پرده سینما

در نخستین روز اکران «خیزش شوالیه تاریکی» ۱۲ نفر به گلوله بسته شدند

حسین عیدی‌زاده

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

آغاز مرگبار سومین قسمت بتمن در آمریکا 

 

 

خیزش شوالیه تاریکی/شوالیه تاریکی برمی خیزد به تیتر اصلی رسانه‌های اروپا بدل شده است، اما دلیل این امر یک اتفاق مرگبار است.

خیزش شوالیه تاریکیدرحالیکه منتقدان به تحسین از خیزش شوالیه تاریکی پرداخته‌اند اما به نظر می‌رسد طرفداران فیلم اصلاً حوصله معدود آدم‌هایی را که نقد منفی درمورد فیلم می‌نویسند ندارند، واکنش عجیب و تهدیدهای طرفداران فیلم موجب شد سایت راتن تومیتوز بخش نظردهی کاربران را برای این فیلم لغو کند.

 به گزارش خبرآنلاین کریستوفر نولان هم پس از این واکنش‌ها پیامی داد و اذعان کرد شور و هیجان طرفداران فیلم «طبیعی» است و بسیاری شخصیت بتمن را به شدت دوست دارند و نقد منفی فیلم را برنمی‌تابند. اما نولان حتی خوابش را هم نمی‌دید که کسی در سالن سینمای نمایش‌دهنده خیزش شوالیه تاریکی مردم را به گلوله ببندد و 12 نفر را بکشد، هنوز مشخص نیست قاتل دوستدار فیلم بوده یا یک روانی.

این اتفاق امروز صبح برای این فیلم افتاد و آینده آن در گیشه و خاطره سینمادوستان را در هاله‌ای از ابهام فرو برد. صبح جمعه در سالن نمایش فیلم در آئورورا ایالت کلورادو مردی که ماسک به چهره‌اش زده بود و وارد یک سالن سینما واقع در فروشگاهی در حومه شهر دنور شد و دیوانه‌وار شروع به تیراندازی کرد.

 اغلب کشورهای اروپایی که در انتظار اکران سومین قسمت از سه‌گانه بتمن کریستوفر نولان بودند این خبر را در رسانه‌های خود پوشش دادند، خیزش شوالیه تاریکی حالا تیتر اصلی اخبار در بریتانیا و آلمان و ایتالیا و فرانسه است و رسانه‌هایی چون بی‌بی‌سی، اسکای نیوز، آرد، زددی‌اف، تی‌اف فرانسه و همینطور نشریانی چون گاردین، اشپیگل، لوموند و لاریپابلیکا این خبر را مخابره کرده‌اند.

 برخی از این سایت‌ها تصاویری لرزان را که توسط یک موبایل گرفته شده است نیز روی سایت خود قرار داده‌اند. تیراندازی در حالی صورت گرفته است که بسیاری از تماشاگران این فیلم کودکان و نوجوانانی بوده‌اند که با لباس بتمن وارد سالن سینما شده‌اند.

 برخی می‌گویند این کار یک عملیات تروریستی بوده اما بسیاری احتمال می‌دهند، قاتل تحت تأثیر فیلم نولان دست به این کار زده است. برخی شاهدان گفته‌اند قاتل ماسکی به چهره داشته که شبیه ماسک «بین»، شخصیت منفی فیلم بوده است.

یکی از شاهدان ماجرا به روزنامه‌ای نروژی گفته است به محض آغاز تیراندازی پلیس وارد سالن شده است، در این زمان قاتل دختری کوچک را بغل کرده بوده تا به عنوان گروگان از او استفاده کند اما دختر بر اثر تیراندازی قاتل مرده بوده. خبرگزاری‌های دیگر نیز کشته شدن یک دختر شش ساله را تائید کرده‌اند.

همچنین رسانه‌ها به شدید نبودن قانون استفاده از اسلحه در کلورادو اشاره کرده‌اند. گفته می‌شود قاتل مردی 24 ساله است.

 خیزش شوالیه تاریکیباراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا پس از مخابره شدن این خبر در صبح جمعه در بیانیه ای گفت: «وقتی در لحظات تلخ و دشوار قرار می گیریم باید مثل یک خانواده رفتار کنیم.» این درحالی است که تیراندازی در این سینما حداقل 12 کشته و 38 مجروح برجای گذاشته است.

