پرده سینما

سینماهای کشور در آستانه تعطیلی؛ جواد شمقدری: مداخله‌گران در حوزه اكران جواب سینماداران را بدهند

پرده سینما







 

 

 

انجمن سینماداران طی نامه ای به جواد شمقدری اعلام کرد: به دلیل عدم وجود امکانات کافی قادر به تأمین هزینه های جاری نیست و امکان نمایش فیلم ها را نیز ندارد. بنابراین چنانچه طی دو هفته آتی تدابیر لازم جهت مشکلات موجود اتخاذ نگردد سینماهای بخش خصوصی تعطیل خواهند شد.

رئیس انجمن سینماداران: دولت چرا میلیاردها تومان خرج فیلم های فاخری می کند که اغلب با اقبال عمومی مواجه نمی شوند؟

جواد شمقدری: مسیر امروز سینمای ایران ماحصل کار کسانی که طی نه ماه گذشته بر سر راه اکران فیلم ها اخلال ایجاد کرده اند.

جواد شمقدریجواد شمقدری در واکنش به بیانیه سینماداران گفت: امروز یک سوم درآمد سینماداران کاهش یافته و کسانی که از 9 ماه قبل در مسیر اکران و نمایش دخالت می‌کردند و فیلم‌ها را از روی پرده پایین می‌کشیدند باید پاسخگو باشند.

رئیس سازمان سینمایی در گفتگو با ایلنا اعلام کرد: که این مسیر ماحصل عملکرد کسانی است که در مسیر اکران فیلم‌ها اخلال ایجاد کرده‌اند.

رئیس سازمان سینمایی درباره مشکلات امروز سینماداران گفت: کسانی که از 9 ماه قبل در مسیر اکران و نمایش دخالت می‌کردند و به اکران فیلم‌ها اعتراض داشتند و فیلم‌ها را از روی پرده پایین می‌کشیدند و باعث شدند بعضی فیلم‌ها اکران نشود، امروز باید پاسخگوی سالن‌های سینمایی باشند.

وی باتأیید مشکلات سینماداران گفت: نباید جهت اعتراض‌ها را به یک سمت برد بلکه باید دید چه کسانی در حوزه اکران و سینماداری مقصر هستند. امروز یک سوم درآمد سینماداران کاهش یافته و از طرف دیگر هزینه‌های سالن‌های سنیمایی نیز افزایش یافته است اما تا زمانی که عده‌ای به خود اجازه می‌دهند در مسیر اکران دخالت کنند وضعیت به همین گونه است.

شمقدری ادامه داد: ما به مدیران سینمایی حق می‌دهیم که به عنوان یک سالن‌دار اعتراض کنند و تلاش می‌کنیم که مشکلات آنها و خسارت‌های آنها به حداقل برسد و بخشی از خسارت‌های آنها جبران شود اما هر چه قدر هم که ما تدبیر کنیم تا وقتی که گروهی به خود اجازه دخالت در بحث اکران فیلم‌ها را می‌دهند هر تدبیری که ما بیندیشیم خنثی می‌شود.

رئیس سازمان سینمایی از ارتباط خود با سینماداران خبر داد و افزود: در جریان مشکلات آنها هستیم و از طریق جامعه صنفی تهیه‌کنندگان و اتحادیه درحال مذاکره و بررسی مشکلات و نحوه حل آنها هستیم اما تا به مرحله عملی رسیدن تدبیرها زمان نیاز است.

سینمامحمد قاصد اشرفی رئیس هیئت مدیره انجمن سینماداران نیز در این خصوص گفت: با توجه به اطلاعاتی که از مجموع سینماهای بخش خصوصی تهران و شهرستان ها جمع آوری شد، هفته گذشته جلسه هیئت مرکزی را تشکیل دادیم و به این نتیجه رسیدیم که وقتی وضعیت فروش فیلم ها نامناسب است، در نتیجه هزینه های اولیه سالن ها مثل آب، برق، گاز و غیره تأمین نمی شود و دیگر واقعاً نمی توان با چنین شرایطی ادامه فعالیت داد. ما در شرایطی هستیم که اصلاً دخل و خرجمان با هم هماهنگ نیست.

