پرده سینما

مهدی سجاده چی: فیلم «آرگو» تحقیری برای سینمای آمریكاست

پرده سینما









مهدی سجاده چی در جلسه اكران و نقد فیلم آرگو گفت: تحقیری كه گریبان آمریكا را به خاطر ساختن این فیلم گرفته تا مدت ها باقی خواهد ماند.

 

نمایی از فیلم آرگوبه گزارش پانا، در ادامه نشست نمایش و نقد  فیلم آرگو كه با حضور معصومه ابتكار، مهدی سجاده چی و حجت الاسلام علی ریاحی دبیر برگزاری مناسبت ها و همایش های حوزه هنری برگزار شد، ریاحی در سخنانی گفت: فیلم های ساخته شده در كشورهای خاص برای بیان مطالب خاصی است ولی بعضی از این آثار به میزان قابل ملاحظه ای پرداخت خود را به موضوع بیشتر از ظاهر می دهند و در فیلم آرگو در بسیاری از استاندارهای هالیوودی صرفه نظر می شود و فقط می خواهد محتوایی را برساند.

ریاحی ادامه داد: ما در حرف هایمان می گوییم چرا فیلم هایی مانند آرگو ساخته می شود؟ غرب اثری را می سازد كه خود از ساختن آن بهره ببرد  نه اینكه ما از آن اثر سود ببریم. ما باید ببینیم در بیش از سی سالی كه از تاریخ واقعه ی سفارت آمریكا در ایران می گذرد ، ما چه كار انجام داده ایم؟

دبیر برگزاری مناسبت ها و همایش های حوزه هنری تاكید كرد: چرا برای پادشاهی مانند كوروش كه متعلق به تاریخ كشور است حالا یا او را قبول داریم و یا نداریم ،كشورهای غربی فیلم بسازند و چرا ما این كار را نكنیم حداقل آنگونه كه می خواهیم و درست است او را نشان می دهیم. در مسائل انقلاب،دفاع مقدس و مسائل دینی این فرصت ها را از دست ندهند و اگر این فرصت را از دست دادیم به فكر جبران آن باشیم و با ساخت یك فیلم بسیار قوی و مبتنی بر واقعیات كه همانطور كه پرسش های داخلی ما را جواب می دهد، برد برون مرزی هم داشته باشد.

در ادامه مهدی سجاده چی كارگردان كشورمان در سخنانی گفت: بر اساس آنچه كه در سالهای گذشته دیده ایم قواعد بین المللی صرفاً برای كشور ماست زیرا می بینیم قطعنامه های بسیاری برای دولت اسرائیل صادر شد اما به هیچ كدام از آنها اهمیتی داده نمی شود. آمریكا  كشورعراق را علی رغم قوانین بین المللی اشغال می كند و بالای 700 هزار نفر كشته این كشور از تصرف توسط آمریكا اعلام شده است.هر زمان قدرت های مسلط در دنیا امنیت ملی و سیستم سرمایه داریشان به خطر افتاده هر كاری كه خواسته اند بدون توجه به قواعدی كه خود طراحی كرده اند، انجام داده اند.

سجاده چی ادامه داد: ما باید یك استراتژی داشته باشیم كه اگر اتفاقی افتاد و توهینی شد ما چگونه بتوانیم پاسخ بدهیم كه این البته بحث كوچكی از استراتژِدی راهبردی كشور ما خواهد بود نه اینكه مهمترین آن محسوب شود. ضمن اینكه وقتی فشاری بر بازوی كسی می آید داد زدن به مثابه راحت ترین كار است تا درد را فراموش كند اما باید ملت هایی مثل ما كه دارای حزن مقدس هستند خاطرات و تاریخ خود را فراموش نكند و مانند وضعیت الان نباشیم كه فقط دارای خاطرات كوتاه مدت هستیم به طوری كه پسر من با دیدن فیلم آرگو می گوید به نظر من مشكل ضد ایرانی در این فیلم وجود ندارد.

