پرده سینما

اعتراض سعید حاجی میری به عدم نمایش فیلمش در سینمای رسانه ها

علیرضا انتظاری

 

 

 

 

 

 

 

 

پسر آدم دختر حوا سعید حاجی میری تهیه كننده فیلم سینمایی پسر آدم دختر حوا به عدم نمایش این فیلم برای اهالی مطبوعات و رسانه‌ها و همچنین عدم رای گیری مردمی در مورد فیلم رامبد جوان اعتراض كرد. او در این باره گفت: با اینكه فیلم پسر آدم دختر حوا روز دوشنبه 12 بهمن آماده نمایش شد و نسخه‌ای از آن به دفتر جشنواره ارسال شد، اما این فیلم به دلائلی نامعلوم در برج میلاد به نمایش درنیامد. این فیلم تنها فیلم جشنواره فجر بود كه برای اهالی مطبوعات نشان داده نشد و گویا تنها «فیلم زیادی» جشنواره متعلق به ما بوده است. حاجی‌میری در ادامه گفت: قرار بود این فیلم روز آخر جشنواره در برج میلاد نمایش داده شود. اما گویا دوستان عنوان كرده اند كه به علت اینكه فردای آن روز اربعین حسینی بوده است، فیلم را نشان نداده اند. این هم از مسایل عجیب جشنواره امسال است چراكه فیلم پسر آدم دختر حوا درست همان روز چندین نمایش مختلف در سینماهای مردمی داشته است و حتی ساعت 22 پنجشنه شب در سینمای اریكه ایرانیان روی پرده رفته است. حال این سئوال برای من مطرح است كه آیا اربعین فقط برای اهالی رسانه و مطبوعات است و اگر فیلم به این بهانه برای آنها نمایش داده نشده، پس چرا برای عموم مردم در این روز نمایش داشته است؟!

تهیه كننده فیلم رامبد جوان با اشاره به اهمیت نمایش این فیلم برای اهالی مطبوعات اعلام كرد: بزرگترین حق مسلم و طبیعی فیلم كه نمایش برای اهالی رسانه ها بود، از ما گرفته شد چرا كه از نظر ما مهمترین نمایش فیلم، نمایشی است كه با حضور اهالی مطبوعات و منتقدان برپا می‌شود و فیلم مورد ارزیابی آنها قرار می گیرد. ما در «سازمان سینمایی سبحان» مدتهاست كه دیگر امیدی به داوری در جشنواره فجر نداریم و از بازی های پشت پرده كاملا مطلعیم؛ اگر هم فیلم را به جشنواره می دهیم فقط برای احترام به عموم مردم، علاقمندان جشنواره و به خصوص منتقدان است چرا كه جشنواره بهترین فرصت برای محك خوردن ارزش‌های فنی، كیفی و مضمونی فیلم است.

حاجی‌میری درباره طولانی شدن مراحل فنی فیلم پسرآدم دختر حوا گفت: برای رسیدن به كیفیت مطلوب و همچنین با توجه به تایم بالای فیلم، مراحل فنی كمی طولانی شد، اما این اتفاق برای چند فیلم دیگر نیز رخ داد ولی همه آنها با جابه جایی در برنامه‌ها برای اهالی مطبوعات اكران شدند. اگر بهانه دوستان اربعین و فضای شاد فیلم است، می شد با یك جابه‌جایی ساده فیلم را در روز پنجشنبه نمایش داد و نمایش یك فیلم جدی را به عصر و بعد از اذان مغرب موكول كرد. حتی روز سه شنبه هم پسرآدم دختر حوا آماده بود و می شد آن را در سئانس چهارم كه در ابتدا قرار بود فیلمی در آن زمان نمایش داده شود و سپس منتفی شد، به نمایش گذاشت. اما گویا برای دوستان نمایش نسخه‌ مونتاژ شده یك سریال تلویزیونی و خالی بودن 95% صندلی های سالن در زمان اكران آن، اهمیت بیشتری داشته است.

حاجی میری در ادامه با اشاره به استقبال در سینماهای مردمی از فیلم پسر آدم دختر حوا گفت: استقبال تماشاگران از فیلم در سالنهای مردمی بسیار فوق‌العاده و غیر قابل تصور بود. اما نكته‌ای كه بازهم ما را متعجب كرد این بود كه چرا رای گیری مردمی در مورد این فیلم صورت نگرفت؟! نمی دانم دوستان از چه چیزی وحشت داشته اند که رای گیری در مورد این فیلم انجام نداده اند.

حاجی میری در پایان اعلام كرد: من شایعاتی شنیده ام که چون در چند سکانس پسر آدم دختر حوا به مجمع تشخیص مصلحت نظام اشاره شده و عکس رئیس این مجمع هم نشان داده می شود، فیلم با این مشکلات مواجه شده است که امیدوارم درست نباشد. به زودی به احترام اهالی مطبوعات و منتقدان كه به صلاحدید مسئولان جشنواره از تماشای این فیلم محروم شده‌اند، در یك نمایش خصوصی فیلم پسر آدم دختر حوا را به نمایش خواهیم گذاشت تا از نظرات دوستان مطلع شویم.

 

 

  


 تاريخ ارسال: 1388/11/18
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.