پرده سینما

فستیوال ونیز آغاز می شود

پرده سینما

  

 

 

 

 

 

 

 

 

فستیوال ونیزجشنواره فیلم ونیز به‌ عنوان قدیمی‌ترین رویداد سینمایی جهان فردا (چهارشنبه) برای شصت‌وهشتمین بار فرش قرمز خود را به زیر پای سینماگران بزرگ دنیا پهن خواهد كرد. جشنواره فیلم ونیز كه به همراه كن و برلین جزو سه رویداد مهم سینمای جهان محسوب می‌شود، فردا ـ چهارشنبه ـ با نمایش جدیدترین ساخته جورج كلونی آغاز خواهد شد.

 

عید مارس كلونی در افتتاحیه

 

فیلم عید مارس كه جورج كلونی آن را با اقتباس از یك رمان سیاسی ساخته است، فردا در مراسم افتتاحیه جشنواره ونیز نمایش خواهد یافت. جورج كلونی علاوه ‌بر كارگردانی این فیلم، در مقابل دوربین هم به ایفای نقش پرداخته است. كلونی پروژه سینمایی اقتباسی و جدیدش را با سرمایه گذاری شركت فیلم‌سازی «لئونارد دی كاپریو» آماده اكران كرده است. جورج كلونی این فیلم را به شكل یك اقتباس سینمایی بر اساس نمایشنامه شمال فارگوت نوشته بیو ویلیامسون كارگردانی كرده است. این نمایشنامه كه توسط بو ویلیام نوشته شده و در سال 2008 در برادوی روی صحنه رفته است، درباره مبارزات انتخاباتی سال 2004 هاوارد دین در انتخابات درون حزبی دموکرات‌ها است. بازیگرانی چون رایان گاسلینگ، پل جیاماتی، ماریسا تومی و فیلیپ سیمورهافمن در این فیلم حضور دارند. 

 

 

آرونوفسكی بر مسند رییس هیات داوران

 

ریاست هیات داوران بخش بین الملل جشنواره ونیز كه برنده شیر طلا را انتخاب می‌كند، امسال برعهده دارن آرنوفسكی، كارگردان سرشناس آمریكایی است كه در سال 2008 جایزه شیر طلا را با فیلم كشتی‌گیر كسب كرد. ماریو مارتونه، کارگردان ایتالیایی تئاتر و سینما، آلبا رورواچر، بازیگر ایتالیایی، آندره تشینه، فیلم‌ساز و فیلم‌نامه‌نویس ایتالیایی، تاد هینز، كارگردان آمریکایی، دیوید برن، آهنگ‌ساز و فیلم‌ساز به‌همراه الیجا لیزا آتیلا، نقاش فنلاندی دیگر اعضای هیات داوران را تشکیل می‌دهند.

 

 

برش امیر نادری در افتتاحیه «افق‌ها»

 

جدیدترین ساخته امیر نادری، كارگردان ایرانی مقیم آمریكا روز اول سپتامبر در افتتاحیه بخش «افق‌ها» جشنواره ونیز نمایش می‌یابد. نادری درباره فیلم برش كه در ژاپن ساخته شده گفت: «یكی از دلایلی كه این فیلم را در ژاپن ساختم، علاقه‌ام به بازیگران ژاپنی بود كه به عقیده من در مقابل دوربین از حالت و سبک ویژه‌ای برخوردار هستند. امیدوارم بعد از ساخت این فیلم بتوانم با مردم ژاپن نزدیک‌تر باشم. این كشور برای من مانند یك شعر نو است. من برای سینمای ژاپن احترام خاصی قائل هستم و اصلاً قصد ندارم در این فیلم آن را نقد كنم.» این كارگردان ایرانی در سال 2008 نیز با فیلم وگاس؛ براساس یك داستان واقعی در جشنواره ونیز حضور داشت و در بخش رقابتی نامزد شیر طلا بود. 

 

 

 اعطای شیر طلای افتخاری به بلوکیو

 

فستیوال ونیزطبق تصمیم برگزاركنندگان جشنواره ونیز، امسال جایزه شیر طلای افتخاری به ماركو بلوکیو اعطا خواهد شد. برناردو برتولوچی‌، كارگردان نامدار سینمای ایتالیا قرار است یك روز پیش از اختتامیه به ‌پاس یك عمر دستاورد سینمایی این جایزه را به بلوکیو اعطا كند. بلوکیو تاکنون بیش از 20 فیلم ساخته و آخرین ‌بار فیلم موفق وینچره را روی پرده سینماها داشت. وی پنج‌بار نامزد نخل طلای كن بوده است كه یك‌ بار در سال 2002 برای فیلم لبخند مادرم جایزه هیات داوران را برده است. این نویسنده و کارگردان ایتالیایی با اولین فیلم خود مشت‌ها در جیب (1965) درباره زندگی پرتنش خانواده‌ای ایتالیایی، خود را به عنوان یکی از کارگردانان شاخص سینمای ایتالیا مطرح کرد.