 او در بیانیه خود به ناراحتی و شوکه شدن خودش و همسرش اشاره کرده، برای قربانیان طلب آمرزش کرده و همچنین به خانواده، دوستان و خویشان این قربانیان تسلیت گفته است. او به اهالی کلورادو قول داده تا مسبب این کار را به سزای اعمالش برساند.

شایعه شده است این تیراندازی زمینه سیاسی داشته است. رغیب انتخاباتی اوباما یعنی میت رامنی نیز در بیانیه ای به خانواده قربانیان تسلیت گفته. به گفته برخی شخصیت منفی فیلم بین (Bane) نام دارد که تلفظ نام او شبیه تلفظ نام شرکت قبلی رامنی به نام بین «Bain» است. نولان این ادعا را «عجیب و غریب» توصیف کرده است.

 یادآوری این نکته خالی از لطف نیست؛ مدتی پیش از اکران شوالیه تاریکی قسمت دوم سه گانه بتمن نولان، جسد هیث لجر بازیگر نقش جوکر در فیلم، در آپارتمان اش درحالی پیدا شد که قرص های متعددی در کنارش بودند. همان موقع بسیاری گفتند لجر بر اثر فشاری که برای «طبیعی جلوه دادن شخصیت جوکر» متحمل شده بود خودکشی کرده است.

 انگار نحسی دامن پروژه بتمن ساخته نولان را گرفته است وخود نولان هم شاید متوجه این امر شده که خیزش شوالیه تاریکی را آخرین بتمن خود خوانده و از ساخت یکی دو پروژه ابرقهرمانی دیگر هم انصراف داده است.

 همچنین این تیراندازی و کشتار یادآور کشته شدن چند نفر در بریتانیا پس از نمایش فیلم پرتقال کوکی ساخته استنلی کوبریک است. در آن زمان کوبریک پس از اینکه مردی با گریمی مشابه شخصیت اصلی فیلم چند نفر را به قتل رساند، شخصاً از ادامه پخش فیلم در بریتانیا جلوگیری کرد. حالا خبرهایی شنیده می‌شود از احتمال لغو اکران فیلم نولان در برخی سینماهای اروپا.

 جالب است بدانید بسیاری کرستوفر نولان و کمالگرایی‌اش را با استنلی کوبریک مقایسه می‌کنند، انگار باید این کشتار نیز رخ می‌داد تا شک همگان برطرف شود و نولان بیش از پیش به کوبریک شبیه می‌شد.

 

حسین عیدی‌زاده

در همین رابطه بخوانید

بهترین و تاریک ترین بخش تریلوژی؛ نقد و بررسی فیلم «خیزش شوالیه تاریکی» ساخته کریستوفر نولان

در نخستین روز اکران «خیزش شوالیه تاریکی» ۱۲ نفر به گلوله بسته شدند

منتقدان چه نظری درباره «خیزش شوالیه تاریکی» دارند؟



 تاريخ ارسال: 1391/4/30
کلید واژه‌ها:

نظرات خوانندگان
>>>دوستدار پرده سینما:

مرسی به خاطر این همه به روز بودن

0+0-

يكشنبه 1 مرداد 1391



>>>حمید:

آقای منتظری این به شما چه ربطی داره گذاشتین رو فیس بوک ؟

0+0-

يكشنبه 1 مرداد 1391



>>>حامد:

ماشالله به مهد تمدن!!!

0+0-

شنبه 31 تير 1391



>>>میلاد:

بندگان خدا برای استراحت و خلاصی از فشار یک هفته ای رفته بودن سینما ولی هیچوقت برنگشتند.خیلی ناراحت کنندست

0+0-

شنبه 31 تير 1391



>>>gigly:

فکر کنید خدای نکرده این اتفاق توی ایران می افتاد!!رسانه های خارجی خودشونو میکشتن که بگن این جا امنیت نیست وفلان و بهمان.ولی واقعن حادثه دلخراشی بود

0+0-

جمعه 30 تير 1391




فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.