پرده سینما

آیین افتتاحیه سومین کنفرانس هالیوودیسم و سینما برگزار شد

پرده سینما









 

همزمان با چهارمین روز از برگزاری سی و یکمین جشنواره بین المللی فیلم فجر سومین کنفرانس هالیوودیسم و سینما روز یکشنبه 15 بهمن در تالار زرین هتل بزرگ آزادی و با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی آغاز به کار کرد .

 

جشنواره فیلم فجربه گزارش سایت پرده سینما و اعلام ستاد خبری سی و یکمین جشنواره بین المللی فیلم فجر، در آیین افتتاحیه این کنفرانس که با حضور جمعی از اندیشمندان و هنرمندان کشورهای اروپایی و آمریکایی برگزار شد، سید محمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مواضع جمهوری اسلامی ایران و وضعیت فرهنگی حاکم بر جهان را تشریح کرد.

سید محمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم با اشاره به تاریخ انقلاب اسلامی، گفت: مردم ایران 34 سال پیش انقلاب کردند تا دیگر فقط یک خانواده بر آنها حکومت نکند و دیگر نمی خواستند که ژاندارم منطقه و هم پیمان صهیونیسم باشند. تسخیر لانه جاسوسی آمریکا نیز در همین راستا بود زیرا آمریکا با تبدیل این مرکز قصد داشت تا به انقلاب ایران ضربه بزند.

وی ادامه داد: پیام انقلاب ما از ابتدا حمایت از مظلومان و مبارزه با ستمگران بوده است، به همین دلیلی گروهی از دولتمردان در جهان نمی خواهند که ما از مظلومانی مانند فلسطینیان حمایت کنیم و گروهی می خواهند ما سکوت کنیم لذا از ابتدای انقلاب این همه توطئه علیه ما صورت گرفته است و حتی جنگ هشت ساله نیز علیه ما راه اندازی شد.

حسینی افزود: اما مردم ما همیشه از حق دفاع کردند و هرگز آغازگر جنگ نبودند و نیستند بلکه بخاطر اعتقاد و آرمانهای خود همیشه ایستاده اند و مقاومت کرده اند.

وی خطاب به مردم آمریکا گفت: امروز دوران تک قطبی گذشته است و ما در دوران گذار هستیم، حال باید به مردم آمریکا بگوییم چرا شما باید هزینه هم پیمانی دولتمردان خود با صهیونیسم را بپردازید در حالی که امروز این رژیم رو به افول است و آنچه که ما مطرح می کنیم خیر خواهی برای مردم آمریکاست زیرا معتقدیم مردم آمریکا در جنگ افروزی و تصمیمات دولتمردان آمریکا نقشی ندارند.

حسینی با اشاره به وضعیت هالیود گفت: امروز سایه سنگین سیاست بر هالیود و غرب حاکم است و سردمداران کاخ سفید مسیر سیاستهای هنری هالیوود را تعیین می کنند.

در ادامه مراسم جواد شمقدری رئیس سازمان سینمایی گفت: نظریه پردازان و کارشناسان فرهنگی و سینمایی از چندکشور جهان اینجا جمع شده اند تا در یک هم اندیشی عالمانه و محققانه نسبت به پدیده هالیوود به بحث بنشینند که بیش از نود سال است توانسته است در عرصه سینما یک ایدئولوژی وجهان بینی را به شکل پنهانی اما بسیار موثر و کارآمد در اذهان و باور و رفتار بسیاری تثبیت نماید. کاری که بسیاری از پیامبران و مصلحان جهانی همچون حضرت نوح پیامبر نتوانستند با آن عمر طولانی به آن موفقیت برسند. البته امروز بخش بزرگی از جامعه بشری از پیروان و تعلیم دیدگان دو پیامبر بزرگ الهی یعنی حضرت مسیح علیه السلام و حضرت محمد بن عبدا... (ص) هستند. اما واقعیت تلخ این است آنچه در بزرگراه اطلاعات در حال گردش و حرکت است کمتر از این در منبع الهی الهام و منشاء گرفته است.

وی افزود: جریان اصلی تولید و انتقال و پیام ها امروز بر عهده مدیریت پنهان برجهان است و رسانه و سینما ابزار اصلی آن است و هالیوود تجسم بخشی و الگوسازی این عرصه را بر عهده دارد.

