پرده سینما

زمهریر در سینمای رسانه ها «هو» شد

علیرضا انتظاری

 

 

 

 

 

 

 

 

 

زمهریرشب گذشته فیلم سینمایی زمهریر به کارگردانی علی رویین تن در کاخ جشنواره واقع در سالن نمایشات برج میلاد به نمایش درآمد. نمایش زمهریر در جشنواره فجر با جنجال های فراوانی همراه بود. چراکه پس از پذیرفته نشدن این فیلم در جشنواره فجر، سید ضیاء هاشمی تهیه کننده فیلم در نامه ای که در رسانه ها بازتاب گسترده ای داشت، به پذیرفته نشدن فیلمش اعتراض، و اعلام کرد «این نپذیرفتن و این عدم صحه برایمان افتخاری خواهدشد» پس از این نامه هاشمی، یکی از بازیگران فیلم زمهریر در نامه سرگشاده دیگری و با تأکید بر این نکته که «فرزند شهید» است به عدم نمایش زمهریر در جشنواره فجر اعتراض کرد. اداره کل نظارت و ارزشیابی وزارت فرهنگ و ارشاد تحت فشار افکار عمومی به نظر می رسید. چراکه که کارگردانان یا سایر عوامل چند فیلم حملات تندی را علیه عملکرد این وزارتخانه در رسانه ها آغاز کرده بودند. از این رو علیرضا سجادپور مدیرکل اداره نظارت و ارزشیابی موافقت کرد سه فیلم هیچ، آتشکار، و زمهریر خارج از بخش مسابقه به شکل محدود در جشنواره فجر به نمایش درآیند. تلقی این دستورالعمل این بود که نمایش این فیلم ها فقط یک سانس و فقط در سینمای رسانه های عمومی خواهد بود. نه در دیگر سینماهای نمایش دهنده جشنواره فجر. به علاوه که این فیلم ها از نشست رسانه ای که معمولاً برای فیلم های بخش مسابقه برگزار می شود محروم خواهند ماند.

شب گذشته زمهریر در سانس ساعت 30/22 کاخ جشنواره به نمایش درآمد. اما قبل از فرا رسیدن زمان نمایش فیلم، اخبار مختلفی حکایت از این می کرد که ستاد مرکزی جشنواره برای پذیرفتن 200 مهمان پیش بینی نشده این فیلم، و برگزاری نشست رسانه ای تحت فشار قرار گرفته است.

اعتراض منتقدان به زمهریر- کیوان کثیریان. عکس از الهام عبدلیدر امتداد همه جنجالهایی که این فیلم در پسزمینه و فرامتن اش داشت، بالاخره ساعت 30/22 شب گذشته این فیلم به نمایش درآمد. اما فیلمی که با اتکاء به جنجال تلقی یک فیلم پیشرو را از خودش به وجود آورده بود، اکثر منتقدان را با فیلمی سبکسرانه و خامدستانه مواجه کرد. داستان زمهریر درباره دختر یک شهید (با بازی بیتا بادران) است که بنا به وصیت پدرش در جستجوی مردی است که پدرش خواسته حقیقت را نزد او جستجو کند. دختر پس از جستجوهای فراوان بالاخره متوجه می شود این مرد یک آوازه خوان خیابانگرد است که دائماً ترانه «لب کارون» را بر زبان تکرار می کند و...

در حالی که زمهریر در دقایق اول تصور یک فیلم معترضانه به سبک و سیاق کارهای اول حاتمی کیا یا کمال تبریزی را در اذهان القاء می کند، اما خیلی زود تبدیل رونوشتی از فیلم های تهمینه میلانی، و در پایان به رونویسی از فیلم اخراجی ها تبدیل می شود. پرداخت بسیاری از صحنه های فیلم به حدی سردستی و حتی توهین آمیز است که در نمایش شب گذشته حاضرین در سالن به تمسخر برای فیلم کف و سوت می زدند و در پایان، برخی از حضار فیلم را هو کردند.

