پرده سینما

سید محمد بهشتی: وزیر ارشاد آینده دولت را فرهنگی کند نه فرهنگ را دولتی!

پرده سینما






 

 

 

سید محمد بهشتی از وزیر ارشاد دولت یازدهم انتظار دارد که دولت را فرهنگی کند نه اینکه فرهنگ را دولتی.

 

سید محمد بهشتیسیدمحمد بهشتی در گفتگو با مهر با تاکید بر اینکه رییس جمهور یازدهم باید با انتخاب درست وزیر فرهنگ و ارشاد، دولت را هم فرهنگی کند نه اینکه فرهنگ را دولتی کند، در پیشنهاد خود برای تصدی این وزارت بیان کرد: احمد مسجد جامعی و مرتضی کاظمی گزینه های مناسبی در این زمینه هستند.

وی تصریح کرد: اینها افراد موفقی در حوزه فرهنگ بوده‌اند، خوشفکر هستند و ارتباط و آشنایی خوبی با هنرمندان و اهل فکر دارند. ارتباط حسنه و عمیقی که آنها با جامعه فرهنگی دارند باعث شد تا حتی در دوره‌ای هم که هیچ مسئولیتی نداشتند پناهگاهی برای هنرمندان باشند.

مدیر عامل اسبق بنیاد سینمایی فارابی در پاسخ به این پرسش که چرا ما با فقدان مدیران فرهنگی مواجهیم که مدیریت فرهنگی را دوباره به چهره‌های قبلی بسپاریم؟ تاکید کرد: اصولاً مدیران فرهنگی نایاب هستند چون حوزه فرهنگ یکی از پیچیده ترین انواع مدیریت است. با این حال سال های سال مدیریت کشور عرصه فرهنگ را یکی از پیش پا افتاده‌ترین مدیریت ها قلمداد شده و کسی را که دیگر در حوزه های صنعتی و بازرگانی و ... وارد نبوده و کاری برای او در آن وزارتخانه ها نبوده است بر کار فرهنگ می گماردند. البته کمبود مدیران فرهنگی در همه جای دنیا وجود دارد و فقط مشکل ما نیست چون فرهنگ و هنر مقوله پیچیده‌ایست و کسانیکه بتوانند در آن موفق باشند کم هستند.

استاد دانشگاه شهید بهشتی ادامه داد: ما درباره کار فرهنگی فقط حرف می زنیم اما عرصه فرهنگ و هنر با انسان های فرهیخته سر و کار دارد و با احساسات و عواطف و معنا و مفهوم تلاقی دارد. بنابراین مدیری که انتخاب می شود باید فرهنگ را بفهمد و با آن مانوس باشد در این صورت 90 درصد کار حل شده است.

رییس پیشین سازمان میراث فرهنگی با اشاره به یکی از شاخص های وزیر فرهنگ و ارشاد دولت حسن روحانی بیان کرد: وزیر آینده باید در جامعه فرهنگی شناخته شده باشد تا هنرمندان و اهالی فرهنگ بتوانند به او اعتماد کرده و با او ارتباط برقرار کنند. وی باید تشخیص بدهد که در چه جایگاهی قرار دارد و متناسب با هر شرایطی چه رفتاری داشته باشد. از نکات مهمی که باید مورد توجه وزیر بعدی قرار بگیرد این است که فرهنگ ورزیدن و آفرینش هنری کار دولت نیست کار جامعه است و این وسط دولت نقشی حمایتی و بسترساز دارد.

بهشتی به دو رویکرد فرهنگی دولت ها در زمان پس از انقلاب اشاره و خاطرنشان کرد: ما این نقش را پس از انقلاب چندین بار تمرین کرده‌ایم. در این سالها ما با دو رویکرد روبرو بوده ایم زمانیکه تمایل بیشتری به فرهنگ شده است و ما وزارت فرهنگ داشته ایم که دوران درخشان فرهنگ و هنر بوده است و زمان هایی که میل غالب به سمت ارشادی و تبلیغاتی وزارت ارشاد بوده است و از آن می توان با عنوان دوران تلخ و تاریک فرهنگ یاد کرد.

استاد دانشگاه هنر با بیان اینکه شخص فرهیخته ای که با این مهم آشنا باشد فضا را به سمت فرهنگ سوق خواهد داد عنوان کرد: در واقع با انتخاب درست وزیر فرهنگ، هوای فرهنگ و هنر کشور به سمت بهاری شدن تغییر خواهد کرد.


 تاريخ ارسال: 1392/3/26
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.