پرده سینما

شمقدری: انصار حزب‌الله به همه یاد بدهد فیلم حزب‌اللهی چگونه است

پرده سینما

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

اظهارات شمقدری درباره وقایع اخیر سینما 

 

جواد شمقدریرئیس سازمان سینمایی در دیدار با صنوف سینمایی سکوت خود را شکست و درباره وقایع اخیر سینما و موضوعات مختلف آن اظهارنظر کرد. به گزارش خبرآنلاین به نقل از روابط عمومی سازمان سینمایی، در دیدار روز یکشنبه صنوف سینمایی با جواد شمقدری، برخی از اعضای شوراهای مرکزی اتحادیه تهیه‌کنندگان، کانون پخش‌کنندگان، مدیران تولید، کارگروه ساماندهی صنوف، انجمن موسسات ویدیویی، شورای صنفی اکران و... حضور داشتند.

مشروح سخنان رئیس سازمان سینمایی در این دیدار به شرح ذیل است:

 

باید غبارها بنشیند

 

ما شخصاً نیاز داشتیم در جلسه‌ای نظر سینماگران را درخصوص وقایع اخیر بدانیم، خوشبختانه عمده مطلب را دوستان طرح کردند، طبیعی است هنرمند همانطور که از خلاقیت هنری برخوردار است لایه دوم حوادث را مشاهده و تحلیل کند.

مشکل اینجاست مسائل درون سینه‌ها حبس می‌شود. اگر درون سینه من حبس می‌شود چاره‌ای ندارم، باید غبارها بنشیند تا واقعیت‌ها معلوم شود .به هر حال در شرایطی این‌گونه نباید توقع داشت، مسئولین وارد صحنه شوند و سخن بگویند صنوف باید مسائل را مطرح و رسانه‌ای کنند.

 متأسفانه در این شرایط خیلی‌ها مردود شدند و گروهی که جریان حزب‌الله را به نفع خود مصادره کردند و در مقابل به مدیریت فرهنگی حمله کردند، مدیریتی که مومن و متعهد است از این جمله‌اند. در موضوع اخیر بسیاری از افراد که سال‌هاست خود را قیم سینما می‌دانند ساکت ماندند که این موضوع از چشم‌ها پنهان نخواهد ماند و اهالی سینما در این مورد قضاوت خواهند کرد.

 

بعضی خواص از کار و حوز ه تخصصی سینما مطلع نیستند

 

مسلماً وقتی نامی از ارزش‌ها و دفاع مقدس می‌آید، دهان خیلی‌ها بسته می‌شود، می‌خواهند مدیریت کنونی را جریانی در مقابل شهدا و ارزش‌ها نشان دهند. این یک ظلم بزرگ است، البته می‌توانیم ما هم متقابلاً نشان دهیم که دیگران از نام شهدا و ارزش‌ها سوء استفاده می‌کنند، اما این برای ما شایسته نیست. ما هم‌اکنون در افکار عمومی مشکل نداریم، مشکلی که داریم در بین خواص است و بعضی خواص از کار و حوزه تخصصی سینما مطلع نیستند و گزارشاتی که به آنان می‌دهند برداشت‌های نارواست، البته قصد و غرض دیگری وجود دارد، چاره‌ای نداریم جز اینکه مسئولان کشور در جریان واقعیت قرار بگیرند.

 وزیری که باید درگیر مباحث کلان شود، درگیر مسائلی می‌شود که نباید بشود

 به عنوان مثال دوستان با کمیسیون فرهنگی صحبت کنند، امروز جناب آقای وزیر را به کمیسیون فرهنگی فرا خوانده‌اند، فضا این‌گونه است مثلاً وزیری که باید درگیر مباحث کلان شود درگیر مسائلی می‌شود که نباید بشود.

 اگر گزارش درد دل‌ها، نظرات و گفت‌وگوهای این جلسه جمع‌بندی شود و توسط صنوف به مسئولین برسد حتماً نظرات‌شان عوض می‌شود. من به خیلی از دوستان توصیه کردم، اما گوش نکردند. برای من این اوضاع قابل پیش‌بینی بود اما نه تا این حد.

 

ما اگر بتوانیم امور را تدبیر کنیم موفق می‌شویم. مثلاً در انتخابات آتی می‌توان نظر داد که چه کسی و چه گروهی به نفع یا ضرر سینما حرکت کرده است.

این اتفاقات به ضرر سازمان سینمایی نیست، به ضرر سینماست

 من بر خلاف دوستان اعتقاد دارم این اتفاقات به ضرر سازمان سینمایی نیست، به ضرر سینماست که البته چون خود من سینماگر هستم ضرر دیدم، پس باید همه با هم به میدان بیاییم و همدلی کنیم. گردنه بسیار سختی است، اما عبورش فصل بسیار روشنی را به همراه خواهد داشت. لازم است دوستان با صبر و تأمل بیشتر صحنه را ببینند و کار کنند.

 

گرفتار آفت بحران اظهار نظرها هستیم

 

 جواد شمقدریاز این طرف بپذیریم ضعف‌هایی داشتیم و راهکار بیاندیشیم. ما الان گرفتار آفت بحران اظهار نظرها و تحلیل‌ها هستیم، مثلاً در نقد یکی از این فیلم‌ها در برنامه سینمایی «هفت» این فیلم شریف قلمداد شد و در جایی دیگر فیلم را ضد حجاب و حتی ضد نظام معرفی کردند.

