پرده سینما

مراسم اختتامیه دومین جشنواره ملی تسنیم برگزار شد

پرده سینما






 

 

 

مراسم اختتامیه دومین جشنواره ملی تسنیم در مشهد برگزار شد.

 

اختتامیه جشنواره قرآنی تسنیمبه گزارش سایت پرده سینما دومین جشنواره ملی تسنیم آیات قرآنی روز پنجشنبه 24 مرداد ماه در سالن سینما اصغر زاده مشهد در حالی به کار خود پایان داد که از میان بیش از یک هزار اثر  87 فیلم کوتاه،12 فیلمنامه و 37 عکس و مجموعه عکس به بخش مسابقه این جشنواره راه یافت . برگزاری کارگاههای فیلمنامه نویسی، عکاسی، نقدو بررسی فیلمهای بخش مسابقه و نمایش دو فیلم بلند سینمایی ملکه و ملک سلیمان نیز زینت بخش این جشنواره ملی بود.

در مراسم اختتامیه این جشنواره که با حضور هنرمندان و علاقه مندان به سینما و عکس در کنار مسئولین استانی، رئیس سازمان سینمایی کشور و سه معاون وی و همچنین مدیران کل سازمان سینمایی و مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران برگزار شد بخش ویژه تقدیر از حجت الاسلام و المسلمین قرائتی نیز قرار داشت که با اهدای لوح به وی و همچنین استقبال اهالی هنر مواجه شد.

سید سعید سرابی مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خراسان و دبیر جشنواره ملی تسنیم اولین سخنران این مراسم بود. وی  ضمن خیرمقدم به میهمانان و هنرمندان و همچنین رئیس سازمان امورسینمایی کشور ابراز امیدواری کرد شرایطی مهیا شود که استان خراسان رضوی به عنوان دبیرخانه دائمی جشنواره رضوی بتواند میزبان این جشنواره باشد.

او در ادامه با تشکر ویژه از مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران و پشتیبانی وی گفت: در واقع انجمن سینمای جوانان میزبان این جشنواره بود و زحمات بردوش این عزیزان بود.

پس از سرابی حجت الاسلام والمسلمین قرائتی در جمع حاضر شد. در این بخش پس از پخش کلیپ سه دقیقه ای از معرفی این معلم قرآنی لوح تقدیر جشنواره تسنیم توسط جواد شمقدری، حجت الاسلام و المسلمین حمید محمدی ، هاشم میرزاخانی و سعید سرابی به وی اهدا گردید.

حجت الاسلام والمسلمین قرائتی گفت: هنر دو معنا دارد، هنر یعنی زود یاد بگیریم اما دیر یادمون بره.

وی در معرفی هنر با بیان اینکه هنری خوب است که خدایی باشد وگرنه سرگرم کردن هنر نیست و باید ببینیم خروجی هنر چیه؟ ادامه داد: هنرمندی که کارهای تکراری رو طول میدهد تا پول بیشتری بگیرد هنرمند نیست.

حجت الاسلام قرائتی با بیان خاطراتی از گذشته و ذکر نکاتی در خصوص  موارد مختلف در ادامه افزود هنرمند باید خدایی باشد و هنر نیز باید خدای باشد.

این عالم بزرگ در ادامه با اشاره به ضرب المثل معروف کدخدا را ببین ده را بچاپ گفت: خدا را ببین و دلها را بچاپ. هنرمند باید با خدا باشد تا بتواند با هنرش در دلها خانه کند.

اگر ادعا کنند که مدیریت جهان به دست کسی است که مدیریت سینما به دست اوست حرف گزافی نیست

در ادامه برنامه حجت الاسلام و المسلمین حمید محمدی معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پشت تریبون رفت و ابراز امیدواری کرد این دوره از جشنواره و مراسم اختتامیه آن نقطه آغازین سومین دوره جشنواره به شکل بین المللی باشد.

محمدی با ذکر این نکته که اگر کسی ادعا کند که مدیریت جهان به دست شخصی است که مدیریت سینما به دست اوست حرف گزافی نزده ادامه داد: کسی که بتواند هنر را مدیریت کند به جهان مدیریت کرده است به ویژه اگر در بحث سینما باشد.

محمدی در ادامه افزود: فیلم کوتاه عرصه بروز استعداد هنری در ارائه ایده های درخشان هنر است و هر سوره کوتاه قرآن کریم می تواند یک فیلم کوتاه باشد.

