پرده سینما

ناگفته‌های رییس هیات مدیره انجمن سینماداران از وضعیت گیشه‌ی سینماها

پرده سینما

 

 

 

 

 

 

 

 

 

رییس هیات مدیره انجمن سینماداران در ادامه سخنان اش، وضعیت نابسامان فعلی سینماها را باعث رونق گرفتن كار شبكه‌های ماهواره‌ای دانست و عنوان كرد: در حال حاضر فیلم‌های ضعیف سینمایی ما باعث شده است كه شبكه‌های ماهواره‌ای گسترش یابند و بتوانند با برنامه‌ریزی‌شان امنیت و ریشه مذهبی خانواده‌های ایرانی را هدف قرار دهند.

 

محمدقاصد اشرفی در گفت‌و‌گو با ایسنا، در پاسخ به این پرسش كه وضعیت فعلی سالن‌های سینما را چگونه ارزیابی می‌كند؟؛ اظهار كرد: طبیعتا یكی از موثرترین دلایل ارتباط خانواده‌ها با سینما، فیلم‌های خوب است. اگر سینماگران و مسئولین فرهنگی نتوانند خوراك مناسب شامل فیلم خوب و سوژه مناسب را برای خانواده‌ها فراهم كنند با سرنوشتی كه اكنون می‌بینید مواجه خواهیم شد.

وی ادامه داد: معتقدم دلیل فروش نداشتن سالن‌های سینما در حال حاضر، این است كه فیلم خوبی نداریم. اگر بنشینیم و با دقت فیلم‌ها را مشاهده كنیم خودمان متوجه می‌شویم كه چرا مخاطب راضی نمی‌شود به سینما بیاید. طبیعتا مخاطب وقتی می‌بیند از سالن سینما راضی خارج نمی‌شود ترجیح می‌دهد در این وضعیت اقتصادی، ترافیك سنگین شهری و ... زمان خود را تلف نكند.

اشرفی در توضیح بیشتر درباره سخنان اش، به فیلم سینمایی نارنجی‌پوش داریوش مهرجویی اشاره و اظهار كرد: استاد مهرجویی در سینما احترام خاصی دارند و می‌بینیم كه فیلم آخرشان، فیلم بسیار خوب و آموزشی است كه می‌توانست قشر عظیمی از دانش‌آموزان و دانشجویان را جذب كند اما متأسفانه به دلیل عدم برنامه‌ریزی مناسب، این فیلم صرفاً برای خانواده‌ها به نمایش درآمد و طبیعتاً همه را راضی نكرد. معتقدم اگر طی برنامه‌ریزی درستی مثلاً با آموزش و پرورش توافق می‌شد و دانش‌آموزان می‌توانستند این اثر آموزشی بسیار مهم را مشاهده كنند، بسیار بهتر بود.

رییس هیات مدیره انجمن سینماداران در ادامه سخنان اش، وضعیت نابسامان فعلی سینماها را باعث رونق گرفتن كار شبكه‌های ماهواره‌ای دانست و عنوان كرد: در حال حاضر فیلم‌های ضعیف سینمایی ما باعث شده است كه شبكه‌های ماهواره‌ای گسترش یابند و بتوانند با برنامه‌ریزی‌شان امنیت و ریشه مذهبی خانواده‌های ایرانی را هدف قرار دهند. در مقابل این مشكل كه در سال‌های آینده خود را بیشتر نشان خواهد داد، سینماگران هم باید برنامه‌ریزی درستی داشته باشند و علاوه بر اتاق فكر، اتاق فیلتر هم داشته باشند تا برنامه‌ریزی شبكه‌های ماهواره‌ای برای خانواده‌ها را دقیقا رصد كرده و برای مقابله با آن فكری كنند.

او در عین حال خاطرنشان كرد: نباید وضعیت این گونه باشد كه هر فیلمنامه‌ای ارائه شد، مجوز ساخت بگیرد، اگر چه مسئولان ما بسیار دلسوز هستند اما باید در روند كارها كمی بازنگری كنند. به نظرم زمان آن فرا رسیده است كه مسئولین بتوانند با برنامه‌ریزی دقیق نیاز جامعه را رصد كرده و مخاطبین سینما را نیازسنجی كنند.

 

سینماداران نمی‌دانند تكلیف‌شان چیست!

 

این سینمادار در بخش دیگری از سخنانش به وضعیت بسیار نامناسب فروش در سینماهای كشور اشاره كرد و گفت: اكنون با این وضعیتی كه سینمای ایران دارد ما سینماداران نمی‌دانیم چه كار كنیم. معتقدم كه اینگونه سینماها به تدریج از بین خواهند رفت. مسئولین باید به این موضوع توجه كنند كه سینما صرفا یك سرگرمی نیست و می‌تواند بر روی فرهنگ جامعه اثرگذاری بسیار زیادی داشته باشد اما با این وضعیت نه جنبه سرگرمی آن مورد توجه قرار می‌گیرد و نه جنبه فرهنگی‌اش.

