پرده سینما

طائرپور: رفتار سازمان امور مالیاتی با سینماگران عوض شده است

پرده سینما

 

 

 

 

 

 

 

 

فرشته‌ طائرپور درباره وضعیت ارایه اظهارنامه‌های مالیاتی سینماگران كه این روزها برخی‌ها را دچار مشكل كرده است، توضیحاتی داد.

این تهیه‌ كننده كه از سال 78 تاکنون در زمینه مسائل مالیاتی سینماگران فعالیت داشته و تا چند ماه پیش که معاونت سینمایی رأسا به‌جای «خانه سینما» اقدام به معرفی نماینده صنفی به سازمان امور مالیاتی کند، به‌عنوان نماینده کلیه صنوف سینمایی در هیات‌های حل اختلاف مالیاتی شرکت می‌کرده، در یادداشت كه در اختیار ایسنا) قرار داده، آورده است: رفتار سازمان امور مالیاتی با سینمای ایران دیگر به خوبی سال‌های گذشته نیست. متأسفانه اختلافات پیش آمده میان وزارت ارشاد و «خانه سینما» طی یكی دو سال گذشته و انعكاس گسترده خبر انحلال «خانه سینما»، موجب شده که تصور عمومی جامعه نسبت جایگاه سینمای ایران خدشه‌دار شود و دامنه خسارات این خدشه، به سازمان‌های دیگر از جمله سازمان امور مالیاتی نیز کشیده شود.

واقعیت این است که مطالبات در دست مذاکره و اقدام سینمای ایران، بلاتکلیف به حال خود رها شده و هیچ متولی قابل مراجعه‌ای در مراجع دولتی یا صنفی نداشته باشد. برای مثال می توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

1- جلسات کار/گروه مالیاتی سینماگران که با مشارکت سازمان امورمالیاتی، وزارت ارشاد و «خانه سینما» تشکیل می‌شد و بنا بود مشکلات ناشی از ماده‌های 15 و 16 آیین نامه اجرایی و دیگر موانعی که بر سر راه استفاده از معافیت مالیاتی سینماگران وجود دارد را حل کند، مدتهاست که دیگر تشکیل نمی‌شود و مصوبات قبلی آن نیز بدون پیگیری همچنان معوق مانده است.

 

2- مساعدت هرساله اداره کل خدمات مودیان سازمان امور مالیاتی در تیرماه به جامعه سینمایی کشور با اعزام نماینده کارشناس مالیاتی به «خانه سینما» جهت راهنمایی اعضای کلیه صنوف در تنظیم اظهارنامه‌های مالیاتی شان و ارائه آن به حوزه مالیاتی مربوطه، امسال تحقق پیدا نکرد.

 

3 - اکثر مودیان حقیقی سینمایی، امسال جهت دریافت اوراق اظهارنامه‌های مالیاتی از حوزه خود، عملا دچار مشکل شده و ممیز مربوطه، برخلاف سال‌های گذشته، مساعدت و حوصله کافی با مودیان سینمایی به خرج نداده و صرفا با احاله آنان به تنظیم آنلاین اظهارنامه هایشان، بسیاری از سینماگران را که هنوز با این شیوه آشنایی کافی نداشته‌اند، از ارائه اظهار نامه منصرف ساخته است.

 

4- با توجه به مشکلاتی که ذکر شد، بسیاری از اظهارنامه‌های تنظیمی و ارسالی سینماگران در تیرماه امسال روی نسخ کپی شده از فرم اظهارنامه مالیاتی به دست حوزه مربوطه خواهد رسید که امید می‌رود با توجه به ناچاری سینماگران از این اقدام، مواجه با اشکال تراشی نشده و مورد قبول واقع شود.

 

5- عدم برگزاری مرتب جلسات توجیهی مالیاتی در «خانه سینما» در نیمه دوم سال گذشته، موجب شده که اکثر مودیان حقیقی (اشخاص) در حوزه سینما، از لزوم داشتن دفاتر پلمب شده درآمد و هزینه مطلع نباشند. چنانچه مهلت قانونی تهیه و پلمب این دفاتر برای مودیان سینمایی تا مهرماه امسال تمدید شود و کارشناسان سازمان امور مالیاتی و وزارت ارشاد نیز در اینمورد مسئولانه و مدبرانه اطلاع رسانی کنند، می‌توان امیدوار بود که درصد بسیاری از این مودیان، با مشکل منتفی شدن معافیت مالیاتی‌شان به دلیل نداشتن دفاتر مالی مواجه نشوند. اگرچه یک آمارگیری کارشناسی به سازمان امور مالیاتی اثبات خواهد کرد که با توجه به رکود تولید در سینمای ایران، اغلب سینماگران ناچار به تنظیم دفاتری خالی از ارقام شده و خواهند شد.

 

6- انعکاس خبر دستور ریاست جمهور مبنی بر تمهیل شش ماهه پرونده‌های سینمایی تا اصلاح ماده‌های مسئله ساز 15 و 16 متاسفانه این باور را برای بسیاری از سینماگران ایجاد کرده که این مهلت شامل روند ارائه اظهارنامه‌های مالیاتی نیز می‌شود درحالیکه این مهلت در صورت ابلاغ رسمی از سوی سازمان امور مالیاتی به هیئت های حل اختلاف، صرفا ناظر به پرونده هایی است که در حال بررسی و داوری در هیئت های مذکور و یا مرحله وصول و اجرای احکام مالیاتی هستند.

 

شاید بهتر بود دوستان شورای عالی سینما، این دستاورد شورا را همراه با این توضیحات به سینماگران می دادند تا خدای ناکرده برداشت غلط از یک تیتر خبری، آنان را گرفتارتر از آنچه که هستند نکند.»

 

طائرپور در پایان این نوشته اظهار امیدواری كرد: « با اشرافی و نظر مساعدی كه جناب دكتر عسكری (ریاست سازمان امور مالیاتی) و آقایان جنتی (ریاست مالیاتهای شهر تهران)، كیكاوسی (ریاست حوزه سینماگران در مالیاتهای مرکز) و نصرتی (ریاست هیات‌های حل اختلاف مرکز) نسبت به واقعیت‌های اقتصادی سینمای ایران داشته و دارند، ترتیبی اتخاذ شود تا دراین شرایط آشفته‌ای كه سینمای ایران از لحاظ امور صنفی در آن به سر می‌برد، سازمان امور مالیاتی کشور راسا با مراعات حقوق و مراقبت از معافیت مالیاتی سینماگران، یاری رسان این قشر فرهنگی-هنری بوده و اجازه ندهند این معافیت قانونی که تنها دستاورد این هنر- صنعت طی سال‌های اخیر بوده، به خاطر مسائل کوچک اجرایی، مورد خدشه قرار گیرد.»


 تاريخ ارسال: 1391/4/27
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.