پرده سینما

«جدایی نادر از سیمین» نامزد گلدن گلوب شد

موحد منتقم

 

 

 

 

 

 

 

 

برای اولین بار در تاریخ سینمای ایران یک فیلم نامزد جایزه گلدن گلوب شد

 

فهرست کامل نامزدهای جوایز گلدم گلوب

 

 

جایزه گلدن گلوببالاخره امروز 15 دسامبر 2011 نامزد های گلدن گلوب که پس از اسکار معتبرترین جایزه ی فصل انتهایی سال است منتشر شد و جدایی نادر از سیمین افتخاری تاریخی به ارمغان آورد و نامزد دریافت جایزه ی بهترین فیلم غیر انگلیسی زبان شده است. در بین نامزد ها هم نبودن فیلم رانندگی و به شدت بلند و به طرز شگفت انگیزی نزدیک و هری پاتر و یادگاران مرگبار 2  و تعمیر کار .خیاط.سرباز .جاسوس و شرم واز طرف دیگر درخشش فیلم نیمه ماه مارس به کارگردانی و بازیگری جرج کلونی باعث تعجب شده است.

جرج کلونی با نامزدی در چندین رشته برنده ی بی چون و چرای نامزدهای گلدن گلوب است.

در بین نامزد های بهترین فیلم درام، نام های کمک، مانی بال، هوگو، نیمه ی ماه مارس، اسب کارزار دیده می شود که غیر از نیمه ی ماه مارس بقیه کاملاً قابل پیش بینی بودند. هرچند که فیلم های مثل شرم و تعمیرکار.خیاط.جاسوس.سرباز و حتی رانندگی بسیار قوی تر از فیلمی مانند نیمه ی ماه مارس هستند، ولی معلوم  نیست چنین فیلم متوسطی چگونه در بین نامزد ها راه یافته است. اما انتخاب های بهترین فیلم کمدی/موزیکال خیلی عالی است. در این بین فیلم های شاهکاری مثل  هنرمند، هفته ی من با مارلین، نیمه شب در پاریس و فیلم های خیلی خوبی مثل ساقدوش ها و 5/50 قراردارد.

نامزدهای بهترین بازیگر مرد درام هم تقریباً از پیش قابل پیش بینی بود. جرج کلونی (نسل)، لئوناردو دی کاپریو (جی .ادگار)، مایکل فاسبندر (شرم) رایان گوسلینگ (نیمه ی ماه مارس) و براد پیت (مانی بال) دیده می شود. در این بین باز انتخاب رایان گوسلینگ جای تعجب دارد. چون حتی بازی گولسینگ در رانندگی بسیار بهتر از نیمه ی ماه مارس بود. هرچند که باید گری اولدمن برای فیلم تعمیرکار خیاط جاسوس سرباز به جای رایان گوسلینگ نامزد می شد. احتمالاً در لیست نامزد های اسکار جای این دو با هم عوض خواهد شد.

در بین بهترین بازیگر زن نامهایی مثل مریل استریپ که نامزد شدن و برنده شدن اش تبدیل به یک کلیشه شده است به چشم می خورد. گلن کلوز برای بازی در فیلم  آلبرت نوبس و ویولا دیوس برای کمک و رونی مارا دختری با خالکوبی اژدها، تیلدا اسوینتون ما باید درباره کوین صحبت کنیم به چشم می خورد.

نامزد های بهترین کارگردانی فوق العاده است و دقیقاً بهترین ها انتخاب شده اند. وودی آلن (نیمه شب در پاریس) و میشل هازاناویکیوس (هنرمند)، الکساندر پین (نسل)، مارتین اسکورسیزی (هوگو) است. البته باز انتخاب جرج کلونی به عنوان نامزد بهترین کارگردانی جای تعجب دارد. کارگردانی استیو مک کوئین برای شرم و توماس آلفردسون برای تعمیرکار خیاط سرباز.جاسوس به مراتب بهتر از جرج کلونی است.

در مورد بهترین فیلمنامه همانطورکه قبلاً گفته بودم احتمال برنده شدن وودی آلن برای نیمه شب در پاریس خیلی زیاد است.

سایر نامزد ها نیمه ی ماه مارس (دوباره!) مانی بال، هنرمند و نسل هستند. دویاره اینجا جای جان لوگان به خاطر فیلمنامه حیرت انگیزش برای رنگو  و استیون مک کوئین شرم خالی است.

