پرده سینما

جشنواره فیلم ونیز هفتاد سالگی خود را جشن می گیرد

پرده سینما






 

 

 

هفتادمین دوره جشنواره فیلم ونیز یک روز پیش از افتتاح رسمی با نمایش نسخه ترمیم‌شده فیلم کلاسیک دست‌ها روی شهر به کارگردانی فرانچسکو رزی آغاز می‌شود.

 

جشنواره فیلم ونیزبه گزارش خبرآنلاین، دست‌ها روی شهر فرانچسکو روزی امروز سه‌شنبه یک روز پیش از آغاز رسمی جشنواره ونیز و 50 سال پس از آنکه این درام با موضوع حرص و فساد برنده جایزه شیر طلایی جشنواره شد، روی پرده می‌رود.

نسخه ترمیم‌شده فیلم فرانچسکو رزی اولین بار در دنیا بیرون از کاخ جشنواره در میدان کامپو سنت پولو نمایش داده می‌شود. آرشیو فیلم چینه‌تکا ناتسیوناله در ایتالیا عملیات ترمیم دیجیتالی دست‌ها روی شهر را انجام داده است.

دست‌ها روی شهر با بازی راد استایگر به نقش یک بسازبفروش حریص در ناپل پس از جنگ جهانی دوم، چهارمین فیلم بلند رزی بود و جایگاه این فیلمساز ناپلی را به عنوان استاد سبک شبه‌مستند در دنیای فیلمسازی تثبیت کرد.

رزی سال گذشته در جشنواره ونیز جایزه شیر طلای افتخاری یک عمر دستاورد را دریافت کرد. لاکی لوچانو، جسدهای سرشناس، مسیح در ابولی توقف کرد، سه برادر، وقایع‌نگاری یک مرگ از پیش اعلام شده و ارتباط پالرمو از دیگر آثار اوست.

جشنواره چهارشنبه با اولین نمایش جهانی تریلر فضایی جاذبه به کارگردانی آلفونسو کوارون آغاز می‌شود. جرج کلونی و ساندرا بولاک بازیگران اصلی تریلر این فیلم هستند که در بخش خارج از مسابقه لیدو روی پرده می‌رود.

در همان حال که جشنواره ونیز 70 سالگی خود را جشن می‌گیرد، فهرست فیلم‌های بخش‌های مختلف جشنواره تلفیقی جسورانه از آثار جدید فیلمسازان مولف صاحب نام، آثار فیلمسازان تازه‌کار، فیلم‌های موردپسند تماشاگران و فیلم‌های خاص است که در قالب‌های دوبعدی یا سه‌بعدی ساخته شده‌اند.  

آلبرتو باربرا مدیر هنری جشنواره ونیز به ورایتی، گفت: «برای هفتادمین سال تولد جشنواره ونیز نمی‌خواستم جشنواره‌ای برگزار کنم که تنها از خودش تجلیل می‌کند و نگاهش به گذشته است. برای همین گفتم: اجازه بدهید تن به خطر بدهیم. اجازه بدهید نگاهمان به آینده باشد و چند فیلمساز تازه‌کار را کنار نام‌هایی قرار بدهیم که این روزها ستون‌های فیلمسازی هستند.»

تری گیلیام، استفن فریرز، جاناتان گلیزر، کلی رایکارت، کوارون، کیم کی-دوک، آموش گیتای، هایائو میازاکی و جانی آملیو از جمله فیلمسازان محبوب جشنواره‌های سینمایی هستند که امسال تازه‌ترین آثارشان در لیدو در کنار کشف‌های بالقوه، نمایش داده می‌شود.

در مجموع 20 فیلم در بخش مسابقه بین‌الملل برای دریافت جایزه شیر طلای قدیمی‌ترین جشنواره سینمایی دنیا رقابت می‌کنند.

قانون صفر تازه‌ترین فانتری تری گیلیام با بازی کریستوف والتس یکی از این فیلم‌هاست. همین طور زیر پوست جاناتان گلیزر که اولین فیلم او پس از 9 سال است. جیمز فرانکو بازیگر نامزد اسکار در مقام کارگردان فرزند خدا را به ونیز می‌آورد، فیلمی که با اقتباس از کتاب کورمک مکارتی ساخته شده است.

فیلومنا به کارگردانی استفن فریرز با بازی جودی دنچ، جو ساخته دیوید گوردون گرین با بازی نیکلاس کیج، مستند معلوم نامعلوم: زندگی و دوران دانلد رامسفلد به کارگردانی ارول موریس، حرکت‌های شبانه ساخته کلی رایکارت با بازی جسی آیزنبرگ و داکوتا فانینگ و پارک‌لند ساخته پیتر لندزمن به تهیه‌کنندگی تام هنکس، از دیگر فیلم‌های بخش مسابقه بین‌الملل هستند.

