پرده سینما

میشل هازاناویسیوس «جستجو» فرد زینه‌مان را بازسازی می کند

پرده سینما

 

 

 

 

 

 

 

 

 

جستجونسخه امروزی جستجو که فرد زینه مان آن را در سال 1948 میلادی با موضوع جنگ جهانی دوم ساخته است توسط میشل هازاناویسیوس  سینماگر فرانسوی و خالق آثاری چون هنرمند كارگردانی می شود. این فیلم داستان مادری آواره را به تصویر می كشد كه در جستجوی پسر خود است.

میشل هازاناویسیوس  كه ساخت درام جستجو را بر عهده گرفته است با فیلم قبلی‌اش هنرمند، در محافل هنری خوش درخشیده است. هازاناویسیوس در فیلم قبلی خود یک فیلم فرانسوی عاشقانه را تصویر كرده است، و ژان دوژاردن و برنیس بژو بازیگران آن هستند. داستان فیلم مربوط به سال‌های 1927 تا 1932 در هالیوود است که سینمای صامت در حال افول بوده و بازیگران آن دچار مشکل شده‌اند. هنرمند فیلم خود به صورت صامت و سیاه ـ سفید فیلم‌برداری شده است. منتقدان از این فیلم تمجید بسیاری نموده‌اند. هنرمند نامزد شش جایزه گولدن گلوب شد که بیشترین تعداد در سال 2011 است.

فرد زینه‌مان‌ كارگردان نسخه اصلی فیلم جستجو، متولد سال 1907 در وین بود، او كه در ابتدا به موسیقی علاقه‌مند بود، اما در رشته حقوق دانشگاه وین به تحصیل پرداخت. پس از اتمام تحصیلات، به‌دلیل علاقه فراوانی که به عکاسی و دوربین داشت، در مدرسه عکاسی و فیلم‌برداری ثبت نام کرد و در سال 1928 توانست اصول اولیه این رشته هنری را فرا بگیرد. زینه‌مان بعد از تجربیات این دوران، فعالیت‌های سینمایی‌اش را با دستیار کارگردانی و فیلم‌نامه‌نویسی ادامه داد تا این زمینه‌ها در مدت زمان کوتاهی او را با دنیای سینما آشنا کرد. وی در سال 1929 به هالیوود رفت و دستیار کارگردانی را تا سال 1933 ادامه داد. یک سال بعد، از همه تجربیات خود بهره گرفت و به‌صورت مشترک یک فیلم مستند را با کارگردانی آمریکایی جلوی دوربین برد. او از سال 1937 تا 1942 تعدادی فیلم کوتاه مهم برای شرکت مترو گلدوین مایر کارگردانی کرد و این کار را تا سال 1948 برای این کمپانی ادامه داد. پس از آن با شرکت‌های مختلف قرارداد می‌بست و تجربیاتش به حدی رسیده بود که بتواند به صورت مستقل کار کند.

زینه‌مان از سال 1949 به‌صورت کارگردان مستقل، چندین فیلم را برای شرکت‌های مختلف تولید کرد. نخستین فیلم او موج در سال 1934 ساخته شد. با فیلم هفتمین صلیب (1944) در هالیوود تثبیت شد و با فیلم جستجو (1948) جایگاه یک فیلمساز جدی را پیدا کرد. دهه 1950 دوران خیزش بزرگ زینه مان با فیلم هایی نظیر مردان (1950) ماجرای نیمروز (1952) از اینجا تا ابدیت (1953) و داستان راهبه (1959) بود. زینه مان نه تنها در دهه ی 1960 با فیلم های غروبی ها (1960) اسب کهر را بنگر (1963) و مردی برای تمام فصول (1966) موفقیت های بی بدیلی برای خودش کسب کرد، بلکه در دهه 1970 با فیلم خوش ساخت و حرفه ای روز شغال ()1973 و به خصوص فیلم به شدت تحسین شده جولیا (1977) توانست به جایگاه کم نظیری در تاریخ سینما دست یابد.

پوستر فیلم جستجوساخته فرد زینه مانزینه مان توانست برای فیلم کوتاه آن مادرها باید زندگی کنند در سال 1938 جایزه اسکار دریافت کند و در سال 1952 یکی از مهم‌ترین آثارش را بانام ماجرای نیمروز بسازد كه گری کوپر در آن بازی كرد. این فیلم در جوایز اسکار سال 1953 در هفت بخش نامزد دریافت جایزه شد و در نهایت موفق شد در چهار رشته بهترین بازیگر نقش اول مرد (گری کوپر)، بهترین آهنگ، بهترین موسیقی متن و بهترین تدوین جایزه اسکار دریافت کند.

او در سال 1956 کارگردانی فیلم پیرمرد و دریا را بر اساس داستان معروف ارنست همینگوی آغاز کرد، اما فیلم به وسیله جان استرجز به پایان رسید.

زینه‌مان از کارگردانان صاحب سبک سینمای وسترن آمریکاست که به‌خاطر نگاه متفاوت و آثار جدیدی که در این ژانر ساخته در میان همکاران آمریکایی‌اش شهرت زیادی دارد. وی ازجمله کارگردانان معروف سینمای آمریکا بود که توانست بعد از سه دهه فیلم‌سازی موفق، آثار به‌یاد ماندنی و مهمی از خود برجای بگذارد.

بعد از گذشت نزدیک به پنج دهه، بسیاری از آثار وی جزء منابع مهم درسی سینما محسوب می‌شود و معروف‌ترین دانشگاه‌های سینمایی جهان بخشی از دروس مهم‌شان را با تأکید بر سینمای زینه‌مان تدریس می‌کنند.

این کارگردان اتریشی‌الاصل آمریکایی که چهاربار جایزه‌ اسکار را به خود اختصاص داد، در سال 1997 و در سن 90 سالگی درگذشت. وی در چند دهه فعایت سینمایی موفق به كسب افتخارات متعددی شد كه جایزه بافتا بهترین فیلم، دوربین جشنواره برلین، جایزه ویژه جشنواره كن، یك عمر دستاورد سینمایی از جوایز فیلم آلمان، دو جایزه بهترین كارگردانی از گلدن گلوب، صدف طلایی جشنواره سن‌سباستین و جایزه فیپرشی جشنواره ونیز بخشی از آنها هستند.

از دیگر فیلم‌های زینه‌مان می‌توان به وقتی آمریکا می‌خوابد (1939)، گذرگاه ممنوع (1941) آقای جیم کوچولو (1946)، عمل خشونت (1948، ترزا (1951)، اوکلاهما (1955)، کلاهی پر از باران (1957) اشاره کرد.

 

منبع: ایسنا به نقل از هالیوود ریپورتر


 تاريخ ارسال: 1390/10/19
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.