وی با بیان اینكه آمریكائیها از جریان گروگان گیری سفارت آمریكا در ایران یك خاطره بدی دارند، افزود: آنها بعد از سالها توانستند با ساختن فیلم آرگو به این خاطره بد جواب بدهند و این تنها كاری بود كه از دستشان برمی آمد و این را تبدیل به پیروزی كردند اما تحقیری كه گریبان آمریكا را با خاطر ساختن این فیلم گرفته تا مدت ها باقی خواهد ماند.

این كارگردان درخصوص فیلم آرگو گفت: این فیلم بر خلاف آنچه در ابتدای فیلم آمده كه بر اساس واقعیات ساخته شده است، به واقع این طور نیست زیرا طبق گفته جیمی كارتر رییس جمهور وقت آمریكا بعد از دیدن این فیلم ماموران سازمان سیا بر خلاف آنچه كه در این فیلم نشان داده می شود در جریان این كار نبوده اند و این كانادائیها بوده اند كه این لطف را در حق ما انجام داده اند.

وی درخصوص نام فیلم آرگو گفت: در اساطیریونان باستان ماموریت غیر ممكنی توسط كشتی با عنوان «آرگو» انجام می پذیرد و در اینجا هم حركت مامور سیا به عنوان یك حركت غیر ممكن قابل انجام گردیده است.

سجاده چی خاطر نشان كرد: در یك نمای باز از سفارت آمریكا تجهیزات مخابره ای بسیار پیشرفته كه كل منطقه را پوشش می دانند، نشان داده نمیشود و اصلا در كشوری كه محمدرضا شاه پهلوی در آن حضور دارد به چنین سیستم مخابره ای عظیم چه نیازی می توانست وجود داشته باشد. آنها از طریق این سیستم ها كشورهایی مانند چین و روسیه را هم شنود می كردند كه این تجهیزات در تصاویر دیده نمی شود در حالیكه این تاسیسات یكی از ویژگی های سفارت آمریكا محسوب می شده است.

وی تاكید كرد: در آن موقع اعدام خیابانی صورت نمی گرفت كه اگر این طور بود این انقلاب بعد از گذشت سی و اندی سال بر روی پای خود نمی ایستاد و اگر در فیلم چنین تصاویری دیده می شود ناشی از بی انصافی است. البته ما باید دعا كنیم فیلم هایی چون سیصد، بدون دخترم هرگز و.. بسازند چون اگر یك روز فیلم خوبی بسازنند و ما را نقد كنند، یكی مانند من پشت میكروفن دچار مشكل می شود. چون سینما اگر در حد ذات خود كامل باشد، آن موقع مضامینی كه در آن مطرح شده تاثیر خودش را می گذارد.

این كارگردان با اشاره به موضوع اصلی جنگ ستارگان كه بر ایده مركزی جنگ بین خیر و شر است، افزود: نكته ای دیگر درباره بعضی از نشانه های این فیلم حتی قبل از صحنه آخر داستان مشخص است كه به فیلم جنگ ستارگان اشاره می شود.

چون دوكاراكتری كه در فیلم نشان داده می شود دقیقاً بازسازی كاراكترهای اصلی این فیلم هستند. ونشانه دیگر، ربات جنگ ستارگان نقره ای بود و لی در این فیلم طلایی دیده می شود.( رباتی كه برای تشریفات استفاده می شد)یعنی تاكید بر این نكته كه ما نبردی در اردوگاه خیر با اردوگاه شر داریم.

سجاده چی با اشاره به كشورهای دیكتاتوری دست نشانده آمریكا گفت: تصویری كه فیلم آرگو از ایران نشان می دهد، بی نظمی است كه قدرت به هر شكل ممكن حضور خودش را در همه جا نشان می دهد.


 تاريخ ارسال: 1392/2/18
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.