پرده سینما

تعلیق فعالیت های «خانه سینما» و آمادگی برای فعالیت زیر نظر وزارت ارشاد

پرده سینما

 

 

 

 

 

 

 

 

فرهاد توحیدی با اشاره به تعلیق فعالیت‌های خانه سینما گفت: خانه سینما تصمیم دارد اساسنامه خود را با مقررات جاری ناظر بر اساسنامه مؤسسات فرهنگی‌هنری انطباق دهد و تحت نظارت وزارت ارشاد فعالیت کند.

 

 فرهاد توحیدی. عکس از الهام عبدلی. سایت پرده سینمافرهاد توحیدی رئیس هیئت مدیره خانه سینما درباره تصمیم هیئت مدیره برای تعلیق فعالیت خانه سینما به فارس، گفت: روز گذشته در مصاحبه مطبوعاتی، آقای عسگرپور تاکید کردند براساس همان قانونی که وزارت ارشاد حکم مجدد برای خانه سینما صادر کرده است، ذیل ماده 17 یک تبصره در نظر گرفته شده است‌. در آن تبصره این عنوان می‌شود که اگر حکم تعطیل موقت یا دائم به موسسه‌ای ابلاغ شد، موسسه می‌تواند ظرف 20 روز اعتراض خود را به وزارت ارشاد تسلیم کند. تعجب ما از این است که ساعت 9 صبح یک حکم ابلاغ می‌شود و ساعت 11 ماموران همان دستگاه برای پلمپ مراجعه کنند. پس مهلت 20 روزه مقرر در قانون کجا رفته است؟

وی در ادامه افزود: بعد از 20 روز اگر نظر وزیر محترم ارشاد تایید حکم هیئت رسیدگی به امور مراکز فرهنگی وزارت ارشاد باشد، باز هم آن موسسه می‌تواند از آن حکم به دیوان عدالت اداری شکایت کند. ساز و کار قانون کاملا روشن است و ما منطق فعالیت‌های خلاف قانون را درک نمی‌کنیم‌. اما تصور ما این است که کشور ما در شرایط بسیار ویژه‌ای است. مباحث بین‌المللی، منطقه‌ای‌، تحریم‌های اقتصادی، به هم ریختگی و بحران در حوزه‌های تولید، کشاورزی و اقتصاد که مردم با آن دست به گریبان هستند به ما این پیام را می‌دهد که ما منافع ملی را بر هر چیز دیگری ارجح بدانیم.

توحیدی در ادامه توضیح داد: منافع ملی ما ایجاب می‌کند که از دامن زدن به بحران‌هایی که ایجاد می‌شود اجتناب کرده و از آن خودداری کنیم‌. در نتیجه هیئت مدیره خانه سینما به همراه مدیرعامل تصمیم گرفتند برای اجتناب از بحرانی که می‌تواند متاسفانه ابعاد بین‌المللی پیدا کند _ همانطور که این روزها هم شاهد آن هستیم و مورد سوءاستفاده‌ رسانه‌هایی قرار گیرد که دل‌شان برای انقلاب و برای مردم ایران نمی‌سوزد_ تصمیم گرفتیم فعالیت‌های خانه سینما را تا اطلاع ثانوی تعلیق کنیم و اعتراض را در مهلت مقرر قانونی به مقام محترم وزارت ارشاد تسلیم کنیم و امیدواریم وزیر محترم ارشاد بر اساس قانون بررسی کنند و پاسخ خانه سینما را بدهند، طبیعتا این روند را تا انتها و حصول نتیجه پیگیری خواهیم کرد.

 

 

* شورای فرهنگ عمومی تذکری به خانه سینما نداده است

 

 

وی در پاسخ به این سؤال که دبیر شورای فرهنگ عمومی مدعی است تذکراتی به خانه سینما ارایه شده است، گفت: اگر سوابقی از این تذکرات به طور مکتوب وجود دارد می‌توانند در اختیار رسانه‌ها قرار دهند. حرف ایشان محترم است، طبیعتا چون ایشان مقام محترمی دارند ما هم بر اساس ماموریت و مقام شان احترام فائقه برای ایشان قائلیم اما سابقه‌ای از این تذکرات در خانه سینما موجود نیست و هرگز تذکری به ما از سوی شورای فرهنگ عمومی ارایه نشده است، اگر این تذکرات مکتوب وجود دارد نسخه‌ای از آن ارایه دهند تا ما هم مطلع شوند.

رئیس هیئت مدیره خانه سینما در ادامه افزود: اساسا بر مبنای بازتعریفی که در سال 75 از نقش شورای فرهنگ عمومی به عمل آمده، این شورا اساسا وظیفه تصدی‌گری در تاسیس و انحلال موسسات فرهنگی و هنری ندارد و این وظیفه از شرح وظایف و اختیارات این شورا منتزع شده و به وزارت ارشاد سپرده شده است. بنابراین احکام صادره در شورای فرهنگ عمومی در مورد انحلال خانه سینما مدخلیت ندارد زیرا جزء ماموریت‌های این شورا نیست و به هیئت رسیدگی سپرده شده است.

