پرده سینما

بانوی خردمند دوبله فارسی به سوی منزل ابدی

علیرضا انتظاری

بانوی خردمند سینمای ایران امروز در میان خیل عظیم دوستان و همکاران و هوادارانش به سوی منزل ابدی اش شتافت.
منوچهر اسماعیلی، اصغر بیچاره، و پرویز ربیعی در مراسم  خاکسپاری نیکو خردمند-عکس مجید عسکری پور-مهرمراسم تشییع پیكر نیكو خردمند گوینده برجسته دوبله فارسی و بازیگر پرتوان سینما و تلویزیون و تئاتر، صبح امروز پنجشنبه 29
آبانماه با حضور جمع زیادی از اهالی سینما، تلویزیون و دوبله از خانه سینما به سمت آرامگاه ابدی او در قطعه هنرمندان بهشت زهرا (س) تشییع شد. هنرمندان بسیاری در مراسم تشییع این هنرمند فقید حضور داشتند که از آن جمله میتوان به: جمشید مشایخی، فریده نصیری ، ولی الله مومنی، داریوش اسد زاده، داوود رشیدی، بهمن فرمان‌آرا، رضا كیانیان، آزیتا حاجیان، آهو خردمند، اصغر بیچاره، ناصر ممدوح، فرهاد توحیدی، مهدی صباغ زاده، محمدحسین لطیفی، حبیب دهقان نسب، حسین عرفانی، مهوش وقاری، فاطمه طاهری، اصغر شاهسواری، پوری بنایی، گیتی معینی، عزت‌الله رمضانی‌فر، و ملكه رنجبر اشاره نمود.
در ابتدای این مراسم، داریوش اسدزاده از بازیگران تلویزیون به صحبتی كوتاه پرداخت و با تسلیت درگذشت زنده یاد خردمند، خطاب به حاضران این مراسم گفت: شما عزیزان هستید كه در شادی و غم، ما هنرمندان را استقبال می‌كنید، ما به همت و تشویق شما زندگی می‌كنیم. بنده به شخصه از این اتفاق و این كه هر روز، هر هفته و هر ماه چندین هنرمند از میان ما می‌رود به شدت متاثرم و هر بار كه این اتفاق می‌افتد، به یاد خودم می‌افتم.
وی ادامه داد: از این كه هر روز شاهد از دست رفتن دوستانم هستم، به شدت غمگینم و هر بار كه برای تشییع پیكر یكی از این عزیزان می‌آیم، غم سرپای وجودم را می‌گیرد، چرا كه من دیگر نباید این روزها را ببینم.
اسدزاده در پایان صحبت‌هایش هم نیكوخردمند را هنرمندی خندان، خوش برخورد، مردمدار و با خوش قریحه و با استعداد دانست و از فوت او اظهار تاسف كرد.
مراسم تشیع پیکر نیکو خردمند-عکس مجید عسکری پور -مهرابوالحسن تهامی از بزرگان دوبلاژ هم در قالب این مراسم، گفت: وجود شما عزیزان در این مراسم و برای آخرین دیدار با وجود خاكی نیكوخردمند نشانه ارج بزرگ این هنرمند است. همان طور كه می‌دانید نیكو خردمند برای اولین بار كار خود را با دوبله شروع كرد، در نتیجه، نبود او برای ما گویندگان بسیار بسیار سخت است و همه ما بابت این مساله متاسف هستیم، اما به هر حال این راه بی‌بازگشت سرانجام تمامی ما است و همه ما باید روزی از این مسیر بگذریم و به ابدیت بپیوندیم.
تهامی در پایان صحبت‌هایش اظهار كرد: نیكو خردمند همانگونه كه در فیلم‌ها شاهد بودیم، نشان مهر و محبت داشت و به دلیل همین خوبی‌ها و انسانیت بسیار بالای اوست كه هم اكنون ما چنین داغدار اینجا هستیم.
حبیب اسماعیلی، تهیه‌كننده و بازیگر هم این فاجعه را به تمامی اهالی سینما و تلویزیون تسلیت گفت و به خاطراتی از دوران همكاریش با زنده یاد خردمند در سریال دزدان مادربزرگ اشاره كرد.
او این سریال را جزو افتخارات خود خواند و گفت: با این كه زنده‌یاد خردمند، كار در تلویزیون و سینما را خیلی دیر شروع كرد، اما به سرعت توانست دل‌ها را تسخیر كند، همه مردم بازی و رفتار ایشان را بسیار دوست داشتند و بنده در مواردی كه برخورد مردم با ایشان را می‌دیدم، همواره شاهد چنین موضوعی بودم.
اسماعیلی در بخش دیگری از صحبت‌هایش به قسمتی از سریال دزدان مادربزرگ اشاره كرد و گفت: هنگامی كه قرار بود ایشان را به گروگان بگیریم، خوبی‌های او جلوی چشم ما بود و برای همین انجام این كار برای ما خیلی سخت بود.
این بازیگر در پایان صحبت‌هایش هم عنوان كرد: ای كاش قدر این هنرمندان كه سرمایه‌های این مملكت هستند را بیشتر بدانیم، اكنون بسیاری از هنرمندان ما در بیمارستان‌ها و یا در خانه‌های خود بستری هستند و بنده فكر می‌كنم كه جا دارد مسوولان و خود ما سینماگران به این افراد توجه بیشتری داشته باشیم.
در ادامه این مراسم، ولی‌اله مومنی از دوبلورهای سینما و تلویزیون هم در قالب صحبتی كوتاه، گفت: نیكو خردمند هنرمند بسیار والایی بود كه پی به ارزش‌های انسانی پی برده بود. او همواره سعی می‌كرد ما را نصحیت كند و دائم به ما می‌گفت كه مبادا روزی منیت و غرور بر شما حاكم شود، مراقب باشید كه همیشه در برابر مردم متواضع باشید تا بتوانید موفق باشید.