در رشته ی بهترین انیمیشن خوشبختانه خبری از نیمه ی ماه مارس نیست! در بخش انیمیشن رنگو، آرتور کریسمس، ماشین ها2، گربه ی چکمه پوش، ماجراجویی تن تن حضور دارند. فهرستی افتضاح که کارتون ضعیفی همچون ماشین ها 2 در آن است، ولی انیمشن پاندای کونگ فو کار2 در آن نیست. در بین نامزد های بهترین فیلم های غیر انگلیسی زبان شاهکار اصغر فرهادی جدایی نادر از سیمین قرار دارد. این اولین بار است که فیلمی از جمهوری ا سلامی ایران در این فهرست قرار می گیرد. اما رقبای جدایی نادر از سیمین فیلم های گل های جنگ (چین) در سرزمین خون و عسل (آمریکا) پسری با یک دوچرخه (بلژیک) پوستی که در آن زندگی می کنیم (اسپانیا) هستند. اگر فیلم آنجلینا جولی با اسم در سرزمین خون  و عسل نبود می شد با اطمینان گفت که جدایی نادر از سیمین برنده این جایزه است. ولی این فیلم ضد اسلامی که هنوز اکران نشده و آن را ندیده ام و قرار گرفتن اش در این فهرست کمی مشکوک است احتمال دارد به خاطر محتوی آن برنده شود. ولی همچنان جدایی نادر از سیمین بخت اول این بخش است و شانس نامزد شدن اش در اسکار با این موفقیت خیلی بالاست.

کاندیداهای گلدن گلوبدر یک نگاه کلی به نامزدهای جایزه  نمی توان نمره ی مثبتی به آن داد. احتمالاً از فردا که تحلیل ها بیرون بیاید انتقاد های فراوانی برانگیخته خواهد شد! فیلم های بسیار خوبی مثل رانندگی و تعمیرکار.خیاط.جاسوس.سرباز و بسیار بلند و به طرز شگفت انگیزی نزدیک و شاهکاری مانند درخت زندگی در این فهرست کاملاً نادیده گرفته شده اند .حتی خبری از دختری با خالکوبی ازدها (دیوید فینچر) یست و به جایش نیمه ی ماه مارس که در بهترین حالت یک فیلم «خوب» و نه «عالی» یا «خیلی خوب» است قرار گرفته است. طرفداران هری پاتر منتظر بودند اتفاقی که برای ارباب حلقه ها:بازگشت پادشاه افتاد برای این فیلم هم بیافتد که نشد و اساسی سرخورده شده اند! احتمالاً این هری پاتر در اسکار هم فقط از لحاظ فنی بدرخشد.

از سوی دیگر احتمالاً در فهرست اسکار نیمه ی ماه مارس خط خواهد خورد و یکی از فیلم های شرم یا درخت زندگی یا  تعمیرکار.خیاط.جاسوس.سرباز یا رانندگی جایگزین آن خواهد شد.

 

فهرست نامزدهای جوایز گلدم گلوب

 

نامزد های بهترین فیلم درام

مانی بال-نسل-نیمه ی ماه مارس-هوگو-کمک-اسب کارزار

 

نامزدهای بهترین فیلم کمدی/موزیکال

هنرمند-ساقدوش ها-50/50-نیمه شب در پاریس-هفته ی من با مارلین

 

نامزدهای بهترین کارگردانی

مارتین اسکورسیزی (هوگو)-جرج کلونی (نیمه ی ماه مارس)-الکساندرپین (نسل)-وودی الن (نیمه شب در پاریس)-میشل هازاناویکیوس (هنرمند)

 

نامزد های بهترین فیلمنامه

نیمه ی ماه مارس-هنرمند-هوگو-نسل-مانی بال-نیمه شب در پاریس

 

بهترین بازیگر مرد در فیلم درام

جرج کلونی (نسل)- لئوناردو دی کاپریو (جی. ادگار)-مایکل فاسابندر (شرم)-رایان گوسلینگ (نیمه ی ماه مارس)-براد پیت (مانی بال)

 

بهترین بازیگر زن  در فیلم درام

 

گلن کلوز (آلبرت نوبس)-ویولا دیویس (کمک)-رونی مارا (دختری با خالکوبی ازدها) مریل استریپ (بانوی آهنین)تیلدا اسوینتون (باید درباره ی کوین صحبت کنیم)

 

بهترین بازیگر مرد یک فیلم کمدی /موزیکال

ژان دوژاردین (هنرمند). برندان گلسان (گارد)-جوزف گاردن (50/50)- رایان گوسلینگ (دیوانه. احمق.عاشق) اوون ویلسون (نیمه شب در پاریس)

