پرده سینما

حضور پر رنگ سینمای دفاع مقدس با هشت فیلم در جشنواره فجر

پرده سینما

 

 

 

 

 

 

 

 

پس از سالها دوری، امسال جشنواره فجر میزبان چندین فیلم با موضوع دفاع مقدس می شود.

خبرگزاری فارس: حضور احتمالی 8 فیلم سینمایی در جشنواره بیست و هشتم فیلم فجر باعث شده است تا پس از مدت‌ها سینمای دفاع مقدس حضور پررنگی را در مهمترین رویداد سینمایی كشور داشته باشد.

به گزارش خبرنگار سینمایی فارس، جشنواره بیست و هشتم در حالی امسال میزبان احتمالی 8 فیلم عصر روز دهم، گزارش مریم، بیداری رویاها، شب واقعه، زمهریر، دوباره پرواز كن، نفوذی و در چشم باد خواهد بود كه در كنار آنها نمایش سه فیلم سینمایی با محوریت انقلاب اسلامی كه سال گذشته نتوانستند خود را به جشنواره برسانند، جشنواره امسال را به لحاظ تعدد سوژه‌های دفاع مقدسی و انقلابی در كنار یك فیلم دینی وضعیت مطلوبی قرار داده است. فیلم‌های بیداری، یك گزارش واقعی، كیمیا و خاك به همراه نسخه سینمایی در چشم باد كه سه مقطع مختلف از تاریخ معاصر ایران را به تصویر می‌كشند، فیلم‌های انقلابی جشنواره بیست و هشتم هستند كه در كنار دو پروژه دینی ناسپاس و ملك سلیمان با دستمایه قرار دادن مسائل دینی، مذهبی، تاریخ اسلام و دفاع مقدس در پی حفظ و انتقال معنوی ارزش‌ها هستند كه این آمار نسبت به جشنواره فیلم فجر در سال گذشته، جالب توجه است. دراین گزارش، خلاصه‌ای از وضعیت تولید، موضوع و مختصری از داستان تعدادی از این آثار سینمایی كه به اشكال گوناگون به دفاع مقدس پرداخته‌اند، آورده شده است.


 شب واقعه

حمید فرخ نژاد در شب واقعهفیلم سینمایی شب واقعه كاری از شهرام اسدی است كه بر اساس زندگی شهید دریاقلی سورانی ساخته می‌شود و اسدی 7 سال بعد از به من نگاه كن با دیگر در جشنواره حاضر می‌شود. این فیلم كه روایتی است آزاد از واقعه‌ای حقیقی است، علاوه بر حضور حمید فرخ‌نژاد در نقش دریاقلی با برخی از بازیگران بومی و محلی آبادان فیلمبرداری شده است. فیلمنامه شب واقعه را همایون شهنواز نوشته است كه درباره مردی است كه در حاشیه شهر آبادان زندگی می‌كند و قبل از همه متوجه پیشروی نیروهای عراقی می‌شود و در نهایت خالق حماسه‌ای عظیم در ابتدای جنگ می‌شود. سید احمد میرعلائی تهیه‌كنندگی این فیلم را برعهده دارد.

 

 

 

 

 

 

عصر روز دهم

هانیه توسلی در عصر روز دهمداستان عصر روز دهم فیلم از خرمشهر و در دوران جنگ ایران و عراق آغاز می‌شود و زندگی یك خانواده را به تصویر می‌كشد، جنگ باعث جدایی آن‌ها می‌شود و بعد از وقایع دیگری از جمله سقوط صدام و جنگ آمریكا و عراق آن‌ها همدیگر را پیدا می‌كنند. در خلاصه داستان این فیلم آمده است: دكتر مریم شیرازی با گروهی از پزشكان هلال احمر برای كمك به مردم عراق عازم این كشور می شود و تصمیم به جستجو برای یافتن خواهر گمشده اش می‌گیرد. پروژه عصر روز دهم برای اولین‌بار توسط رسول ملاقلی‌پور مطرح شد و این كارگردان حتی برای دیدن لوكیشن‌های فیلم سفرهایی به كربلا داشت اما با درگذشت وی، پروژه به شكل دیگری و این بار توسط مجتبی راعی از دیگر فیلمسازان سینمای كشور ساخته می‌شود. مجتبی راعی از سینماگران پیشگام سینمای دفاع مقدس (با فیلم‌های‌ انسان و اسلحه و تونل) است و فیلم‌هایی چون جای امن، غزال، تولد یك پروانه، جنگجوی پیروز و سال سخت در خمین را ساخته است.

