پرده سینما

وقتی هری پاتر است دیگر بچه ها فیلم های ما را قبول ندارند

پرده سینما

 

 

 

 

 

 

 

 

 

گزارشی از نشست تخصصی آسیب شناسی سینمای کودک

 

روز گذشته نشست تخصصی آسیب شناسی سینمای کودک با حضور تعدادی از دست اندرکاران سینمای کودک ایران در تالار استاد جلیل شهناز خانه هنرمندان ایران برگزار شد.

این نشست که اولین برنامه از سری برنامه های کافه گفتگوی خانه هنرمندان ایران بود رأس ساعت 17:15 با پخش سرود رسمی جمهوری اسلامی ایران و تلاوت آیاتی چند از کلام الله مجید آغاز گردید.

در ابتدای مراسم مازیار فکری ارشاد مجری مراسم روی صحنه رفت و ضمن عرض خیر مقدم به حاضران اعلام نمود:

«کافه گفتگو» از جمله برنامه های فرهنگی جدید خانه هنرمندان ایران است که پس از این هر هفته قرار است جلساتی تخصصی با موضوعات مهم در این کافه بررسی شود که از جمله این مراسم می توان به نشست هایی در مورد سینما، تئاتر، هنرهای تجسمی، ادبیات و معماری اشاره نمود.

فکری ارشاد سپس از میهمانان برنامه آقایان: محمدعلی طالبی، شفیع آقا محمدیان و فرزاد اژدری دعوت نمود تا روی صحنه بروند.

بعد از استقرار میهمانان، فکری ارشاد اولین سوال خود را در مورد مشکل سینمای کودک پرسید که طالبی در پاسخ گفت:

قبلاً در این مورد خیلی صحبت شده، این سینما همیشه در زمینه های مختلف مشکل داشته و همین مشکلات متعدد باعث رکود آن شده است، اما امسال مسئولان با برگزاری جشنواره در اصفهان یک استارت جدیدی برای رونق مجدد سینمای کودک زده اند که باعث شده نگاه جدیدی به جشنواره فیلم کودک شود.

طالبی در ادامه افزود: درصد زیادی از جمعیت کشور ما کودکان و نوجوانان هستند که ساخت فیلم برای آن ها از اهمیت زیادی برخوردار است و ما باید به این قضیه نگاهی مثبت داشته باشیم و فقط چشمانمان کاستی ها را نبیند و دنبال نقد کردن کاستی ها نباشیم چرا که ما مخاطب کافی برای ارائه فیلم ها نداریم و به همین دلیل خیلی از فیلم ها به نمایش در نمی آیند، این وضعیت چه در سینمای درباره کودک و چه در مورد سینمای برای کودک وجود داشته است، همین چند وقت پیش فیلم خواب های دنباله دار ساخته خانم پوران درخشنده با وضعیتی به نمایش درآمد که چند سینمای معدود تک سانس هایی برای نمایش آن در نظر گرفته بودند و هیچکس از اکران این فیلم حمایت نکرد. همین باعث شد تا خانم درخشنده از ساخت فیلم های این چنینی دلزده بشوند. به عقیده بنده مسئولان باید از فیلم های کودک حمایت کنند و سالن هایی را برای اکران این گونه فیلم ها  اختصاص دهند این ها تمامی در حالی است که سینمای کانون مدت ها است تعطیل شده و مرکز حجاب هم هیچ فعالیتی ندارد و سینماهای دیگر هم کمکی به سینمای کودک نمی کنند.

طالبی در ادامه با انتقاد از آموزش و پرورش و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت:

آموزش و پرورشی که داعیه دار آن است که می خواهد از سینمای کودک حمایت کند و یا وزیر ارشاد که مرتب در مورد سینمای کودک صحبت می کند باید اقدام کنند و چندین سالن سینمای دولتی را در اختیار ما قرار دهند تا ما فیلم های بی شماری که تا کنون اکران نشده اند را بتوانیم در این سالن ها به نمایش درآوریم.

سپس فکری ارشاد از مدیر عامل بنیاد سینمایی فارابی گله کرد و در جملاتی گفت:

ما از آقای میرعلایی برای حضور در این نشست دعوت کرده بودیم و با این که از حدود 2 هفته قبل با ایشان هماهنگی های  لازم را انجام داده بودیم ایشان ساعت 4 عصر امروز تماس گرفتند و گفتند بنا به دلایلی نمی توانند در این نشست حاضر شوند و این امر برای نهادی مثل فارابی خیلی بد است.

