پرده سینما

اداره ارشاد شهر قم جلوی اکران آیینه های روبرو را در این شهر گرفت

پرده سینما









نمایی از فیلم آیینه های روبروفیلم سینمایی آینه‌های روبرو به کارگردانی نگار آذربایجانی و تهیه‌کنندگی فرشته طائرپور به دستور اداره ارشاد استان قم در سینماهای این شهر به نمایش درنیامد.

به گزارش خبرآنلاین، فرشته طائرپور در‌این‌باره گفت: قرار بود آینه‌های روبرو سه‌شنبه اولین نمایش عمومی خود را در قم آغاز کند، اما در‌‌ همان روز اول و پیش از آنکه اساساً فردی یا گروهی به تماشای آن بنشینند، از سوی نماینده اداره ارشاد قم، از سینمای نمایش‌دهنده پایین کشیده شد و به جای آن مجدداً فیلم خوابم می‌آد بر روی پرده نمایش رفت.

 او ادامه داد: در شرایطی که این روز‌ها برخی از صاحبان فیلم‌های محروم شده از نمایش در سینماهای حوزه، به اعتراضی جمعی دست زده‌اند و منطق ادعایشان، لزوم رعایت اعتبار پروانه نمایش‌های صادره از سوی وزارت ارشاد برای همه سینماهای نمایش‌دهنده است، اداره ارشاد قم به عنوان یک واحد تابعه از ارشاد مرکز، آینه‌های روبرو را علیرغم داشتن پروانه نمایش و دریافت جوایزی قابل اعتنا از جشنواره‌های داخلی و موفقیت در بیش از 40 جشنواره بین‌المللی، از اکران پایین کشید.

تهیه‌کننده فیلم آینه‌های روبرو افزود: برای افراد و جریان‌های حساس به سینما در قم، متاسفم که تحت قیمومیت اداره ارشاد این شهر باید با تولیدات سینمایی کشور مواجه شوند یا بهتر بگویم، مواجه نشوند. اینگونه تصمیم‌گیری‌ها جز بر فاصله و کدورت میان جامعه مذهبی و هنری کشور نمی‌افزاید و تنها موجب می‌شود شرایط قضاوت‌های افواهی و پیش داوری‌های فرضی فراهم گردد. ای‌کاش «آینه‌های روبرو» را جامعه فرهنگی قم می‌دید و آن را به چالش بحث می‌کشید. نمی‌دانم آقایان در ارشاد قم، از ارتباط ما با قشر مذهبی جامعه می‌ترسند یا از ارتباط بی‌واسطه قشر مذکور با سینمای ایران.

او ادامه داد: فیلم آینه‌های روبرو را بسیاری از شخصیت‌های مذهبی دیده و به خاطر نگاه انسانی و مسئولانه‌اش به یک موضوع حاد اجتماعی، تحسین کرده‌اند. این فیلم در اوکراین جایزه بین‌المذاهب را از یک ژوری بین‌المللی کسب کرد. در جشنواره‌های فجر و منتقدین و شهر و خانه سینما، 16 بار کاندیدای دریافت جایزه شد و سرانجام ‌6 جایزه از جوایز اصلی این جشنواره‌ها (بهترین فیلم، بهترین کارگردانی اول، بهترین فیلمنامه، بهترین بازیگر نقش اصلی، بهترین تهیه کننده استاندارد) را نصیب خود ساخت.

طائرپور با اشاره به اینکه تصمیم برای اکران این فیلم در قم قبل از هر شهر دیگری حتی تهران به خاطر احترام او به حساسیت‌ها و دغدغه‌هایی بود که تصور می‌کرد اوج آن‌ را در شهر قم می‌توان تجربه کرد، گفت: من به سهم خود گامی سینمایی برداشته بودم برای کم کردن فاصله‌ها و دادن این فرصت به مخاطبان سینما در یک شهر مذهبی که ببینند چگونه حرف‌های دل مومنان از طریق رسانه‌ای چون سینما، موثر‌تر بیان می‌شود. من با اعتماد به نفس کافی که برخاسته از سلامت و جذابیت فیلم آینه‌های روبرو است، آینه خود را به قم فرستادم و خود را برای پاسخگویی به هر سئوال و اعتراضی آماده کردم، اما انتظار نداشتم که قبل از هر جریانی، اداره ارشاد قم، بی‌اعتنا به مجوز مافوق خود، بجای قراردادن آینه خود روبروی آینه من، به آن سنگ بزند.

تهیه‌کننده فیلم آینه‌های روبرو همچنین گفت: این رفتار با توجه به هزینه‌های انجام شده برای اکران و همینطور اطلاع‌رسانی برای جلسه پرسش و پاسخی که قرار بود امروز در سینمای نمایش دهنده برگزار شود، قانونا قابل شکایت و ادعای خسارت است.

آینه‌های روبرو قصه آشنایی دو زن جوان از موقعیت‌های کاملا متضاد اجتماعی است. یکی از شخصیت‌های محوری فیلم دختری دوجنسیتی با بازی شایسته ایرانی است


 تاريخ ارسال: 1391/7/5
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.