پرده سینما

مشاور حقوقی سازمان سینمایی به نامه وکیل خانه سینما پاسخ داد

پرده سینما









مشاور حقوقی سازمان سینمایی گفت: در جلسه‌‌ای که اردیبهشت ماه با وکیل خانه سینما داشتیم اساسنامه تنظیم شده توسط هیئت هفت نفره را مورد بررسی قرار دادیم که از 19 بند مطرح شده 9 مورد تغییر یافته 2 مورد همچنان محل اختلاف است و 7 مورد دیگر پیشنهاد انشایی یا تغییر در اساسنامه بوده است.

 

خانه سینمادر پی انتشار نامه خندان کوچکی وکیل خانه سینما در سایت خانه سینما، بهزاد ابتهاج مشاور حقوقی سازمان سینمایی در گفت و گو با فارس درباره اعلام مغایرت‌های اساسنامه گفت: در جلسه‌ای که در اردیبهشت ماه بین من و وکیل خانه سینما برگزار شد، اساسنامه تنظیم شده توسط هیئت مدیره هفت نفره به لحاظ قانونی ایراداتی داشت که قرار شد ما در آن جلسه موارد حقوقی اساسنامه تنظیم شده را برطرف کنیم.

وی در ادامه گفت: در آن جلسه  علاوه بر اصلاحات ایرادات حقوقی نظر بر این بود توافقاتی در مورد برخی از تغییرات ماهیتی در مفاد اساسنامه با وکیل خانه سینما نیز داشته باشیم. این جلسه حدود چهار ساعت به طول انجامید. در آن جلسه در مورد بسیاری از موارد به توافق رسیدیم . ما  12 اختلاف روی اساسنامه داشتیم 10 مورد به توافق رسیدیم و در حاشیه اساسنامه که در اختیار ما بود مواردی را یادداشت کردیم. چند مورد اختلافات که تعدادشان زیاد نبود روی آن یا با هیئت مدیره خانه سینما صحبت کند، قرار بود من تغییرات اساسنامه به صورت تایپ شده اعمال کنم و جهت اظهار نظر و امضای تغییرات به دفتر وکیل خانه سینما ارایه بدهم. بعد از چند روز آقای خندان این نامه را که برخی از آنها موارد اختلافی ما و برخی از آنها پیشنهاد است به من ارایه داند و مطلع شدم امروز روی سایت قرار گرفته است.

وی درباره 19 بند این نامه توضیح داد و گفت: از آقای خندان برای انتشار این نامه که مکاتبات خصوصی است تشکر می‌کنم زیرا تایید بر مصاحبه من با خبرگزاری فارس است. 9 مورد در همین نامه ارایه شده و  مشخص است مورد قبول و  توافق وکیل خانه سینما که به عنوان نماینده هیئت مدیره در جلسه شرکت کردند، رسیده است.

ابتهاج درباره بند 1 نامه ارایه شده در سایت خانه سینما گفت: بحث «فعالیت» در اساسنامه قید نشده بود و صرفا به تشکیل خانه سینما اشاره شده بود که با توجه به تغییرات توافقی که انجام گرفت تشکیل و فعالیت خانه سینما زیر نظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار گرفت .

_ بند 1   یکی از بندهای توافقی و مورد تاکید طرفین در جلسه اردیبهشت ماه بود.

_ بند 2 یکی از موارد اختلافی است که هنوز  پا بر جا ست.

_ بند 3 کلمه ثبت اهمیتی ندارد و تاثیری بر مفاد اساسنامه نداشت در این باره در جلسه  بحثی نداشتیم زیرا هیچ تاثیر و بار حقوقی بر اساسنامه ندارد و جزء تغییرات نه گانه اساسنامه نیز نبود.

_ بند 4 اشتباه تایپی است که در این مورد اختلافی وجود نداشته است.

_ بند 5 در خصوص تغییر کلمه «مبانی» به «مفاد» در ماده 6 اساسنامه به لحاظ این که کلمه مفاد بیشتر دارای زبان حقوقی است توافق گردید که به جای کلمه «مبانی» از «مفاد» استفاده شود و مورد اختلاف طرفین نبود.

_ بند 6 در این باره  توافق کامل انجام گرفته است و از موارد اختلافی نیست صرفا جهت بهتر شدن انشای اساسنامه مقرر گردید که مطلب مذکور در انتهای تبصره ماده 18 اساسنامه اضافه گردد لیکن ظاهرا آقای خندان نظر بر این دارند که اضافه نمودن مطلب تاکید مضاعف می باشد . در جلسه اردیبهشت ماه این تاکید را عنوان نکردند  و نظر شخصی ایشان است و ارتباطی به موارد اختلافی ندارد.

