این یك موضوع حساس برای آنها محسوب می‌شود.

فون تریه با عذرخواهی دوباره از بابت اظهارات جنجالی‌اش اظهار كرد: برای جشنواره كن احترام زیادی قائل هستم و علت عصبانیت آنها را درک می‌كنم، اما من همین‌ام كه هستم و نمی‌توانم خودم را تغییر بدهم.

با وجود جنجال‌آفرینی لارس فون تریه در نشست خبری فیلم مالیخولیا، فیلم جدید این كارگردان سرشناس همچنان یكی از 20 نامزد نخل طلا است.

به گزارش اسكرین‌دیلی، دفتر رسانه‌ای جشنواره فیلم كن اعلام كرد، اگرچه لارس فون تریه به دلیل اظهارات نامعقولانه‌اش چهره نامطلوب جشنواره نام گرفته، اما فیلم مالیخولیا همچنان یكی از نامزدهای دریافت نخل طلاست و در لیست سیاه قرار نگرفته است.

با این حال هنوز مشخص نیست آیا محكوم شدن فون تریه به معنای حذف دائمی او از جشنواره كن باشد. چراكه او یكی از فیلم‌سازان همیشه حاضر در معتبرترین رویداد سینمایی جهان بوده است.

او تاكنون هشت‌بار در بخش رقابتی كن آثارش را به نمایش گذاشته كه تنها یک ‌بار در سال 2000 با فیلم رقصنده در تاریكی نخل طلا را كسب كرده است. وی اولین‌بار در سال 1984 با فیلم عنصر جنایت به بخش رقابتی كن آمد كه تنها جایزه بهترین فیلم تكنیكی را گرفت.

فون تریه پس از آن در سال 1991 با فیلم اروپا، در سال 1996 با شكستن امواج، در سال 2000 با رقصنده در تاریكی، در سال 2003 با داگ ویل و در سال 2005 با مندرلی نامزد نخل طلا بود. وی یک ‌بار جایزه هیأت‌داوران و یك‌بار نیز جایزه بزرگ جشنواره كن را كسب كرده است.

مالیخولیا كه یكی از 20 نامزد نخل طلای كن 2011 است، یك درام روانشناسانه است كه به گفته فون تریه، روایتی از یک واقعه ناگوار و فاجعه‌آمیز است كه پایان خوشی نخواهد داشت. طرح اصلی فیلم‌نامه درباره سیاره‌ای ناشناخته است که به شکلی غیرطبیعی به کره زمین نزدیک می‌شود و این امر منجر به بروز اختلالات روانی نزد چند شخصیت می‌شود.

 

منبع: ایسنا

 

 


 تاريخ ارسال: 1390/2/31
کلید واژه‌ها:

نظرات خوانندگان
>>>اقابزرگ:

لارس تو هم آبروي هر چي مرده بردي ! نا نجيب... تو لايق دومي اش هم نيستي ... ديالوگي از بهترين فيلم تاريخ سينماي ايران " تاراج "

0+0-

يكشنبه 1 خرداد 1390



>>>اقدس:

لارس عزيز تو رو اگه از هرجا اخراجت كنند ولي نمي تونن از قلب ما بيرونت كنند !

1+0-

يكشنبه 1 خرداد 1390



>>>محمد2009:

این فیلم رو لطفا سریعتر نقد کنید.ممنون

0+0-

شنبه 31 ارديبهشت 1390




فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.