پرده سینما

خالق «آشغال فیلم»های دهه شصت و هفتاد درگذشت!

پرده سینما

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

بالاخره خسوس فرانکو کارگردان پرکار اسپانیایی که فیلم هایی سرشار از صحنه های مستهجن می ساخت و فیلم هایش این اواخر به طور حیرت آوری حتی وارد فهرست «بهترین»های تاریخ سینمای منتقدان شده بود از دنیا رفت! فیلم های خسوس فرانکو از یک سو «کالت» به معنی فیلم بدعت گذار و از سوی دیگر به خاطر طبقه بندی در رده Expolitation, «آشغال فیلم» لقب گرفته اند.

 

 

خبرآنلاین به نقل از ورایتی (2 آوریل) نوشت:

خسوس فرانکوفیلمساز پرکار اسپانیایی در ۸۲ سالگی درگذشت.  خسوس فرانکو که برای فیلم‌های کالت کم‌هزینه خود شهرت داشت، روز سه‌شنبه به علت عوارض قلبی در مالاگا از دنیا رفت. این فیلمساز پرکار متولد 12 مه 1930 در مادرید در اسپانیا بود.

 اولین فیلم بلند داستانی خسوس فرانکو با عنوان ما 18 ساله هستیم سال 1959 ساخته شد، اما فیلمی که نام او را سر زبان‌ها انداخت فریادهایی در تاریکی (1962) با بازی هوارد ورنون بود.

 این فیلم ترسناک که با عنوان دکتر اورلوف مخوف نیز شناخته می‌شود، داستان مردی است که در اوایل قرن بیستم برای بازگرداندن زیبایی چهره دخترش که از ریخت افتاده، دختران جوان را از کافه‌هایی در محله‌های بدنام می‌رباید. فریادهایی در تاریکی به طور گسترده در ایالات متحده و کانادا اکران شد.

 فرانکو بیش از همه برای فیلم‌های نامتعارف خود در ژانر فانتزی شهرت دارد که از جریان غالب سینما فاصله داشت و در آن‌ها از پدیده‌های فوق طبیعی در داستان‌های رئالیستی استفاده شده است.

 از جمله فیلم‌های مهم او می‌توان به Necronomicon  تولید 1967 که درجشنواره برلین نمایش داده شد، کنت دراکولا (1969) با بازی کریستوفر لی، Vampyros Lesbos تولید 1970، دراکولا در برابر فرانکنشتین (1971) و نور امید زامبی‌ها (1983) اشاره کرد.

فرانکو مولف در دهه 1960 و با وجود سانسور حکومت حاکم اسپانیا، مضامین مورد علاقه خود شامل تصاویر جنسی، خون و خون‌ریزی و کشت و کشتار را در مرکز فیلم‌هایش قرار داد.

 فرانکو آهنگسازی را از شش سالگی آغار کرد و در کنسرواتوار رئال مادرید نواختن پیانو و هارمونی را فرا گرفت. او در مدرسه سینمایی ایدک در پاریس تکنیک‌های کارگردانی را فرا گرفت و پس از بازگشت به اسپانیا ابتدا به عنوان مدیر تولید و فیلمنامه‌نویس در موسسه آگاتا فیلمز مشغول کار شد.

 فرانکو اغلب با سولداد میراندا بازیگر و همسر خود لینا رومی کار می‌کرد. دوران کاری فرانکو حدود شش دهه طول کشید و در این مدت حدود 200 فیلم ساخت.

 او سال 2009 یک جایزه گویا افتخاری دریافت کرد. آخرین فیلم او با عنوان آل پریرا در برابر زنان الیگاتور ماه پیش در اسپانیا اکران شد.

 


 تاريخ ارسال: 1392/1/14
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.