پرده سینما

نخستین جلسه شورای فرهنگ عمومی با حضور علی جنتی برگزار شد

پرده سینما






 

 

 

نخستین جلسه شورای فرهنگ عمومی کشور با حضور علی جنتی برگزار شد.

 

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور درباره نحوه برگزاری و مصوبات این جلسه گفت: اعضای شورا در ابتدای جلسه ضمن خیر مقدم به علی جنتی رییس هشتمین دوره  شورای فرهنگ عمومی ابراز امیدواری کردند که در دوره وی این شورا بتواند نقش آفرینی بیشتری داشته باشد.

به گزارش ایرنا منصور واعظی ادامه داد: اولین بحث جلسه موضوع نام‌گذاری فرودگاه شهرستان لارستان بود، با پیشنهادات ارائه شده و با آرای اکثریت اعضای جلسه شورا مصوب شد فرودگاه شهرستان لارستان به عنوان فرودگاه آیت‌ الله لاری نامگذاری شود.

وی به دستور دوم این جلسه اشاره کرد و گفت: در سال ۱۳۸۸ شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوبه‌ای را در مورد تبلیغات محیطی داشت که در این مصوبه پیش‌بینی تشکیل کارگروهی برای مدیریت تبلیغات محیطی در کشور شده است، این کارگروه ۱۶ جلسه برگزار کرد و دستورالعملی را با عنوان دستورالعمل اجرایی سیاست ­ها و ضوابط حاکم بر تبلیغات محیطی ارائه داد، البته در سال گذشته دو بخش از این مصوبه و دستورالعمل را که فوریت بیشتری داشت و با نامگذاری سال متناسب بود مصوب کرده بودیم، اما سایر موارد در دستور کار قرار گرفت و قرار شد اعضای شورای فرهنگ عمومی نظرات خود را در این راستا مطرح کنند، امروز این بحث بار دیگر مطرح و قرار بر این شد که در همین کارگروه افرادی را که نظرات خود را ارائه داده‌اند دعوت کنیم، نظرات، مجدداٌ در این کارگروه مورد بررسی و نتیجه کارگروه در دستور کار جلسات آتی قرار گیرد.

واعظی یادآور شد: موضوع دیگر جلسه شورای فرهنگ عمومی به بحث و بررسی در ارتباط با فعالیت‌های آتی شورای فرهنگ عمومی و برنامه‌هایی که آقای جنتی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دارند و ایده‌ها و پیشنهادهایی که اعضای شورا در ارتباط با جایگاه و نقش وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ارتقای فرهنگ عمومی داشتند اختصاص یافت؛ تعدادی از اعضا نظرات خود را مطرح کردند و فرصت اظهارنظر به تعدادی از اعضا نرسید که قرار شد در جلسه آتی به این مسئله بپردازیم و سایر اعضا هم ایده‌های خود را برای تقویت فعالیت‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و شورای فرهنگ عمومی ارائه دهند.

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور خاطر نشان کرد: اکنون در ترکیب اعضای شورای فرهنگی استان‌ها و شهرستان ­ها سه نفر شخصیت حقیقی داریم. آقای جنتی قائل بر این بود که تعداد اشخاص حقیقی عضو شورای فرهنگ عمومی باید بیشتر شود و تعداد بیشتری از نخبگان فعال فرهنگی در شورای فرهنگ عمومی حضور داشته باشند، از این رو این مسئله پیگیری خواهد شد و این درخواست برای کسب موافقت به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه می شود.

واعظی ادامه داد: نکته دومی که وزیر ارشاد مطرح کردند این بود که ما باید آسیب‌شناسی عالمانه ­ای از معضلات فرهنگی کشور داشته باشیم، فرهنگ عمومی دارای نقاط قوت و ضعفی است که باید این نقاط ضعف را بشناسیم و ببینیم چرا در چنین وضعیتی قرار گرفته‌ایم، آقای جنتی معتقدند که با یک آسیب شناسی عالمانه می‌توانیم به راهکارهایی عالمانه برای رفع این معضلات دست یابیم.

وی با بیان اینکه در جلسات شورای فرهنگ عمومی بعدی بخشی از جلسه به این موضوع اختصاص می‌یابد، افزود: بنا به درخواست وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از این پس آسیب شناسی معضلات فرهنگی در جلسه ­ی شورا انجام خواهد شد.

واعظی گفت: دقت و توجه به نقش آفرینی نهادهای غیر دولتی و تقویت آن برای ارتقای فرهنگ عمومی از جمله موارد دیگر مورد تاکید وزیر ارشاد بود.

به گفته وی، آقای جنتی در مورد بیشتر نکاتی که مطرح کردند قائل بر این هستند که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی وظایف تصدی‌گری خود را کاهش دهد و در حوزه برنامه‌ریزی و نظارت بیشتر نقش آفرینی کند و فعالیت‌های اجتماعی به افرادی که می‌توانند در این حوزه عملکرد بهتری داشته باشند واگذار شود؛ البته وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم باید از آنها حمایت و بر عملکردشان نظارت داشته باشد.

واعظی افزود: نکته دیگری که آقای جنتی در نخستین جلسه شورای فرهنگ عمومی در دولت یازدهم مطرح کرد، بحث اولویت ‌بندی در دستور کار جلسات شورای فرهنگ عمومی بود که تاکید داشت باید در جلسات این شورا به اصلی‌ترین و اساسی ­ترین مسایل فرهنگی پرداخته شود.

وی اضافه کرد: نکته دیگری که رییس شورای فرهنگ عمومی در این جلسه مطرح کرد اینکه هر نوع سیاستگذاری، برنامه‌ریزی و فعالیت در حوزه فرهنگ باید متکی و مبتنی بر اسناد بالادستی باشد.

واعظ ادامه داد: به عقیده وزیر ارشاد، اسناد بالادستی از منظر ایشان، فرمایشات رهبر معظم انقلاب (مدظله)، برنامه پنجم توسعه و سیاست‌های فرهنگی این برنامه، سیاست‌های فرهنگی نظام، مصوبه شورای فرهنگ عمومی کشور، و آن بخش از قانون اساسی است که به حوزه فرهنگ پرداخته است.

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور گفت: با توجه به فرا رسیدن «روز جهانی مسجد» وزیر ارشاد تاکید کرد که «جایگاه و نقش مسجد بی بدیل است و باید در برنامه‌ها به نحوی عمل شود که این جایگاه تقویت شده و مسجد نقش آفرینی بیشتری در ارتقای فرهنگ عمومی داشته باشد».


 تاريخ ارسال: 1392/5/30
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.