اختتامیه جشنواره قرآنی تسنیمهاشم میرزاخانی رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران، در ادامه برنامه در بخشی از سخنرانی خود ضمن تشکر از برگزار کنندگان جشنواره در تهران و استان خراسان رضوی و همچنین معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت، این جشنواره فرآیند یک تلاش هشت ماهه است .

میرزاخانی با ابراز این نکته که خدا را شاکریم این جشنواره پس از وقفه ای دو، سه ساله دوباره برگزار شد  افزود: وقتی یک جشنواره نوپا با این تعداد استقبال مواجه می شود و هیئت داوران نیز به کیفیت آثار تاکید دارند باید خدا را شاکر بود انگیزه برگزاری این جشنواره را  تحریک علاقه مندان به موضوع جشنواره دانست و گفت: مقوله جشنواره واقعا موضوع قریبی است آن هم در کشور ما که مهد اسلام است، باید هنرمندان و مسئولین تلاش خود را در مورد مقوله قرآنی بسیاز زیاد کنند. به ویژه الان که مقوله قرآن هراسی در کشورهای دیگر وجود دارد وظیفه ماست که این کار را انجام دهیم.

میرزاخانی گفت: من امیدوارم که در کنار جشنواره ترویج قرآن صورت بگیرد و این جشنواره فتح بابی برای آن باشد.

مدیرعامل انجمن با درخواست حمایت از تولید فیلم های کوتاه با موضوع قرآنی خواهان سرمایه گذاری در این بخش شد.

وی تاثیر سرعت تکنولوژی امروز را در کل دنیا تاثیرگذار دانست و از معاونت قرآن و عترت خواست تا برای تامین بودجه ساخت آثار قرآنی اقدام نمایند.

میرزاخانی همچنین با این وعده که ستاد مرکزی انجمن و سرپرستان دفاتر آمادگی کامل برای تولید این آثار را دارند گفت: خانواده انجمن سینمای جوانان ایران آمادگی دارد تا نسبت به ساخت فلمهای قرآنی همچون دوره گذشته اقدام کند.

پنجمین سخنران این مراسم جواد شمقدری معاون وزیر و رئیس سازمان سینمایی کشور بود.

وی با اعلام این خبر که هم اکنون تقدیر 4 سال آینده کشور در حال رقم خوردن است گفت: تقدیر حوزه فرهنگی و هنر کشور در حال رقم خوردن است و علی القاعده آخرین روزهای کاری من در این جایگاه است. خدا را شاکرم که آخرین روزهای کاریم هم در جشنواره قرآنی فیلم کوتاه است و به نظر این حداقل برای شخص من یک نشانه است که راهی که رفتیم و گامی که برداشتیم برخلاق بعضی از تهمت ها که در این چهارساله زده شد است و وجود قرآن و بارگاه امام رضا (ع) در آخرین روزها در واقع نشان این است که ایشان  حامی ما است.

شمقدری گفت: من فقط با یک نکته حرفم را کوتاه می کنم که سینمای ایران، هنر ایران اگر قرار است تجلی داشته باشد اگر مانند آقای قرائتی مثال بزنیم می توانیم تشبیه کنیم به تولید برق و آن چیزی که می توان روشنایی بده و توربین های تولید برق را به چرخش درآورد آن گنجینه ارزشمند آیات قرآنی و اسلامی است.

شمقدری در پایان گفت امیدواریم که سینمای ایران به این ماموریت خود برسد و از شما تک تک عزیزان که در این زمینه فعایت کردید تشکر می کنم و امیدوارم که سالهای آینده شما فیلمسازان فاخر شوید که در حوزه سینما و فیلم بلند و سریال با مضمون آیات تولید نمایید که قطعا همین طور خواهد بود.

در ادامه برنامه با قرائت بیانیه هیئت داوران در سه بخش فیلم کوتاه، فیلمنامه و عکس جوایز برگزیدگان اهدا شد.

در بخشی از مراسم اختتامیه جشنواره مجید فلاحی سرپرست دفتر تویسرکان انجمن به نمایندگی از طرف کارکنان انجمن و سرپرستان دفاتر انجمن روی سن رفت و گفت: انجمن سینمای جوانان ایران در این دوره به نقطه عطفی رسید که سالها انتظار آن را می کشید و منحنی رشد خود را کامل کرد.

