پرده سینما

نشست خبری یازدهمین جشنواره شعر و داستان سوره برگزار شد

پرده سینما









نشست خبری یازدهمین جشنواره شعر و داستان کوتاه جوان سوره ساعتی قبل در حوزه هنری استان تهران با حضور مسئولین و برگزار کنندگان این جشنواره برگزار شد.

 

نشست خبری جشنواره شعر و موسیقی جوانبه گزارش خبرنگار سایت پرده سینما در این نشست خبری علیرضا قزوه، مدیر مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری، در تشریح برنامه‌های یازدهمین جشنواره شعر و داستان جوان سوره، ابتدا از مرحوم امیرحسین فردی یاد کرد و در این‌باره گفت: مرحوم فردی سال‌ها مدیریت این مجموعه را داشتند و در سال گذشته نیز در برگزاری جشنواره جوان سوره حضور جدی ‌ای داشتند.

در ادامه قزوه اظهار داشت: ادبیات انقلاب ما بسیار وام‌ دار جوانان است و حوزه‌ هنری هم یکی از جدی‌ترین پایگاه‌های فرهنگ، ‌هنر و ادبیات کشور بوده و به واقع اینگونه است، چرا که شعر و داستان و ادبیات انقلاب طی این سی سال در این مکان بالیده و بسیاری چهره‌های ادبی کشور در این پایگاه حضوری جدی داشته‌اند.

به گزارش سایت پرده سینما قزوه در ادامه این نشست خبری ادامه داد: درخشان‌ترین نام‌های شعر انقلاب اسلامی مانند مرحوم قیصر‌ امین‌پور، سلمان هراتی و سیدحسن حسینی از این مرکز رشد کردند و نخستین آثارشان را اینجا به چاپ رساندند. به همین دلیل باید اذعان داشت که زیباترین اتفاقات در ادبیات انقلاب را همواره جوانان رقم زده‌اند و امسال نیز استان کردستان که به شجاعت، مسلمانی و آداب‌دانی شهره است و نماد غیرت و مسلمانی و پاکدامنی و دفاع از آرمان‌های انقلاب اسلامی به شمار می‌رود، میزبان جشنواره‌ای است که قرار است جوانان ادیب انقلاب را گرد‌ هم جمع کند.

قزوه در ادامه با اشاره به برگزاری 10 دوره‌ جشنواره‌ شعر و داستان جوان سوره اشاره کرد و در ادامه گفت: به نظر می‌رسد دیگر این جشنواره دارد به طور جدی خود را در عرصه‌ ادبی کشور نشان می‌دهد. امسال نیز این جشنواره در استان کردستان که خیلی به شجاعت و مسلمانی، آداب داشتن، غیرت، پاکدامنی و دفاع از انقلاب مشهور است، برگزار می‌شود.

مدیر مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری در ادامه و در بخش دیگری از سخنانش به دوران مدیریت خود در این مرکز اشاره کرد و گفت: از زمان چند ماهی که من به این‌جا آمده‌ام، چندین دفتر تشکیل داده‌ایم که یکی از آن‌ها دفتر کشورهای فارسی‌زبان است. تلاش ما این است که این دفاتر را توسعه دهیم و برای کشورهایی که زبان فارسی در آن‌ها ریشه دارد و پژوهشگران جدی در ادبیات و زبان فارسی دارند، برنامه‌های جدی‌ای داشته باشیم.

قزوه در ادامه اظهار داشت: :  امسال هم در خدمت شاعران و نویسندگان جوان خواهیم بود که به سنندج می‌روند، البته از بدو حضورم در حوزه هنری اقداماتی صورت گرفته و حتی چند دفتر تشکیل شده است که از جمله آنها می‌توان به دفتر فارسی‌زبانان اشاره کرد، چرا که تلاش داریم کشورهای فارسی‌زبان مثل افغانستان و تاجیکستان را در اولویت قرار دهیم، زیرا گذشته تاریخی ما سرشار از محققان، نویسندگان فارسی‌زبان در این کشورها بوده و پژوهشگران جدی در این کشورها حضور دارند. تلاش می‌کنیم در کشورهای فارسی‌زبان برنامه‌ها را جدی‌تر پیگیر باشیم.