 

بهترین بازیگر زن  یک فیلم کمدی/موزیکال

جودی فاستر (کشتار)- چارلیز ترون (بالغ جوان)- کریستسن ویگ (ساقدوش ها)- میشل ویلیامز (هفته ی من با مارلین)-کیت وینسلت (کشتار)

 

بهترین بازیگر نقش مکمل مرد

کنت برانا (هفته من با مارلین)- آلبرت بروکس (رانندگی)- جاناهیل (مانی بال)- ویگو مورتنسن (یک نظریه ی خطرناک)- کریستوفر پلامر(بیگینر)

 

بهترین بازیگر نقش مکمل زن

برنسی  بژو (هنرمند)- جسیکا چاستین (کمک)-جانت مکتیر (آلبرت نوبس)- اوکتاویا اسپنسر (کمک)-شایلن وودلی (نسل)

 

بهترین انیمیشن

رنگو- آرتور کریسمس- گربه ی جکمه پوش-ماجراجویی تن تن- ماشین ها2

 

بهترین فیلم غیرانگلیسی زبان

جدایی نادر از سیمین (ایران)- در سرزمین خون و عسل (امریکا)- گل های جنگ (چین)-بچه ای با یک دوچرخه (بلژیک). پوستی که در آن زندگی می کنم (اسپانیا)

 

 


 تاريخ ارسال: 1390/9/24
کلید واژه‌ها:

نظرات خوانندگان
>>>حمید:

رای ما فقط جدایی نادر از سیمین ... مبارکت باد اضغر جان!!

0+0-

دوشنبه 28 آذر 1390



>>>یک شهروند:

زنده باد فرهادی

0+0-

شنبه 26 آذر 1390



>>>آیدین:

هر جشنواره ی سینمایی حالا میخواد فجر باشه میخواد گلدن گلاب باشه یا اسکار اگر جایزه بهترین فیلم خود را به جدایی نادر از سیمین ندهد اعتبار خودش رو به شدت زیر سوال میبره

0+0-

جمعه 25 آذر 1390



>>>یاشار:

وقتی تمام رویا ها به حقیقت تبدیل میشود....

0+0-

جمعه 25 آذر 1390



>>>نگین همدانی:

اخراجی ها3 و پایان نامه و راه آبی ابریشم که با حمایت های میلیاردی دولت ساخته شده اند کجا هستند؟تورو خدا این پول بیت المال رو بدید دست کسی که واقعا میدونه سینما چیه .نه چندتا جیره خوار که با چرب زبانی فقط حرف زدن بلد هستن نه سینما!!

0+0-

جمعه 25 آذر 1390



>>>عاطفه:

تحلیل معرکه ای بود در اولین فرصت ممکن.ممنون جناب منتقم

0+0-

جمعه 25 آذر 1390



>>>feedback:

من هیچکدام از این فیلم هارو ندیدم بنابراین نظری نمیتونم بدم.فقط 50/50رودیدم که خیلی پیام عمیقی داشت.درباره ی جدایی نادر از سیمین هم خیلی خوشحال شدم.به امید اسکار

0+0-

جمعه 25 آذر 1390



>>>مصلح الدین:

جایزه مال ماست .... بزن کف قشنگه رو به افتخار " جدایی نادر از سیمین" لعنت بر فیلم در سرزمین خون و عسل

0+0-

جمعه 25 آذر 1390



>>>DI--DI:

فقط 3 کلمه.نه یک کلمه کمتر و نه یک کلمه بیشتر:WTF باز خدارو شکرجدایی نادر از سیمین هست وگرنه یک Hهم به وسط سه کلمه ی بالا اضافه میشد

0+0-

جمعه 25 آذر 1390



>>>فرهاد:

فیلم shameفقط برای بازیگری نامزد شده؟ای وای من

0+0-

جمعه 25 آذر 1390



>>>متین:

باز این استکبار جهانی حق اخراجی ها 3 رو خورد.خبرگزاری فارس به چه رویی آخه این خبر رو بزاره توی خروجی سایش؟

0+0-

جمعه 25 آذر 1390



>>>برادر خوانده بن لادن:

خدمتی که جرج کلونی با فیلمهایش به جامعه ی بشیرت کرده است گاندی نکرده!دستش را از همینجا میبوسم و برایش ارزوی موفقیت میکنم.

