پرده سینما

دی‌ینا دربین درگذشت

پرده سینما

 

 

 

 

 

 

 

 

 

دینا دوربیندی‌ینا دربین کودک‌ستاره دهه 1930 هالیوود که بعدها یکی از گران‌ترین بازیگران زن دنیا شد اما خیلی زود به دنیای ستاره‌ها پشت کرد، در 91 سالگی از دنیا رفت.

به گزارش خبرآنلاین، پیتر اچ. دیوید پسر دی‌ینا دربین با اعلام این خبر که مادرش چند روز پیش درگذشت، از طرفداران به خاطر احترام به حریم شخصی این بازیگر تشکر کرد. اطلاعات بیشتری در این زمینه منتشر نشده است.

 او با نام اصلی ادنا می دربین چهارم دسامبر 1921 در وینیپگ در کانادا به دنیا آمد، اما در جوانی همراه پدر و مادر بریتانیایی‌اش به کالیفرنیا رفت. دربین در 1936 در 14 سالگی وارد سینما شد و در کنار جودی گارلند در فیلم هر یکشنبه بازی کرد.

دربین همان سال با بازی در نقش یک دختر نوجوان ایده‌آل در فیلم سه دختر باهوش و دنباله آن یکصد مرد و یک دختر در 1937   برای خود اسم و رسمی به هم زد. گفته می‌شود فیلم دوم استودیو یونیورسال را از خطر ورشکستگی نجات داد.

 یونیورسال با تکیه بر شهرت دربین او را در تعدادی فیلم موزیکال شامل آن سن مشخص و دیوانه موسیقی به کار گرفت و این فیلم‌ها باعث تثبیت شهرت او در هالیوود شد.

دربین در جوایز اسکار 1938 به همراه میکی رونی جایزه ویژه نوجوانان را دریافت کرد. او در 25 سالگی پس از بت دیویس بیشترین دستمزد را در میان بازیگران زن دریافت می‌کرد. با این حال، روبرو شدن با شهرت برای دربین سخت بود و هرچند تلاش کرد با فیلم‌هایی مانند تعطیلات کریسمس (1944) و بانو در قطار (1945)، از تصویر یک دختر کامل که از او ترسیم شده بود، فاصله بگیرد، ولی در نهایت در 28 سالگی قید حضور در سینما را زد.

دربین بعدها در مصاحبه‌ای گفت: «نمی‌توانستم تا ابد دختر کوچولویی باشم که ناگهان زیر آواز می‌زند.»

او از 1949 از انظار عمومی دور شد و همراه همسر سومش شارل دیوید - کارگردان فرانسوی - به فرانسه رفت. او در سال‌های بعد تنها یک بار گفت‌و‌گو کرد و هیچ‌وقت حاضر نشد بار دیگر به دنیای سینما برگردد. همسرش سال 1999 درگذشت.

 

رویترز / 1 مه / ترجمه: علی افتخاری


 تاريخ ارسال: 1392/2/12
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.