پرده سینما

نخستین نشست خبری جشنواره بین المللی قرآنی آیات برگزار شد

پرده سینما









نخستین نشست خبری جشنواره بین المللی قرآنی آیات صبح روز گذشته با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، اصحاب رسانه و خبرنگاران در محل شورای فرهنگ عمومی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار بخش هنری خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، سید محمد حسینی وزیر ارشاد با بیان اینکه بسیار پرمشغله است‌، گفت: با حضور در این نشست، خواستم ارادتم را به ساحت قرآن نشان دهم و به دلیل اینکه، این مقوله در وزارت ارشاد مهم است در این جلسه شرکت کردم.

او درباره روند جشنواره بین‌المللی قرآنی آیات اظهار کرد: با تشکیل معاونت قرآن و عترت در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی توقع‌های ما از این مجموعه برداشتن گام‌های بلندی در حوزه فعالیت‌های آموزشی و برپایی نمایشگاه‌های قرآنی در کنار فعالیت‌های هنرمندان‌، مترجمان و... است که هر ساله در ماه مبارک رمضان در نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم نمود پیدا می‌کند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی که 11 دی ماه در یک نشست رسانه‌ای در وزارت ارشاد سخن می‌گفت با بیان اینکه این حرکت باید در سایر استان‌ها و کشورها ادامه پیدا کند‌، یادآور شد:‌سال گذشته حرکتی در زمینه جشنواره‌های قرآنی آغاز شد که امسال شعاع آن وسیع‌تر خواهد بود و در 22 استان و 22 کشور در ایام هفته وحدت شاهد این حرکت خواهیم بود و مراسم نهایی نیز 19 بهمن ماه برگزار خواهد شد.

وی افزود: روند این جشنواره مانند جشنواره فرهنگی هنری امام رضا(ع) است که دهمین دوره‌اش را از سر گذرانده و بسیاری از دستگاه‌ها در آن مشارکت دارند و در 166 نقطه از دنیا نیز دارای برنامه‌های متنوعی است.

حسینی با توضیح اینکه باوجود جشنواره امام رضا (ع) یک تجربه عینی و عملی برای این جشنواره خواهیم داشت، اظهار کرد: این جشنواره‌ها بر محور اندیشه‌های ائمه‌ اطهار است و در واقع در این بخش فعالیت‌ها را ساماندهی می‌کنیم تا با کیفیت و وسعت بیشتری انجام شود.

وزیر ارشاد شعار این جشنواره را «هنر‌، انسان،‌ قرآن» اعلام کرد.

او همچنین گفت: فکر می‌کنیم برای اینکه گفتمان قرآنی در کشور حاکم شود، انجام چنین برنامه‌هایی لازم است و کسانی هم که در این راستا توانایی دارند باید شناسایی شوند و البته رابطه‌ای بین قرآنی‌ها و هنرمندان متعهد در ایران و خارج از کشور خواهد بود.

حسینی از راه‌اندازی پایگاه اینترنتی جشنواره بین‌المللی قرآنی آیات نیز خبر داد و گفت: شورای سیاست گذاری جشنواره نیز تشکیل شده و در آینده هم جلسه خواهد داشت، همچنین نظام‌نامه‌ای نیز تدوین شده و مشخص کرده‌ایم که هر کدام از آنها چه وظایفی دارند.

او با طرح مثالی گفت: فیلمنامه نویسی و نمایش قرآنی در لرستان بخش تاثیر قرآن بر فرهنگ عمومی در خراسان شمالی‌، بخش نشریات دیجیتال و مکتوب قرآنی در تهران ‌، بخش وبلاگ نویسی قرآنی در آذربایجان شرقی‌،‌ بخش سرودهای فارسی قرآنی آیات در کرمانشاه و ... برگزار خواهد شد.

حسینی ادامه داد: در کنار این برنامه‌ها سه همایش نیز در نظر گرفته شده است که محتوای اصلی آن انسان از منظر قرآن است، همچنین بخش بیداری اسلامی نیز که در جشنواره‌ها وجود دارد.