هایائو میازاکی استاد انیمیشن ژاپنی، معروف‌ترین فیلمساز بین‌المللی حاضر در جمع رقبای جایزه شیر طلایی جشنواره ونیز است. باد، شدید می‌وزد تازه‌ترین ساخته او برای اولین بار در سطح بین‌المللی در لیدو نمایش داده می‌شود. از سوی دیگر،  زاویه دولان فیلمساز کانادایی با تام در مزرعه برای اولین بار در لیدو رقابت می‌کند.

کیم کی دوک فیلمساز کره‌ای که پارسال با فیلم پی‌یتا جایزه شیر طلای جشنواره ونیز را برد، امسال فیلم Moebiu را در بخش خارج از مسابقه دارد.

کانیون‌ها ساخته پل شریدر فیلمساز آمریکایی، تریلر Locke ساخته استیون نایت (نویسنده قول‌های شرقی) با بازی تام هاردی و فیلم ژاپنی نابخشوده به کارگردانی لی سانگ-‌ایل با بازی کن واتانابه که بازسازی فیلم کلینت ایستوود است، از دیگر فیلم‌های بخش خارج از مسابقه هستند.

از ایران هم فیلم ماهی و گربه به کارگردانی شهرام مکری با بازی بابک کریمی و سعید ابراهیمی‌فر در بخش مسابقه افق‌ها رقابت می‌کند. این فیلم ماجرای گروهی دانشجوست که در جریان سفر به شمال کشور و حضور در یک اردو درگیر اتفاقات عجیبی می‌شوند.

برناردو برتولوچی فیلمساز مولف ایتالیایی و سازنده فیلم‌هایی چون دنباله‌رو، آخرین تانگو در پاریس و آخرین امپراتور، رئیس هیئت داوران بخش مسابقه بین‌الملل است.

برگزارکنندگان جشنواره ونیز همچنین از سه فیلمساز کهنه‌کار تقدیر می‌کنند. ویلیام فریدکین کارگردان فیلم‌هایی چون رابط فرانسوی و جن‌گیر جایزه شیر طلای یک عمر دستاورد را دریافت می‌کند. نسخه ترمیم‌شده تریلر ساحر (1977) به کارگردانی او نیز در لیدو روی پرده خواهد رفت.

اتوره اسکولا دیگر فیلمساز مولف ایتالیایی هم جایزه افتخار فیلمساز را دریافت می‌کند. این جایزه ششم سپتامبر (15 شهریور) در همان روزی که برگزارکنندگان جشنواره به تقدیر از فدریکو فلینی فیلمساز فقید ایتالیایی اختصاص داده‌اند، به او اعطاء می‌شود.

همچنین Che Strano Chiamarsi Federico تازه‌ترین ساخته اسکولا که درباره 50 سال دوستی او با فلینی است، همزمان با بیستمین سال درگذشت فلینی برای اولین بار در دنیا در لیدو روی پرده می‌رود.

چهار فیلم اسکولا شامل یک روز خاص (1977) با بازی سوفیا لورن و مارچلو ماسترویانی، زنده‌باد ایتالیا (1977)، مجلس رقصLe Bal») تولید 1983 و خانواده (1987) نامزد اسکار بهترین فیلم خارجی‌زبان بودند.

برگزارکنندگان جشنواره در عین حال با اعطاء جایزه پرسول از آندری وایدا کارگردان و فیلمنامه‌نویس لهستانی تقدیر می‌کنند. وایدا جایزه خود را پنجم سپتامبر (14 شهریور) دریافت می‌کند و همان روز تازه‌ترین فیلم او «والسا، مرد امید» در بخش خارج از مسابقه روی پرده می‌رود.

چهار فیلم وایدا شامل سرزمین موعود 1976، خدمتکاران ویلکو 1979، مرد آهنین و کاتین 2007 نامزد اسکار بهترین فیلم خارجی‌زبان شدند. سال 2000 برای خدمات خود به دنیای سینما یک جایزه اسکار افتخاری گرفت.

برگزارکنندگان جشنواره ونیز همچنین هفتاد سالگی جشنواره را با نمایش 70 فیلم کوتاه درباره آینده دنیای فیلمسازی جشن می‌گیرند. برتولوچی، پل شرایدر، شکار کاپور، آپیچاتپونگ ویراستاکول، عباس کیارستمی، والتر سالس و مونت هلمان از جمله فیلمسازانی هستند که در این برنامه مشارکت دارند.

مدت زمان هر فیلم بین 60 تا 90 ثانیه است. برگزارکنندگان جشنواره ونیز عنوان آینده دوباره‌پرشده را برای برنامه خود انتخاب کرده‌اند. این برنامه نوعی ادای احترام به قدیمی‌ترین جشنواره سینمایی دنیا همین‌طور بازتابی از آینده سینما از نگاه هنری هر یک از شرکت‌کنندگان در این بخش است.

هفتادمین دوره جشنواره فیلم ونیز 28 اوت تا 7 سپتامبر (6 تا 16 شهریور) برگزار می‌شود.


 تاريخ ارسال: 1392/6/5
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.