پرده سینما

تهیه کننده ملک سلیمان: رشد جلوه های ویژه در سینمای ایران به واسطه تولید این فیلم بود

علیرضا انتظاری

 

 

 

 

 

 

 

 

مجتبی فراورده. عکس از الهام عبدلینشست خبری فیلم سینمایی ملک سلیمان به کارگردانی  شهریار بحرانی امروز در سالن نمایش  رسانه ها (برج میلاد) با حضور تعدادی از عوامل این فیلم برگزار شد. محمود پاک  نیت (بازیگر) امین زندگانی (بازیگر) علیرضا کمالی (بازیگر) شهریار بحرانی (کارگردان) مجتبی فرآورده (تهیه کننده) حمید قدیریان (طراح صحنه و لباس) و بهروز معاونیان (صدابردار) در این جلسه حضور داشتند. مدیریت این  جلسه را محمود گبرلو بر عهده داشت.

در ابتدای مراسم بحرانی در خصوص نماد اجنه و  شیطان در این فیلم توضیحاتی را ارائه  کرد. وی گفت: «ما تحقیقات  بسیار مفصلی داشتیم و یک سال  و نیم با آقایان فرآورده و قدیریان  روی علوم ماوراء الطبیعه و جادوگری  یهودیان که به آن خیلی مسلط هستند  تحقیق کردیم . ما طلسم ها را مخصوص  مردم عادی ندانستیم و به همین دلیل در فیلمنامه طلسمی را اضافه کردیم  که بر علیه همسر سلیمان نبی به کار  می رود. در فیلم اجنه به سه شهر و به سه شکل مختلف  حمله می کنند اول به اریحا میروند و در آنجا مردم را روانی میکنند و  در شهر بعدی خود را به اشکال دل به خواه شان و به صورت نیمه مرئی نشان می دهند و  در شهر سوم کاملا خود را به صورت مادی نشان می دهند.

مجتبی فرآورده هم در خصوص جلوه های  ویژه فیلم گفت: «اکثر این  جلوه ها در ایران و توسط متخصصین  ایرانی ساخته شده ولی ما نمی توانستیم  به طور کلی تمامی جلوه های ویژه را در ایران بسازیم. ما در سال 1384 تولید  فیلم را شروع کردیم و رشد جلوه های ویژه در سینمای ایران به واسطه  تولید فیلم ملک سلیمان بود و در کشور حدود 30 متخصص روی آن کار کردند. به حدی توان متخصصین ایرانی خوب بود که شما با دیدن فیلم نمی توانید متوجه شوید که کدام قسمتها را ایرانی ها و کدام را خارجی ها ساخته اند. فرآورده در اواخر  صحبتش راجع به بودجه فیلم گفت: «بودجه فیلم ما 5 میلیارد تومان ایران و معادل 5 میلیون دلار است و عده ای از ابتدا  فضاسازی و خبر سازی کردند و  خواستند بودجه این فیلم را بیش  از این عنوان کنند.

محمود پاک نیت. عکس از الهام عبدلیدر ادامه  قدیریان در خصوص حضورش در فیلم توضیح داد و گفت: «برای من در این پروژه 2 موضوع بسیار مهم بود. یکی اینکه در پروسه ساخت تجربه کنم چگونه می شود مفهوم سناریو را تصویری کرد؟ و دومین نکته در این فیلم حضور جلوه های ویژه کامپیوتری بود. اولین بار بود که با این حجم امکانات و البته با تحقیقات آقای فرآورده و با مدیریت آقای لئو با جلوه های ویژه در این سطح آشنا می شدیم و این برای ما نکات مبهمی را به میدان می آورد و من تلاش داشتم که این را بفهمم که طراح صحنه چگونه میتواند ابزار را بشناسد؟

بحرانی در ادامه گفت: «البته باید بگویم آقای قدیریان قبلا در چندین فیلم پیشگام جلوه های ویژه بودند و در ساخت اولین ماکت شات ها و قالب سازی 3 بعدی و دکورهای عروسکی و... سابقه زیادی را دارند.

محمود پاک نیت بازیگر ملک سلیمان نیز در ادامه چنین گفت :ما از تمام کشورهای پیشرفته دنیا هیچ چیزکم نداریم، اما باید حمایت شویم تا بتوانیم بهترین ها را به سینمای دنیا ارائه دهیم. من از آقای فرآورده وبحرانی و قدیریان تشکر می کنم. همچنین از آقای خضوعی فیلمبردار و صدابردار و تمامی عوامل این فیلم سپاسگذارم.

پاک نیت در ادامه سخنانش افزود: «در مورد نقش و تحقیقات بازیگری من بسنده کردم به همان متنی که داشتیم و البته با این شخصیت زندگی کردم و در حین ساخت این فیلم خود را «یازار» می دیدم و نه محمود پاکنیت.

بحرانی در ادامه جلسه در خصوص نقش کم زنان در این فیلم گفت: ما کلا شخصیت زن را در داستان کم داشتیم و حضرت سلیمان مادری داشتند که در حدی ایجاب می کرد که برایشان نقشی بگذاریم. همچنین همسر حضرت سلیمان هم برای این در داستان گذاشتیم که به بیننده القا کنیم تنها مردم عادی از شیاطین صدمه نمی خوردند و خود حضرت سلیمان از جمله افرادی بودند که زن و فرزندشان لطمات زیادی از شیطان خوردند.

بهروز معاونیان. عکس از الهام عبدلیقدیریان نیز در ادامه جلسه در خصوص طراحی صحنه و لباس ملک سلیمان گفت: بر اساس تحقیقاتی که وجود داشت این کار را انجام دادم. من در فیلم مریم مقدس هم تجربه معبد سازی داشتم و کار تکمیلی من در ملک سلیمان است و من بر اساس گزارشات تاریخی و نگاه به فرهنگ یهود وتمدن های پیرامون در آن دوره به این نتیجه رسیدم.

در ادامه نشست، بهروز معاونیان صدابردار فیلم نیز گفت: «الان در حوزه صدابرداری پیشرفت‌های خوبی كرده‌ایم در این عرصه كه «ویژوال افكت» رشد كرده است در زمینه صدا هم این رشد دیده می‌شود.

شهریار بحرانی گفت: شخصیت حضرت سلیمان شخصیت استثنائی و برجسته‌ای بود كه رو در روی شیطان قرار می‌گرفت در ابتدای كار دیدیم كه این موضوع می‌تواند دستمایه ساخت یك فیلم سینمایی شود و در قرآن هم داستان شیرینی از آن بیان شده است.

در پایان نشست، امین زندگانی بازیگر نقش سلیمان گفت: «اگر الان صحبت از اینهمه كار می‌شود، نباید ساده از آن بگذریم. به شخصه سفید شدن موی آقای فرآورده را دیدم. این طور نبود كه پروسه تولید این فیلم به آسانی گذشته باشد. اگر می‌خواهید بنویسید «پروژه دولتی» بدانید كه این كار به آسانی نگذشته است. 

 

 

عکس ها از: الهام عبدلی

 

 


 تاريخ ارسال: 1388/11/8
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.