پرده سینما

« جدایی نادر از سیمین» به اسکار معرفی شد

پرده سینما

 

 

 

 

 

 

 

 

 جدایی نادر از سیمین به كارگردانی اصغر فرهادی از سوی بنیاد سینمایی فارابی برای معرفی به اسكار 2012انتخاب شد.

 

لیلل حاتمی و پیمان معادی در جدایی نادر از سیمیناگر به تاریخچه‌ی حضور سینمای ایران در اسكار برگردیم، سینمای ایران تاكنون موفق به دریافت اسكارخارجی نشده است، اما فیلم بچه‌های آسمان ساخته‌ی مجید مجیدی كه در سال 1377 با عنوان نماینده‌ی ایران به اسكار معرفی شد، برای اولین‌بار در جمع نامزدهای بهترین اسكار غیر انگلیسی زبان در سال 1999 انتخاب شد.

سالها پیش برای نخستین بار وزارت فرهنگ و هنر وقت در سال 1356 فیلم دایره‌ مینا ساخته‌ی داریوش مهرجویی را به اسكار معرفی كرد و پس از آن فیلم باد صبا ساخته‌ی آلبر لاموریس به عنوان نماینده‌ی ایران در سال 57 راهی آكادمی اسكار شد.

سینمای ایران به مدت 16 سال نماینده‌ای به اسكار معرفی نكرد تا سال 1373 كه فیلم زیر درختان زیتون ساخته‌ی عباس كیارستمی معرفی شد و سپس در سال 1374 بادكنک سفید به كارگردانی جعفر پناهی، سال 75 فیلم معرفی نشد، 76 گبه محسن مخملباف، 77 بچه‌های آسمان مجید مجیدی (جزو نامزدها قرار گرفت)، 78 رنگ خدا مجید مجیدی، 79 زمانی برای مستی اسبها بهمن قبادی ، 80 باران مجید مجیدی ، 81 من ترانه 15 سال دارم رسول صدرعاملی ،‌ 82 نفس عمیق پرویز شهبازی‏، 83 لاک‌پشتها هم پرواز می‌كنند بهمن قبادی و 84 خیلی دور خیلی نزدیک رضا میركریمی، 85 كافه ترانزیت ، 86 میم مثل مادر رسول ملاقلی‌پور و 87 آواز گنجشكها مجید مجیدی، 88 درباره الی به كارگردانی اصغر فرهادی و سال 89 بدرود بغداد مهدی نادری به عنوان نماینده سینمای ایران به اسكار معرفی شد.

طبق آنچه در سایت آكادمی اسكار آمده است؛ انتخاب فیلم‌ها در هر كشوری توسط یك سازمان و یا یك هیات داوری متشكل از هنرمندان و اهالی صنعت سینما، انجام می‌شود كه فهرست اعضاء این كمیته انتخاب باید تا تاریخ 13 آگوست (12 مرداد‌ماه) به آكادمی معرفی شده باشد. و سپس تا اول اكتبر (9 مهرماه) باید فیلم به همراه پوستر و عكس‌ها به آكادمی ارسال شود.

فقط فیلم‏هایی كه طی یك سال گذشته در قطع ‌35 یا ‌70 میلی‏متری و از طریق فروش بلیت در هر كشوری به نمایش عمومی درآمده باشند می‏توانند به آكادمی اسكار معرفی شوند.

هرساله كشورهای مختلف فیلم‌هایش را به اسكار معرفی می‌كنند و در نهایت ‌5 فیلم برای دریافت جایزه بهترین فیلم خارجی زبان، نامزد می‌شوند.

سرانجام امروز جمعه ـ 25 شهریور ماه ـ اعلام شد،هیات انتخاب فیلم ایرانی برای معرفی به اسکار 2012، فیلم جدایی نادر از سیمین ساخته اصغر فرهادی را برگزید.

امیر اسفندیاری، سخنگوی هیات انتخاب فیلم ایرانی اسکار در سال جاری، ضمن اشاره به پایان مذاکرات اعضای این هیات و انجام تمامی بررسی‌ها براساس ساز و کارهای موجود که فیلم های واجد شرایط را با توجه به کلیه جوانب از ابعاد صنعتی، فرهنگی، انتقادی، موفقیت های بین المللی، پخش جهانی و ... بر مبنای مدارک و اسناد گردآوری شده ارزیابی می‌نماید، بیانیه نهایی هیات مزبور را جهت اطلاع رسانی در اختیار رسانه ها قرار داد.