_ بند7 مورد دوم اختلافات ما بود که به تصمیمات بعدی موکول شد.

_ بند 8 جزء توافقات نه گانه بود

_بند 9 در مورد تشخیص صلاحیت اعضای هیئت مدیره است که با یکدیگر صحبت کردیم و به لحاظ اینکه صرفا جهت تصدی هیئت مدیره تشکیلات مهمی همچون خانه سینما الزاما می باید افراد علاوه بر داشتن شرایط عمومی از حیث تجربه و تسلط و سوابق موثر دارای صلاحیت لازم باشند لذا نظر بر این بود که تاییدیه احراز صلاحیت همانند بسیاری از پست‌ها ی مدیریتی به انتهای بند 9 از ماده 19 اضافه شود که ظاهرا آقای خندان زمانی که بررسی مجدد نموده اند با اضافه کردن این شرط بدیهی نظر مخالف داشتند.

_ بند 10 اصلاح بند 1 ماده 24 اساسنامه که جزء تغییرات بسیار عمده و کلیدی اساسنامه محسوب می شود در مورد اختیارات مجمع عمومی فوق العاده که مقرر شده است تصمیمات و مصوبات مجمع عمومی فوق العاده می باید به تایید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برسد این بند مورد توافق کامل قرار گرفت که  در همین نامه نیز صراحتا به آن اشاره شده است.

_ بند 11 در این مورد صحبتی مطرح نشد و جزء موارد اختلافی و مواردمورد بحث در جلسه مشترک نبود.

_ بند 12 از موارد نه گانه‌ای است  که مورد توافق شده است

_ بند 13 از مورد اختلافی بود که با آوردن جمله «کلیه قوانین کیفری» به جای «قانون مجازات اسلامی» موضوع اصلاح گردید  و مورد توافق  قرار گرفت.

_ بند 14 نیز جزء موارد پیشنهادی بود که ایشان به ما ارایه دادند به نظر من هم می تواند در اساسنامه لحاظ شود.

_ بند15 تغییر حرف «به»  جزء موارد اختلافی نبوده و به لحاظ حقوقی تاثیرگذار هم  نیست.

_ بند 16 جزء پیشنهادات آقای خندان بود که بعد از جلسه و در نامه مطرح شد.

_بند  17 جزء موارد نه گانه تغییر یافته بود که مورد توافق هم قرار گرفته است.

_ در باره بندهای 18 و 19 این تغییرات در اساسنامه تنظیم شده توسط هیئت هفت نفره انجام گرفته که در ماده 54 اساسنامه وماده 55 بعد از مذاکره و مباحثه در مورد اختیارات عضو ناظر مالی خانه سینما توسط هیئت هفت نفره انجام و به تصویب رسیده است و همه افراد با امضاء ذیل اساسنامه با تغییرات مذکور موافقت نمودند و کلا این دو مورد از موارد اختلافی بین اینجانب و وکیل خانه سینما نبوده است ظاهرا آقای خندان مدعی گردیده که در خصوص تغییرات ماده 54 و 55 نظر مخالف داشته است.

ابتهاج در ادامه توضیح داد:  تمام مواردی که در پاسخ به اظهارات آقای توحیدی اعلام کردم،  9 مورد تغییر یافته در همین نامه آقای خندان مورد تاکید قرار گرفته است که در بندهای 1، 8، 10، 12 ، 13، 17، 18، 19 به آن اشاره شده است . دو مورد اختلافی هم در بندهای 2 و بند 7 نامه آمده است.

وی درباره مورد دیگر تغییرات 9 گانه که در بندهای نامه اشاره شده است گفت: در بند 54 دو جا از کلمه «وزارت ارشاد» استفاده شده است که در هر دو جا انام سازمان سینمایی کشور الصاق شده است. بندهای دیگر این نامه پیشنهاد تغییر انشایی یا تغییر اساسنامه داشتند که مورد بحث جلسه ما نبوده است.

وی در خاتمه تاکید کرد : تمامی مواردی که قبلا به عنوان 9 تغییر در مفاد اساسنامه به عنوان تغییرات مورد توافق بین اینجانب و و وکیل خانه سینما اعلام گردیدند در همین نامه منتشر شده به آن اشاره شده و دلیل بارزی است بر اینکه این توافقات نهایی گردیده است.


 تاريخ ارسال: 1392/4/18
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.