پرده سینما

سال 1388 سالی تلخ برای هنرمندان ایرانی/ 56 هنرمند در سال 88 به دیار باقی شتافتند

پرده سینما

  

 

 

 

 

 

 

 

 

سال 88 سال ازدست رفتن نام‌های بسیاری بود..ریاحی، سحابی، مشكاتیان، پایور، پروانه، جلالی، داد، لایق و ایوبی، شباویز و ...

سال 88 از سالهایی بود كه به اهل هنر وفادار نبود. حوزه سینماو تئاتر 24 هنرمند، موسیقی 15 موسیقدان، هنرهای تجسمی 9 هنرمند و ادبیات 8 هنرمند را ازدست داد. افرادی كه جای خالی آنها را شاید تا پایان یك دهه آینده نیز نتوان پر كرد.

به گزارش ایلنا، در سال 88، 56 هنرمند در رشته‌های موسیقی، سینما و تئاتر، تجسمی و ادبیات؛ از دنیا رفتند. یك حساب سرانگشتی از درگذشت 4 هنرمند در هر ماه حكایت دارد كه در این میان سهم سینما از همه بیشتر بوده است. درمیان متوفایان سال 88، 5 بازیگر و 6 كارگردان وجود دارد.

 

-درگذشتگان سینما، تئاتر و تلویزیون:

 

خوش یمن نبودن سال 88 از همان روزهای ابتدای سال هویدا شد. در اولین روز فروردین 88 جمشید فرحی (فیلمبردار قدیمی سینما) بر اثر سكته مغزی درگذشت.

چند روزی از درگذشت جمشید فرحی نگذشته بود كه در سوم فروردین اردشیر كشاورزی (خالق آثاری همچون هادی و هدا) بر اثر بیماری سرطان ریه در سن 63 سالگی از دنیا رفت. اردشیر كشاورزی در طول عمر خود؛ خالق آثار بسیاری بود كه خاطرات زیادی را برای كودكان دهه 60 و 70 به جا گذاشته است.

میانه‌ی اردیبهشت سال88 زمانی بود كه یكی از بهترین بدلكاران سینمای ایران ازمیان جامعه هنری رخت بربست. پیمان جلالی ابدی كه برای بدلكاری در یكی از فیلم‌های سینمایی به نام چشم‌های نامحسوس حاضر شده بود؛ بر اثر یك سانحه در سن 36 سالگی درگذشت.

خرداد ماه سال 88 نیز با درگذشت یك بازیگر پیشكسوت سینما و تلویزیون آغاز شد. پروین (بتول) سلیمانی (بازیگر سینما و تلویزیون) كه سالها از بیماری رنج می‌برد، 11 خردادماه به علت تومور بدخیم مغزی پس از یك ماه بیهوشی درگذشت. سلیمانی در سال 1301 در تهران متولد شد. بازی در تئاتر را از سال 1323 و همچنین بازی در سینما را از سال 1331 با گلنسا به كارگردانی سرژ آزاریان شروع كرد.

اما خرداد 88 برای جامعه دوبله ایران ماه خوبی نبود و با ازدست رفتن فاطمه ابولقاسم تبریزی (مهین بزرگی) جامعه دوبله یكی از بهترین دوبلوران خود را ازدست داد. مهین بزرگی كه در 23 خرداد سال 88 درگذشت، فعالیت خود در دوبله را از سال 1335 آغاز كرد و دوبله بسیار از آثار سینمایی و تلویزونی را انجام داده بود.

تابستان سال 88 با رفتن فرخ لقا هوشمند ازمیان جامعه هنری آغاز شد. هوشمند در سال ۱۳۱۰ در رشت به دنیا آمد. بازی در تئاتر را از سال ۱۳۲۴آغاز و تا سال ۱۳۳۵ در گیلان ادامه داد. سپس در تهران تا سال ۱۳۴۲ ادامه كار داد و با بازی در سینما در سال ۱۳۳۶ با ایفای نقش کوتاهی در نردبان ترقی با همکاری پرویز خطیبی دوره تازه كاری خود را آغاز کرد. سرانجام او در تاریخ ۲۲ تیر ۱۳۸۸پس از ۳۲ روز بستری به دلیل عارضه‌ مغزی درگذشت.

