پرده سینما

رئیس جمهور برای بازگشایی خانه سینما دستور مجدد صادر کرد

پرده سینما









همزمان با چالش‌های جدید درباره‌ وضعیت بازگشایی خانه سینما، ایسنا به متن نامه‌ رییس دفتر رییس‌جمهور دست یافت که بر بازگشایی خانه سینما از سوی رییس‌جمهور تاکید دارد. نامه‌ای که با صراحت و لحنی منتقدانه به بازگشایی خانه سینما در دولت جاری تاکید داشته اما به هر دلیل، ازسوی دستگاه مسئول آن تاکنون ترتیب اثر نیافته است.

 

خانه سینمای ایراندر متن این نامه‌ که از سوی رییس‌جمهور در پاسخ به گزارشی که در یازدهم فروردین ماه تحویل ایشان شده، خطاب به جواد شمقدری - معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رییس سازمان سینمایی - نوشته شده، آمده است: «گردشکار شماره 2812 مورخ 11 فروردین ماه 92 معاونت ارتباطات و اطلاع‌رسانی این دفتر درخصوص گزارش نمایندگان خانه سینما در هیئت هفت نفره اصلاح اساسنامه (تصویر پیوست) به استحضار ریاست‌ محترم جمهوری رسید، پی‌نوشت فرمودند:

بسمه‌تعالی جناب آقای شمقدری چرا اینقدر بسته و با تنگ‌نظری برخورد می‌شود. باید اجازه داد یک نهاد صنفی کار خودش را بکند. اکثریت قاطع اعضای خانه سینما متعهد به کشور و ارزش‌های الهی و انسانی هستند. کاری نشود که گرایشات و اغراض شخصی و گروهی به نام انقلاب معرفی و یا خدای ناکرده با استفاده از قدرت سازمانی تحمیل گردد. فوری مشکل را حل کنید و اعلام نتیجه شود.»

در حالی این گردش نامه اوایل فروردین ماه تحویل رییس‌جمهور و با پاسخ صریح و شفاف رییس‌جمهور مواجه شده است که این روزها بحث داغ بازگشایی خانه سینما داغ‌تر از همیشه است، چون صنوف قانونی شده در هیئت ساماندهی صنوف سینمایی قرار است 5 تیر ماه با برگزاری مجمع عمومی که خانه‌ی سینمایی‌ها معتقدند غیرقانونی است، مقدمات بازگشایی خانه سینما را فراهم کنند.

این درحالی است که سخنگو و رئیس هیئت مدیره خانه سینما در واکنش به خبر اجازه معاون فعالیت‌های سینمایی برای تشکیل مجمع عمومی این تشکل صنفی توسط هیئت بازگشایی تاکید کرد: اگر بخواهند به نام خانه سینما‌، مجمع عمومی تشکیل دهند‌، این کار قابلیت پیگیری قضایی دارد.

او درباره نامه‌ هیئت بازگشایی خانه سینما به مهدی عظیمی میرآبادی و اجازه این مدیر برای تشکیل مجمع عمومی این نهاد صنفی از سوی سیزده صنف قانونی شده اظهار کرد: هیئت بازگشایی خانه سینما هیچ وجه قانونی ندارد. وزارت ارشاد پای سندی را به نام پیش‌نویس اصلاح اساسنامه خانه سینما امضا کرده و قاعدتاً باید به آن پایبند باشد.

وی تاکید کرد: خانه سینما یک موسسه ثبت شده و عنوان حقوقی است که صاحب دارد و صاحب آن 29 صنف عضوش هستند. هیچ صنفی موازی نمی‌تواند این عنوان را تصاحب کند.

اولین جلسه کمیته‌ اصلاح اساسنامه خانه سینما، 4 بهمن‌ماه برگزار شد و تنها جمال شورجه که در خارج از کشور به سر می‌برد به این جلسه نرفت.

در جلسه نخست، علاوه بر نمایندگان خانه سینما و سازمان سینمایی، اسفندیار رحیم‌مشایی و جواد شمقدری (رییس‌دفتر ریاست‌جمهوری و رییس سازمان سینمایی) هم دقایقی حضور داشتند و جلسات اصلاح اساسنامه خانه سینما روی روال افتاد و همه امیدوار بودند که بالاخره مشکل خانه سینما تا پایان سال 91 به پایان برسد.

مسعود جعفری جوزانی که از او به عنوان هماهنگ‌کننده و حَکم جلسات نام برده می‌شد، درباره جلسه نخست به ایسنا گفته بود: «از آن‌جایی که هر دو طرف با دیدگاه‌هایی که بیش‌تر منافع صنفی را دربر دارد، در این جلسه حضور پیدا کردند، جلسه خوب و مفیدی بود و مقرر شد که این جلسات به صورت مرتب پیگیری شود و تا اسفندماه ان‌شاءالله این اصلاح اساسنامه انجام شود».