وی با بیان اینکه سرپرستان دفاتر با اهدای  دل نوشته های خود به مدیرعامل انجمن در قالب یک لوح تقدیر از جایگاه به دست آمده خوشنود می باشند گفت: در این ایام انجمن بهترین دوران خود را سپری می کند که امیدواریم با حضور میرزاخانی در انجمن و تداوم همکاری وی این چرخه پیشرفت ادامه یابد از کلیه سرپرستان حاضر در مراسم خواست تا روی سن رفته و تابلوی تقدیرنامه خود را که به امضای سرپرستان رسیده بود به مدیرعامل انجمن اهدا نمایند که با حضور نزدیک به پنجاه سرپرست لوح میرزاخانی توسط سعید عبدالحمیدی از سرپرستان باسابقه دفتر انجمن در اراک به وی اهدا شد.

قابل ذکر است در این لوح هریک از مسوولین دفاتر با قلم خود از میرزاخانی و معاونین او تقدیر کرده بودند.

در این برنامه اعضای هیئت داوران شامل معصوم زادگان- مدیرعامل سیما فیلم -  / محمد درمنش / سعید مترصد/ سلیم غفوری/ عباس صالح مدرسه ای / جواد شمقدری - ریاست سازمان سینمایی/ هاشم میرزاخانی مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران/ مهدی عظیمی معاون فعالیتهای سازمان/ جلیل عرفان منش معاون آثار سازمان/ سعید سرابی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان/حجت الاسلام محمدی –معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی/ آرین منش عضو هیئت امنای انجمن/ نصرا.. مرادی معاون توسعه مدیریت سازمان سینمایی/ ایمانی مدیرکل حراست سازمان سینمایی/ محمدرضا فرجی مدیر کل اداره نظارت و ارزشیابی /حسین طلابیگی مدیرکل توسعه فن آوری سینمایی/روح ا.. شمقدری نایب رئیس هیئت مدیره انجمن/ فاطمه تعمیدی داور عکس/ محمود سالاری داور بخش فیلمنامه/ نجاریان قائم مقام بنیاد سینمایی فارابی/ امیرحسین بیدمشکی پور معاون مالی اداری و استانهای انجمن/ مجید اکبر شاهی معاون تولید و پشتیبانی فنی انجمن و مژگان زرگر معاون جشنواره ها، اموربین الملل و بازرگانی و سرپرست روابط عمومی انجمن حضور داستند.

آرای هیئت داوران بخش فیلم جشنواره ملی تسنیم                                                                  

1-    در بخش تحقیق

اختتامیه جشنواره قرآنی تسنیمدیپلم افتخار به پرویز رستمی برای فیلم مستند همسایگان آسمان از سرو آباد

تندیس جشنواره و مبلغ  پنج میلیون ریال اهدا شد به علیرضا دهقان برای فیلم مستند نخل درخت زندگی از یزد

2-    در بخش فیلمنامه

دیپلم افتخار به افشین عامریان برای فیلم داستانی یک فنجان قهوه داغ از کرج

تندیس جشنواره و مبلغ پنج میلیون ریال و حمایت از تولید اثر بعدی اهدا می شود به علی خسروی برای  فیلم داستانی چراغ روشن از تهران

3-    در بخش بهترین فیلم داستانی

دیپلم افتخارمشترکاً اهدا شد به سید مجتبی حسینی برای  فیلم مثل هیچکس از تهران و یاسر طالبی برای فیلم  باد و برگ از ساری

تندیس جشنواره و مبلغ  دوازده میلیون ریال و حمایت از تولید اثر بعدی اهدا شد به مجتبی حیدری برای فیلم حال حافظ خوب است از زنجان

4- در بخش بهترین فیلم پویانمایی

دیپلم افتخار مشترکاً اهدا شد به امیر طوسی برای فیلم روزی حلال از سمنان و حامد کاتبی برای فیلم یادگار بهشت از مشهد

تندیس جشنواره و مبلغ  دوازده میلیون ریال و حمایت از تولید اثر بعدی اهدا شد به علی حسین عباس زاده برای فیلم بوی خوش مدینه از اردبیل

 5- در بخش بهترین فیلم مستند

دیپلم افتخار مشترکاً اهدا شد به ستار چمنی گل برای فیلم سالکان از سنندج و پرویز رستمی برای فیلم همسایگان آسمان از سرو آباد

