پرده سینما

ار نست بورگناین درگذشت

پرده سینما

 

 

 

 

 

 

 

 

ار نست بورگناین مسن‌ترین بازیگر زنده برنده اسکار بود.

 

 

سینما - ارنست بورگناین بازیگر سرشناس سینما و تلویزیون که برای فیلم مارتی برنده اسکار شد، از دنیا رفت.

ارنست بورگناینبه گزارش خبرآنلاین، بورگناین که مسن‌ترین بازیگر زنده برنده اسکار بود، یکشنبه بر اثر از کار افتادن کلیه در مرکز پزشکی سیدرز-ساینای در لس آنجلس درگذشت. او 95 ساله بود.

 ارنست بورگناین در شش دهه فعالیت بازیگری در بیش از 200 فیلم سینمایی، مجموعه تلویزیونی و فیلم تلویزیونی نقش‌آفرینی کرد و بیش از همه برای بازی در نقش‌ شخصیت‌های خشن و شرور مانند نظامی تنومندی که در فیلم از اینجا تا ابدیت فرانک سیناترا را کتک می‌زند و یکی از آدم‌بدهای مزاحم اسپنسر تریسی در فیلم روز بد در بلک راک، شهرت داشت.

او سال 1955 برای بازی در فیلم مارتی ساخته دلبرت مان به نقش یک قصاب سی و چند ساله اهل بروکلین که گرفتار غم فراق شده، جایزه اسکار بهترین بازیگر مرد را برد و برای این فیلم برنده جوایز گلدن گلوب و بفتا هم شد. بورگناین برای مارتی پنج هزار دلار گرفت و یک‌بار گفت: «بدون پول هم حاضر بودم در آن فیلم بازی کنم.»

ارنست بورگناین با نام اصلی ارمز افرون بورگنینو 24 ژوئن 1917 در هامدن در ایالت کانتیکت به دنیا آمد. او در دوران جنگ جهانی دوم در نیروی دریایی خدمت کرد و پس از جنگ وارد حرفه بازیگری شد.

 بورگناین سال 1949 با حضور در نقش یک نگهبان کشیک در نمایش هاروی در برادوی پا به حرفه نمایش گذاشت و دو سال بعد با بازی در فیلم The Whistle at Eaton Falls  وارد دنیای سینما شد. او پس از نقش‌آفرینی در دو فیلم از اینجا تا ابدیت به کارگردانی فرد زینه‌مان و روز بد در بلک راک ساخته جان استرجس در فیلم مارتی بازی کرد.

 از دیگر فیلم‌های سینمایی مهم بورگناین می‌توان به جوبال، جانی گیتار، دوازده مرد خبیث، این گروه خشن، وایکینگ‌ها، ایستگاه قطبی زبرا، باراباس، پرواز ققنوس، فرار از نیویورک و ماجرای پوزیدون اشاره کرد.

 او سال 1973 در مصاحبه با نیویورک تایمز درباره روش‌های بازیگری خود گفت: «کاری به استانسیلاوسکی ندارم، من تاریخ زندگی آدم‌هایی را که نقش‌شان را بازی می‌کنم، دنبال نمی‌کنم. با دلم کار می‌کنم و فکرم و طبعاً احساسات نتیجه کار است.» بورگناین در همان گفت‌وگو ادامه داد: «اگر هیچ از چیزهایی که در ذهن دارم جواب ندهد، به پولی که در می‌آورم فکر می‌کنم.»

 او همچنین برای بازی در نقش یک افسر نیروی دریایی در سریال تلویزیونی نیروی دریایی مک‌هیل شهرت داشت که از 1962 تا 1966 پخش می‌شد. بورگناین سال 1963 برای بازی در این سریال نامزد دریافت جایزه امی شد.

 او در 1980 برای اپیزود «در جبهه غرب خیری نیست» در سریال Hallmark Hall of Fame و سال 2009 برای ایفای یک نقش مهمان در اپیزود آخر سریال ای.‌آر نیز نامزد دریافت جایزه امی شد و سال 1999 هم برای صداپیشگی در مجموعه همه سگ‌ها به بهشت می‌روند: مجموعه‌های تلویزیونی بخت دریافت جایزه امی روزانه را داشت.

 انجمن بازیگران آمریکا SAG سال 2011 با اعطاء جایزه یک عمر دستاورد از بورگناین تقدیر کرد و کن هوارد رئیس انجمن بازیگران درباره او گفت: «ارنست بورگناین چه در نقش ضدقهرمانان خشن، مردان عادی دلسوز، رهبران پیچیده یا قهرمانان درمانده، یک انرژی بی‌حد و مرز از خود به نشان می‌گذارد.»

بورگناین سال 1966 در یک مصاحبه گفت: «اسکار از من یک ستاره ساخت که به خاطر آن سپاسگزارم، اما احساس می‌کنم اگر اسکار نبرده بودم، این همه در زندگی شخصی‌ام گند نمی‌زدم.»

 او پنج بار ازدواج کرد، از جمله در 1964 با ایتل مرمن خواننده که این ازدواج تنها یک ماه دوام داشت. بورگناین از سال 1973 با تووا ترائسنائس پنجمین همسر خود زندگی می‌کرد. او سه فرزند، یک فرزندخوانده و شش نوه دارد.

 

آسوشیتدپرس / 8 ژوئیه / ترجمه: علی افتخاری

 


 تاريخ ارسال: 1391/4/19
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.