وی در ادامه افزود: از درآمد حاصل از فروش یک فیلم باید سهم پورسانت صاحبان فیلم، عوارض شهرداری، مالیات و غیره را پرداخت کنیم، که واقعاً در شرایط کنونی در توانمان نیست. ما حتی قادر به پرداخت حقوق پرسنل مان هم نیستیم. به همین دلایل طبق بیانیه ای که به ریاست سازمان سینمایی ارائه دادیم متقاضی رسیدگی به سالن های سینمایی شدیم. البته این عدم توجه و رسیدگی مربوط به امسال یا سال‌های گذشته نمی شود و قدمتی سی و سه ساله دارد. طی این سال‌ها کوچکترین توجهی به سالن ها نشده و تمام بودجه های وزارت ارشاد صرف تولید فیلم یا هزینه های جانبی دیگر شده است و کوچکترین اهمیتی به سالن های سینما داده نمی شود. متأسفانه در حال حاضر اکثر سالن ها به دلیل فقر مالی در وضعیت اسفناکی به سر می برند.

قاصد اشرفی با بیان اینکه دولت فقط شعار می‌دهد خاطر نشان ساخت: تقاضای ما از مسؤولان ذیربط این است که از کمک هایشان در بخش نمایش و پخش مضایقه نکنند. وقتی دولت میلیاردها تومان هزینه صرف ساخت پروژه های فاخری که عموماً استقبال چندانی هم نمی شود، می‌کند چرا نباید هزینه قابل قبولی در نمایش به آن تعلق گیرد! این قبیل فیلم های ضعیفی که برای تولیدشان یارانه های آنچنانی صرف می‌شود، چرا برای نمایشش رنگ یارانه را نمی بیند! واقعاً با این وضعیت سینماهای بخش خصوصی از چه راهی باید چرخشان بچرخد؟! مسلماً با شرایطی که امسال بر سینما حاکم بود و اغلب فیلم ها را با شکست در اکران مواجه کرد سالن های سینما را چند برابر متحمل ضرر کرد. متأسفانه ما هر چقدر در کمیسیون فرهنگی مجلس، هیئت دولت و غیره تقاضا می دهیم اصلاً ترتیب اثر داده نمی شود و هیچگونه کمکی به سالن ها نمی شود. بعضاً اگر هم صحبتی است در خصوص فیلم و تولید آن است یعنی سالن های سینما حتی در حد حرف مدیران هم نمی گنجند. ما به عنوان سرمایه گذار انتظار حفظ سرمایه مان را داریم، ما حرفه مان را دوست داریم و همین است که 33 سال با وجود تمام کاستی هایی که در آن دیده می‌شود ایستادگی کردیم و به فعالیت مان ادامه دادیم. ما تنها خواستار توجه و رسیدگی به سالن های سینما هستیم و اینکه این سالن ها در ردیف بودجه قرار گیرند.

وی افزود: در بیانیه اعلام کرده بودیم که سالن های سینما طی 2-3 هفته قراردادهایی که از قبل بسته بودند، اجرا کنند و بعد از این مدت در صورت عدم رسیدگی به خواسته هایمان، ما یعنی سینماهای بخش خصوصی دیگر قادر به ادامه فعالیت نیستیم. البته واقعیتش هم این است که همه سینماها در حال ورشکستگی اند منتها سینماهای دولتی دارای یک ردیف بودجه و امکانات مشخص اند که بخش خصوصی فاقد آنهاست. در شرایط کنونی حداقل کاری که کمیسیون فرهنگی مجلس، نمایندگان مجلس، دولت و غیره برای سینما می توانند انجام دهند این است که مالیات و عوارض شهرداری را نگیرند. در حال حاضر حدود 13 درصد از فروش ناخالص را دولت از ما می گیرد. در همه جای دنیا به سینماها سوبسید می‌دهند و سینماها از تمام عوارض و مالیات ها معافند ولی متأسفانه اینجا با وجود اینکه بارها و بارها از شهرداری و سازمان مالیات تقاضا کردیم، اما اهمیتی ندادند. هزینه های جاری ما ثابت است، ما نمی توانیم کارگر سینما را بیرون کنیم به این دلیل که الان وضعیت ما مساعد نیست برو و هر وقت مساعد شد برگرد!!!