 

 

22 فیلم به ‌دنبال كسب شیر طلا

 

 

امسال در بخش رقابتی جشنواره ونیز 22 فیلم حضور دارند كه رقابت سختی برای كسب شیر طلا خواهند داشت كه پولانسكی و كراننبرگ از شانس بیشتری برخوردار هستند. رومن پولانسكی با جدیدترین فیلم‌اش خدای كشتار كه براساس فیلم‌نامه اقتباسی از نمایش‌نامه برنده جایزه تونی نوشته یاسمین رضا ساخته شده به ونیز آمده است. كیت وینسلت، جودی فاستر، كریستوفر والتز و مت دیلون در این فیلم نقش‌آفرینی داشته‌اند. دیوید كراننبرگ نیز با فیلم یک شیوه خطرناک چشم به شیر طلا دوخته است. این فیلم با حضور بازیگرانی چون ویگو مورینتس،  میشل فاسبندر و كرا نایتلی محصول كشورهای كانادا و آمریكا است. بلندی‌های بادگیر جدیدترین ساخته آندره آرنولد به‌همراه شرم‌ساری ساخته استیو مك‌كوئین، برنده دوربین طلای جشنواره كن از دیگر آثار سرشناس هستند.

 

 

 اعطای لقب شوالیه با آل پاچینو

 

آل پاچینو، بازیگر صاحب‌نام سینمای جهان امسال لقب شوالیه را از جشنواره ونیز می‌گیرد. پیش از این سینماگرانی چون تاكاشی كیتانو و‌ سیلوستر استالونه موفق به دریافت این عنوان شده بودند.

 

 

پایان جشنواره با دوشیزه افسرده

 

شصت‌وهشتمین جشنواره ونیز روز 10 سپتامبر با نمایش فیلم دوشیزه افسرده ساخته ویت استیلمن پایان خواهد یافت. این فیلم چهارمین ساخته بلند استیلمن است كه با اولین فیلم بلندش در سال 1990 با نام متروپولیتن نامزد جایزه اسكار بهترین فیلم‌نامه شد.

 

 

نگاهی كوتاه به گذشته‌ای طولانی

 

فستیوال فیلم ونیزاولین دوره جشنواره فیلم ونیز در سال 1943 راه‌اندازی شد تا این رویداد سینمایی امروزه قدیمی‌ترین فستیوال فیلم در دنیا نام بگیرد و در كنار جشنواره‌های برلین و كن سه فستیوال معتبر سینمایی محسوب می‌شود.

 

ارزشمندترین جایزه جشنواره ونیز تندیس «شیر طلا» است كه در سال 1949 برای اولین‌بار برای تقدیر از بهترین فیلم بخش رقابتی اعطا شد. هنری ژرژ كلوزو فرانسوی اولین كارگردانی بود كه با فیلم مانون موفق به دریافت شیر طلا شد.

این جایزه معتبر تاكنون تنها چهاربار به بیش از یک كارگردان رسیده است؛ ژانگ ییمو (1999 و 1992) و آنگ لی (2007ـ 2005) دو كارگردان سرشناس آسیایی هستند كه دوبار این جایزه را گرفته‌اند و به‌همراه آندره كایات (1960 و 1950) و لوئی مال (1987 و 1980) از ركوردداران جشنواره ونیز هستند.

كارگردانان فرانسوی با كسب 14 جایزه شیر طلا پرچم‌دار كشورهای دریافت‌كننده این تندیس معتبر هستند. اما یكی از انتقاداتی كه به برگزاركنندگان جشنواره ونیز وارد می‌شود، تمایل زیاد به اعطای شیر طلا به كارگردانان اروپایی است. به طوری كه از 54 برنده جایزه شیر طلای ونیز تا به امروز،‌ 33 كارگردان از كشورهای اروپایی بوده‌اند.

این گرایش پیش از دهه 80 میلادی شكل افراطی به خود گرفته بود؛ تا جاییكه فقط 3 نفر از 21 كارگردان برنده شیر طلا از خارج از اروپا بودند. البته كارگردانان آمریكایی نیز از این بی‌مهری بی‌نصیب نمانده‌اند و تنها 4 كارگردان اهل هالیوود شامل سوفیا كاپولا، دارن آرونوفسكی، جان كاساواتیس و رابرت آلتمن موفق به دریافت شیر طلا شدند.

كارگردانان زن نیز به سختی توانسته‌اند در جشنواره ونیز درخشش داشته باشند. در شصت‌وهفت دوره برگزاری جشنواره ونیز، فقط چهار كارگردان زن شامل سوفیا كاپولا از آمریكا، مارگرت فون تروتا از آلمان، میرا نایر از هند و آنیس واردا از بلژیك شیر طلا را كسب كرده‌اند.

 

 

منبع: ایسنا

 

 

 

 


 تاريخ ارسال: 1390/6/8
کلید واژه‌ها:

نظرات خوانندگان
>>>صابر:

جشنواره ای که در آن جدایی نادر از سیمین نیست مشروعیت هنری ندارد.

0+0-

سه‌شنبه 8 شهريور 1390



>>>aa:

و فیلم مرغ با آلو ساخته مرجان ستراپی با بازی گلشیفته فراهانی

0+0-

سه‌شنبه 8 شهريور 1390




فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.