 

 

 

 

گزارش مریم

فرامرز قریبیان در گزارش مریمفیلم گزارش مریم در مدت زمان 100 دقیقه با مضمون نوجوان، عشق و دفاع مقدس ساخته شده است. در این فیلم فرامرز قریبیان، نیلوفر محبی، علیرضا اوسیوند، لیلابوشهری، رضا فیاضی، عطیه غبیشاوی، صدرا حجازی، فرید لطف آور، یوسف زغور زاده، مریم برنجانی، فرخنده زاهدی، علی غبیشاوی و حوریه كعبی به ایفای نقش می‌پردازند. در خلاصه داستان این فیلم چنین آمده است: دكتر پارسا برای راه اندازی یك بیمارستان تخصصی به‌ همراه دخترش بهار عازم منطقه خرمشهر است. بین پدر و دختر سكوت قهرآلودی برقرار است كه به‌ظاهر به این سفر مربوط می‌شود. در آنجا بهار دفترچه خاطرات دختركی همسن و سال خود بنام مریم را می‌یابد كه چند سال پیش در چنین روزی آن را افتتاح كرده است. یعنی چند روز مانده به بازگشایی مدارس و آغاز جنگ ایران و عراق! سرخوشی دخترانه مریم در خاطرات صفحات اول دفترچه و ناگهان شروع تهاجم بی امان دشمن به شهر كوچك آنان و اشاره دخترك به عشقی كه در سینه دارد، بهار را به خواندن دفترچه ترغیب می‌سازد. مریم عاشق جوان انترنی است كه در تنها درمانگاه آن شهر فعالیت می‌كند و بهار می‌پندارد كه می‌تواند آن مرد پدر او باشد!


بیداری رویاها

امین حایی در بیداری رویاهابیداری رویاها فیلمی اجتماعی است كه نگاهی هم به دفاع مقدس دارد. فیلمنامه این فیلم را محمدرضا گوهری و باشه آهنگر به طور مشترك نوشته‌اند. امین حیایی در این فیلم، نقشی كاملا جدی دارد و در شخصیت برادر یك شهید ظاهر می‌شود. علاوه بر امین حیایی، هنگامه قاضیانی، سارا خویینی‌ها، حمید فرخ‌نژاد، حبیب دهقان‌نسب، آرزو قنبریان و فریبا جدیكار نیز در این فیلم حضور دارند. بر اساس این گزارش، فیلم بیداری رویاها كه احتمال تغییر عنوان آن وجود دارد، همچون فیلم موفق قبلی این كارگردان تحت عنوان فرزند خاك، نگاه جدیدی به موضوع دفاع مقدس و گوشه‌ای از اتفاقات و حوادث بعد از آن دوران، در خانواده ایثارگران را به تصویر می‌كشد. گفته می‌شود امین حیایی برای تمرین نقش ویژه‌ای كه در این فیلم برعهده دارد، نزدیك 2 ماه در محل‌های فیلمبرداری- كه حاشیه تهران است- تمرین كرده است و هنگامه قاضیانی نیز پس از حضور درخشانش در فیلم به همین سادگی، نقش ویژه‌ای را با نام «رخشانه» برعهده دارد و سفرش به آلمان را به خاطر حضور در فضای تكان‌دهنده شروع فیلم نیمه‌كاره رها كرده است.

 

 

 

 

درچشم باد

کامبیز دیرباز در فیلم در چشم بادمسعود جعفری‌جوزانی بار دیگر و پس از مدت ها بازهم با فیلمی فاخر در جشنواره ملی ایران حاضر خواهد شد و گفته می‌شود جوزانی نسخه سینمایی درچشم باد را به جشنواره فجر می‌آورد. مسعود جعفری جوزانی كه این روزها آخرین مراحل تولید نسخه تلویزیونی درچشم باد را همزمان با نمایش هفتگی آن در آمریكا پشت سر می گذارد، در صورت موافقت، نسخه سینمایی مجموعه تلویزیونی درچشم باد را نیز برای حضور در جشنواره فجر امسال آماده خواهد كرد. كارگردان آثاری چون بلوغ، دل و دشنه، یك مرد یك خرس، در مسیر تندباد، شیر سنگی و جاده‌های سرد با آماده شدن این سریال و در صورت موافقت تلویزیون، قصد دارم نسخه سینمایی این مجموعه تلویزیونی را جهت حضور در بیست و هشتمین جشنواره فیلم فجر آماده كند. در چشم باد نیمه دوم سال 1381 به كارگردانی مسعود جعفری‌جوزانی جلوی دوربین رفت. این سریال به بررسی اوضاع اجتماعی ایران در اواخر عصر قاجار، مبارزات مردمی، ضعف حكومت حاكمان در این دوران و در واقع حاشیه های پیروزی انقلاب اسلامی و روزهای فتح خرمشهر می‌پردازد. برای تولید این مجموعه تلویزیونی به منابعی چون خاطرات سیاستمداران – فرماندهان دوران دفاع مقدس – افسران و درجه‌داران در دوران مختلف تاریخی رجوع شده است.