 ما با بحران اظهار نظرها روبرو هستیم. ما راهی نداریم جز اینکه روشنگری کنیم. اگر قانون اشکال دارد قانون را درست کنند طبق قوانین موجود باید وزارت ارشاد نظر آخر را بدهد اگر اعضای شورای پروانه نمایش اعضای مورد تأیید نظام‌اند پس این حرف‌ها چیست؟

 این اتفاقات نشان داد سینمای ایران به جای مهمی رسیده که سینما می‌تواند خیلی موضوعات را مدیریت کند که این جای تبریک دارد. این اتفاقات یعنی دیگر در فیلم‌ها نقد اجتماعی نشود، در حالی که هنرمند باید مسائل اجتماعی را به تصویر بکشد. چه اشکالی دارد همین جمع از حوزه علمیه تقاضا کند در ساخت فیلم‌های منتقدانه اجتماعی مشاوره بدهند.

 

انصار حزب‌الله به همه یاد بدهد فیلم حزب‌اللهی چگونه است

 

این گروه انصار حزب‌الله که تجمع کردند حزب اللهی‌ترین فیلمنامه‌شان را بیاورند، ما نخوانده به آن‌ها مجوز می‌دهیم تا به همه یاد بدهند فیلم حزب‌اللهی چگونه است، اما اگر ناتوان هستند بگذارند اهالی سینما کارشان را بکنند. اگر کسی دغدغه و نگرانی دارد می‌تواند بیاید مشارکت کند، نظر بدهد، پیشنهاد بدهد ما حمایت می‌کنیم.

 

فصل‌الخطاب ارشاد و شوراهای آن است

 

طبق قانون فصل‌الخطاب ارشاد و شوراهای آن است و نمی‌توان این توافق را بر هم زد. به فرموده قرآن کریم «اوفو بعهدکم»، این تکلیف قرآنی هم هست، رهبر معظم انقلاب در اول سال فرمودند هیچ کس به نام انقلابی‌گری کار غیر قانونی نکند و ما کار غیر قانونی نکردیم، اما آن‌ها انجام دادند. من سعی می‌کنم هر چه زودتر دیداری با اهالی سینما بگذارم و برخی مباحث را خواهم گفت، اما نقطه مثبت و مأموریت ما استقرار سازمان سینمایی است. یکی از دلایلی که با سینما این‌چنین برخورد می‌شود این است که پشتوانه محکمی برای سینما وجود ندارد. ما قانون سینمایی را که الزامات فیلم و سینما هست را تهیه کرده‌ایم که امیدواریم در شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب برسد که دیگر این اتفاقات نیفتد.

 

نقل‌کنندگان فساد در سینما بیش از همه درگیر آن هستند

 

متأسفانه این روزها برخی رفتارهای ناشایستی داشتند که در یکی از این موارد فساد در سینما را مطرح کردند. مظاهری از فساد در همه جا هست و در همه قشرها وجود دارد، اگر سینمای ایران مشکلی دارد برای عقبه سی ساله آن است، چرا برخی اصرار دارند سینما را ‌به فساد متهم کنند، گویا نقل‌کنندگان بیش از همه درگیر این موضوع هستند، تردیدی نیست اگر فردی از خط قرمز عدول کرد و باعث ترویج فساد شد باید با آن برخورد شود در غیر این صورت نقل مستمر مسئله فساد که به خودی خود بجز تشویش اذهان عمومی نقشی ‌ندارد. ما پیرو مکتبی هستیم که مولا علی علیه السلام در مقابل اصرار کسی که اعتراف به گناهی می‌کند تلاش می‌کنند نشنیده بگیرند.

 کجای اسلام و قرآن به ما توصیه کرده گناه و فساد فرد یا افرادی را در کوی و برزن جار بزنیم. چرا سایت‌ها و خبرگزاری‌های ما روش اسلامی را در این حوزه‌ها به فراموشی سپرده‌اند.

 نکته بعد که رئیس جمهوری محترم بارها خواسته‌اند مشخص شدن تکلیف صنوف سینمایی است، بنابراین باید جایگاه قانونی آن مشخص شود و هرچه زودتر تعامل فعال و قدرتمند با صنوف برقرار گردد.

 

ایجاد کانون تشکل‌های صنفی سینمای ایران

 

در کمیسیون تخصصی شورایعالی سینما طرحی در دست بررسی است که پس از تصویب در شورایعالی سینما اجرایی خواهد شد. در این طرح کانون تشکل‌های صنفی سینمای ایران جایگزین خانه سینمای منحله خواهد شد.

امیدواریم دوستان این شرایط را با بصیرت تحمل کنند تا از آن عبور کنیم، ما باید با ائمه جمعه و دلسوزان نظام تعامل فعال و سازنده داشته باشیم.

 تصور می‌کنم گروهی به دنبال ایجاد سوءتفاهم‌ها و بحران‌سازی هستند. بنابراین ضرورت دارد همه شما و مسئولان با نشست و گفتگو شرایط درخشان سینمای ایران را ترسیم و راه آرمانی آن را دنبال نمایند.


 تاريخ ارسال: 1391/1/28
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.