پرده سینما

پوران درخشنده: بازگشایی خانه سینما نباید در این دولت بر زمین بماند

پرده سینما









پوران درخشنده قانونی شدن صنوف سینمایی را مهم‌ترین کار انجام شده و مسائل پیش آمده درباره خانه‌ سینما را ناخوشایندترین اتفاق در دوران مدیریت جواد شمقدری دانست.

 

پوران درخشندهاین تهیه‌کننده و کارگردان سینما که فیلم سینمایی هیس دخترها فریاد نمی‌زنند را برای عید فطر آماده اکران دارد، در گفت‌وگو با ایسنا، درباره اینکه مهم‌ترین اقدام دوران مدیریتی جواد شمقدری در سازمان سینمایی را چه می‌داند، پاسخ داد: او تلاش‌های زیادی می‌کند تا اتفاق‌هایی بیفتد و این مسئله از این جنبه که او خودش فیلمساز است، اهمیت ویژه‌ای دارد. به این ترتیب قانونی شدن صنوف سینمایی یکی از اتفاقات خوب دوران مدیریت وی بوده است.

او گفت: در سینمای ما عوامل و اعضای خانه سینما که جزو صنوف بودند، جایگاه قانونی نداشتند، در حالیکه اگر صنف‌ها قانونی باشند، دولت در برابر آن‌ها مسئولیت خواهد داشت، به همین دلیل قانونی شدن صنف‌ها یکی از نکات مثبت این دوران بوده است.

با این حال کارگردان بچه‌های ابدی اتفاقاتی که درباره خانه سینما رخ داد و اینکه فرصتی برای دشمنی، تنگ‌نظری و شیطنت ایجاد شد را یکی از اتفاقات ناخوشایند این دوران دانست و بیان کرد: باید این مسئله در همین دوران تمام و خانه سینما بازگشایی شود. چون کسانی هستند که از بسته ماندن درِ خانه سینما، به نفع منافع خود استفاده می‌کنند. بنابراین بازگشایی خانه سینما یکی از مسائلی است که نباید در این دولت بر زمین بماند. چون خانه سینما، نیاز تمام اصناف سینمای ایران است و جایی است که می‌توانیم مشکلات صنفی خود را در آنجا حل کنیم. البته بر این نکته هم تاکید می‌کنم که همه چیزباید قانونی باشد.

درخشنده در پاسخ به اینکه اولویت‌های سازمان سینمایی در دولت آینده چه باید باشد؟ هم اظهار کرد: باید تلاش کنیم شرایطی فراهم شود تا فیلم‌های ایرانی در سطح بین‌الملل برای مردم نمایش داده شوند یعنی بودجه‌ی خاص و راهکارهایی در نظر گرفته شوند تا این اتفاق عملی شود.

وی با تاکید بر اینکه اکران بین‌المللی برای سینمای ایران اهمیت زیادی دارد، گفت: ما باید علاوه‌بر ساماندهی اوضاع اکران داخلی، بتوانیم سینمای ایران را کمی از فضای داخل کشور بیرون ببریم و فقط در جشنواره‌های ین‌المللی حضور نداشته باشیم.

درخشنده اضافه کرد: 30 سال از انقلاب اسلامی ایران می‌گذرد، اما هنوز نتوانسته‌ایم مخاطبی را در سطح بین‌المللی برای سینمای‌مان پیدا کنیم. آن هم مخاطبی که فقط در جشنواره‌ها، تماشاگر فیلم‌های ایرانی نباشد، چون ما مخاطبانی را می‌خواهیم که پول بدهند، بلیت بخرند و فیلم ایرانی را تماشا کنند.

او گفت: هنوز فرصت کافی ایجاد نشده تا سینمای خود را به جهانیان معرفی کنیم. باید راهی پیدا کنیم تا ذائقه‌ی فیلم ایرانی به ‌وجود آید. در این‌باره رایزن‌های فرهنگی ایران در سفارتخانه‌ها می‌توانند فیلم‌های ایرانی را از تهیه‌کنندگان خریداری کنند و بعد به طور رایگان در اختیار شبکه‌های خارجی قرار دهند تا همان‌طور که موج کره‌ای در ایران راه افتاد، در کشورهای دیگر هم موج ایرانی راه بیفتد.

وی تاکید کرد: برای رسیدن به این هدف دولت باید هزینه کند و بازاریابی هم انجام شود.

کارگردان فیلم سینمایی پرنده کوچک خوشبختی ادامه داد: یکی دیگر از موضوعاتی که باید به طور جدی به آن توجه شود، اصناف سینمایی است که به دنبال آن تولیدات سینمایی هم مورد توجه قرار خواهد گرفت.

درخشنده در پایان در پاسخ به اینکه برآیند فعالیت مدیریتی یک سینماگر را در سازمان سینمایی چگونه ارزیابی می‌کند، هم گفت: به نظرم برآیند چنین مسئله‌ای می‌تواند مثبت باشد، همانطور که در دوران آقای شمقدری در جاهایی مثبت بوده و البته گاهی هم نبوده است، اما اگر اصل ماجرا درست باشد و سینماگری که مدیریت هم می‌کند، وابستگی جناحی نداشته باشد، طبعا به کلیت و ماهیت سینما فکر می‌کند و این مسئله، جریان را به درستی هدایت خواهد کرد.


 تاريخ ارسال: 1392/2/30
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.