جلسه نفد و بررسی زمهریر هم با جنجال های زیادی همراه بود و با اعتراض بسیاری از حاضران نسبت به این فیلم مواجه گردید. این جلسه که پس از کش و قوسهای فراوان بالاخره در سالن ویژه رسانه ها و برای خبرنگاران رسانه های جمعی و منتقدین سینما و هنرمندان نمایش داده شد به درگیری شدید در جلسه نشست پرسش و پاسخ فیلم ختم شد . عوامل فیلم بعد از اتمام نمایش فیلم در حالیکه پاسی از نیمه شب گذشته بود در سالن کنفرانس حضور پیدا کردند کثرت جمعیت خبرنگاران و منتقدان به حدی بود که تعداد کثیری ناچار سرپا ایستاده بودند و بسیاری هم در راهروها قدم می زندند. مسئولین اجرایی جشنواره نام تعداد زیادی از عوامل فیلم را روی میز چیده بودند ولی تنها 5 نفر از عوامل حاضر به آمدن روی سکو شدند.

با وجود اینکه چندین نفر از عوامل فیلم زمهریر در سالن بودند، اما از شرکت در نشست خودداری کردند. عکس از الهام عبدلی

علی روئین تن ( کارگردان ) – دانیال عبادی ( بازیگر ) – بیتا بادران ( بازیگر ) – وحید جلیلوند ( بازیگر ) و ابراهیم بحرالعلومی از جمله افرادی بودند که روی سکو آمدند .با اینکه همه عوامل فیلم در سالن حضور داشتند حاضر نشدن تعدادی از عوامل از جمله تهیه کننده فیلم ( سید ضیاء هاشمی ) و بازیگرانی همچون : مهوش صبرکن – شیلا خداداد – نیوشا ضیغمی و محمود پاک نیت نیز از جمله نکات جالب بود . همچنین عوامل پشت صحنه این فیلم حاضر به حضور در جلسه نشدند.

درابتدای جلسه با پرسش یکی از خبرنگاران که به روئین تن گفته بود شما قبلا گفته بودید در صورت نمایش فیلم اگر مردم ناراضی باشند پابرهنه سالن را ترک خواهید کرد آیا هنوز هم روی حرفتان هستید ؟

روئین تن پاسخ داد : بله حتما

از همین جا اعتراضات شدید منتقدین سینما و خبرنگاران شروع شد و همه روئین تن و فیلم سخیفش را مورد انتقادهای خود قرار دادند. در پی اعتراض‌های منتقدان نسبت به خود كه گاه به درگیری و زدوخورد بین خود منتقدان و خبرنگاران هم می‌انجامید، روئین تن خطاب به اهالی رسانه گفت: من فكر می‌كنم حرمت قلم بیشتر از این است اما تمنا می‌كنم یك خرده صاف‌تر از این با هم باشیم.

روئین تن در ادامه خبرنگاران و منتقدین را کسانی خوند که با معاونت سینمایی دستشان توی یک کاسه است ! اما کمی بعد و جلوی چشم صدها تن این حرف را انکار کرد .

كیوان كثیریان نایب رئیس انجمن منتقدان به سالن آمد و با اعتراضات جنجال در جلسه نقد و بررسی زمهریر. عکس از الهام عبدلیشدیدی به روئین‌تن گوشزد كرد كه چه كسی فیلم او را كلید زده است و به روئین تن گفت مگر آقای شمقدری این فیلم را به جای تو کلید نزده ؟

كثیریان ادامه داد: آقای روئین‌تن وقتی فیلمت بد است، اینجا نیا برای ما حرف بزن. یادت باشد كه فیلمت را جواد شمقدری معاون امور سینمایی كلید زد و بنابراین نباید بگویی كه اهالی رسانه و معاونت سینمایی دست‌شان در یك كاسه است كه روئین‌تن نیز بلافاصله خطاب به اهالی رسانه گفت: من اگر حرفی زدم كه خبرنگاران دست‌نشانده معاونت سینمایی هستند از همه آنها عذرخواهی می‌كنم .