0+0-

جمعه 25 آذر 1390



>>>kmnbbv:

امسال خیلی فیلم های چرتی اکران شدند.البته هنوز هنرمند رو ندیدم

0+0-

جمعه 25 آذر 1390



>>>امین عربی:

پس گرگ و میش کو؟خاک توی سرشون با این انتخاب های سینماییشون. جدایی نادر از سیمین هم جایزه های کیلوییش فقط به خاطر نشان دادن بدبختی و فقر در ایران است

0+0-

جمعه 25 آذر 1390



>>>لیلا :

الان میر کریمی و حاتمی کیا به نظرتون دارن چیکار میکنند؟من که نمیدونم:)))))))))))

0+0-

جمعه 25 آذر 1390



>>>sabz man:

از ته قلب امیدوارم که هم گلدن گلوب و هم اسکار رو ببره...این فیلم بدون شک یکی از شاهکارهای تاریخ سینماست...

0+0-

جمعه 25 آذر 1390



>>>albert:

این همه فیلم خوب برداشته جرجیس (نیمه ی ماه مارس) رو کرده نامزد بهترین فیلم سال.فیلم رانندگی بهترین فیلم امسال بود که اصلا توی این لیست نیست.درباره ی جدایی نادر از سیمین هم خیلی خوشحال شدم.بالاخره اسم ایران هم دیدیم تو عالم سینمای جهان

0+0-

جمعه 25 آذر 1390



>>>رضا رمضانی:

حالا هرچی تو بگی و یا خوشت بیاد که وحی منزل نیست.شاید واقعا فیلم خوبی باشه.

0+0-

جمعه 25 آذر 1390



>>>امیر .ف:

بهترین فیلم:هوگو بهترین فیلم غیر امریکایی:جدایین ادر از سیمین بازیگر مرد:مایکل فاسابندر بازیگر زن:مریل استریپ تمام!!

0+0-

جمعه 25 آذر 1390



>>>گلاب طلایی:

Drive??? Where is TINKER, TAILOR, SOLDIER, SPY??!!!

0+0-

جمعه 25 آذر 1390



>>>صابر :

باز این جدایی نادر از سیمین گل کاشت.اصلا جایزه گرفتناش تمامی نداره.به امید و آرزوی اسکار*****

0+0-

جمعه 25 آذر 1390



>>>سپهر مرادی:

فکر کنم جرج کلونی پول داده منتقد ها رو خریده.خیلی بهش بها داده شده توی این لیست.نامزد 5تا جایزه شده است از 11تا.بعد فیلمی به شاهکاری درایو فقط توی یک رشته نامزد شده است.دهنت سرویس گلدن گلوب با این انتخابای تخیلیت.

0+0-

جمعه 25 آذر 1390



>>>عرفان:

استاد فراستی میگفت پس جدایی نادر ا ز سیمین فیلم ضعیفیه؟چی شد پس؟بنده ی خدا تو 50 سال پیش سیروسفر میکنه.

0+0-

جمعه 25 آذر 1390



>>>سهیل:

wtf? این دیگه چه لیست مزخرفیه؟جی ادگار پس کجاست؟درخت زندگی؟واریور؟درایو؟برداشته هرچی فیلم درپیته کرده نامزد.البته به غیر از جدایی نادر از سیمین!مالیخولیا رو که اصلا فیلم حساب نکرده!!این کمدی/موزیکال ماپت ها که تو راتن توماتو 98% رای مثبت منتقدان رو گرفته اصلا توی لیست نیست.بعد برداشته فیلم کمدی مستهجن ساقدوش ها رو نامزد کردند.

0+0-

جمعه 25 آذر 1390



>>>سعیدرضا:

من اون فیلم هایی که گفتی ندیدم ولی نیمه ی ماه مارس فیلم فوق العاده ایست.خیلی منتظر بودم این فیلم رو نقد کنی که متاسفانه نکردی.فیلم درباره ی باند بازی های پشت پرده ی انتخابات ریاست جمهوری آمریکا است.ولی کلا امسال گلدن گلوب خراب کرد.فیلم 50/50 و درخت زندگی که من دیدم خیلی بهتر از این نیمه ی ماه مارس بودند.

0+0-

جمعه 25 آذر 1390



>>>فرود:

آنجلینا جولی یا اصغر فرهادی!کدام برنده میشود؟؟:))

0+0-

جمعه 25 آذر 1390



>>>یوگی:

زنده باد اصغر فرهادی.با این نامزدی نامزدی اش در اسکار قطعی شد!

0+0-

جمعه 25 آذر 1390




فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.