 

اشرفی در پاسخ به این سوال كه «آیا وضعیت فعلی سینماها به اطلاع مسئولین ذیربط رسیده است؟» بیان كرد: سه‌شنبه هفته گذشته هیات مدیره انجمن سینماداران، جلسه‌ای داشت كه طی آن اطلاعات رسیده از سینماهای شهرستان و تهران را بررسی كرد. در این جلسه قرار شد انجمن، وضعیت حال حاضر و پیش روی سالن‌های سینما را در نامه‌ای به اطلاع وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، ‌رییس سازمان سینمایی و برخی دیگر از مسئولین ذیربط برساند و كسب تكلیف كند.

 

هزینه‌‌های كمر شكن مشكل بزرگ سینماداران

 

رییس هیات مدیره انجمن سینماداران با اشاره به اینكه اكنون مشكل بزرگ ما، هزینه‌های سرسام‌آور سینماهاست، اظهار كرد: پس از آنكه یارانه حامل‌های انرژی برداشته شد، در مقاطع مختلف قرار بود برای سینماها كه مراكزی فرهنگی هستند فكری شود اما متأسفانه این اتفاق نیفتاد و اكنون سینماها فروش بسیار اندک خود را هم برای هزینه‌ها به دولت و شهرداری پرداخت می‌كنند. ما به عنوان مثال از آقای دكتر قالیباف (و مسئولان نهاد‌های دیگر) می‌خواهیم هزینه‌هایی كه به سینما اضافه كرد‌ه‌اند را حذف كنند؛ چرا كه اگر به این موضوع رسیدگی نشود بسیاری از سینماها تعطیل خواهند شد.

وی با بیان اینكه به دلیل هزینه‌های بسیار زیاد اكنون دو سالن سینما در لرستان تعطیل شده‌ است، عنوان كرد: یكی از نكاتی كه در این مدت من به آن فكر می‌كنم این است كه چگونه برخی از سینماگران می‌گویند ما كمبود سالن داریم. با این وضع ریزش مخاطب ما حتی نمی‌توانیم صندلی‌های فعلی سینمای‌مان كه به گفته دوستان اندك است را هم پر كنیم، چه برسد به آنكه بخواهیم چند هزار صندلی هم به آن اضافه كنیم!

 

سینماداری با طلافروشی و بزازی متفاوت است!

 

اشرفی در ادامه سخنانش با انتقاد از اینكه گاهی برای مشكلات سینما تصمیمات كارشناسی گرفته نمی‌شود، تصریح كرد: سینماداری با طلافروشی و بزازی متفاوت است. ما نمی‌توانیم مشكلات‌مان را مانند صنف‌های دیگر عریان كرده و به همه نشان دهیم؛ چرا كه نمی‌خواهیم برای جامعه سینمایی ایجاد ناامنی كنیم، اما از سویی دیگر سعی می‌كنیم پشت پرده مشكلات را به اطلاع مسئولین برسانیم.

وی ادامه داد: یكی از مشكلات ما این است كه متاسفانه درباره سینما تصمیمات كارشناسی گرفته نمی‌شود. به عنوان مثال در چند سال گذشته سینما بعد تجاری خود را از دست داده و شكلی فرهنگی گرفته است، در صورتی كه وجه تجاری سینما می‌توانست باعث تقویت وجه فرهنگی آن هم بشود؛ اما عده‌ای دوست داشتند به بهانه تقویت وجه فرهنگی، وجه تجاری را از بین ببرند و امروز ما به این وضعیت رسیده‌ایم كه در پرداخت بخشی از هزینه‌ها تجاری هستیم و در بخش دیگر فرهنگی!

این سینمادار با طرح پرسشی مبنی بر اینكه در شرایط پیش رو چه كاری از دست مدیران سینما برمی‌آید، گفت: در حال حاضر تهیه‌كنندگان و كارگردانان به دلیل ترس از اینكه سرمایه‌گذاری‌شان با مشكل مواجه شود می‌توانند فیلم نسازند اما سینمادار چه راه حلی پیش رو دارد؟ ما چگونه باید از سرمایه‌مان محافظت كنیم؟

محمد قاصد اشرفی در پایان سخنان اش با بیان اینكه «از همه نهادهای ذیربط درخواست می‌كنیم كه در كنار وزارت ارشاد برای مشكل فعلی سالن های سینما راه حلی پیدا كنند»؛ تصریح كرد: مشكلاتی كه برای سینمای ایران به وجود آمده است نمی‌تواند تنها با بودجه‌ای كه وزارت ارشاد در اختیار دارد حل شود. معتقدیم استانداری‌ها، شهرداری‌ها و ارگان‌هایی كه در بسترسازی فرهنگی نقش دارند باید در كنار وزارت ارشاد در جهت رفع مشكل فعلی سینمای ایران همكاری كنند.


 تاريخ ارسال: 1391/2/25
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.