پرده سینما

گزینه‌های نهایی وزارت ارشاد دولت یازدهم معرفی شدند

پرده سینما









کمیته فرهنگی مشاوران رئیس‌جمهور منتخب، پنج گزینه را برای انتخاب وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت یازدهم معرفی کرد.

 

به گزارش ایسنا به نقل از مثلث‌آنلاین، به گفته یک منبع مطلع، این کمیته در ابتدا به یک ترکیب پیشنهادی چهارنفره رسیده بوده که احمد مسجدجامعی نیز یکی از آنها محسوب می‌شده اما در پی قطعیت یافتن تداوم حضور او در ترکیب شورای اسلامی شهر تهران، این کمیته دو گزینه دیگر را به فهرست خود افزوده و با درخواست برنامه از برخی از آنان، فهرست پیشنهادی خود را برای انتخاب وزیر ارشاد جدید ارائه کرده است.

حسام الدین آشنابنا بر این گزارش، فهرست 5 نفر در نظر گرفته شده، شامل حسام‌الدین آشنا، سیدرضا صالحی، محمدجواد حق‌شناس، محمدعلی زم و علی مطهری است.

حسام‌الدین آشنا مشاور رسانه‌ای ستاد تبلیغات حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری، از روحانیون غیرملبس و دارای سابقه مسئولیت‌های امنیتی، دارای مدرک دکتری و مدرس علوم ارتباطات و عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق (ع) است. او داماد حجت‌الاسلام و المسلمین دری نجف‌آبادی است و پیش‌تر از او به‌عنوان گزینه معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد یاد می‌شد.

سیدرضا صالحی معاون فرهنگی مرکز تحقیقات مجمع تشخیص مصلحت نظام، دارای مدرک کارشناسی و کارشناسی ارشد علوم سیاسی در دانشگاه آزاد و دانشگاه تهران، مدرک دکتری مدیریت دولتی را از دانشگاه آزاد اخذ کرده و عضو هیئت علمی همین دانشگاه است. او معاون پژوهش‌های فرهنگی و اجتماعی مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام و مدیر گروه پژوهشی فرهنگی و اجتماعی پژوهشکده تحقیقات راهبردی بوده است و کتاب‌ها و مقاله‌هایی نیز منتشر کرده که عموما به مدیریت و برنامه‌ریزی فرهنگی می‌پردازد.

محمدجواد حق شناس روزنامه‌نگار، مدیرمسئول روزنامه اعتماد ملی، استاد دانشگاه، دارای دکتری روابط بین‌الملل و عضو هیات مدیره انجمن ایرانی روابط بین‌الملل است. وی در دولت محمد خاتمی مشاور وزیر و مدیر کل سیاسی وزارت کشور و معاون حقوقی، پارلمانی و امور استان‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بود.

انتشار مجموعه کتاب‌های یادنامه بزرگان فرهنگ و هنر همزمان با برگزاری مراسم نکوداشت آنها در استان‌های مختلف، از جمله دکتر عباس زریاب‌خویی (آذربایجان غربی)، عبدالرحمان شرفکندی هه‌ژار (شاعر و نویسنده کرد)، آیت‌الله فقیهی در قم، منوچهر آتشی (شاعر در بوشهر) حسین منزوی (شاعر اهل زنجان)، تیمور ترنج (شاعر دفاع مقدس در شهرکرد)، حسین پناهی (بازیگر سینما، شاعر و نویسنده در یاسوج)، دکتر عبدالحسین زرین‌کوب (بروجرد)، دکتر بدیع‌الزمان فروزان‌فر (در بشرویه‌ خراسان)، عبدالعلی دستغیب (پژوهشگر ادبی و مترجم اهل شیراز)، محمدعلی بهمنی (بندرعباس)، سلمان هراتی (شاعر انقلاب در تنکابن) و ... آثاری است که در فضای اینترنت، انتشار آنها زیر نظر حق‌شناس در دوران معاونت وزارت ارشاد عنوان شده است.

محمدعلی زمهمچنین همکاری در چاپ و انتشار نسخه نفیس و منحصر به فرد «نهج‌البلاغه» (سال 1391) که در دوران پادشاهی ناصرالدین‌شاه قاجار به سفارش و حمایت قوام‌الملک از بزرگان شیراز توسط استاد محمدحسین ارسنجانی به خط نسخ نوشته شده است، از دیگر موارد فرهنگی در کارنامه حق‌شناس است.

 

محمدعلی زم از روحانیان نوگرا محسوب می‌شود و تهیه‌کنندگی سینما هم در کارنامه او دیده می‌شود که شاخص‌ترین آن مربوط به فیلم دموکراسی تو روز روشن با بازی محمدرضا گلزار و بحث جنجالی درباره میزان دستمزد او در ازای چند دقیقه بازی است. او کتاب‌های متعددی هم منتشر کرده اما بی‌شک عمده شهرتش مربوط است به دوره‌ای است که ریاست حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی را برعهده داشته است. دوره مدیریت او را بر حوزه هنری از دوره‌های قابل بحث می‌توان دانست که از طرفی عده‌ای آن‌را به‌دلیل نوع تولیدات، دوره‌ای موفقیت‌آمیز می‌دانند و در مقابل، عده‌ای به رویکردهای اقتصادی آن از جمله سرمایه‌گذاری در زمینه برخی اقلام مصرفی - معیشتی پرحاشیه، انتقاد دارند.

زم همچنین یکی از اصلی‌ترین چهره‌های مذهبی است که دیدگاه‌های روشنفکرانه او در برخی مواقع با حاشیه‌هایی همراه بوده است. او در سال‌های اخیر عهده‌دار مدیریت یک موسسه سینمایی شخصی بوده است.

 

علی مطهریعلی مطهری که در دوره کارشناسی در رشته مهندسی مکانیک تحصیل کرده، از سال 59 تا 62 در صداوسیما به نویسندگی اشتغال داشته، پس از انقلاب فرهنگی و بازگشایی دانشگاه‌ها، در دانشکده الهیات دانشگاه تهران یعنی یکی از پایگاه‌های استاد مطهری تحصیلات خود را تا اخذ درجه دکترا در رشته فلسفه و کلام اسلامی ادامه داده و از سال 1375 در همین دانشکده به تدریس پرداخته و عضو هیئت علمی گروه فلسفه آن شده است.

او هم‌اکنون علاوه بر تدریس در دانشگاه تهران و مدیریت علمی انتشارات صدرا (مرکز نشر آثار استاد مطهری) عضو هیئت‌مدیره "بنیاد علمی فرهنگی استاد شهید مطهری" نیز هست.

مطهری که نمایندگی مردم تهران را در مجلس هشتم بر عهده داشت، در تاریخ ۲۱ مهر ۱۳۹۰ در اعتراض به رسیدگی نشدن به طرح سوال از رئیس‌جمهور در مجلس، از سمت نمایندگی استعفا کرد اما نمایندگان با درخواست استعفای وی موافقت نکرده و به آن رای ندادند. وی هم‌اکنون نیز از اعضای موثر و البته جنجالی مجلس محسوب می‌شود.

از نکته‌های جالب این فهرست این است که از این جمع پنج نفره، دو نفر از آنان یعنی آشنا و زم در کسوت روحانیت هستند و علاوه بر آنان، علی مطهری فرزند مرتضی مطهری است و حق‌شناس هم فرزند آیت‌الله حق‌شناس.


 تاريخ ارسال: 1392/4/30
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.