شفیع آقا محمدیانفکری ارشاد سپس از آقامحمدیان خواست تا برخی از مشکلات سینمای ایران را بیان نماید، آقا محمدیان در جملاتی گفت:

بحث سینما در ایران مانند یک کلاف سردرگم است، مشکل گیشه خوب، فیلم خوب، فیلمنامه خوب و سالن خوب همیشه در سینمای ایران وجود داشته است، اما جدا از تمامی این ها به عقیده من سینما باید به روز باشد، در آمریکا مدت ها است که در مجتمع های سینمایی شان یکی از سالن ها را به اکران فیلم های سه بعدی اختصاص داده اند و یا در سراسر جهان فیلم ها کدگذاری می شوند و دیگر نگاتیو و پزتیو دارد از میان می رود اما سینمای ایران نه از لحاظ تکنیکی و نه از لحاظ محتوایی به روز نیست و از به روز شدن هراس دارد. من عقیده دارم ما نباید از شکست بترسیم و به همین دلیل است که مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی در طول سال از ساخت 3-4 فیلم سینمایی کودک حمایت می کند که به عنوان نمونه همین فیلم آقای اژدری که در جشنواره کودک امسال حضور داشت از نمونه های آن است.

سپس فرزاد اژدری در جملاتی اظهار داشت:

من خیلی از فیلم ها را از کودکی  دنبال می کردم و به سینمای کودک علاقه دارم، متأسفانه نگاه مسئولین به سینمای کودک غلط است، ما سالن نمایش برای فیلم های کودک نداریم، پخش درست نداریم، اما خودمان هم باید کمی بیشتر سینمای کودک را جدی بگیریم ما باید روی مفاهیم کار کنیم تا فیلم ها برای کودکانی که دارند فیلم های آن طرف آب را می بینند جذابیت داشته باشد.

سپس فکری ارشاد در جملاتی گفت: سینمای کودک در ایران مهجور است و تنها یک جشنواره به نام کودک در طول سال برگزار می شود که اصلاً کافی نیست.

فکری ارشاد در ادامه نشست سوال دیگری را مطرح نمود که آیا سینمای کودک در ایران گیشه دارد یا خیر؟

محمدعلی طالبی در پاسخ به این سول گفت:

این سؤال شما بستگی به آن دارد که ما فیلم کودک را چگونه به نمایش بگذاریم و آن را چگونه نمایش دهیم؟ وقتی هیچ پوستر و تبلیغاتی برای فیلم های کودک انجام نمی شود و هیچ نهادی برای کودک خرج نمی کند و سازمان هایی مثل شهرداری برای کودکان هیچ برنامه ای نمی گذارند، کودکان مجبور می شوند به جای دیدن فیلم های مخصوص خود بروند و اخراجی ها 2 را ببینند، این معضلی است که مسئولان باید روی آن کار کنند به ویژه مسئولان بنیاد سینمایی فارابی باید در زمینه اصلاح این موضوع گام های جدی بردارند و در قدم اول بیایند و 10 فیلم اکران نشده از میان 600-700 فیلم کودکی که ساخته شده و تا کنون رنگ اکران به خود ندیده اند را انتخاب کنند و در 10 سالن این فیلم ها را به نمایش بگذارند و برای آن ها سوبسید در نظر بگیرند تا کمی این سینمای کودک تکان بخورد. باید مسئولان فارابی کاری کنند تا آقای سجادپور دیگر نیاید و بگوید که فیلم های کودک نباید سرگروه داشته باشند. مسئولان باید فیلم های کودک را به نمایش درآورند تا این سینما از بلاتکلیفی نجات پیدا کند در تمامی جهان این گونه فیلم ها را اگر شده در سینما تک های کوچک به نمایش در می آورند تا کودکان شان به سمت و سوی دیدن اخراجی های 3 و 4 نروند، مسئولان باید کاری کنند تا ذائقه کودکان را تغییر دهند.

آقا محمدیان نیز در ادامه سخنان طالبی گفت: وزارت آموزش و پرورش باید خط مشی خود را در مورد سینمای کودک تعیین کند، یک تهیه کننده فیلم کودک وقتی فیلم اش در سینماها به نمایش در می آید باید از هفت خوان رستم بگذرد تا بتواند از مدارس برای تماشای فیلم دعوت کند. این در حالی است که خود آموزش و پرورش باید پیشنهاد دهنده این امر باشد و حتی به تهیه کنندگان سینما پیشنهاد ساخت فیلم نیز بدهد تا یواش یواش همه تهیه کنندگان را به سمت و سوی ساخت فیلم های کودک بکشاند. البته مشکل تنها این نیست و ما باید به این مهم اذعان کنیم که فیلمنامه خوب هم برای کودکان پیدا نمی شود و این امر نیز حمایت نهادهایی همچون کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان را می طلبد که بیایند و روی این زمینه ها و همچنین فرهنگ سازی دیدن فیلم کودک کار کنند.