هالیوود با خلق دنیای خیالی و افسانه ای ،اذهان و احساسات و عواطف میلیون ها انسان را در طلسم جادوئی خود گرفتار کرده است. و خصلت های عام بشری را در چارچوب نظام ارزشی خود به اسارت گرفته است.

شمقدری ادامه داد: امروز بر بعضی واژگان چنان بلایی نازل شده که باید از نو آنها را معنا کرد واژگانی همچون حقوق بشر، آزادی ،دموکراسی، خوشبختی، عدالت، درستی.

وی اضافه کرد: براستی آنچه در پیام های فیلم هالیوودی غیر قابل باور unthinkable  رخ داده یک واژگونی به تمام معنای واژه ها نیست؟ شاید بهتر باشد بگوییم در این فیلم یک هرج و مرج و از هم گسیختگی معرفتی و زیبا شناختی نسبت به همه عناصر معنوی و انسانی روی داده است عاطفه، وجدان،همدردی، دل رحمی و همه خصلت های دیگر بشری که خداوند بر اساس فطرت در نهاد بشر به امانت گذاشته در این فیلم به تاراج می رود. بی دلیل نیست یک سرباز عادی آمریکایی به راحتی و بدون دغدغه حاضر می شود افراد بیگناه و غیر مسلحی را که همگی افراد یک خانواده هستند همه را در یک چشم بر هم زدن با رگبار اسلحه خود به خاک و خون بکشد و سپس با تمسخر و استهزاء و لبخند به اجساد قربانیان خود بنگرد حتی با آنها عکس بگیرد و لحظه ای بعد در یک جشن و پایکوبی و هم آغوشی فرو رود و هیچ احساس گناه و پشیمانی هم نداشته باشد!

رئیس سازمان سینمایی افزود: آنچه باعث می شود این واقعه بارها و بارها و به اشکال مختلف تکرار شود ناشی از چه تربیت فکری و مانیفست اعتقادی است! چه اقناع ذهنی و عاطفی قبلاً شکل گرفته است؟

آیا خانواده ،محیط مدرسه و حتی روابط اجتماعی موجود در جامعه آمریکایی این نقش را داشته اند؟ بی تردید بجز داستان پردازی و دنیاهای خیالی خلق شده در هالیوود نمی توان برای آن منشاء و سرآغازی سراغ گرفت.

وی ادامه داد: انبیاءالهی آمدند تا براساس فطرت و با اتصال به نقطه کمال بشری یعنی خداوند متعال همه نیروها و عواطف و احساسات و اندیشه بشری را در یک چارچوب شکل دهند و منشاء خیر و شر را بر مبنای سود و زیانی که به حقیقت انسان و عالم می رساند سامان دهند.

شمقدری در ادامه بیان داشت: اما هالیوود یک شاخص و تراز دیگری را به مرور جایگزین کرد و نه تنها فطرت را سرکوب کرد که شیطان رامبنای تفسیر وتوضیح پدیده ها قرار داد در این مرتبه ، اصالت و حقیقت هر امری متوقف بر ماهیت یک پدیده نیست بلکه به جایگاه و نقش آن پدیده در نسبت به حوادث و اتفاقات بستگی پیدا کرد که آیا در خدمت نظام شیطانی قرار دارد یا خیر؟

به طور مثال قتل و غارت و تجاوز فقط یک پدیده است خوب و بد آن بستگی به آن دارد که در خدمت منافع قدرتمندان و نظام حاکم بر جهان کنونی قرار بگیرد یا نه اگر در تثبیت نظام شیطانی موجود کمکی نماید محمل خوبی خواهد بود و  حتی شایسته تقدیر است همچنان که به فرمانده ناو وینسنس به خاطر سرنگونی هواپیمای مسافربری ایرانی مدال شجاعت می دهد.

وی افزود: این بلائی است که هالیوود با خلق نظام ارزشی خود بر سر انسانیت و حقیقت آورده است.

من تردیدی ندارم بسیاری از فیلسمازان و کارگردانان و هنرمندانی که در هالیوود مشغول فعالیت هستند نه مایل هستند نه می دانند که چنین نقشی را ایفا می نمایند. و البته فیلمسازان مستقلی هستند که آگاهانه و با شناخت از جریان غالب هالیوود فاصله گرفته اند.