وزیر ارشاد در بخش دیگری از سخنانش گفت: در ایام الله دهه فجر جشنواره‌های متعددی از جمله فیلم‌، موسیقی و تئاتر داشتیم که در دولت نهم دو جشنواره به آن اضافه شد و بنابراین ما در دولت دهم ادامه دهنده جشنواره‌های هنرهای تجسمی و شعر فجر بودیم درحالی که این جشنواره‌ها را بدون وقفه برگزار کردیم.

او با بیان اینکه جشنواره مد و لباس نیز سال گذشته برای اولین بار برگزار شد، اضافه کرد: جشنواره قرآنی فجر نیز می‌تواند بسیار مبارک باشد تا در این راستا بتوانیم موزه بین‌المللی هنرها و تولیدات قرآنی را داشته باشیم.

‌ دبیر کل جشنواره بین‌المللی قرآنی آیات در سخنانی مطرح کرد: جشنواره قرآنی آیات به دنبال احیای زبان قرآن که همان زبان فطرت است و هنر که یک زبان بین‌المللی است، می‌گردد.

اواظهار کرد: هنر قرآنی هنری فطری است و در این جشنواره از صاحب‌نظران دعوت شده است تا در قالب ادبیات علمی به این موضوع بپردازد .

حجت الاسلام والمسلمین حمید محمدی ایجاد زیرساخت‌های سخت‌افزاری‌، فعالیت‌های قرآنی در سطح کشور و تولید آثار فاخر‌، ارائه و ترویج محصولات قرآنی و... را از اهداف این جشنواره بر شمرد.

او یادآور شد: در جشنواره از آثار ممتاز تقدیر به عمل خواهد آمد و برگزیدگان حمایت ویژه خواهند شد.

محمدی چندگانه بودن قسمت‌های مختلف جشنواره را بسیار مناسب دانست و افزود: قرآن و هنرهای نمایشی با پنج زیر مجموعه، هنرهای نمایشی با چند جشنواره‌، فرهنگ و ادب در قالب هفت جشنواره‌ و قرآن، نوا و نغمات نیز در قالب سرودهای فارسی برگزار خواهد شد.

دبیر جشنواره همچنین اظهار کرد: ما به دنبال فرهنگ‌سازی درحوزه قرآن کریم هستیم به زعم بنده آغاز دوره سوم نمایشگاه‌های بین‌المللی قرآن ‌، دهه فرهنگسازی آن است.

وی توسعه آموزش عمومی از طریق دو هزار موسسه قرآنی که تاسیس شده است را رویکردی جدی و اصولی این جشنواره برشمرد.

محمدی اظهار کرد: توسعه ‌، تبلیغ و ترویج قرآن نیز رویکرد دیگر ماست که از نظر من مدت‌ها روی زمین مانده است، فکر می‌کنم استفاده از ابزار هنر و رسانه برای ایجاد اشتیاق به قرآن نقش کلیدی دارد.

او درباره بخش بین‌الملل نیز گفت: در بخش بین‌الملل 22 کشور حضور دارند و بخشی از این شرکت کنندگان نیز ایرانی خواهد بود بنابراین هیچ محدودیتی در این رابطه نداریم، همینطور در سال 2013 قصد داریم پنج هفته قرآنی در ترکیه برگزار کنیم.

محمدی درباره جوایز این جشنواره‌ی قرآنی «آیات» نیز گفت: امسال سکه جایزه نمی‌دهیم اما جوایز فاخر است و حد ریالی دارد اما از سکه به چیزهای دیگر منتقل شده است که کمک هزینه عتبات عالیات از این جمله است.

دبیر کل جشنواره بین‌المللی قرآنی آیات در پایان سخنانش خاطرنشان کرد: در این جشنواره برای رسانه‌ برگزیده که کار خبری ممتازی انجام داده باشد، جایزه ویژه‌ای در نظر گرفته‌ایم.

جشنواره‌های بین المللی قرآنی آیات در قالب برنامه‌های فرهنگی و هنری در 24 بخش ادبیات، هنرهای تجسمی، سینمایی و هنرهای نمایشی، وبلاگ نویسی، عکاسی، تابلو فرش، پیامک و... به همت معاونت امور قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و با همکاری نهادهای مختلف فرهنگی همزمان با ایام الله دهه مبارک فجر در بیش از 20 استان کشور و کشورهای آسیایی و چند کشور اروپایی برگزار خواهد شد.


 تاريخ ارسال: 1391/10/12
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.