پرده سینما

رضا ناجی: مسئولین به فکر کاخی برای جشنواره باشند

علیرضا انتظاری

  

 

 

 

 

 

 

 

در نشست رسانه ای فیلم «پرواز مرغابی ها» مطرح شد:

رضا ناجی: مسئولین به فکر کاخی برای جشنواره باشند

مسئولین: برج میلاد کاخ جشنواره است

ناجی: سال دیگر ما را از اینجا بیرون نمی برند؟

 

از چپ به راست: شاه حاتمی، صلح جو و رضا ناجی. عکس از الهام عبدلینشست خبری فیلم پرواز مرغابی ها با حضور عوامل فیلم در سالن کنفرانس ویژه رسانه ها برگزار شد . طهماسب صلح جو منتقد با سابقه سینما مدیریت این نشست مطبوعاتی را بر عهده داشت .علی شاه حاتمی ( کارگردان و تهیه کننده ) – زهرا شاه حاتمی ( فیلمنامه نویس ) – منصور فارسی ( طراح صحنه و لباس ) – رضا قومی ( چهره پرداز ) – نیلوفر محمودی (بازیگر ) رضا ناجی ( بازیگر ) از جمله عوامل این فیلم سینمایی بودند که در نشست پرسش و پاسخ فیلم حضور داشتند .

در ابتدای جلسه صلح جو سوالی از رضا منتظری خبرنگار سایت "پرده سینما" را که در دو بخش مطرح شده بود از عوامل فیلم پرسید.

نیلوفر محمودی بازیگر نقش اول زن این فیلم در پاسخ به سوال این خبرنگار مبنی بر اینکه چطور پس از چندین سال دوری از عرصه بازیگری و فعالیت در سینما راضی به حضور در فیلم علی شاه حاتمی شده است گفت:

«من از آقای شاه حاتمی تشکر می کنم که این نقش را به من واگذار کردند و به من اعتماد نمودند . من سالها بود که کار سینمایی نکرده بودم و برای حضور در این فیلم خیلی تردید و دلهره داشتم و فکر میکردم که برایم بعد از چند سال دوری خیلی سخت خواهد بود. در آوردن لهجه مشکل داست چون در همدان چند نوع لهجه وجود داشت و من برای ایفای نقش ام مجبور به ادغام این لهجه ها با هم شدم.»

در بخش دوم سوال خبرنگار "پرده سینما" از علی شاه حاتمی سوال شده بود که لهجه ها در فیلمش دچار مشکلات عدیده ای بودند و چگونه او به این نکته مهم توجه نکرده است.

شاه حاتمی در پاسخ به این سوال گفت: «از نظر من لهجه هیچ اشکالی نداشت. بازیگر کودک که همدانی بوده و اگر مشکل لهجه دارد به من مربوط نیست و خانم محمودی هم تنها بازیگر تهرانی ما بودند که حدود 10 روز قبل از فیلمبرداری برای لهجه شان تمرین کرده بودند. البته من بعد از فیلمبرداری پشیمان شدم که اصلا چرا از ابتدا لهجه ایشان را همان تهرانی انتخاب نکردم.»

نیلوفر محمودی. عکس از الهام عبدلیصلح جو در ادامه نشست از شاه حاتمی پرسید: مخاطبان این فیلم چه کسانی هستند؟ وشاه حاتمی در پاسخ چنین گفت: «این فیلم در ژانر کودک و نوجوان است . بسته به بیننده دارد ما خیلی از آدمهای بزرگ را هم دیدیم که با فیلم ارتباط برقرار کرده اند ولی خوب مخاطب اصلی من کودک و نوجوان است.»

زهرا شاه حاتمی دختر علی شاه حاتمی فیلمنامه نویس پرواز مرغابی ها در توضیح در مورد فیلمنامه چنین گفت: «فیلمنامه من اول به این شکل نبود و پدرم در فیلمنامه تغییراتی دادند و با حضور و اضافه شدن نقش سید نقش معلم کمرنگ تر شد اما در کل محوریت فیلمنامه نقش علی بود.»

در ادامه مراسم صلح جو با عذرخواهی از عوامل فیلم پرواز مرغابی ها گفت: «یک سوالی در اینجا برای من آورده اند که من اصلا رویم نمیشود که آن را بخوانم اما خوب ناچارم که آن را مطرح کنم . سوال شده که آقای شاه حاتمی شما حاضرید از جیب خود چنین فیلمی را بسازید یا فقط از بیت المال میخواهید خرج کنید و آقای رضا ناجی شما بعد از بازی در فیلم او به کارگردانی رهبر قنبری که در آن درخشیدید چگونه حاضر به بازی در چنین فیلمی شدید؟»

شاه حاتمی در پاسخ گفت: «من بار اولم نیست که برای سینما فیلم می سازم و قبل از این هم 3 فیلم با نامهای ترکشهای صلح، کولی و آوای زندگی ساخته ام و به آنها افتخار میکنم و به ساخت آنها افتخار میکنم و اگر پولی داشته باشم باز هم فیلم خواهم ساخت و مطمئن هستم که فیلم خوب و ارزشمندی هم ساخته ام و این فیلم با مشارکت بنیاد سینمایی فارابی ساخته شده و بخش اعظمی از تهیه کنندگی را من انجام داده ام و در اینجا اعلام میکنم که اگر فارابی نگران برگشت سرمایه اش است من آمادگی کامل دارم که سهمش را بخرم.

