پرده سینما

وجیه‌الله فردمقدم درگذشت

پرده سینما









وجیه‌الله فردمقدم پیشکسوت انیمیشن عصر روز 17 فروردین از دنیا رفت.

 

وجیهه الله فرد مقدمبه گزارش ایسنا این فیلم‌نامه‌نویس، انیماتور و کارگردان فیلم‌های پویانمایی و زنده علاوه بر نگارش فیلم‌نامه و ساخت آثار کارتونی بخش مهمی از زندگی خود را صرف آموزش و تربیت نسلی از هنرمندان جوان عرصه‌ی انیمیشن در کشور به ویژه کودکان و نوجوانان کرد.

این هنرمند نخبه ایران متولد 1324 در شهر تهران است و علاقه‌ی او به هنر نقاشی به دوران نوجوانی‌اش باز می‌گردد.

وی به صورت رسمی از سال 1350 با هنر پویانمایی در وزارت فرهنگ و هنر سابق آشنا شد و مدتی به ساخت تیزرها و کارهای گرافیکی تبلیغاتی پرداخت اما فعالیت هنری خود را از سال 1352 با استخدام در آتلیه‌ پویانمایی مرکز سینمایی کانون آغاز کرد و پس از گذراندن آموزش پویانمایی عروسکی در وزارت فرهنگ و هنر چک اسلواکی در سال 1352 و اولین دوره‌ آموزش سینمای نقاشی متحرک کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در سال 1353 موفق به ساخت فیلم پویانمایی هنرجویی مزاحم‌ها شد و این نخستین تجربه‌ی وی دیپلم افتخار جشنواره‌ فیلم‌های دانشجویی اسپانیا را در کارنامه‌ هنری‌اش به ثبت رساند.

فردمقدم علاوه بر نویسندگی، کارگردانی فیلم‌های پویانمایی چون مزاحم‌ها، تقلید، جورجورک، بازگشت، در کنار هم، با هم، لالایی عاشورا، یار هم، در کنار هم و لی‌لی لی‌لی حوضک را بر عهده داشت و در عین حال فیلم زنده‌ مرد و قولش را کارگردانی کرد که این فیلم نیز موفق به کسب دیپلم افتخار از جشنواره‌ بین‌المللی فیلم رشد در سال 1383 شد.

ساخت گردونه‌ تصویر (آشنایی و تمرین‌هایی در نقاشی متحرک به وسیله‌ زئوتروپ) در مرکز سرگرمی‌های سازنده‌ کانون و تدریس در دانشگاه هنر و به نوشتن فیلم‌نامه‌های همنشین، کوه جواهر و فیلم‌برداری فیلم‌های امیرحمزه گنج و پویانمایی فیلم‌های اتل و متل، دنیای دیوانه‌ دیوانه، تداعی، آزادی آمریکایی، چرا و چطور و اتحاد از دیگر فعالیت‌های هنری وجیه‌الله فرد مقدم است.

وی که اسفند سال گذشته از سوی رییس جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از هنرمندان کشور موفق به دریافت جایزه ویژه بنیاد علمی نخبگان (جایزه شهید مرتضی آوینی) شده بود در طی زندگی پربار خود کارگاه‌های آموزشی متعددی در شهرهای مختلف کشور و در مراکز فرهنگی هنری کانون برپا کرد و از این راه شمار زیادی از مربیان و اعضای کودک ونوجوان این مراکز را با هنر انیمیشن و فیلم‌سازی آشنا کرد.

در این میان دبیری پنج دوره از جشنواره فیلم کودکان و نوجوانان (قاصدک) از دیگر تلاش‌های این استاد پیشکسوت برای ترویج هنر پویانمایی در سطح کشور است.

او همچنین داوری بسیاری از جشنواره‌های معتبر داخلی را در حوزه‌ی انیمیشن به ویژه داوری چندین دوره جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران را بر عهده داشته است.

از این استاد پیشکسوت در دو دوره‌ی همین جشنواره تجلیل شد که آخرین آن به روز 17 اسفند 1391 و مراسم پایانی هشتمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران باز می‌گردد.

وجیه‌الله فرد مقدم همچنین دارای مدرک درجه‌ی 1 هنری از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی(معادل دکتری) بود.

او پس از دست و پنجه نرم کردن با بیماری سخت سرانجام روز 17 اسفند سال 1392 در منزل خود درگذشت.

روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان فقدان این هنرمند کشور را به خانواده آن هنرمند به ویژه همسر و دو فرزندش و جامعه هنری ایران تسلیت می‌گوید و از درگاه خداوند برای بازماندگان صبر و شکیبایی و برای آن سفر کرده جایگاه و رتبه‌ای بلند نزد پروردگار آرزومند است.

پیکر استاد فقید انیمیشن ایران وجیه‌الله فرد مقدم، صبح روز 19 فروردین 1392 از مقابل خانه‌ هنرمندان ایران در تهران تشییع خواهد شد.


 تاريخ ارسال: 1392/1/18
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.