 

متن این بیانیه به شرح زیر است:

با پایان بررسی‌های هیات انتخاب فیلم ایرانی برای معرفی به فرهنگستان علوم و هنرهای سینمایی در خصوص کلیه عناوین واجد شرایط که در فاصله زمانی 9 مهر ماه 89 تا 8 مهر ماه 90 در کشورمان برای نخستین بار حداقل به مدت هفت روز متوالی اکران شده‌اند، اعضاء این هیات ضمن تقدیر از سازندگان فیلم‌های آلزایمر، اینجا بدون من، مرهم و ورود آقایان ممنوع، با توجه به جمیع جهات و به اتفاق آراء، فیلم جدایی نادر از سیمین ساخته اصغر فرهادی را در مقام نماینده سینمای ایران در رقابت بهترین فیلم خارجی زبان در هشتاد و چهارمین مراسم اسکار (سال 2012) معرفی می‌نماید.

 

اعضاء هیات انتخاب: رویا تیموریان و پوران درخشنده و محمد بزرگ نیا، شهرام جعفری نژاد، محمد داودی، علیرضا شجاع نوری، مهدی صباغزاده، رسول صدر عاملی و امیر اسفندیاری.

 

 

منبع: ایسنا

شما می توانید دیدگاه هایتان در باره این خبر را در تالار گفتگوی سایت پرده سینما نیز مطرح کنید. برای ورود به تالار گفتگو اینجا را کلیک کنید


 تاريخ ارسال: 1390/6/25
کلید واژه‌ها:

نظرات خوانندگان
>>>خوره!:

من مرده شما زنده! این فیلم به خاطر تواناییهاش نامزد یا برنده اسکار نمیشه! هر موفقیتی کسب کرده و میکنه به خاطر حاشیه هاشه! درست مثل کاری که شرقی ها تو جشنواره کردن و میکنن!

0+0-

يكشنبه 27 شهريور 1390



>>>سالار در جواب ب م م:

پرده سینما تنها سایت ایرانی بود که اخبار فروش جهانی فیلم جدایی نادر از سیمین را مرتب پوشش می داد. کجایی داداش؟

0+0-

جمعه 25 شهريور 1390



>>>ساسان:

حق به حق دار رسید

0+0-

جمعه 25 شهريور 1390



>>>درجواب ب م م:

عزیزم همون موقع که اولین نقد جدایی نادر از سیمین نوشته شد موحد منتقم اشاره کرده بود در نقدش که انگار داره یه فیلم فصل اسکار رو تماشا میکندبعدش که واقعا برای اسکار معرفی شده شما اومدی میگی پرده سینما ناراحت شده از این خبر.؟!

0+0-

جمعه 25 شهريور 1390



>>>اشکان:

از این انتخاب بسیار خوشحال هستم نه به خاطر فیلم جدایی نادر از سیمین صرفا به این دلیل که نگاه منطقی به نگاه سیاسی چیره شد این بهترین انتخاب بود حال هرچه می خواهد در این انتخاب از سوی اسکار اتفاق بیفتد مشکلی نخواهد بود

0+0-

جمعه 25 شهريور 1390



>>>در جواب ب.م.م:

خدا شفات بده رفیق! سایت پرده سینما اولین پایگاه اینترنتی بود که درباره فیلم جدایی نادر از سیمین نقد نوشت و نقد خوبی هم نوشت. بعداً هم این سایت چند نقد دیگه درباره این فیلم منتشر کرد که بعضی موافق و بعضی مخالف فیلم بودند. شما انتظار دارید یک سایت یا مجله باید فقط نظرات موافق درباره یک فیلم منتشر کند؟ وقتی چیزی را دوست داری همه باید فقط دربارش خوب بگن؟ حتماً اسم اینم میذاری دموکراسی؟

0+0-

جمعه 25 شهريور 1390



>>>علیرضا ف ali68:

ممنون که برای این خبر به تاپیک من در تالار گفتگو لینک داده اید.

0+0-

جمعه 25 شهريور 1390



>>>ب.م.م:

خبرگزاری فارس و سایت پرده سینما تنها پایگاههای اینترنتی هستند که از شنیدن این خبر ناراحت هستند.

0+0-

جمعه 25 شهريور 1390



>>>e.t:

حقش بود.اگر این فیلم انتخاب نمیشد باید شک میکردیم

0+0-

جمعه 25 شهريور 1390




فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.