بهمن فرمان آرا و محمدرضا دلپاک در مراسم خاکسپاری نیکو خردمند- عکس مجید عسکری پور- مهروی ادامه داد: نیكو خردمند از توانایی‌های بسیار بالایی برخوردار بود و چه در زمینه‌ دوبله و چه در زمینه‌ بازی هنرمندی صاحب سبك بود.  مؤمنی در پایان صحبت‌هایش هم اظهار كرد: خداوند از ما جدا نیست، پس ما همواره در ورطه آزمایش‌های متعدد قرار داریم. آزمایش‌هایی مانند انسانیت، شجاعت و صداقت كه لازم است برای رسیدن به كمال این مراحل را پشت سر بگذاریم، نیكو خردمند هنرمندی بود كه این مراحل را به خوبی پشت سر گذاشته بود و به كمال مطلوب خود دست یافته بود. روحش شاد.
داوود رشیدی هم در مراسم تشییع پیكر زنده یاد نیكو خردمند در صحبتی كوتاه با تسلیت درگذشت خردمند، از این كه اهالی سینما در این مراسم حضور داشتند، اظهار خوشحالی كرد.
در ادامه این مراسم، محمدمهدی عسگرپور، مدیرعامل «خانه سینما» هم به نمایندگی از خانه سینما، فوت نیكو خردمند را تسلیت گفت و افزود: نیكو خردمند فردی منحصر به فرد بود و امیدوارم كه جای خالی‌اش را پر كنیم.
او ادامه داد: امسال و به تازگی هنرمندان زیادی را از دست دادیم كه هر كدام از آنها نامی عجیب هم داشتند، به عنوان مثال به نام نیكو خردمند توجه كنید تا ببینید چگونه دو كلمه زیبا در كنار هم قرار گرفته‌اند.
عسگرپور در ادامه به دوران بیماری زنده یاد خردمند اشاره كرد و گفت: در مرتبه اولی كه او در بیمارستان بستری شد، بنده به نمایندگی از صنوف خانه سینما با وی تماس گرفتم و جویای احوالشان شدم، اما به نظرم رسید كه این موضوع تا حدی او را نگران كرده است، او فكر می‌كرد كه مشكلی دارد كه خود از آن اطلاع ندارد و ما در جریان آن قرار داریم، اما برایش توضیح دادم كه كاملا حسی این عمل را انجام داده‌ام و گفتم كه وظیفه خود می‌دانم كه از حال او با خبر شوم.
مدیرعامل خانه سینما در پایان صحبت‌هایش به استمرار این ارتباط و برگزاری بزرگداشت زنده‌یاد خردمند در سیزدهمین جشن «خانه سینما» اشاره كرد.
سیامك اطلسی (دوبلور و بازیگر) هم از دیگر افرادی بود كه درگذشت زنده یاد خردمند را به جامعه هنری و سینمایی كشور تسلیت گفت و افزود: نیكو خردمند از هنرمندان تراز اول سینما بود، ‌او بانوی شایسته‌ای بود كه امیدوارم خدا رحمتش كند و اكنون هم فقدان وی را به جامعه سینمایی تسلیت می‌گویم.
نگار حدادیان هم در ادامه این مراسم به قرائت شعری كه درباره فوت زنده یاد خردمند سروده بود، پرداخت.
این مراسم كه قرار بود از ساعت 9 صبح امروز در «خانه سینما» برگزار شود، با نیم ساعت تاخیر از ساعت 9:30 آغاز شد و بعد از آن هم به دلیل نرسیدن پیكر زنده یاد خردمند به خانه سینما تا ساعت 10:40 به طول انجامید و سرانجام با رسیدن پیكر آن زنده یاد مراسم تشییع به سمت قطعه هنرمندان برگزار شد.
داریوش اسدزاده پس از ورود پیكر این بانوی سینما و تلویزیون به خانه سینما، در صحبتی كوتاه او را یادگار دوران گذشته و جوانی نسل خود خواند و گفت: این بانوی هنرمند در عرصه سینما و تلویزیون سبقت را از همدلان خود ربوده بود و ما امروز با نهایت تأثر او را مشایعت می‌كنیم.
گفتنی است: مراسم ختم زنده یاد خردمند از ساعت 17:30 تا 19 شنبه سی‌ام آبان ماه در مسجد «نور» میدان فاطمی برگزار خواهد شد. و بدینوسیله از تمامی مشتاقان این بانوی نیکوی سینمای ایران دعوت میشود تا در این مراسم حضور به هم رسانند .
زنده یاد نیکو خردمند در سال 1311 در تهران متولد شد و فعالیت هنری خود را با دوبلاژ فیلم و گویندگی در رادیو آغاز کرد. او در دهه 1350 به خصوص در واحد دوبلاژ تلویزیون یکی از دوبلورهای شاخص بود. طی بیست سال گذشته فعالیت او بیشتر متمرکز به بازیگری در تلویزیون و سینما بود.


 تاريخ ارسال: 1388/8/28
کلید واژه‌ها:

نظرات خوانندگان
>>>miss Temporal & family!:

به ياد او كه مادربزرگ ايران بود...مهربانيش در يادها خواهد ماند.

0+0-

پنجشنبه 5 آذر 1388



>>>علی موسوی:

خانم خردمند یک زن استثنایی و بسیار با وقار بود روحش شاد

0+0-

جمعه 29 آبان 1388




فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.