پرده سینما

جشنواره فیلم های ویدیویی دارای دبیرخانه دائمی شد

پرده سینما

 

 

 

 

 

 

 

 

 

جواد شمقدری

جواد شمقدری رئیس سازمان سینمایی کشور و معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفت‌وگو با روابط عمومی نخستین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم ویدئویی تهران در مورد برگزاری این جشنواره گفت: همانطور که می‌دانید امسال برای اولین بار یک جشنواره مستقلی در حوزه ویدئو  طراحی شد و عنوان جشنواره هم به «جشنواره بین‌المللی فیلم ویدئویی تهران» نامگذاری شد، که هم فیلم‌های ویدئویی فیلم‌سازان ایرانی و هم دیگر کشورها در این جشنواره قرار است شرکت داده شود. این جشنواره مستقل برای اولین بار است که در ایران برگزار می‌شود.

وی در مورد رویدادها و اتفاقات اخیر سینمای ایران گفت: ما تیمی هستیم که از ابتدا برای هر بحران‌سازی آماده بودیم. برای همین چون آماده بودیم طبیعی است که تجهیزات لازم و تبدیل‌های لازم را داشتیم و برای همین هم، ما کارمان را کردیم و اگر واقعاً یک روزی در یک جمع کارشناسی و منصفانه بخواهند بنشینند و در مورد آن بحث کنند خواهند دید که علی‌رغم همه موانعی که ایجاد شد که شاید خیلی از مدیریت‌ها نمی‌توانستند ادامه بدهند؛ ما نه تنها ادامه دادیم که پرتوانتر هم شدیم. مجموع اتفاقات در این دوره، کاملاً چشمگیر است، حتی در همین سال جاری هم به همین صورت است. همین ایام دو ماه اخیر، خواهیم دید که چه اتفاقهای خوبی برای سینمای ایران افتاده است.

رئیس سازمان سینمایی کشور در ادامه خاطرنشان ساخت: البته بله ما در حوزه مخاطب در سینما افت شدیدی را داشتیم این هم به دلیل اتفاقاتی افتاد که در اینجا نمی‌خواهم وارد این بحث شوم چون فرصت و حوزه دیگری را می‌طلبد. اما همین هم باز، موضوع نگران کننده‌ای نیست چون امروز ظریب اشغال سالن‌های سینما در دنیا زیر 7 درصد است و در ایران نیز این ظریب الان روی 9 درصد و 10 درصد هست؛ اگرچه ما قانع نیستیم می‌گوییم بایستی به 15 درصد برسد اما باز می‌بینیم که شاخص ظریب اشغال سالن‌های سینما در ایران از استانداردهای جهانی بالاتر است و این نشان می‌دهد که سینمای ایران بیش از عرصه‌های دیگر دنیا مورد توجه است. ضمن اینکه این ظریب اشغال، ناظر به حمایت و دیدن فیلم‌های وطنی است.

وی همچنین گفت: اما در دنیا این فیلم‌های هالیوودی است که این ظریب اشغال را در سالن‌های سینما تأمین کرده است آن هم تازه کمتر از ظریب اشغال سالن‌های سینما در ایران است. به نظرم بایستی این آمارها تحلیل شود که آن طرف دنیا فیلم‌های آمریکایی می‌آید و نهایتاً موفق می‌شود یک ظریب متوسط اشغال حدود 7 درصد را برای سالن‌ها رقم بزند. اما در کشور ما با فیلم‌های وطنی و با همه این بحران‌سازی‌هایی که بعضی‌ها ایجاد می‌کنند این ظریب اشغال تا این لحظه از 9 درصد کمتر نبوده است. البته می‌گوییم قانع‌کننده نیست و ما دوست داریم که ظریب اشغال حداقل به 15 درصد برسد.

شمقدری در ادامه تأکید کرد: همه این اتفاق‌های خوب برای سینمای ایران در لحظات و دوره‌ای رخ می‌دهد که بعضی‌ها معتقدند حالشون خوب نیست. من فکر می‌کنم که همه ما نیاز به یک بازنگری و تغییر عینکهایمان داریم؛ تا یک مقدار شرایط را بهتر ببینیم. بالاخره امسال، همین که جشنواره جدیدی همچون «جشنواره بین‌ا‌لمللی فیلم ویدئویی تهران» اضافه می‌شود نشان می‌دهد که حال سینمای ایران خیلی خوب است. که می‌تواند جشنواره‌ای با این نشاط و با این درصد از مشارکت، هم از سوی کسانی که فیلم‌هایشان را ارسال کردند و هم کسانی که در برگزاری جشنواره مشارکت دارند از هیئت‌های انتخاب، داوری، ستاد اجرایی، گروه برگزاری، تشریفات، خدمات و همه اینها که اهل سینمای ایران هستند در این جشنواره کار می‌کنند را شاهد باشیم.

وی ادامه داد: اینها نشان می‌دهد، اتفاقاً سینمای ایران واقعاً دارد سال به سال با تنوع، نشاط و فعالیت بیشتر، راه خودش را به پیش می‌برد. ولی خُب عده‌ای در حاشیه ایستاده‌اند و عادت کرده‌اند که همیشه نیمه‌های خالی لیوان را ببینند.

جواد شمقدری اظهار داشت: من توصیه می‌کنم که کم کم این روش را کنار بگذارند و همراه این حرکت توفنده و این اتفاقات مثبت همراهی، همدلی و کمک کنند. البته انتقادهایی هم وجود دارد و انتقادهای کارشناسی و دقیق را همه ما به گوش جان می‌شنویم و در اولین فرصت سعی می‌کنیم در جهت رفع این معایب و اصلاح امور بربیاییم. اما اینکه بنشینیم و همه اتفاق‌های مثبت را نادیده بگیریم به نظرم قبل از هر چیزی این یک رفتار غیر فرهنگی است و مایی که در عرصه فرهنگ هستیم و ادعای فرهنگی می‌کنیم برای ما بیش از هر گروه و قشر دیگری این نوع قضاوت کردن و رفتار، ناپسند باشد.

«جواد شمقدری» رئیس سازمان سینمایی کشور و معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامیدر پایان اظهار امیدواری کرد: امیدواریم کم کم همه ما یاد بگیریم که در بعضی از رفتارهای خودمان تجدیدنظر کنیم تا انشاءالله این فضای با نشاط، فعال و پرتحول را خوب ببینیم و خودمان هم همراهی کنیم و سینمای ایران که جایگاه خیلی خوبی در منطقه و دنیا دارد؛ بیشتر این جایگاه را ارتقا بدهیم و کمکش کنیم. نه اینکه همه همتمان این باشد که ضربه‌ای به آن بزنیم و سعی کنیم در این چرخ توفنده‌ای که حرکت می‌کند با ابزارهایی این چرخ را از حرکت باز بداریم یا آسیبی به آن بزنیم. قطعاً در تاریخ، روی این نوع برخوردها قضاوت خوبی نخواهد شد.


 تاريخ ارسال: 1391/3/30
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.