سینماوی در خاتمه بیان داشت: سابقاً جلساتی هم در این خصوص با آقای شمقدری و سجادپور داشتیم و وعده هایی دادیم که هیچکدام تحقق پیدا نکردند. شاید مدیران، برنامه ریزی هایی برای زیر ساخت های سینما داشته باشند و در این زمینه گام هایی هم بردارند ولی سالن های سینماست که در حال نابودی است و نیاز به رسیدگی دارد. اگر واقعاً قادر به کمک در این حوزه نیستند، تغییر کاربری ما را صادر کنند که ما هم فکر دیگری کنیم. بنده عاشق کارم هستم و سالهاست که در این حرفه مشغول فعالیتم. صاحب 4 سالن سینمایم ولی هم اکنون در بدترین شرایط ممکن به سر می برم و سینماهایم در معرض مصادره‌اند.

با این روند سینماها خود به خود تعطیل می‌شوند

حسین احمدی_مدیر پردیس زندگی_در این باره اظهار داشت: به عقیده من با توجه به اینکه اکثر سینماهای ما دولتی اند، این بیانیه تأثیر چندانی در روال کار موجود نخواهد گذاشت. البته این کاملاً قابل قبول و منطقی است که چون امسال نسبت به سالهای قبل فروش فیلم ها نصف شده و از آنطرف هزینه های جاری دو برابر شده، سینمادارها با مشکل جدی مواجه شوند و قاعدتاً در این صورت سینماها رو به تعطیلی می روند. تعداد سینماهای خصوصی کم است و بنابراین شاید برای مسئولان ذیربط چندان اهمیتی نداشته باشند. در حال حاضر با شرایط موجود این سری سینماهای خصوصی به مرور رو به تعطیلی خواهند رفت و اصلاً احتیاجی به تعطیل کردن خودشان نیست. چون این سینماها واقعاً قادر به تأمین هزینه های اولیه سالن هایشان هم نیستند. وقتی فیلم هایی که روی پرده می روند چنان بی رمق اند که نمی توانند هیچ مخاطبی را به سالن بکشانند. این وضعیت هم کاملاً قابل پیش‌بینی است.

رضا رخشان نیز در این باره به گفت: زمانی بود که فیلم های شبکه نمایش خانگی از مخاطب بالایی برخوردار بودند ولی به تدریج با پایین آمدن سطح کیفی شان و راهیابی به سوپر مارکت ها، فروشگاه ها وغیره مخاطبشان را رفته رفته از دست دادند. در واقع به حدی کیفیت کارها تنزل پیدا کرد که مخاطب اصلاً از رفتن طرف فیلم های شبکه خانگی واهمه پیدا کرد و کلا این شبکه هم از رونق افتاد. در حال حاضر روند فیلم های سینمایی ما هم بدینگونه است. یعنی از آنجا که عنصر جذابیت در آثارتولیدی کاهش یافته مردم کم کم نسبت به سینما رفتن دلزده می‌شوند و متاسفم که باید بگویم طوری شده که مخاطبان عطای سینما رفتن را به لقایش می بخشند. در شرایط کنونی بعضی از فیلم هایی که پروانه ساخت و نمایش می گیرند به قدری سطح پایین اند که در بازگشت حتی نمی توانند هزینه تبلیغاتشان را هم تأمین کنند!!!