سپس مازیار فکری ارشاد گفت: ما از ابتدا تا کنون وزارت آموزش و پرورش و بنیاد سینمایی فارابی را مورد نقد خود قرار دادیم اما آقای آقا محمدیان به نکته خوبی اشاره کردند کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان که یکی از فعال ترین ها در عرصه سینمای کودک بود الآن کجاست و چه نقشی بازی می کند؟

اژدری در پاسخ به این سوال گفت:

من سال ها است که در ستاد جشنواره هستم، به عقیده من همه دارند کارهایشان را به خوبی انجام می دهند اما بضاعت ما همین است و بیش از این نیست متاسفانه کسی در سینمای ایران خود را به روز نمی کند ما باید دنبال سوژه ها و ایده هایی برویم که بچه ها را به سینما بکشاند ما باید با بچه ها صادق باشیم ما فیلمنامه های شاد و فانتزی نداریم و همه اش به بچه ها امر و نهی می کنیم و این دیدگاه چه در سینما و چه در تلویزیون همیشه وجود داشته است و باید این دیدگاه خودمان را عوض کنیم. آن طرف آب دارند از هیچ همه چیز می سازند دارند برای خود اسطوره سازی می کنند و اسطوره های خود را به کودکان ما نیز تلقین می کنند. آن ها دارند مباحث صهیونیستی خود را در انیمیشن ها کار می کنند و به خورد کودکان ما می دهند و ما خودمان متوجه نیستیم! متاسفانه ما در سینمای ایران همه متقلب شده ایم و مدام در حال تبدیل کردن فیلم های خارجی هستیم و به عنوان نمونه جرج آن ها را تبدیل به حسن می کنیم و به همین دلیل است که فیلم هایمان برای کودکان هیچ جذابیتی ندارد.

سپس در ادامه نشست کلیپی از فیلم های خاطره انگیز کودکان پخش گردید و پس از آن فکری ارشاد سوال خود را این گونه مطرح نمود که چرا در سینمای کانون به جای نمایش فیلم های کودک تئاترهای تخت حوضی روی صحنه می رود؟

طالبی در پاسخ گفت: نه این گونه هم نیست، آن هم کار خود را انجام می دهند همین پارسال 30 رمان درباره کودکان چاپ کردند و گاهی کارهایی از این دست می کنند. بالاخره در هر سازمان و نهادی با تغییر مدیریت ها از این گونه اتفاقات می افتد. به عقیده من ما باید از این بحث های حاشیه ای خارج شویم و بحث اجرایی کنیم همان گونه که گفتم فارابی باید بیاید و از میان 600-700 فیلم کودکی که سال ها است دارند خاک می خورند بیاید 20 فیلم خوب را انتخاب کند و آن ها را اکران کند. باید برای نمایش فیلم های کودک سالن های اختصاصی ساخته شود و باید هماهنگی های لازم با آموزش و پرورش برای نمایش این گونه فیلم ها انجام شود، من و خانم درخشنده در جشنواره فیلم کودک حتی پیشنهاد دادیم که خودمان بیاییم و یک سالن کوچک خصوصی برای فیلم های کودک بسازیم چون انتظار کشیدن هیچ فایده ای ندارد.

سپس آقامحمدیان در جملاتی گفت:

باد و مه ساخته محمدعلی طالبیفیلم های ما ضعیف است و قابلیت پخش در سینماهای جهان را ندارد، به خصوص ما در مورد فیلمنامه خیلی ضعف داریم و فیلمنامه های قدیمی جواب مثبتی به ما نمی دهد، سینمای کودک نگاه نو و تکنولوژی های جدید را می طلبد، ما خودمان در مرکز گسترش فیلم خاله سوسکه را ساختیم اما کارگردان آن فیلم الآن برای ساخت فیلم جدید اش خود را آداپته کرده است که بتواند با زبانی به روز تر و با استفاده از تکنولوژی های روز فیلم جدید اش را بسازد، فیلم سازها و فیلمنامه نویسان باید به دنیای جدید کودکان ورود کنند چون تا وقتی هری پاتر است دیگر بچه ها فیلم های ما را قبول ندارند.

اژدری نیز در ادامه گفت:

من با احترام به آقای طالبی که دو فیلم فوق العاده علفزار و باد و مه را ساخته اند، باید بگویم مشکل ما همین فیلم های «درباره کودک» است. به عنوان نمونه همین چند وقت پیش من داشتم انیمیشنی را می دیدم که در آن کرم ابریشمی وجود داشت که تبدیل به یک پروانه می شد و بعد از پروانه شدن سخنانی عرفانی و عمیق می گفت که به استحاله رسیده است که من بزرگسال معانی آن را درک نکردم چه برسد به کودک! ما در سینمایی هستیم که تن پوش هایی که برای فیلم ها می سازند لب هایشان تکان نمی خورد آخر کودک چگونه باید این را باور کند؟ ما در سینمایی هستیم که شادی در آن ممنوع است و دست زدن هم در آن ممنوع می باشد و به همین دلیل است که تلویزیون به سمت و سوی ساخت برنامه های آموزشی رفته است و از کمترین تفریح و سرگرمی برای کودکان بی بهره مانده است. ما منباع غنی زیادی داریم که از آن ها استفاده نمی کنیم قصه های مثنوی و شاهنامه فردوسی ما پر از تقطیع و دکوپاژ است منتها ما به آن ها کمترین نگاهی نیز نمی اندازیم!