پس از آن جلسه و انتشار سخنان جعفری جوزانی، هیچ‌یک از نمایندگان دو طرف اعتراضی نسبت به سخنان وی یا روند برگزاری جلسه انجام ندادند.

10 روز بعد که گویا جلسه دوم کمیته اصلاح اساسنامه خانه سینما هم تشکیل شده بود، جواد شمقدری در گفت‌وگوی خود تاکید کرد که «طبق توافق اولیه‌مان نمی‌توانم مسائلی که در جلسه می‌گذرد را رسانه‌ای کنم اما تنها می‌گویم طبق توافقی که در جلسه اول این کمیته انجام شد، ان‌ شاء الله نتیجه جلسه تا آخر بهمن‌ماه مشخص می‌شود».)

پس از مصاحبه شمقدری، تا نخستین روز اسفندماه هیچ خبری از این کمیته به بیرون درز نکرد اما جعفری جوزانی اول اسفند از پایان کار اصلاح اساسنامه خانه سینما خبر داد؛ خبری که امید‌ها را برای پایان اختلاف سینماگران با سازمان سینمایی تا نوروز 92 زنده می‌کرد.

جعفری جوزانی در گفت‌وگو با ایسنا تاکید کرده بود که «همدلی و تلاش دلسوزانه دوستان باعث شد تا نتیجه مطلوب، زودتر از موعد مقرر به دست آید» و «طی جلسات متعدد و بحث‌های کارشناسی فراوان و شنیدن نظرات و دغدغه‌های همه اعضا، این اساسنامه تصویب و به تایید همه اعضا رسید». او در پایان سخنانش هم ابراز امیدواری کرده بود که خانه سینما تا پایان اسفندماه مجدداً بازگشایی شود.

چند روز بعد، جعفری جوزانی که همه او را به عنوان هماهنگ‌کننده و حکم در جلسات دو طول دو ماه گذشته قبول داشتند، از ارسال اساسنامه اصلاح شده به همراه گزارش عملکرد هفت نفر اعضای کمیته به رییس دفتر ریاست جمهوری خبر داد و مجدداً برای بازگشایی خانه سینما تا قبل از نوروز 92 ابراز امیدواری کرد

اولین اظهارنظر‌ها درباره اختلاف جدید اساسنامه خانه سینما را جمال شورجه به عنوان نماینده سازمان سینمایی استارت زد. او در مصاحبه‌های خود که دوازدهم اسفندماه انجام داده، برای اولین بار بحث اضافه شدن پسوند «جمهوری اسلامی ایران» را به نام خانه سینما مطرح کرده و گفت که دو نماینده دیگر سازمان سینمایی یعنی عباس بابویهی و ابوالقاسم طالبی به‌دلیل آنکه معتقد بودند این پسوند باید به نام اصلی اضافه شده و در بند اول اساسنامه به‌ آن اشاره شود، صفحات اول و آخر اساسنامه را امضا نکرده‌اند.

شورجه البته به صراحت گفته است که او کلیات اساسنامه را امضا کرده و درباره اضافه‌شدن پسوند هم اظهار کرده بود: «این کار الزام نیست ولی تاکید داشتم با توجه به رویکردی که خانه سینما دارد و به طور گسترده در سطح بین‌المللی می‌تواند فعالیت کند و نیز با توجه به ماموریت‌هایی که به آن محول شده خوب است که چنین نامی در کنار نام خانه سینما گنجانده شود».)

در آن مقطع خبرنگار ایسنا با بابویهی و طالبی هم تماس گرفت تا وضعیت را جویا شود اما یکی از این‌دو علاقه‌ای به سخن گفتن نداشت و دیگری هم تاکید کرد که جمع توافق‌کرده‌اند که درباره جلسات مصاحبه رسانه‌ای نکرده و این‌کار تنها برعهده یک‌نفر باشد.

همان روز، با توجه به مطالبی که در برنامه هفت گفته شده بود و باز شدن خانه سینما را به جریانات مربوط به انتخابات ریاست جمهوری سال 92 متصل می‌دانست، فرهاد توحیدی تاکید کرد که «هنرمندان به عنوان شخصیتی حقیقی می‌توانند از یک نفر طرفداری کنند، بنابراین موضع هنرمندان در انتخابات نباید به پای شخصیت حقوقی خانه سینما نوشته شود... خانه سینما در انتخابات آتی هیچ جانبداری از کسی نخواهد کرد و طمع انتخاباتی ندارد».

