پرده سینما

افتتاحیه جشنواره فیلم نماز و نیایش برگزار شد

پرده سینما









به گزارش سایت پرده سینما و اعلام روابط عمومی انجمن سینمای جوانان ایران، شب گذشته  اول بهمن ماه  پس از اقامه نماز مغرب و عشا در حرم مطهر حضرت معصومه (س) جشنواره ملی نماز و نیایش با سخنان استاد حوزه و دانشگاه و تقدیر وی از برگزارکنندگان این جشنواره افتتاح شد.

 

در ادامه این گزارش آمده است ، پس از اقامه نماز جماعت به امامت آیت ا.. شبیری زنجانی ، حجت الاسلام اویسی استاد حوزه و دانشگاه به ایراد سخنرانی پرداخت. وی با بیان اینکه امروزه رسانه ها به خصوص سینما نقش بسیار موثری می توانند در ترویج آموزه های دینی داشته باشند گفت: در سریال های تلویزیونی وسینماها به مقوله تماز توجه شود.

وی  ضمن تقدیر و تشکر از برگزارکنندگان جشنواره اظهار داشت، برگزاری اینگونه جشنواره ها نقش بسار موثری می تواند در ترویج مسائل اعتقادی و آموزه های دینی داشته باشد.

وی با اشاره به تبلیغات سوء دشمنان به خصوص درفضای رسانه در جهت کمرنگ کردن آموزه های دینی و مسائل اعتقادی افزود: پرداختن به مباحث دینی در فضای رسانه ای ضروری است و برای مقابله با هجوم رسانه ها می توانند نقش مهمی داشته باشند.

استاد حوزه و دانشگاه به سریال ها و فیلمهایی که از تلویزیون و سینما نمایش می شود اشاره کرد و ابراز داشت: در برخی از این فیلم ها به مباحث اعتقادی ومسائل دینی پرداخته شده است و این امر می تواند تاثیر به سزایی در خانواده ها داشته باشد. وی برضرورت توجه به موضوع نماز در ساخت فیلم های تلویزیونی وسینمایی تاکید کرد و ادامه داد اگر در فیلمهایی که ساخته می شود شخصیت هایی که منش مثبت دارند با نماز و نیاش برخی از کارهای خود را  شروع کنند می تواند تاثیر بسزایی بر مخاطب بگذارد.

حجت السلام اویسی در پایان با بیان اینکه امروزه دشمنان در شبکه های ماهواره ای و سایت ها به شدت مسائل اعتقادی را هدف قرار گرفته اند گفت: در چنین فضایی که دشمنان تمام تلاش خود را در زیر سئوال بردن مسائل اعتقادی و دینی به کار می برند برگزاری چنین جشنواره ای می تواند بسیار موثر باشد.

پس از این مراسم با حضور هنرمندان و شرکت کنندگان در جشنواره در گالری سینما وتوس قم نمایشگاه عکس  افتتاح شد.

در این مراسم که مرتضی اسماعیلی طبا مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم و دبیر جشنواره و همچنین موسوی نژاد معاون فرهنگی اداره کل و قائم مقام جشنواره و همچنین علی بیطرفان مدیراجرایی جشنواره و مژگان زرگر معاون جشنواره ها، اموربین الملل و بازرگانی انجمن و هنرمندان و فیلمسازان و عکاسان و اصحاب رسانه و مطبوعات حضور داشتند پس از تلاوت آیاتی از قرآن کریم، نمایشگاه عکس با رونمایی از کتاب فیلم نوشت جشنواره شامل اطلاعات کامل فیلم ها، فیلمنامه ها و همچنین عکسهای جشنواره افتتاح شد.

با آغاز به کار رسمی جشنواره مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی و دبیر جشنواره نیز به این جشنواره پیام داد.

متن کامل پیام مرتضی اسماعیلی طبا به شرح زیر است:

عینیت بخشیدن به مفاهیم عالی الهی در قالب هنر از دغدغه های دیرین هنرمندان در عرصه های مختلف هنر متعهد بوده است. تجسم یک موضوع معنوی در قالب شعر- نقاشی- عکس- نمایشنامه – فیلمنامه و فیلم در واقع بخشی از سلسله مراحل فرآیند تبدیل معقول به محسوس است که اصلی ترین موضوع در خلق آثار هنری است.

موضوعات و مفاهیم معنوی از اصول عقاید گرفته تا فروع دین و علوم عقلی و استدلالی مانند گل هایی هستند که برای تبدیل به شهد ناب و مطبوع نیاز به یک فرآیند پیچیده دارند و در این مرحله است که رسالت و ماموریت هنرمند جلوه گر  می شود. هنر هفتم که در تاثیرگذاری آن بر مخاطب هیچ کس تردید ندارد از جمله ی این هنرهاست.

فرآیند تبدیل یک سوژه و ایده به فیلمنامه و سپس فیلم و خلق یک اثر سینمایی فرآیندی بس سرنوشت ساز است.

در این میان فیلم کوتاه رسالتی سنگین تر بر دوش دارد چرا که بنا دارد تا یک مفهوم و یا یک احساس را در کوتاه ترین زمان و تاثیرگذارترین حالت به مخاطب منتقل نماید. فیلم کوتاه از یک نظر به حکمت شبیه است چرا که حکمت هم در قالب کلماتی معدود و کوتاه مفاهیمی بس بزرگ را به شنونده منتقل می نماید.

در پنجمین جشنواره سراسری نماز و نیایش به روایت دوربین هنرمند بر آن است که مفاهیم بلند این فریضه الهی را در یک ساختار زیبا و در سه قالب فیلمنامه فیلم کوتاه و عکس به تصویر کشیده و تجسم بخشد.این سه قالب با ظرفیت عظیم خود دستمایه رقابتی زیبا و هنرمندانه شده تا با شناختن و شناساندن بهترین ها ی تقدیری در حد بضاعت باعث ایجاد انگیزه بیشتر در اهالی هنر خصوصا" قشر نوجوان و جوان گردد.

در این حرکت مقدس دور از انصاف خواهد بود اگر از حمایت ها و زحمات رئیس محترم سازمان سینمایی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، رئیس محترم انجمن سینمای جوانان ایران، مسئول محترم انجمن سینمای جوانان قم و نیز همکارانم در اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم به ویژه معاون محترم فرهنگی و هنری تقدیری ننمایم.

به امید بین المللی شدن این هماورد مقدس هنری دینی در سالهای آینده.

سید مرتضی اسماعیلی طبا/دبیر پنجمین جشنواره ملی نماز و نیایش

پنجمین جشنواره ملی نماز و نیایش توسط انجمن سینمای جوانان ایران و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم  از 2 بهمن ماه کار خود را در قم آغاز و تا 5 بهمن ماه ادامه خواهد داشت.


 تاريخ ارسال: 1391/11/2
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.