پرده سینما

رکوردداران داوری جشنواره فیلم کودک چه کسانی هستند؟

پرده سینما






 

 

 

جشنواره فیلم کودک در 26 دوره گذشته داوران زیادی داشته که رسول صدرعاملی، ابراهیم فروزش، مصطفی رحماندوست و پوران درخشنده رکوردداران داوری آن هستند.

 

به گزارش سایت پرده سینما و اعلام ستاد خبری بیست و هفتمین جشنواره بین المللی فیملهای کودکان و نوجوانان به نقل از خبرگزاری مهر، سینماگران مختلفی در ۲۶ دوره گذشته این جشنواره به عنوان داور حضور داشتند که در میان آنها رسول صدرعاملی، ابراهیم فروزش، مصطفی رحماندوست و پوران درخشنده با پنج دوره، بیشترین حضور را به عنوان داور یکی از بخش‌های سینمای بین‌الملل، سینمای ایران و سیفژ در جشنواره فیلم کودک داشته‌اند.

جشنواره بین المللی فیلم کودکرسول صدرعاملی کارگردانی که خود با فیلم دختری با کفش‌های کتانی در جشنواره کودک شرکت کرده است در دوره‌های ۱۵، ۱۸، ۲۲، ۲۳ و ۲۵ به عنوان داور در کنار کودکان بوده است.

ابراهیم فروزش هم که از سینماگران باسابقه حوزه کودک و نوجوان به حساب می‌آید و فیلم‌های زیادی را در این بخش ساخته است، در دوره‌های ۶، ۱۴، ۱۸، ۲۳، و ۲۶ داور جشنواره فیلم کودک بود.

همچنین مصطفی رحماندوست نویسنده و شاعر نام‌آشنای حوزه کودک و نوجوان در پنج دوره ۹، ۱۰، ۱۱، ۱۲ و ۲۱ داور یکی از بخش‌های این جشنواره بود.

اما در میان رکوردداران داوری این جشنواره، نام پوران درخشنده هم به چشم می‌خورد. او که در طول نزدیک به 30 سال فعالیتش در سینمای ایران جوایز مختلفی از جمله پروانه زرین جشنواره فیلم کودک را دریافت کرده است، در پنج دوره ۱۲، ۱۶، ۱۹، ۲۲ و ۲۵ فیلم‌های کودک و نوجوان را داوری کرده است. او البته جزو سینماگرانی است که چند فیلم در دوره‌های مختلف این جشنواره داشته است.

پس از این افراد، علی‌اکبر قاضی‌نظام و فریال بهزاد هرکدام با چهار دوره داوری، به عنوان رکوردداران بعدی این بخش از جشنواره فیلم کودک محسوب می‌شوند.

علی‌اکبر قاضی‌نظام که از نویسندگان سینمای کودک و نوجوان است و خود توانسته جوایزی را از این جشنواره به خانه ببرد، در چهار دوره ۸، ۱۱، ۱۲ و ۱۸ داور جشنواره فیلم کودک بود. همچنین فریال بهزاد یکی از معدود کارگردانان زن سینمای ایران هم از افرادی است که چهار دوره داور این رویداد بزرگ فرهنگی کشور بود.

فریال بهزاد که مادر سپهر آزادی از بازیگران سینمای کودک دهه 70 است، در دوره های ۱۵، ۱۷، ۱۹ و ۲۱ داور جشنواره فیلم کودک بوده است.

بر این اساس هفت سینماگر هم هریک سه بار داور جشنواره فیلم کودک و نوجوان بوده‌اند.

علیرضا خمسه بازیگر توانمند سینما و تلویزیون ایران در دوره‌های ۸، ۱۳ و ۲۵، ابوالحسن داودی از تهیه‌کنندگان و کارگردانان سینمای ایران که کارگردانی سفر جادویی را در کارنامه‌اش دارد و توانسته از جشنواره کودک جوایزی را کسب کند در دوره‌های ۱۰، ۱۳ و ۱۸ عبداله علیمراد انیماتور پیشکسوت ایرانی که نامش با این هنر در ایران گره خورده است در دوره‌های ۱۱، ۱۴ و ۲۶ و هوشنگ مرادی‌کرمانی هم به عنوان نویسنده سینمای کودک و نوجوان که سریال خاطره‌انگیز قصه‌های مجید از روی کتاب او ساخته شده بود در دوره‌های ۱۴، ۱۶ و ۲۰ داور جشنواره فیلم کودک بودند.

همچنین فرشته طائرپور که در طول سال‌های قبل به عنوان مدیر تولید، مجری طرح، تهیه‌کننده، نویسنده و مشاور فیلمنامه در سینمای کودک فعال بوده است، در دوره‌های ۱۵، ۱۹ و ۲۱، محسن چینی‌فروشان که سالها مدیر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان بوده در دوره‌های ۱۴، ۱۸ و ۲۲ و همچنین مرضیه برومند خالق شهر موش‌ها و الو الو من جوجوام در دوره‌های ۱۷، ۱۸ و ۲۰ داور یکی از بخش‌های جشنواره فیلم کودک بوده‌اند.

البته در میان داوران ۲۶ دوره گذشته این فستیوال بزرگ بین‌المللی، نام‌های آشنا و سر‌شناس متعددی هم دیده می‌شود که هرکدام یک یا دو بار فیلم‌ها را داوری کرده‌اند؛ نام‌هایی مانند زنده‌یاد خسرو شکیبایی، عزت‌الله انتظامی، مجید مجیدی، داود رشیدی، کیومرث پوراحمد، مهدی هاشمی، ایرج طهماسب، کمال تبریزی، کامبوزیا پرتوی، کیانوش عیاری، سیدرضا میرکریمی، مجتبی راعی، محمدمهدی عسگرپور، ابوالقاسم طالبی، جهانگیر الماسی، گلاب آدینه، مهتاب کرامتی، ویشکا آسایش و... .

البته سه دوره ابتدایی این جشنواره به صورت غیررقابتی در دل جشنواره فیلم فجر برگزار می‌شد و طبیعتاً هیات داوری نداشته است.

قرار است در روزهای آینده، اعضای هیات انتخاب و داوری بیست‌و‌هفتمین جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوان معرفی شوند تا بزرگترین رویداد فرهنگی هنری کودکان و نوجوانان ایرانی وارد فاز عملیاتی جدیدی شود.

بیست‌وهفتمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان با گرامیداشت نام پیامبر اکرم (ص) پدر آسمانی کودکان دنیا، از پانزدهم تا نوزدهم مهرماه در اصفهان برگزار خواهد شد.


 تاريخ ارسال: 1392/5/29
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.