پرده سینما

محمدتقی فهیم مستندی با موضوع تاریخ روزنامه کیهان می‌سازد

پرده سینما

 

 

 

 

 

 

 

 

محمد تقی فهیم در مستند بلند چگونه ملخی غول شد تأسیس و راه‌اندازی روزنامه کیهان از سال ۱۳۲۱ تا پیروزی انقلاب اسلامی را به تصویر می‌کشد.

 

محمدتقی فهیم. عکس از خبرگزاری سینمای ایرانمحمد تقی فهیم در گفت‌وگو با فارس با اعلام این خبر گفت: کیهان به عنوان یکی از قدرتمندترین روزنامه‌های قبل و بعد از انقلاب اسلامی دارای ویژگی‌هایی است که می‌تواند در قالب یکی اثر مستند نظر هر فیلمسازی را به خود معطوف کند.

کارگردان مستند زردسالاران در ادامه گفت: با توجه به این رویکرد که روزنامه کیهان در سال‌های پیش از انقلاب تبدیل به  یکی از چاپخانه‌های بزرگ ایران و خاورمیانه می‌شود، طرحی را به مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی ارائه دادم و مصوب شد تا این مستند بلند را تولید کنیم.

فهیم در ادامه افزود: ما قرار است در این مستند بررسی کنیم که چه عوامل و ضرورت‌هایی باعث تاسیس روزنامه کیهان شد و چه ویژگی‌هایی در ساختار این روزنامه به کار گرفته شد تا آن را مبدل به غول روزنامه‌های منطقه کند.

این منتقد و روزنامه‌نگار در ادامه افزود: ما ابتدا کار تحقیق و پژوهش را آغاز کردیم به ابعاد گسترده و پر شاخ و برگ آن خیلی هم فکر نکردیم لذا هر چه جلوتر رفتیم به ابعاد گسترده‌ای از این موضوع روبه رو شدیم که  ناچار شدیم زمان تحقیق کار را از 2 ماه به 4 ماه ارتقاء دهیم تا به یک خط روایت واحد و یکدست دست برسیم.

کارگردان طنین معراج در ادامه افزود: بنابراین پیش بینی ما این است که تا پایان خرداد ماه مرحله تحقیق به اتمام برسد و از اوایل تیر ماه با منابع، لوکیشن‌ها و کارشناسان که رصد کردیم، فیلمبرداری کار را آغاز کنیم. در حال حاضر تحقیقات در مجلس شورای اسلامی و آرشیوهای روزنامه کیهان ادامه دارد.

محمد تقی فهیم در پایان این گفت‌وگو خاطرنشان کرد: در این مستند سعی کردیم در منابع روی چهار نقطه عطف در روزنامه کیهان بیشتر تمرکز کنیم ۱- پیدایش،2- دوره 28 مرداد، 3- سال 1342 تا 1344- 4- دهه 50  که بیشتر روی دهه ۵۰ مکث خواهیم کرد با مستنداتی که به دست آوردیم چه گونه روزنامه به خدمت انقلاب ادامه داد. در این پروژه تعدادی از دانشجویان روزنامه‌نگاری سوره هم همکاری خواهند داشت.

 


 تاريخ ارسال: 1391/3/20
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.