پرده سینما

پدرو آلمادوار: هر فیلمی سیاسی است

پرده سینما







 

 

 

پدرو آلمادوار در آکادمی هنرهای سینمایی و تلویزیونی بریتانیا از جدیدترین اثرش و کارگردانان تاثیرگذار بر روند فیلمسازی‌اش سخن گفت.

پدرو آلمادواربه گزارش ایسنا، پدرو آلمادوار، کارگردان و فیلمنامه‌نویس سرشناس اسپانیایی در مراسم آکادمی هنرهای سینمایی و تلویزیونی بریتانیا به صحبت درباره‌ تاثیرگذاری فیلمسازان مختلف و جدیدترین اثر سینمایی‌اش سخن گفت.

کارگردان همه چیز درباره‌ مادرم درباره‌ فیلمنامه‌ای صحبت کرد که در ژانر علمی تخیلی و به سبک فیلم‌های دهه 1950 به نگارش درآورد، اما هنوز اقدامی برای ساخت آن نکرده است.

آلمادوار سپس از فیلمسازان مورد علاقه‌ خود یاد کرد و گفت: به خاطر عقاید ضدکمونیستی خود فهرست سیاهی از فیلمسازانی تهیه کرده که آثارشان را تماشا نکرده است.

این کارگردان برنده جوایز اسکار و بفتا همچنین اعلام کرد: جدیدترین اثرم با نام خیلی هیجان زده‌ام مراحل پایانی تولید را پشت سر می‌گذارد و پیش‌بینی می‌شود تا ماه آینده‌ میلادی آماده‌ اکران شود.

آلمادوار در پاسخ به سوال یکی از مخاطبان درباره نقش کارگردان در جامعه گفت: هرگز سعی نمی‌کنم از طریق فیلم‌هایم با بی‌عدالتی اجتماعی مبارزه کنم یا به طور مطلق دلایل سیاسی را در آثارم دنبال کنم. به جای آن می‌خواهم احساسات مخاطب را برانگیزم و بیشتر فیلم‌های سرگرم‌کننده بسازم.

وی پس از تاکید بر این مطلب که هر فیلمی به طُرق مختلف دیده و تفسیر می‌شود افزود: فیلمی که توسط هزار چشم مختلف دیده شود به هزار فیلم متفاوت تبدیل می‌شود و تمام آنها به طور مساوی معتبر هستند.

فیلم‌های آلمادوار در زمان حکومت ژنرال فرانکو در اسپانیا، وضعیت سیاسی سرزمین مادری‌اش را نادیده گرفته بودند که این خود می‌تواند حامل یک پیام سیاسی باشد. وی در این‌باره گفت: تا اندازه‌ای می‌توان گفت هر فیلمی‌، سیاسی است، حتی کم‌اهمیت‌ترین آنها.

این کارگردان مطرح سینما در سخنرانی خود با عنوان سینمای درون من درباره‌ نقش کارگردان گفت: کارگردان می‌تواند دولت،‌ روانشناس‌، مادر، پدر‌ و... باشد، اما ما همیشه آیینه‌ای برای بازیگران هستیم. آیینه‌ای که نمی‌تواند دروغ بگوید. وی در ادامه گفت: در فیلم‌های من هنرپیشه‌ها و کارگردانان بسیاری حضور دارند، بازیگران جلوی دوربین می‌روند و موضوعاتی را اجرا می‌کنند که بعدها در زندگی خودمان اتفاق می‌افتند. حداقل من چنین حسی نسبت به آثارم دارم.

وی از فیلم‌هایی چون سونات پاییزی اینگمار برگمن،‌ مرد کوچک باور نکردنی جک آرنولد و همه چیز درباره‌ حوا به کارگردانی ژوزف ماکیویکس به عنوان آثار الهام‌بخش در روند کارگردانی خود نام برد.

او سپس در پاسخ به سوالی درباره حضور پررنگ زن‌ها در فیلم‌هایش گفت: زن‌ها حداقل در اسپانیا استعداد طبیعی برای بازیگری دارند، زیرا دروغ نمی‌گویند. اما گاهی مجبور می‌شوند برخی چیزها را پنهان کنند و یا بعضی وقت‌ها تظاهر کنند.

آلمادوار سپس این گونه سخن خود را دنبال کرد: مادران ما رئیس جمهوران دولت و نخست وزیران هر وزارتخانه‌ای بودند که تاکنون وجود داشته‌اند. در نتیجه مادران و مدل‌های مادران بسیاری در فیلم‌های من وجود دارد.

مخاطبان سپس از روند انتخاب بازیگر از آلمادوار پرسیدند که او در پاسخ گفت: وقتی می‌نویسم، چهره‌ی خاصی را در ذهن تصور نمی‌کنم. اما وقتی بازیگرانم را پیدا می‌کنم، آنها را به دست چهره‌پرداز می‌سپارم تا وقتی که حس کنم آنها دقیقا افرادی هستند که می‌توانند شخصیت‌های من باشند.

در این مراسم همچنین بخش‌هایی از فیلم‌های معروف آلمادوار از جمله همه‌چیز درباره‌ مادرم و با او حرف بزن به نمایش درآمد و این کارگردان به زبان‌های انگلیسی و اسپانیولی روی آنها صحبت کرد.

پس از این سخنرانی‌، جایزه‌ی بهترین فیلم غیر انگلیسی بافتا که سال گذشته به آلمادوار تعلق گرفته بود،‌ به وی اعطا شد. او در زمان دریافت جایزه‌اش به طور ویژه از برادر و همکارش آگوستین تشکر کرد.

وی سپس از سخاوت برگزارکنندگان جوایز بافتا سپاسگذاری کرد و گفت: هیچ‌وقت چهره‌ سام مندز را زمانی که به جای نام او، اسم مرا به عنوان برنده‌ی جایزه‌ بهترین کارگردانی بفتا اعلام کردند فراموش نمی‌کنم.


 تاريخ ارسال: 1391/8/30
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.