به گزارش سایت پرده سینما قزوه افزود: در سال‌های 80 و 81 که رئیس کاروان‌های ادبی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران بودم، به همراه عبدالجبار کاکایی جشنواره‌ای ادبی با عنوان شب‌های شهریور راه‌اندازی کردیم که بیش‌تر فعالیتش مربوط به جوانان و حضور آنان در عرصه‌ ادبیات بود، اما تقریباً بعد از آن‌که من از این مرکز به هندوستان رفتم، این جشنواره ابتر ماند و دیگر برگزار نشد. امروز به عنوان یک خواهش از مدیریت سازمان فرهنگی  هنری می‌خواهم که این جشنواره را دوباره راه‌اندازی کند.

قزوه در ادامه سخنانش با اشاره به اینکه در حوزه فارسی زبانان خارج از کشور کارهای مهمی انجام شده گفت:

در هیئت علمی برای جایزه شهریار از بسیاری از موسسات کشور حضور داشتند و از دانشگاه های تربیت مدرس، تهران و غیره افرادی در آن بودند همچنین موسسه فرهنگی اکو به همراه چندین بانک از این کار پشتیبانی کردند.

به گزارش خبرنگار سایت پرده سینما وی در ادامه افزود: ما می خواهیم انجمن های خارج از کشور را ساماندهی کنیم و در هندوستان در دانشگاه جامع ملی اسلامیه که دانشگاه معتبر و ممتاز شهر دهلی است انجمن ادبی شهریار را برگزار کنیم.

قزوه همچنین به درگذشت شیرکو بی‌کس، شاعر نام‌دار کردستان عراق، اشاره کرد و او را یک شاعر بزرگ بین‌المللی خواند و گفت: در طول برگزاری جشنواره شعر و داستان جوان سوره که 26 و 27 مردادماه در سنندج برگزار می‌شود، یاد این شاعر بزرگ کرد گرامی داشته می‌شود.

او افزود: در این مراسم نمونه‌ای از شعرهای این شاعر از سوی یکی از سخنران‌ها خوانده و احترام او نگه داشته خواهد شد.

بر اساس این گزارش در بخش دیگری از این نشست محمدعلی قاسمی دبیر این جشنواره اظهار کرد: جشنواره شعر و داستان جوان سوره بیش از یک دهه را پشت سر گذاشته، در دوره یازدهم فراخوانی از اردیبهشت منتشر و تا پایان خرداد مهلت ارسال آثار بود. 1261 اثر به دبیرخانه رسید، البته آثاری هم به دور از شرایط سنی واصل شد اما در آمار کلی دبیرخانه آنها را لحاظ نکردیم، چرا که شرط سنی 30 سال بود.

وی یادآور شد: از میان 1261 اثر 316 اثر در بخش داستان کوتاه، 60 ترانه، 69 داستان کوتاه، 329 شعر کلاسیک، 270 شعر نیمایی، 62 شعر کودک و در بخش ویژه 2 شعر کودک کردی، 38 شعر نو کردی و 10 شعر کلاسیک کردی رسید. به علاوه اینکه در بخش داستان بلند 30 سال 5 اثر داشتیم.

قاسمی ادامه داد: در جشنواره یازدهم برای اولین بار کیفیت اثر در نظر گرفته شد اما در ادوار گذشته هر شرکت ‌کننده در هر بخش به دلخواه آثاری را ارسال می‌کرد اما این مهم اصلاح و پالایش اولیه اثر برعهده شرکت‌کننده نهاده شد تا درنهایت شرکت‌کنندگان بتوانند در بخش شعر 6 اثر و داستان 3 اثر را ارسال کنند.

به گزارش خبرنگار سایت پرده سینما تاریخ افتتاحیه این جشنواره 26 مرداد ماه سال جاری و اختتامیه 27 مرداد ماه است که این مراسم در پردیس سینمایی بهمن که بعد از سینما هویزه بزرگترین پردیس سینمایی کشور است برگزار خواهد شد.


 تاريخ ارسال: 1392/5/21
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.