پرده سینما

جشنواره برلین با فیلم وونگ کار وای آغاز می‌شود

پرده سینما









فیلم رزمی استاد بزرگ ساخته وونگ کار وای کارگردان چینی و رئیس داوران بخش مسابقه بین‌الملل فیلم افتتاحیه شصت و سومین دوره جشنواره فیلم برلین است.

وونگ کار ویبه گزارش خبرآنلاین، داستان فیلم رزمی/حماسی استاد بزرگ در پسزمینه سال‌های پرهیاهو چین دهه 1930 روی می‌دهد و درباره زندگی و دوران ایپ من، استاد افسانه‌ای هنرهای رزمی (با بازی تونی لیونگ چیو وای) است که استاد بروس لی بود.

طرح داستانی فیلم مضامینی چون جنگ، خانواده، انتقام، علاقه، عشق و خاطره را دربرمی‌گیرد.

بجز تونی لیونگ چیو وای که در پنج فیلم دیگر با وونگ کار وای همکاری کرده، دیگر بازیگران استاد بزرگ عبارتند از ژانگ زی‌یی، چن چانگ، بنشان ژائو، شنگیانگ زیائو و سونگ هایه کایو. صدها تن از رزمی‌کاران مطرح آسیایی نیز در این فیلم بازی کرده‌اند.

دیتر کاسلیک مدیر جشنواره برلین گفت: «برای ما افتخار بزرگی است که برلیناله 2013 را با تازه‌ترین فیلم وونگ کار وای رئیس هیئت داوران این دوره جشنواره شروع کنیم. کار وای با استاد بزرگ یک فیلم جدید و هیجان‌انگیز به کارنامه خود اضافه کرده و یک فیلم هنری و به لحاظ تصویری، پرقدرت خلق کرده است.»

ایده ساخت استاد بزرگ سال 1996 به ذهن کار وای رسید. پیش‌تولید این فیلم حدود یک دهه و تولید فیلم تقریبا سه سال طول کشید.

او گفت: «باعث افتخار من است که فیلم جدیدم استاد بزرگ به عنوان فیلم افتتاحیه برلیناله 2013 انتخاب شده است. این یک پروژه رویایی برای من بود که سال‌ها روی آن کار کردم. از اینکه می‌توانم فیلمم را در برلین به نمایش بگذارم بسیار خوشحالم.»

استاد بزرگ در بخش رسمی، اما خارج از مسابقه برلیناله روی پرده می‌رود.

استاد بزرگ اولین بار در دنیا 8 ژانویه 2013 در چین به نمایش درمی‌آید و از بهار 2013 در کشورهای مختلف از جمله آلمان اکران می‌شود.

کار وای در این دوره جشنواره برلین رئیس هیئت داورانی است که برنده جایزه خرس طلایی و جوایز خرس نقره‌ای را انتخاب می‌کنند.

کار وای که در هنگ کنگ زندگی می‌کند، سال 1994 با قطار سریع‌السیر چانگ‌کینگ در سطح بین‌المللی به شهرت رسید و از آن زمان یکی از فیلمسازان محبوب علاقه‌مندان فیلم‌های هنری در اروپا بوده است.

کار وای سال 2000 با فیلم در حال و هوای عشق برنده جایزه سزار بهترین فیلم خارجی شد و سال 2004 با رمانس علمی تخیلی 2046 در جوایز فیلم اروپا جایزه بهترین فیلم غیراروپایی را برد.

کار وای با جشنواره برلین نیز بیگانه نیست و پیش از این چند فیلم او در این جشنواره آلمانی به نمایش درآمده است. روزهای وحشی‌گری سال 1991 در بخش فورم برلیناله به نمایش درآمد و سال 1996 نیز فرشتگان سقوط‌ کرده در جشنواره روی پرده رفت.

با این حال، او ارتباط نزدیک‌تری با جشنواره کن دارد و سال 1997 با فیلم شاد بودن با هم جایزه بهترین کارگردان را از این جشنواره دریافت کرد.

کار وای آخرین بار سال 2007 با اولین فیلم انگلیسی‌زبان خود شب‌های زغال‌اخته‌ای من با بازی نورا جونز و جود لاو در بخش مسابقه کن حضور داشت.

شصت و سومین دوره جشنواره فیلم برلین 7 تا 17 فوریه 2013 (19 تا 29 بهمن) برگزار می‌شود.


 تاريخ ارسال: 1391/9/29
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.