پرده سینما

شمقدری: جشنواره فیلم فجر فصل نوینی برای سینمای ایران خواهد بود

پرده سینما









رئیس سازمان سینمایی کشور گفت: جشنواره فیلم فجرآغازگر فصل نوینی برای سینمای ایران است به گونه ای که می تواند مسیرجدیدی را برای این سینما ترسیم نماید.

 

سی و یکمین جشنواره بین المللی فیلم فجربه گزارش سایت پرده سینما جواد شمقدری رئیس سازمان سینمایی کشور درگفتگو با روابط عمومي سی و یکمین جشنواره بین المللی فیلم فجر گفت: بی شک همه جشنواره ها و به ویژه جشنواره بین المللی فیلم فجر فرصتی است برای بازنگری وهم فکری یک دوره از تولیدات سالانه فیلم هایی که در راستای اهداف جشنواره ساخته و برنامه ریزی شده اند، لذا هردوره ای از جشنواره فیلم فجر می تواند ترسیم کننده مسیر جدیدی برای سینمای ایران باشد، به نوعی که می توان از آن به عنوان آغازگر فصل نوینی برای سینمای ایران یاد کرد.

وی با بیان اینکه اگر فیلم های تولید شده در جشنواره فیلم فجر فرصت نمایش پیدا نکنند، شاید کمتر مورد توجه قرار بگیرند، ادامه داد: جشنواره فیلم فجر نقطه آغازی برای شکوفایی هر ساله سینمای ایران است و از این جشنواره می توان به بهارسینمای ایران یاد کرد که می تواند نوید دهنده حیات جدیدی از سینمای ایران باشد، البته آن چیزی که می تواند به عنوان ثمرات آن سال محسوب شود همان ارتباط مخاطب با سینمای ایران خواهد بود که در جشنواره فیلم فجرتجلی پیدا می کند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا جشنواره فیلم فجرتوانسته است معرف خوبی برای سینمای ایران به سایر کشورها باشد یادآورشد: برای کسانی که از سایر کشورها در جشنواره فیلم فجر حضور پیدا کردند و سینمای ایران را ازنز دیک دیدند، قطعاً جشنواره فیلم فجر موثربوده اما آیا اینکه جشنواره فیلم فجر در ابعاد گسترده و میلیاردی کارکردی داشته است را باید عرض کنم که نداشته و باید تلاش شود تا به این کارکرد دست پیدا کنیم.

به گفته وی باید رسانه ها و بخش خصوصی برای معرفی سینمای ایران به سایر ملل تلاش مضاعفی به خرج دهند تا فیلم های ایرانی از مرزهای داخلی فراتر رود.

رئیس سازمان سینمایی کشور در مورد برگزاری همزمان جشنواره فیلم فجرعلاوه بر تهران در شهرستانهای دیگر نیز اظهار داشت: جشنواره فیلم فجر دارای ویژگی های کاملاً بومی است که به همین علت کاملا متفاوت با دیگر جشنواره های دنیا است و یکی از آن ویژگی‌ها همان است که ما همزمان با برگزاری جشنواره فیلم فجر در تهران، آن را در شهرستانها هم به نمایش درمی آوریم واین ابتکاری است که در سالهای اخیر به آن توجه زیادی شده و بر روی آن سرمایه گذاری گردیده است تا ما در راستای توسعه عدالت گام برداشته باشیم، به گونه ای که هنرمندان و مخاطبین شهرستانی نیز همچون هنرمندان و مخاطبین تهرانی ها در جریان تولیدات سینمای ایران قرار بگیرند و در این جشن ملی مشارکت داشته باشند.

شمقدری تصریح کرد: ما در سالهای گذشته سعی کردیم فیلم های جشنواره فیلم فجر را بین 10 الی 15 شهرستان به نمایش بگذاریم، هرچند که این کار برای ما هزینه هایی را در برداشته است اما ما به هرحال مصر بودیم که این کار اجرایی شود لذا امسال نیز علی رغم کاهش بودجه سازمان سینمایی و همچنین کاهش بودجه و اعتبارات استانها بازهم تلاش کردیم – هرچند که شاید نتوانیم مثل سال قبل آن را گسترش بدهیم - این جشنواره را در شهرستانها نیز برگزار کنیم البته ما ابتکاری دراین زمینه به خرج دادیم وانشاء الله اگر به ثمر برسد قراراست که اکران دیجیتالی در شهرستانها داشته باشیم وبه همین منظور تجهیزاتی را خریداری کردیم که امیدواریم تا زمان برگزاری جشنواره فیلم فجر به دستمان برسد، البته در تهران نیز نمایش ها به صورت دیجیتالی خواهد بود.

وی ادامه داد: در حال حاضر 5 شهرستان تا زمان برگزاری سی ویکمین جشنواره فیلم فجر، تجهیزات پخش دیجیتالی آنها آماده خواهد شد که مشهد، اصفهان، رشت و دو شهردیگرخواهند بود اما برای بقیه شهرستانها این امر بستگی به این دارد که ما چقدر بتوانیم امکانات نمایش دیجیتالی را در آن شهرستانها مستقر کنیم.

شمقدری در مورد بازار فیلم جشنواره فجر افزود: جشنواره های مهم دنیا شاید یکی از مهمترین فعالیت هایشان بازار فیلم باشد که در عمل کارکرد آن بیشتراز جشنواره خواهد بود. در ایران نیز بازار فیلم جشنواره فجر یکی از بهترین بازارهای آسیا و خاورمیانه خواهد بود؛ چرا که دراین جشنواره، فرصت مغتنمی است تا شرکت های سینمایی که از کشورهای مختلف در این بازار حضوردارند، فیلم هایشان را در این جشنواره عرضه کنند وامیدوارم که طرف ایرانی نیز بتواند فیلم های خود را به کمپانی های زیادی بفروش برساند.

رئیس سازمان سینمایی کشور اضافه کرد: سینمای ایران به دلیل ویژگیهای خاص خودش می بایست در بازار فیلم روش های متفاوتی را اعمال کند وآن رویه ای که تا کنون طبق روال معمول در اکثر بازارهای فیلم دنیا وجود داشته برای ما راضی کننده نبوده است و به همین جهت امسال تلاش می کنیم فضای تازه تری را در بازار جشنواره فیلم فجرایجاد کنیم تا بتوانیم با یک حجم بیشتری از مبادلات فیلم بین ایران و دیگر کشورها و همچنین بین کشورهای مختلف که در بازار حضور پیدا می کنند حضور داشته باشیم.

وی ابرازامیدواری کرد با روش ها وابتکارات جدید بتوان دررونق بخشی بازارفیلم ایران که در حاشیه جشنواره فیلم فجربرگزارمی شود، موثر بود.


 تاريخ ارسال: 1391/10/17
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.