پرده سینما

نشست خبری جشنواره روحانی در قاب سینما برگزار شد

پرده سینما









نشست خبری نخستین جشنواره همایش روحانی در قاب سینما صبح امروز در سالن اجتماعات بنیاد سینمایی فارابی برگزار شد.

 

نشست جشنواره روحانی در قاب سینمابه گزارش خبرنگاران سایت پرده سینما این نشست خبری با حضور حجت الاسلام سرلک دبیر جشنواره، جعفر گودرزی مدیر اجرایی جشنواره و تعداد کثیری از اهالی رسانه برگزار شد و اهداف و مشخصات جشنواره به تفصیل توضیح داده شد.

در ابتدای این نشست جعفر گودرزی سال نو را به تمامی اهالی رسانه تبریک گفت و کمی در مورد این جشنواره توضیح داد اما بازگوی کلی مطالب را بر عهده دبیر جشنواره گذاشت.

حجت‌الاسلام سرلک دبیر جشنواره روحانی در قاب سینما در ابتدای این نشست گفت: طبیعتاً اتفاقاتی که در سینما رخ می‌دهد جزو برجسته‌ترین اتفاقات است که فینال آن در جشنواره فیلم فجر مشاهده می‌شود و چیزی که ما به آن توجه کردیم روحانی و سینما بوده چون این انقلاب با کودتا به وجود نیامده و سردمدار آن حضرت امام (ره) بوده است و تلاقی آن به نپرداختن درست به موضوع روحانیت باعث ایجاد سوءتفاهم شده است.

وی افزود: طرح این مسئله از اسفند ماه سال 90 به ذهن ما خطور کرده که رفته رفته این موضوع را بررسی کردیم و به این نتیجه رسیدیم که این موضوع را در قالب همایش جشنواره به جریان بیاندازیم.

حجت‌الاسلام سرلک در ادامه بیان کرد: در این عرصه با بزرگان سینما و روحانیت گفت‌وگو کردیم که امیدوارم این گفت‌وگوها ثمربخش باشد. ما در مرحله طرح مسئله روحانی در قاب سینما هستیم و حل این موضوع در جشنواره به ثمر می‌نشیند.

دبیر جشنواره روحانی در قاب سینما گفت: طبیعتاً جرثقیل‌ها با تمام توان کارهایشان را بلند نمی‌کنند و من فکر می‌کنم برای آغاز اتفاق خوبی روی داده است که فکر می‌کنم چشم‌انداز خوبی داشته باشد.

نشست خبری جشنواره روحانی در قاب سینماوی افزود: ابهام رابطه سینما و روحانی باعث آسیب جدی به کل جامعه می‌شود نباید به موضوع روحانی در سینما بی‌توجهی شود. باید در این زمینه ابهام‌زدایی صورت بگیرد تا خوب به این مسئله پرداخته شود.

وی با اشاره به سخنان امیرالمؤمنین(ع) گفت: جایی که ابهام وجود داشته باشد، شیطان در آن جا تخم‌ریزی خواهد کرد و باید در این زمینه ابهام‌زدایی صورت بگیرد.

وی در ادامه به اعلام آثار ارسالی به این جشنواره پرداخت و گفت: ما پوسترهای کمی پخش کردیم و تیزر تبلیغاتی تلویزیون نداشتیم ولی با استقبال بسیار خوبی روبرو شدیم. 140 اثر به دست ما رسیده و توسط هیئت انتخاب و هیئت داوران شامل حجج اسلام کریمان مجد و آقایان محمدرضا عرب و ... پس از بررسی به 15 مستند و 8 فیلم کوتاه دست پیدا کردیم و 6 اثر ارسال شده در بخش خارج از مسابقه جای گرفته است که مجموعاً 29 فیلم در بخش اصلی به نمایش در می‌آید.

وی افزود: همچنین جایزه ویژه هیئت داوران به یکی از بخش‌های ویژه دانشجویی اهدا خواهد شد همچنین جوایز نقدی همراه با تندیس جشنواره به برگزیدگان اهدا خواهد شد و 3 جایزه در هر بخش به فیلم‌ها می‌رسد که شامل 6 تندیس و 2 جایزه ویژه است.

وی افزود: در این همایش نشست‌های تخصصی برگزار می‌شود که در دو بخش از کارشناسان دعوت کردیم که یک بخش روحانیون منتقد و بخش دیگر دانشجویان هستند که امیدواریم روحانیون منتقد بتوانند به این جشنواره با نقدهایشان کمک کنند. همچنین روحانیون سیاسی و مشاور نیز در این جشنواره ما را همراهی می‌کنند.

در ادامه این نشست گودرزی مدیر روابط عمومی و امور بین‌الملل بنیاد سینمایی فارابی گفت: این جشنواره افتتاحیه ندارد و از 10 اردیبهشت در سینما فلسطین آغاز به کار می‌کند که هیئت داوری جشنواره از فردا کار خود را بر روی آثار ارسالی آغاز می‌کند.

همچنین در ادامه این نشست گودرزی گفت: قرار بود اسفند ماه سال گذشته این جشنواره را برگزار کنیم ولی به علت اینکه زمان کافی نداشتیم و هنوز سایت، پوستر و بقیه موارد آماده نشده بود این جشنواره را به اردیبهشت ماه امسال موکول کردیم که اگر در اردیبهشت ماه هم برگزار نمی‌شد به بعد از انتخابات موکول می شد.

وی در پاسخ به این سئوال که آیا این جشنواره بین‌المللی خواهد بود گفت: ما در چشم‌اندازهای این موضوع قطعاً رو به جلو حرکت خواهیم کرد.

حجت‌الاسلام سرلک در پاسخ به این سئوال آیا این جشنواره در بین مردم قم و شهرهای دیگر هم تأثیر دارد گفت: ما بنا داشتیم این جشنواره را دو روز در شهر قم و باقی را در تهران برگزار کنیم اما بنا به دلایلی این موضوع را در تهران متمرکز کردیم.

وی در پاسخ به این سئوال که سیاست چقدر در مسئله روحانیت در سینما تأثیر دارد اظهار داشت: فیلم مارمولک یک فیلم نخستین بود که همان‌طور که موج راه انداخت همانطور هم حساسیت‌زدایی کرد انسان موجودی است که با شرایط انس می‌گیرد و من نگاه سیاسی به این جشنواره را نمی‌فهمم و متوجه نمی‌شوم.

پایان این نشست از پوستر این جشنواره که توسط صادق جمالی طراحی شده است رونمایی شد.


 تاريخ ارسال: 1392/1/28
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.