 

 

* خانه سینما عزم انطباق اساسنامه با مقررات جاری کشور را دارد

 

 

رئیس هیئت مدیره خانه سینما در ادامه افزود: اگر شرایط منطقی و دور از تنش دوباره حاکم شود، خانه سینما عزم این را دارد که اساسنامه خود را با مقررات جاری ناظر بر اساسنامه مؤسسات فرهنگی هنری انطباق دهد و فعالیت‌هایش را تحت نظارت وزارت ارشاد ادامه بدهد. به نظر می‌آید این شرایط باید ابتدا حاصل شود تا بعد این اتفاق رخ دهد.

وی در ادامه گفت: ما به دنبال انجام این کار بودیم و تصور ما این بود که صدور حکم دیوان عدالت اداری فضای لازم را در اختیار هیئت مدیره خانه سینما قرار خواهد داد تا در درجه اول به تشکیل مجمع عمومی خانه سینما اقدام کند و سپس با انتخاب هیئتی برای اصلاح اساسنامه و انطباقش با شرایط مندرج در قوانین جاری کشور اقدام نماید، طبیعتا بر پایه اساسنامه اصلاح شده فعالیت‌هایش را پیگیری کند متاسفانه محافل خاصی با ماموریت ویژه در پی این هستند که این فرصت هرگز پیش نیاید.

 

واکنش ارشاد نسبت به تصمیم مدیران خانه سینما مثبت خواهد بود

 

مسعود اطیابی: در پی تصمیم هیئت مدیره خانه سینما و تعلیق فعالیت‌های خانه سینما اتفاق خوبی رخ خواهد دارد و پاسخ وزارت ارشاد نیز مثبت خواهد بود.

 

 مسعود اطیابی یکی از اعضای کمیته ساماندهی صنوف سینمایی درباره تصمیم هیئت مدیره خانه سینما مبنی بر تبعیت از وزارت ارشاد، گفت: با خواندن مصاحبه آقای توحیدی احساس می‌کنم اتفاقات خوبی در راه است و فرصت خوب و بی‌نظیری ایجاد شده است که امکان این را فراهم می‌آورد که مسایل با شکل و شمایل درست و اصولی حل شود. در پی تصمیم هیئت مدیره خانه سینما و صحبت‌های آقای توحیدی که تعلیق فعالیت‌های خانه سینما و انطباق اساسنامه با مقرارت جاری کشور و براساس هیت رسیدگی و نظارت وزارت ارشاد خواهد بود، اتفاق خوبی خواهد افتاد.

وی در ادامه افزود: پاسخ وزارت ارشاد هم نسبت به این تصمیم باید واکنش مثبتی باشد و حتما این گونه خواهد بود و این اراده در وزارت ارشاد و رئیس سازمان سینمایی و وزیر وجود دارد که واکنش مثبتی نسبت به تصمیم هیئت مدیره خانه سینما اتخاذ کنند.

اطیابی در ادامه افزود: خانه سینما به لحاظ روانی برای سینماگران اهمیت دارد، جمهوری اسلامی و مسئولین فرهنگی حتما این بعد روانی که نسبت به خانه سینما وجود دارد را برای خانه سینما قایل هستند و برداشت من این است که فرصت نابی است که به نظر می‌رسد عقلانیت حاکم بر فضای فرهنگی و مسئولین خانه سینما از یک سو و وزارت ارشاد از سوی دیگر در آینده شاهد اتفاقات مثبت باشیم.

وی در پاسخ به این سؤال که با توجه به تصمیم اتخاذ شده، وزارت ارشاد چه واکنشی خواهد داشت، گفت: من فکر می‌کنم برمی‌گردد به تصمیم شخص وزیر ارشاد، همانگونه که آقای توحیدی هم رای را به نظر وزیر سپردند و قانون هم همین مطلب را می‌گوید. استنباط من این است که با رویکرد خانه سینما واکنش مثبتی نسبت به این تصمیم اتخاذ خواهد شد. خانه سینما قبول دارد اساسنامه دچار اشکال است و برطرف کردن آن جزء اهداف خانه سینما از ابتدا بوده و این فرصت ایجاد شده فقط یک مقدار زمان را برای رسیدن به این نتیجه باید کوتاه کرد.

وی در ادامه گفت: انطباق اساسنامه خانه سینما با قوانین جاریه وزارت‌خانه مهم‌ترین اقدامی است که باید انجام شود و بعد اخذ مجوزهای مختلف فعالیت، همچنین اخذ مجوز فعالیت اصناف که درچارچوب فعالیت مراکز فرهنگی فعالیت کنند، از اهمیت خاصی برخوردار است.

اطیابی در ادامه گفت: همراه شدن با سیاست‌های کلان نظام برای رسیدن به اهداف جمعی و کشوری کاری است مهم که ‌خانه سینما می‌تواند در این راستا مؤثر باشد و نمی‌توان این مجموعه را نادیده گرفت. فراهم آمدن جو گفت‌و‌گو برای حل اختلافات بسیار مؤثر است، دو طرف یک هدف را پیگیری می‌کنند و تعجب می‌کنم کار به اینجا کشیده شد زیرا اختلاف در ذات صحبت‌های هیچ‌کدام از طرفین نیست‌. مشترکات بسیار زیادی وجود دارد که باید روی آن‌ها صحه گذاشته و تاکید شود، بحث‌های اختلاف‌برانگیز کم و کوچک است، نکات پیچیده‌ای هم در اساسنامه نیست بسیار واضح است و با انطباق اساسنامه با قوانین جاریه کشور موافقت‌های خوبی صورت می‌گیرد.


 تاريخ ارسال: 1391/3/11
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.