التهاب ها با این حرف روئین تن نه تنها کاهش پیدا نکرد که به افراد حاضر به اعتراضات شدید اللحن خود نسبت به روئین تن و عوامل فیلمش ادامه دادند و با سر و صدای فراوان مانع از حرف زدن عوامل فیلم از جمله وحید جلیلوند و بیتا بادران شدند و هنگام سخنرانی بادران که روئین تن را استاد خود قلمداد میکرد با خنده او را مورد سخره قرار دادند . اما شدت درگیری ها و اعتراضات منتقدان به حدی بود که تعدادی از افراد واحد حراست و دبیر جشنواره به سالن آمدند و دبیر جشنواره روی سکو رفت و با تضرع از همگان خواست که آرام بگیرند .

سپس علیرضا غفاری منتقد تریبون را در دست گرفت و با کلماتی آرام و شمرده فیلم روئین تن را مورد حمله شدید خود قرار داد و به او گفت فیلمت را اگر 45 دقیقه هم بکنی باز قابل به اکران نخواهد بود.

 

 

 

 

عکس های نشست پرسش و پاسخ: الهام عبدلی 


 تاريخ ارسال: 1388/11/9
کلید واژه‌ها:

نظرات خوانندگان
>>>ماهک :

دم سید ضیا هاشمی گرم (تهیه کننده فیلم) که همیشه حافظ ارزشهای انقلاب و ارمانها بوده افرین به غیرت این سید بزرگوار چشم حسودا کور

1+1-

چهارشنبه 13 مرداد 1395



>>> مانا:

برای منتقدان متاسفم بعد همین قشر اگر یه بنده خدایی ازشون انتقاد کنه خودشونو میکشن واقعا که .....چه کسایی از نقد سالم حرف میزنن حالا اگه این فیلم در مورد خانواده عزیز شهدا نبود و سازنده از طیف مثلا روشن فکر سینما بود تشویق هم میشد برای تمام کسایی که این کارو کردن متاسفم وای به حال ما که قشر باسوادمون اینا باشن. وای به روزی که این جماعت به ظاهر باشعور واسه سینما تعیین تکلیف کنن.

1+0-

چهارشنبه 13 مرداد 1395



>>>h:

سینمای ایران بعد از سالها خون دل خوردن نباید جولانگاه عده ای بی شعور و بی منطق باشد .

3+2-

شنبه 16 مرداد 1389



>>>حسن علیانی:

آقایان شما نویسنده هستید و قلم بدست. چرا این همه عربده می کشید؟ چرا نمی توانید یک فیلم ولو بد را تحمل کنید؟ هر چه از شما آقایان در جلسات مطبوعاتی دیدیم و دیدیم بویی از آزادمنشی نداشت. براستی که از ما است که بر ما است.

4+2-

شنبه 10 بهمن 1388



>>>ترانه کرباسی:

من کاری به فيلم اين بنده خدا ندارم اما انگار دارند جو را طوری می سازند که بگويند معاونت سينمايی حق دارد جلوی اين نوع فيلم ها را بگيرد و آنها را توقيف کند. حالا اين بابا يک فيلم بد ساخته مگه اين همه آشغال توی سينمای ايران ساخته نمی شه خب پس چرا همه يقه اين آقا را گرفته ايد؟ اگر کاسه ای زير نيم کاسه نيست خب چرا آخر شب نرفتيد بخوابيد يا سالن را ول نکرديد و تا آخر مونديد تا پنبه اين فيلم را هر جور هست بزنيد و بعد ثابت کنيد که جارو جنجال های رسانه ای همه بيخود بوده بر سر اين فيلم و ارشاد حق داشته اين فيلم را توقيف کند. اگه اين طوريه پس چرا جرات نکردند به ده نمکی حمله کنند؟ مگه فيلم او به قول اين آقای نويسنده آشغال نبود؟

8+0-

جمعه 9 بهمن 1388




فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.