نمایی از فیلم کلاه قرمزی و بچه ننه (پرفروش ترین فیلم سال سینمای ایران)ااین تهیه کننده سینما ادامه داد: به عقیده من وقت فیلمی فروش خوبی دارد نباید از پرده سینما پایین کشیده شود، ولو اینکه فیلم های دیگری هم در نوبت اکران باشند. در این خصوص باید تدابیری اتخاذ شود که فروش این فیلم های پر مخاطب در کنار فیلم های جدید ادامه پیدا کنند . مثلاً به چه دلیل وقتی فیلم کلاه قرمزی و بچه ننه همچنان می فروخت و چند صد نفر از کنارش تأمین می‌شدند از چرخه اکران خارج شد؟! همانطور که گفتم سرآمدن موعد اکران آن هم در چنین شرایطی اصلاً دلیل قابل قبولی در این زمینه نیست! متأسفانه سینما هم کم کم دارد سرنوشت فیلم های ویدئویی شبکه نمایش خانگی را پیدا می کند. امیدوارم مسؤولان ذیربط کمی حساب شده تر عمل کنند.

سید جمال ساداتیان تهیه کننده سینما و مالک پردیس سینمایی قلهک درباره وضعیت فعلی اکران و راه حل برون رفت از این وضیت به هنر آنلاین گفت: راه انداختن چرخه اکران دو راه دارد.یکی راه طبیعی که همان ساخت فیلمها در ژانرهای متنوع است که اینجا ارشاد باید اجازه تولید آثار مختلف را بدهد تا تمام سلیقه ها جلب سینما شود.

او افزود: یکی از مسائلی که این روزها به وجود آمده این است که حوزه هنری می گوید فیلم ارزشی باید اکران شود ولی توجه نمی کند که همه ممکن است مخاطب این گونه آثار نباشند و به زور هم نمی توان مخاطبان را به سینما کشاند.تا کنون اکران چرخه طبیعی خود را داشته و حالا مدتی است این چرخه نقصان پیدا کرده است.

ساداتیان در ادامه با انتفاد از وضعیت فعلی اکران افزود:امسال سینما بسیار ملتهب بود و متاسفانه حوزه هنری با اقدام خودش تیر خلاص را به سینما زد.قطعا این خوب است که معاونت سینمایی پول به سینما تزریق کند تا بتوانیم حداقل دستمزد پرسنل را تامین کنیم اما این کار در حکم آرامبخش است و اثر دائمی ندارد بلکه باید مسائلی مثل تغییر تعرفه آب و برق از تجاری به فرهنگی در سینماها انجام شود که سالها است این اتفاق نیفتاده است.با این هزینه ها تا پای مخاطب به سینما باز نشود،اتفاق واقعی در زمینه اکران نمی افتد و درآمد واقعی به دست نمی آید و این کمک در حد صدقه است که می توان با آن زنده ماند ولی لذت درآمد واقعی را ندارد و به خاطر این مسائل،اصولا اقتصاد اهالی سینما هم به خطر افتاده است.

این تهیه کننده سینما با انتقاد از اقدامات حوزه هنری که به گفته او این وضعیت اکران را به وجود آورده گفت:حوزه با شعارهای ایدئولوژیک به میدان آمده ولی در ایام سوگواری امام حسین(ع)این سازمان با بودجه دولتی خود حتی یک اثر هم درباره ابعاد مختلف واقعه عاشور و نهضت سید الشهدا روانه سینماها نکرد تا مردم بیشتر با این واقعه آشنا شوند.متاسفانه همه شعارها ظاهری است و دعوای سیاست به سینما کشیده شده و به نظر می رسد این روزها همه برای منافع شصی هر کاری در سینما می کنند.


 تاريخ ارسال: 1391/9/8
کلید واژه‌ها:

نظرات خوانندگان
>>>ترنم:

مرگ سینمای ایران فرا رسیده است... تسلیت به همه سینماگران و سینما دوستان

0+0-

جمعه 10 آذر 1391




فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.