هالیوود یک پدیده مستقل و یک ماهیت یکسانی ندارد اما قطعاً مدیریت پنهانی که سرانگشتان هدایت آن در مراکز و بنگاههای اقتصادی بزرگ و مراکز پژوهشی و نظریه پردازی دیده می شود از یک ماهیت بسیط و روشنی برخوردار است که می داند چه می کند و هوشمندانه عمل می نماید.

شمقدری اضافه کرد: گاه هنرمندان بسان بردگانی هستند که به جابجائی سنگ هایی دست می زنند که تنها معمار اصلی می داند اهرامی را بنا خواهد کرد که قرار است در مرکز آن با حفظ اجساد فراعنه ، آنها را جاویدان سازد.

وی در پایان گفت: تحریم همه جانبه و فراگیر علیه ملت بزرگ و مظلوم ایران که توسط مدعیان و صاحبان نظم نوین جهانی و مدیران حاکمیت جهانی اعمال می شود. نمونه دیگری از رفتارهایی است که به اسم دفاع از صلح وانسانیت و نظم وقانون شکل گرفته است. اما کمتر کسی حقیقت را می گویدو دانش های روز بشری است که نباید از چنگال قدرتمندان و زورگویانی که همراه سیطره صهیونیسم هستند خارج شود و در جریان یک طرفه ثروت و قدرت بسوی اربابان آنان خللی وارد شود و البته باید بر روی این انحصار شیطانی یک زرورق زیبا کشید و هالیوود بخشی از این مأموریت را با ساخت فیلم های سینمایی بر عهده گرفته است. پرونده ای که باید در این همایش واکاوی و بازخوانی شود و ابعاد پیدا وپنهان آن مورد مطالعه وتحلیل قرار گیرد.

غلامرضا منتظمی نیز در سخنانی ضمن خوش آمد گویی به میهمانان گفت: امیدوارم کنفرانس سوم هالیوودیسم در مسیر عدالت و آزادی حرکت کند. امیدوارم مقاومت و استقامت برای صلح و عدالت ادامه یابد و معتقدم اگر این کنفرانس را توسعه دهیم، در زمینه های مختلفی می تواند در راه صلح و دموکراسی و آزادی گام بردارد.

مایک گراول سناتور آمریکایی و کاندیدای اسبق ریاست جمهوری آمریکا در آیین افتتاحیه سومین کنفرانس هالیوودیسم و سینما گفت: این کنفرانس بسیار اصولی است. وقتی به تاریخ کشورمان برمی گردم، این نفرت و انزجار از دولت آمریکا، سیاست هیات حاکم دولت است که می خواهند شمال قاره آمریکا را بگیرند و آمریکای بومی را تصرف کنند. هالیوودیسم پدیده ای است که مشکلاتی را بر تک تک ما به وجود آورده است و بحث در مورد خطراتی که بشر به خاطر هالیوودیسم با آن روبه رو است، در این جلسات بر عهده ماست که بتوانیم بالانسی را حفظ کنیم و بخشی از تاریخ باقی بمانیم. صنعت سینما ابزاری است که باید برای آزادی به کار گرفته و نه آن که یک ایده در حد پایین را برای ساخت یک فیلم در نظر بگیرند و با آن مغزها را شست و شو دهند. قدرت فسادآور است و وسیله کنترل قدرت مذهب است.

وی با اشاره به این که ایران هیچ کار غیر قانونی در فعالیت های هسته ای خود انجام نمی دهد، گفت: من مخالف سلاح های هسته ای هستم اما برنامه هسته ای ایران که ابتدای بحث در مورد آن در سال 1983 شروع شد، غیر قانونی نیست و من فعالیت غیر منطقی در آن نمی بینم که غربی ها بخواهند، به خاطر آن ایرانم را تحریم کنند. آمریکا فقط دارد زورگویی می کند. ایران می تواند به وسیله این قدرتی که با فعالیت های هسته ای خود در دست دارد، در مسیر کمک به نیازمندان گام بردارد.

گراول در ادامه اضافه کرد: در حقیقت بشریت در حال نابودی است و ما باید تلاش کنیم که این مسیر را تغییر دهیم و می توانیم در این کنفرانس این کار را انجام دهیم زیرا در این نشست روشنفکرانی داریم که متوجه این موضوع هستند. این جلسات یک فرصت است و ما نباید آن را از دست دهیم؛ حال که بسیاری از سیاست مداران و قدرت مندان از این کنفرانس باخبر شده اند و با آن موافق هستند.