او در همان گفت‌وگو، ضمن انتقاد از کشاندن مباحث جلسات کمیته اصلاح اساسنامه خانه سینما به رسانه‌ها گفته بود: «پس از جلسه 30 بهمن و پیش از تحویل اساسنامه به نهاد ریاست جمهوری، نمایندگان سازمان سینمایی علی‌رغم توافق نهایی، نظرات تازه‌ای ارایه دادند این نظرات تازه باعث شد که آقای جوزانی و ما پیش از ارایه اساسنامه، دوباره جلسه‌ای داشته باشیم..ما با آنکه قضیه را تمام شده می‌دانستیم اما با حسن نیت در جلسه شرکت کردیم و بعد از نسخه 30 بهمن ماه به نسخه دیگری رسیدیم و آن نسخه هم امضا شد و در اختیار آقای جوزانی قرار گرفت و به دفتر ریاست جمهوری تحویل داده شد... نسخه نهایی را آقای شورجه امضا کرد و آقای طالبی و بابویهی همه صفحات اساسنامه را امضا کردند به غیر از صفحه اول و خواستند که بندی اضافه شود. آنها پیشنهاد کردند که در همه مکاتبات عنوان «خانه سینما جمهوری اسلامی ایران» ذکر شود و در همه مراسم‌ها از پرچم ایران استفاده شود».

توحیدی به عنوان نماینده خانه سینما درباره دلیل مخالفتش با اضافه‌شدن پسوند «جمهوری اسلامی ایران» به نام این تشکل صنفی بیان کرده بود: «ما به دلیل اینکه پیشنهادهایشان، شان اساسنامه‌ای نداشت نپذیرفتیم. به نظر ما در تعریف خانه سینما در اساسنامه آمده که خانه سینما موسسه‌ای است که تحت قوانین جمهوری اسلامی ایران و زیر نظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی فعالیت می‌کند، لذا تاکید جدید لزومی ندارد، چون خانه سینما متعلق به این کشور است و پیش از این نیز در اماکن مربوط به خانه سینما و نیز همه‌ی مراسمی که توسط این نهاد برگزار شده و خواهد شد از پرچم مقدس جمهوری اسلامی ایران با افتخار استفاده شده و می‌شود. البته در آن مقطع آقای جوزانی هم ضرب‌الاجلی داشتند که باید اساسنامه را تحویل می‌دادند بنابراین جز صفحه اول، نمایندگان سازمان سینمایی همه صفحات را امضا کردند و اساسنامه به دفتر ریاست جمهوری تحویل داده شد. در عین حال آقای جوزانی علاوه بر ارایه اساسنامه، در مورد این اختلاف نظر هم گزارشی دادند و اعلام کردند که تعدادی از اعضا مایل هستند این بند اضافه شود».

روز بعد (12 اسفندماه) جواد شمقدری هم درباره اضافه‌شدن پسوند «جمهوری اسلامی ایران» به نام «خانه سینما» توضیح داد و از سخنان شورجه و توحیدی شدیدا انتقاد کرد و مجددا «پیشنهاد» کرد: « دیگر کسی در کم و کیف موضوع صحبتی نکند که در این صورت قطعاً کار به نتیجه مطلوب نخواهد رسید. معتقدم در این مرحله کار به اتمام رسیده و تصمیم در موارد مورد اختلاف به مراحل بعدی که در سیر قانونی قرار می‌گیرد، واگذار شود».

او درباره پیشنهاد تغییر نام «خانه سینما» به «خانه سینمای جمهوری اسلامی ایران» هم تصریح کرده بود که « دلیل استفاده از این نام به خاطر آن است که در بعضی مجامع بین‌المللی و در تشکیلات وابسته به بعضی از افراد اپوزیسیون برانداز خارج‌نشین، از نام «خانه سینما» در راستای اهداف خلاف منافع ملی کشورمان سوء استفاده می‌شود)

اما همان روز‌ها، سخنان جواد شمقدری در بخش اخبار 20:30 درباره اصلاح اساسنامه خانه سینما حاشیه‌های جدیدی ایجاد کرد. پس از این گفت‌وگو، نمایندگان خانه سینما که معتقد بودند سازمان سینمایی، برخلاف نظر رییس‌جمهور رفتار می‌کند، نامه‌ای را به هیئت‌مدیره این تشکل نگاشته و درباره جزئیات توافقات انجام شده در جلسات اصلاح اساسنامه اطلاع‌رسانی کردند.


 تاريخ ارسال: 1392/4/4
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.