تندیس جشنواره و مبلغ دوازده میلیون ریال و حمایت از تولید اثر بعدی اهدا شد به محمد آفتابی برای فیلم آن کتاب از قم

6- در بخش بهترین فیلم تجربی

دیپلم افتخار مشترکاً اهدا شد به فاطمه دست مرد برای فیلم سکوت برکه ها از تهران و محمد حسین صفری رودبار  برای فیلم هدیه از تهران

تندیس جشنواره و مبلغ  دوازده میلیون ریال و حمایت از تولید اثر بعدی اهدا می شود به مسعود برخورداری برای فیلم فراتر از هرمنوتیک از اصفهان

 7- در بخش بهترین مجری طرح یا تهیه کننده

تندیس جشنواره و مبلغ  ده میلیون ریال اهدا شد به انجمن سینمای جوان دفتر اردبیل

8- در بخش بهترین فیلم

تندیس جشنواره و مبلغ بیست میلیون ریال و حمایت از تولید اثر بعدی اهدا شد به ستار چمنی گل برای فیلم مستند سالکان از سنندج

9- در بخش 110 ثانیه ای

اختتامیه جشنواره قرآنی تسنیمدیپلم افتخار اهدا شد به سیدرضا صافی برای فیلم تجربی منظر از بوشهر

تندیس جشنواره و مبلغ پنج میلیون ریال و حمایت از تولید اثر بعدی اهدا شد به محمد صادقی برای فیلم داستانی هر آینه از مشهد

1- بخش فیلمنامه

1- لوح تقدیر اهدا شد به نادر ساعی ور  برای فیلمنامه دلشوره از تبریز

2- لوح تقدیر و مبلغ سه میلیون ریال به عنوان نفر سوم اهدا شد به ملیحه عزیزی مفرد برای فیلمنامه چادر مهتاب از اراک

3- دیپلم افتخار و مبلغ پنج میلیون ریال به عنوان نفر دوم اهدا شد به محمد براتی برای فیلمنامه گاهی برای دل از بیرجند

4- تندیس جشنواره و مبلغ  شش میلیون ریال به عنوان نفر اول اهدا شد به شهرام ابراهیمی برای فیلمنامه چل قرآن از شهرکرد

 بخش ویژه ( اقتباس ادبی از متون کهن و معاصر ):

1- تندیس جشنواره و مبلغ هفت میلیون ریال به همراه حمایت از تولید طبق ضوابط اعلام شده اهدا شد به امید علیزاده برای فیلمنامه مرگ بر بیکاری از تهران

2- لوح تقدیر  اهدا شد به امیرمسعود سهیلی  برای فیلمنامه با خشونت هرگز از مشهد

بخش عکس

1- لوح تقدیر اهدا شد به محمد حمیدی از ارومیه

2- لوح تقدیر اهدا شد به آنیتا حسنعلی زاده برای عکس آموزش نماز از قوچان

حاشیه ها:

استقبال خوب از جشنواره، حضور سرپرستان دفاتر سراسر کشور انجمن به بهانه برگزاری سمینار سرپرستان دفاتر انجمن در مشهد، اجرای برنامه توسط مجری تلویزیون – عباس طاهریان راد – دکور زیبای مراسم اختتامیه و نظم برگزاری موجب شد تا دومین جشنواره تسنیم با جذابیت به پایان برسد.

در این مراسم تقریبا تمامی مسئولین  سازمان سینمایی کشور حضور داشتند و با حضور در سینما هویزه مشهد و مراسم اختتامیه با هنرمندان از نزدیک دیدار و گفت و گو کردند.

رونمایی از تمبر یادمان جشنواره و سپس نوشتن یادبود روی زمینه آن توسط جواد شمقدری، هاشم میرزاخانی، حمید محمدی و سعید سرابی از ابتکارات جشنواره بود.

در پایان مراسم کلیه معاونین و مدیران کل سازمان سینمایی همراه با ریاست سازمان و مدیرعامل انجمن، مدیران اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و معاونین انجمن روی سن حاضر شدند و با دریافت تمبر یادبود جشنواره از دبیر جشنواره عکس یادگاری گرفتند.

دومین جشنواره ملی تسنیم توسط انجمن سینمای جوانان ایران و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خراسان رضوی از 22 تا 24 مرداد ماه در مشهد مقدس برگزار شد.


 تاريخ ارسال: 1392/5/25
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.