پرده سینما

رئیس انجمن سینماداران: ما قادر به ادامه حیات نیستیم و این یک تهدید نیست!

پرده سینما






 

 

 

رئیس انجمن سینماداران می‌گوید: ما سینماداران ایرانی دیگر قادر به ادامه حیات نیستیم و این یک تهدید نیست!

 

سینمابه گزارش برنا، بخش میزگرد برنامه جمعه شب هفت به اقتصاد و اکران در سینمای ایران اختصاص داشت که در خلال آن، آیتمی در این زمینه روی آنتن رفت.

محمدقاصد اشرفی، سینمادار و رئیس انجمن سینماداران، نیز در برنامه هفت گفت: سینمای بنده که آن را در چهار سالن بنا کرده‌ام و با سینماهای دولتی رقابت می‌کنم، در شرایطی قرار دارد که ممکن است به دلیل بدهی مالی مصادره شود. ما حتی در این زمینه تقاضا کرده‌ایم از منابع دولتی وام بگیریم تا بتوانم مانع از مصادره شدن این سینما بشوم.

او با اشاره به اینکه اداره یک سالن سینما ماهیانه حدود 20 میلیون تومان هزینه دارد، اظهار داشت: دولت باید به ما کمک کند مالیات ارزش افزوده را از سالن‌های سینما حذف کند و عوارض شهرداری که 5 درصد درآمدهای ما را شامل می‌شود، حذف شود.

سیدجمال ساداتیان نیز در این آیتم گفت: اقتصاد سینما قدرتمند و پربار نیست. به همین دلیل، از نظر گردش مالی، درآمد سالن‌ها در بسیاری از ماه‌های سال در حدی نیست که سینمادارها بتوانند پول آب و برق خود را بدهند. قبل از عید هم با این مواجه شدیم که برخی سینمادارها تهدید کرده بودند سینمایمان را به دلیل عدم توان مالی جهت پرداخت هزینه‌ها و حقوق پرسنل تعطیل می‌کنیم.

رضا سعیدی‌پور، مدیر سینما آزادی، در سخنان خود مظلوم‌ترین قشر جامعه سینمایی را سینمادارها دانست و عنوان کرد: اگر به ریز آمار فروش فیلم‌ها در اکران دقیق شویم پی می‌بریم که بعضی سالن‌های سینمایی زیر 10 هزار تومان بلیت فروخته‌اند.

وی با اشاره به لزوم تحقق وعده‌های حمایتی از سینماداران بخش خصوصی اظهار داشت: قرار بود دولت هزینه 15 درصد ضریب اشغالی سینماها را بدهد و سینمادارها را در زمینه استفاده از حامل‌های انرژی کمک مالی کند که این اتفاق به صورت کامل نیفتاد.

سعیدی‌پور در بخشی از سخنان خود سالن سینمایی را مثال زد که برای استفاده از سرویس بهداشتی آن، تعداد آدم‌های بیشتری وارد آن می‌شوند و دخل و خرجش در این زمینه، نسبت به فروش فیلم بیشتر است!

او گفت: ما در شرایط فعلی یک سینمادار - چه دولتی و چه خصوصی- نداشته‌ایم که از وضعیت موجود راضی باشد.

منصور نوپور مالک سینماقدس اصفهان نیز با اشاره به این که وضعیت سالن‌های شهرستانها به گونه‌ای است که گاه یک پنج نفر بیننده دارد، از وضعیت ناگوار سینماداری گفت و اظهار داشت: یک قبض گاز برای سینمادار یک میلیون و ششصد و شست هزار تومان برای دو ماه هزینه در بر دارد.

نورپور گفت: از خدا می خواهم سالن سینمای من تغییر کاربری بدهد و شغلی پیدا کنم تا از کار فرهنگی نجات یابم و برای وارثم این مکافات را باقی نگذارم.

سیدهادی منبتی مدیر موسسه توسعه تصویر شهر نیز گفت: در این مدت درباره حمایت از سینمادارها حرف زیاد زده شده اما در عمل هیچ اتفاقی رخ نداده است.

یوسف زندی مدیر پردیس سینمایی زندگی نیز گفت: اگر قرار بود دولت ماهانه برای یک سانس، سالن‌های من را مورد حمایت قرار دهد، یک میلیارد و 400 میلیون تومان باید کمک می‌کرد که ده درصد این کمک مالی، چیزی حدود 120 میلیون تومان می‌شد.

او گفت: صاحبان و شرکای این پردیس نه تنها از سالن‌های این مجموعه سینمایی درآمدی نداشته‌اند بلکه از جیب خود نیز هزینه کرده‌اند.

زندی متذکر شد: اگر من در بانک سرمایه‌گذاری کرده بودم، بیش از دو برابر منفعت داشتم!

رضا نصیری مدیر سینما قدس تهران نیز با اشاره به این که در سال‌های اخیر فقط یک بار حمایت مالی از بخش خصوصی در زمینه سینماداری تحقق پیدا کرد و پس از آن متوقف شد، گفت:از آنجا که سینماقدس درآمدی ندارد، او نمی‌تواند این سالن قدیمی را برای تأمین رفاه مشتریان، تجهیز کند.

او با اشاره به این که شب عید امسال ناچار شده یکی از کارکنان سالخورده خود را از کار بیکار کند، گفت: وضعیت به گونه‌ای است که نظافتیچی من کنترلچی سینماست، مدیر من، بلیت پاره می کند و بلیت فروشم بوفه را می‌گرداند!

نصیری همچنین به این نکته اشاره کرد که که آبمیوه فروشی مجاور سالن خود که فروش خوبی هم دارد، می‌تواند مالیاتش را پرداخت کند اما من که سالی 43 میلیون تومان ضرر می‌دهم ، چطور می‌توانم مالیاتم را پرداخت کنم؟

اما سینماداران در این آیتم برنامه هفت، پیش‌بینی خوبی برای آینده خود نداشتند. نورپور گفت: این رویه اگر ادامه داشته باشد، فکر نمی‌کنم تا شش ماه دیگر سالن سینمایی در بخش خصوصی باقی بماند.

زندی نیز گفت: صراحتا می‌گویم با این وضعیت سینما قدس تا دو ماه آینده خودبخود تعطیل خواهد شد.

در این بخش اشرفی گفت: ما قادر به ادامه حیات نیستیم. این تهدید نیست ورسماً آن را اعلام می‌کنم.

سیدهادی منبتی هم اظهار داشت: من تعجب می‌کنم سینمادارها چگونه چراغ خود را روشن نگه داشته‌اند.


 تاريخ ارسال: 1392/3/26
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.