 

 

 

دوباره پرواز كن

دوباره پرواز کنفیلمنامه دوباره پرواز كن به كارگردانی محمدعلی طالبی در ژانر دفاع مقدس و در قالب فیلم‌‌های گروه سنی كودك و نوجوان، براساس كتاب «تابستان و غاز سفید»، نوشته مژگان شیخی كه چندی پیش طی قراردادی، امتیاز آن به مؤسسه فرهنگی هنری شاهد واگذار شده، به نگارش در آمده است. فیلم سینمایی دوباره پرواز كن به دوران جنگ و زندگی خانواده‌ای در شهر اهواز می‌پردازد كه بر اثر بمباران خانه‌شان را از دست می‌دهند و زندگی آنها دستخوش حوادثی می‌شود...

به گزارش فارس، معصومه شكوری ایفاگر نقش نخست این فیلم است و پیام اریس نقش پسر داستان را بازی می‌كند. سعید یكه‌نام، یونس ظفری، رویا استقلال‌طلب، دیگر بازیگران كودك فیلم هستند.

 

 

 

 

 

زمهریر

پشت صحنه زمهریرداستان زمهریر كه اثری عاشقانه است از امروز شروع می‌شود، به دیروز و جنگ برمی‌گردد و دوباره به امروز و فردا خواهد رسید. این فیلم دومین كار سینمایی علی روئین‌تن پس از فیلم دلشكسته است كه فیلمنامه آن بارها بازنویسی شده و با پروداكشنی گسترده كار خواهد شد.
نیوشا ضیغمی، شیلا خداداد، بیتا بادران، افسانه بایگان، امین تارخ، محسن تنابنده، ابوالفضل پورعرب، وحید جلیلوند، رحمان حقیقی، هادی دیباجی، فرود روئین‌تن، جمشید شاه‌محمدی، مهوش صبركن، میم كاویانی و جمشید مشایخی بازیگران این فیلم هستند. از نكات قابل توجه در این فیلم می‌توان به آهنگسازی مجدد  مجید انتظامی پس از دوری چهار ساله از ساخت موسیقی فیلم اشاره كرد.

 

 

 

 

 

 

 

نفوذی

نفوذی

به گزارش فارس، داستان نفوذی درباره اسیری است كه بعد از 20 سال دوری از خانواده، ‌به وطن برمی‌گردداما وقتی به ایران می‌رسد دستگیر و زندانی می‌شود و...
در این فیلم امیر جعفری (در نقش اسیر)، جمشید هاشم‌پور، نسرین مقانلو، محمد كاسبی، قاسم زارع، هوشنگ توكلی، مهران رجبی، رامین راستاد، علی‌رام بورایی، امیر دلاوری، سیاوش خیرابی، امیر غفارمنش و نزار سامرایی ایفای نقش كرده‌اند. از دیگر عوامل آن می‌توان از داوود امیریان به عنوان نویسنده، سعید سهیلی مشاور كارگردان، كامبیز دارابی دستیار یك كارگردان و برنامه‌ریز، حسن پویا مدیر فیلمبرداری، اردشیر ایران نژاد مدیر تولید، فرامرز بادرام پور طراح صحنه و بابك شعاعی طراح گریم نام برد. این فیلم را احمد كاوری و احمد فیوضی كارگردانی كرده‌اند كه حسن ایوبی آن را تدوین كرده است و آریا عظیمی‌نژاد برای نفوذی موسیقی ساخته است. سرمایه گذاری نفوذی را سیما فیلم، بنیاد سینمایی فارابی و محراب فیلم به طور مشترك برعهده دارند و حسن علیمردانی به همراه جمال شورجه تهیه كنندگان آن هستند.

 

 

 

 

 

 


 تاريخ ارسال: 1388/10/10
کلید واژه‌ها:

نظرات خوانندگان
>>>بهمن :

عمو رسول تو الان كجايي ؟ كاش بودي و ميديدي كه سينماي محبوبت داره دوباره جون ميگيره.عمو از وقتي كه ما رو بردي " سفر به چزابه" ديگه نديديمت.ابوالفضل " نينوا " زخمي و دلشكسته منتظرته ، حاج احمد توي " افق " نشسته و چشم انتظاره نفسته،عمو رسول اين اسفند سومين سال نبودنته ، دوريت سخته خيلي سخته.كاش يه روز اين فراق بپايان برسه كاش ...

0+0-

جمعه 11 دي 1388




فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.