حسن عباسی رئیس مرکز مطالعات دکترینال امنیت بدون مرز نیز در این مراسم گفت: نقد هالیوود نقد یک نهاد سینمایی نیست بلکه نقد یک ایدئولوژی است.

وی با بیان اینکه هالیوود بیانگر همه عمر فلسفی غرب است، افزود: آنچه از دریچه دروبین هالیوود مشاهده می‌کنیم 2800 سال اندیشه سیطره یافته بر غرب است.

عباسی با اشاره به نوشته‌های 413 استاد دانشگاه‌های آمریکا درباره هالیوود و فیلم‌های آن، تصریح کرد: این اساتید تاکید کردند که اصل سینما سرگرمی نیست بلکه آنان در نوشته‌های خود محتوای 2800 ساله غرب را واکاوی کرده‌اند.

وی افزود: اگر یک روز از مکاتب فرانکفورت و اشخاصی چون هابرماس و ... به عنوان فیلسوفان هستند، امروز اساتید در هالیوود مثل اسکورسیزی و دیوید لینچ هستند و سینماگران تفکرات فلسفی را رقم می‌زنند.

عباسی با اشاره به تطابق برخی سریال‌ها، فیلم‌ها و انیمیشن‌های غربی با فلسفه در نوشته این اساتید آمریکایی، گفت: چگونه ممکن است که فلسفه با سرگرمی جمع شوند؛ درست است که سینما سرگرم‌کننده است همانگونه که نیوتن هنگامی که کار می‌کرد آنچنان سرگرم می‌شد که غذایش سرد می‌شد.

وی افزود: در سینما اغوا می‌کنند و سرگرم می‌کند اما پیچیده‌ترین مفاهیم را به دیگران القا می‌کنند.

عباسی با اشاره به کتاب‌هایی چون استنلی کوبریک و فلسفه، سیمپسون‌ها و فلسفه و ... تاکید کرد: هالیوود برگرفته از همه ظرفیت‌های غرب است و داستان‌های لاست و ... مملو از تفکر فلسفی است و آنچه شما در نظریه نیچه می‌بینید در متالیکا دیده می‌شود.

وی با بیان اینکه هالیوودیسم یک مسئله سیاسی بین ایران و آمریکا نیست، افزود: اینجا بحث یک تفکر و ایدئولوژی است که در هالیوود اومانیسم، پاگانیسم، سکولاریسم و ایندیوژوآلیسم دیده می‌شود.

رئیس مرکز مطالعات دکترینال امنیت بدون مرز در ادامه با بیان اینکه هالیوودیسم ابتدا تمدن آمریکا و غرب را نابود می‌کند، با اشاره به آیه‌ای از قرآن تصریح کرد: خداوند شیطان را در مال و اولاد کسانی که آنان را اغوا کند شریک کرده است که شراکت شیطان در اموال همان رباست که در قرآن آن را جنگ با خدا خوانده است.

وی با اشاره به شراکت شیطان در اولاد، به تحقیقات «پروفسور برت کاهر» در انگلیس اشاره کرد و افزود: وی 22 هزار نمونه‌گیری جنسی کرده است و معتقد است این افراد درگیر «سکس فانتزی» هستند و این آنان را اسیر پدیده‌ای می‌کنند که منجر به کاهش جمعیت در غرب شده است.

عباسی با اشاره به وجود 25 میلیون سایت پرنو در آمریکا، ادامه داد: مسئله هالیوودیسم رویکرد مخرب اجتماعی آن است که در اینجا خارج از مکتب است.

وی در خاتمه سخنان خود به آوارتاریسم و «سکند لایف» اشاره کرد و گفت: هالیوود را نه در اسلام‌هراسی و ایران هراسی باید دید؛ چراکه هالیوود هرگز قدرت مقابله با اسلام را ندارد بلکه باید در پورن و خشونتی دید که اینک هالیوود را به چاقویی تبدیل کرده که دسته خودش را می‌برد.

بر اساس این گزارش، در این مراسم 50 منتقد و شخصیت مطرح اروپایی و آمریکایی حضور داشتند و پیرامون هالیوود و سینما به بحث و گفت و گو نشستند.


 تاريخ ارسال: 1391/11/16
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.