در ادامه نشست یکی از حاضران در مورد اختصاص بن برای کودکان و کم کردن نرخ بلیط های سینما برای کودکان پرسشی را مطرح نمود که طالبی در پاسخ گفت:

پیشنهاد خوبی بود و ما حتماً آن را بررسی خواهیم کرد، اما من در مورد فیلم های درباره کودک باید بگویم که همین فیلم اخیرم وقتی در جشنواره برلین به نمایش درآمد و نزدیک به 2000 نفر از دانش آموزان به تماشای آن نشستند من دلهره داشتم و مدام با خود می گفتم که همگی آن ها به دلیل مفاهیم عمیق فیلم سینما را ترک خواهند نمود اما آن ها تا انتهای نمایش فیلم در سالن سینما باقی ماندند و در نهایت 3 دقیقه هم برای فیلم دست زدند، این را گفتم برای آن که به این جا برسم که ما باید مفاهیم را هم به کودکان مان آموزش دهیم ما می توانیم قصه های مجید را داشته باشیم که ملتی را تکان بدهد، ما جدا از تکنولوژی های روز هم می توانیم حرکت کنیم و با سینمای آن طرف آب مبارزه کنیم و با فیلمی مثل جدایی نادر از سیمین جای محکمی در سینمای جهان بیابیم.

جشنواره فیلم کودک در اصفهانفکری ارشاد سپس در مورد تاثیر کم جشنواره فیلم های کودک از حاضران سوال نمود که اژدری در پاسخ گفت:

جشنواره کودکان بین المللی است اما متأسفانه طی سالیان اخیر به جشنواره ای شهری تنزل پیدا کرده و افراد آن را با لفظ جشنواره فیلم اصفهان و یا جشنواره فیلم همدان می شناسند و هیچ کس برای آن واژه بین المللی را به کار نمی برد و این خیلی بد است. جشنواره فیلم های کودک به خودی خود دردی از سینمای کودک را دوا نمی کند و ما باید خودمان برای رشد این سینما جرقه ای را بزنیم.

فکری ارشاد در ادامه گفت: جشنواره فیلم کودک به عقیده من جشنواره ای کارمندی شده است که دست اندرکاران آن فقط می خواهند بگویند که ما هر سال داریم یک جشنواره برگزار می کنیم و به همین دلیل است که 3 ماه قبل از اغاز جشنواره می آیند و برای ساخت فیلم های کودک فراخوان می دهند و برخی از فیلم سازان فیلم های بسیار بی کیفیتی را طی 3 ماه می سازند و به این جشنواره می فرستند، جدا از این جشنواره چرا تفاوتی بین فیلم های درباره کودک و فیلم های برای کودک قائل نمی شود؟

طالبی در پاسخ به این سوال گفت:

در تمام دنیا قانون این است که این فیلم ها در کنار هم نمایش داده می شوند من در جشنواره های زیادی بوده ام از جشنواره حیدرآباد گرفته تا جشنواره برلین و جیتونی، در تمامی این جشنواره ها این دو جریان در کنار هم هستند تا بچه ها آموزش ببینند که باید فیلم های سنگین تری برا تماشا کنند.

در انتهای نشست نیز یکی از حاضران با اشاره به اکران بسیار بد فیلم های جشنواره کودک در شهرستان ها اظهار داشت: بچه ها در شهرستان ها تا به حال به سینما نرفته اند و بحث هایی که شما در زمینه فیلم های کودک می کنید جنبه ریشه ای ندارد و بسیار سطحی است، شما فقط طبقه ای غنی در جامعه متوسط شهری تهران را در نظر دارید و به بچه هایی که در سطوح مالی و اجتماعی پایین تری در سایر شهرستان ها هستند توجهی ندارید بچه هایی که تا کنون پایشان به سینما نرسیده است، چرا دنبال آن نیستید تا از ریشه این سینما را درمان نمایید؟

میهمانان این نشست هر کدام به نوعی از پاسخ به سوال این فرد شانه خالی کردند و با اشاره مدیر خانه هنرمندان این نشست به پایان رسید.


 تاريخ ارسال: 1390/9/13
کلید واژه‌ها:

نظرات خوانندگان
>>>zahra:

آخه شما از سینمایی که از ریشه و اساس پر از اشکاله خرده میگیرین که چرا به فیلمهای کودک بها نمیده؟

0+0-

جمعه 18 آذر 1390




فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.