عکس از الهام عبدلیرضا ناجی نیز در پاسخ به سوالی که از او برای حضور در این فیلم انتقاد کرده بود گفت: «من قبل از پاسخ به سوال می خواهم از مسئولین خواهش کنم که به فکر کاخی برای جشنواره باشند. دوبی کوچکترین جای دنیاست شاید به اندازه یکی از استانهای ما هم نباشد اما کاخ جشنواره ای دارد که آدم از دیدن آن گیج میشود و لذت می برد. ما الآن 28 سال است جشنواره برگزار می کنیم و 28 سال کم نیست و هر سال ما را جایی می کشند یک سال سینما فلسطین یک سال تالار وحدت یک سال برج میلاد و... چرا مسئولین به فکر هنر ما نیستند؟ امیدوارم که آنها یک کاخ را برای تمامی هنرمندان اختصاص دهند.» ناجی در ادامه افزود: «من عاشق فیلمهای کودکان هستم و خیلی در فیلمهای این چنینی بازی کردم از جمله فیلم بچه های آسمان ...

در اینجا یکی از حضار گفت «آقای ناجی تو را به خدا آن کار را با این کار یکی نکنید!»

ناجی در ادامه گفت: »من با کمال میل از این به بعد هم قبول می کنم که در چنین فیلمهایی بازی کنم .

 

در ادامه صلح جو از فارسی خواست تا کمی در مورد طراحی صحنه و لباس این فیلم توضیح دهد.»

در ادامه جلسه منصور فارسی طراح صحنه فیلم در پاسخ به سؤال طرح شده در خصوص طراحی صحنه فیلم گفت: «نوع طراحی این فیلم طراحی کودکانه است و ما رنگ ها را به شدت خلاصه کردیم و از شدت رنگ ها کاستیم.»

و رضا قومی چهره پرداز پرواز مرغابی ها در پاسخ به سؤالات طرح شده پاسخ داد: «من برای این کار سختی صورتها را گرفتم و صورتها را نرم کردم و به طور کلی شرایط یک روستا را پیاده کردم. گریم در یک کار رئال نباید مثل کاری فانتزی غلو شده باشد.»

در ادامه شاه حاتمی در مورد تصنعی بودن پرواز مرغابی ها در پایان فیلم گفت: «من از ابتدا می دانستم که با مشکل پرواز مرغابی ها روبرو میشوم و به همین جهت از جلوه های ویژه تقاضا کردم که روی آن کار کنند. همچنین حدود 20 دقیقه از این فیلم نسبت به نسخه به نمایش درآمده در جشنواره کودک همدان کاسته شد. چرا که هم میخواستم ریتم فیلم تند تر شود و هم تیتراژ اولیه ما که با هلیکوپتر هم فیلمبرداری شده بود 4-5 دقیقه بود که حذف کردیم.»

در ادامه شخصی متنی را به صلح جو داد و صلح جو رو به ناجی گفت: «هم اکنون متنی به من دادند و اعلام کردند که کاخ جشنواره برج میلاد است آقای ناجی برج میلاد را قبول دارید؟»

ناجی: «اگر کاخ جشنواره اینجا باشد قبول دارم و بسیار در کشورهای دیگر دعوت شده ام و امیدوارم اینجا به عنوان کاخ جشنواره نام گذاری شود تا مطمئن شویم که سال دیگر ما را به جای دیگری نمی برند. من در کشورهایی که می رفتم از اینکه جشنواره ما چنین است خجالت می کشیدم.»

 

عکس های گزارش از الهام عبدلی

 

 

 

 


 تاريخ ارسال: 1388/11/11
کلید واژه‌ها:

نظرات خوانندگان
>>>منصور رسولی:

استاد بزرگوار خانم محمودی ما همیشه به شما افتخار میکنیم

1+0-

دوشنبه 21 اسفند 1391



>>>مهدی بهبود:

خانم نیلوفر محمودی بازیگر خوبی هستند ولی ظاهرا و متاسفانه به دلیل نامهربانی های سینما چند سالی دور افتاده بودند. من فیلمهای دکل - روزی که خواسگار آمد ( با آقای جوهرچی) رو از ایشون دیده بودم. البته یه سریال تلویزیونی هم با آقای حسینی ( گوینده تلویزیون) بازی کردند که من دیدم ولی سریال خوبی نبود.

1+0-

شنبه 6 خرداد 1391



>>>sh:

میتونم بپرسم این خانم نیلوفر محمودی اصلا کی هست که این آقای گزارشگر شما از او پرسیده چطور بعد از چند سال دوری دوباره برگشتید به سینما ؟

0+1-

دوشنبه 21 تير 1389




فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.