پرده سینما

لشکری پور: فرمول جشنواره‌های مختلف در جشنواره فجر نمی‌گنجد

پرده سینما









به گزارش سایت پرده سینما پژمان لشکری‌پور تهیه کننده و مدیر فرهنگی در گفت و گو با ستاد خبری سی و یکمین جشنواره بین المللی فیلم فجر گفت: جشنواره فیلم فجر شرایط خاص خودش را دارد و به همین دلیل وقتی برخی خواستند فرمول‌های جشنواره‌های دیگر را در آن بگنجانند، نتیجه مثبتی به همراه نداشت.

 

سی و یکمین جشنواره فیلم فجراین کارشناس سینما در ادامه افزود: این جشنواره شرایط و بافتی دارد که باید به آن توجه کرد زیرا در این بافت هویت خاصی پیدا کرده است و ارزیابی این جشنواره بدون در نظر گرفتن هویت آن ارزیابی ناقصی خواهد بود. در واقع می توان گفت جشنواره فیلم فجر ویترینی از سینمای ایران است، یعنی برآیند کیفی سینمای ایران در این جشنواره نمود پیدا می کند. باید توجه داشته باشیم جشنواره الزاماتی دارد مثل نظم در کارهای روتین. ضمن اینکه این جشنواره هرساله برای ما پیام هایی به دنبال دارد. مثلاً جشنواره امسال در آغاز دهة 90 به ما می‌گوید که نسلی تازه به سرعت در حال ورود به بدنة سینمای حرفه‌ای هستند که انگاره‌ها و ایده‌های خاص خودشان را دارند. مجموعه ای از عوامل ارزیابی هر دوره از جشنواره را تشکیل می‌دهد که اگر از هر یک از این ها غافل شویم، ارزیابی درستی از جشنواره نخواهیم داشت و تحلیل ما ناقص می ماند.

وی در مورد بازار فیلم جشنواره گفت: در ابتدا باید تکلیف خود را با حضور بین المللی سینمایمان مشخص کنیم؛ همانطور که تکلیف خودمان را با تولید و حمایت از تولید در سال‌های آغازین دهة‌ 60 مشخص کردیم. این حضور شامل جشنواره ها، هفته فیلم، اکران، نمایش فیلم ها بصورت ویدئویی و نمایش خانگی می باشد. در این میان بازار فیلم به حضور ایران در بخش بین المللی کمک می‌کند و بیشتر جنبه تجاری دارد تا در بین شبکه ها و توزیع کنندگان فیلم معرفی شود.

اگر بازار فارغ از کلیت سینمای ما در حوزه بین‌الملل تعریف شود، فقط یک رویدادی خواهد بود که مثل یک عادت سالانه یک روز شروع می‌شود و یک روز هم به پایان می‌رسد که این روزمرگی ثمری نخواهد داشت. اگر سیاستگذاری کلان به درستی شکل گیرد قطعاً بازار فیلم جشنواره هم رونق خواهد داشت.

این تهیه کننده همچنین در مورد برگزاری همزمان جشنواره در تهران و شهرستان ها نیز گفت: طبیعی است که علاقمندان حرفه ای سینمای ایران هرکجا که باشند در این ده روز خودشان را به جشنواره می رسانند. اینکه جشنواره در سایر استان ها برگزار شود از این نظر خوب بود که سود و منفعت مالی برای تهیه کنندگان به همراه دارد اما باید این نکته را هم در نظر داشت که جشنواره حرفه‌‌ای زمان و مکان مشخصی دارد و با توجه به مشکلاتی که این روزها فیلم ها در مورد اکرانشان دارند، تهیه کنندگان برای دریافت وجوه حاصل از اکران شهرستان‌ها از این کار استقبال می کنند.

وی در مورد نمایش فیلم ها به صورت دیجیتال توضیح داد: تمام دنیا دارد به سمت دیجیتال می رود اما مهم این است که برنامه ریزی ها چطور باشد زیرا بیشتر فیلم های جشنواره بر اساس نگاتیو ساخته شده است. اگر در پخش مناسب این فیلم ها و حفظ مسائل امنیتی فیلم‌ها به‌جهت کپی غیرقانونی خللی ایجاد نشود امکان خوبی است، اما نباید طوری باشد که برنامه جشنواره را بهم بزند و یک استرس ناشناخته در تهیه کنندگان ایجاد کند.

لشکری پور در مورد نمایش فیلم های روز جهان در بخش بین الملل نیز گفت: به هرحال در اکران فیلم های خارجی هم از نظر ممیزی ها برای پخش و هم از نظر اینکه با توجه به شرایط تحریم بسیاری از شرکت‌ها ممکن است فیلمی به ما نفروشند، با محدودیت هایی روبرو هستیم. باید توجه داشته باشیم که جشنواره فیلم فجر هویت و اعتبار خود را از بخش مسابقه سینمای ایران بدست آورده است و اینکه در بخش بین الملل پذیرای هر فیلمی باشیم ره آورد مثبتی به همراه ندارد؛ ضمن اینکه فیلم های روز جهان امروزه به صورت کپی‌های بدون سانسور در اختیار همه مخاطبان قرار دارد.

این کارشناس سینما ادامه داد: اگر از کارگردان فیلم‌هایی که به نوعی در مقابله با نظام تولید استودیویی و ایدئولوژی حاکم بر فضای رسانه‌ای دنیا رادیکال محسوب می‌شود برای بخش بین‌الملل دعوت کنیم، این بخش هویت مشخصی پیدا می‌کند؛ ضمن اینکه اگر هر ژانری را برای این بخش بدون هدف بیاوریم طبیعتا مانند واگن آخری خواهیم بود که لوکومتیو و واگن اول آن کسان دیگری هستند و ما هیچ وقت به آنها نمی رسیم. باید هدفگذاری کنیم و بگوییم ما پذیرای این نوع فیلم ها هستیم و جایزه هم می دهیم و با هدفمندی هم این کار را انجام می دهیم. بنابراین باید بدانیم که علاقمندان حرفه ای نسخه DVD این فیلم ها را دیده اند و ما برای نمایش بعضی از آنها با محدودیت مواجهه هستیم. از جمله کارهایی که می توانیم برای این بخش انجام دهیم این است که برخی فیلمسازان نزدیک به سمت و سوهای فکری خودمان را کشف کنیم و با جوایز بهتر آنها را ترغیب به ورود به این بخش کنیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: امیدوارم تلاش های آقای عباسیان و همکارانشان به اعتبار سه دهه این رویداد فرهنگی اضافه کند. انشاءا... وقتی در سال‌های آتی به جشنواره سی و یکم نگاه می‌کنیم جزو جشنواره هایی باشد که در این دوره به همت دوستان بر اعتبار جشنواره افزوده شده است.


 تاريخ ارسال: 1391/10/24
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.