مرداد سال 88 زمانی بود كه سیف‌الله داد (كارگردان سینما و معاون سینمایی دوره خاتمی) درگذشت. سیف الله داد كه متولد سال 1334 در خرمشهر بود، بنیان‌گذار موسسه سینمایی «سینافیلم» بود. وی همچنین بین سال‌های ۱۳۷۴ تا سال ۱۳۷۶ ریاست هیئت مدیره خانه سینما را برعهده‌داشت. داد، معاون امور سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از سال ۱۳۷۶ تا سال ۱۳۷۹ بود که برخی این دوره را دوران طلایی سینمای ایران می‌دانند. داد در سن ۵۴ سالگی در ۶ مرداد ۱۳۸۸ در بیمارستان مهر تهران درگذشت. او كارگردانی آثار تاثیرگذاری همچون كانی مانگا و بازمانده را دارد. هرچند سیف الله داد در زمان انتخابات از نامزد اصلاح طلبان حمایت كرده بود اما در زمان فوت وی، بسیاری از چهرهای اصولگرا نیز حاضر بودند.

مهدی اباسلط (كارگردان جوان سینمای ایران) نیز هنرمندی بود كه در مرداد سال 88 درگذشت. اباسلط که متولد 28 آذرماه سال 1360 و دانش‌آموخته‌ سینما بود؛ به تازگی نمایشنامه سادگی منو ببخش کیارستمی را به چاپ رسانده بود و فیلم‌های خنگ‌آباد، بچه‌های خیابان و مسعود کیمیایی عاشق را در کارنامه داشت. مراسم تشیع پیكر مهدی اباسلط ازجمله مراسم‌هایی بود كه به دلیل عدم اطلاع‌رسانی صحیح، بسیار مختصر برگزار شد.

پاییز سال 88 فصلی بود كه بیشترین خزان را برای اهالی سینما داشت. در پاییز سال 88 هنرمندانی همچون مهدی نوربخش (كارگردان و مدیرتولید سینما) درگذشت. نیكو خردمند ( دوبلور، و بازیگر سینما)، جمشید لایق (بازیگر سینما و تئاتر)، مسعود رسام (كارگردان سینما)، امیر قویدل (كارگردان سینما)، عباس شباویز (تهیه‌كننده سینما) از جمله هنرمندانی بودند كه در این خزان ازمیان جامعه هنری رفتند.

نیكو خردمند بازیگر سینما كه متولد كه 5 آبان 1311 است فعالیت هنری‌اش از سال ۱۳۳۷ با گویندگی در رادیو شروع شد. وی گویندگی فیلم را در سال ۱۳۳۹ آغاز کرد و گوینده نقش‌های کلودیا کاردیناله، آوا گاردنر، الیزابت تیلور، فخری خوروش، ایرن، کتایون و ... بوده ‌است. او گوینده نمایش‌های رادیویی برنامه دوم رادیو از سال ۱۳۴۲ تا سال ۱۳۴۷ و همچنین مجری برنامه معرفی تئاتر در تلویزیون در سال ۱۳۵۱ بود. فعالیت سینمایی او با بازی در فیلم پرده آخر (واروژ کریم مسیحی) در سال ۱۳۶۹ شروع شد. خردمند در طول دوران بازیگری خود برای حضور در فیلم‌هایی همچون بازیچه و پرده آخر برنده سیمرغ بلورین جشنواره فیلم فجر شد. خردمند حدود ساعت ۴ بامداد ۲۶ آبان ۱۳۸۸، در سن ۷۷ سالگی و در بیمارستان ابن سینای تهران درگذشت.

جمشید لایق كه موفق به دریافت درجه دكترا از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شده بود در سال ۱۳۱۰ در یکی از محله‌های قدیمی تهران زاده شد. او پس از دریافت مدرک دیپلم ادبی و دیپلم از هنرستان هنرپیشگی؛ در سال ۱۳۳۲ به گروه هنر ملی پیوست. او از سال ۱۳۳۳ تا ۱۳۳۴ دوره بازیگری و کارگردانی تئاتر را در آمریکا گذراند. پس از بازگشت به ایران در سال ۱۳۳۸ در اداره هنرهای دراماتیک به‌کار مشغول شد. لایق در سال ۱۳۵۳ در مقطع لیسانس رشته کارگردانی و بازیگری در دانشگاه تهران به تحصیل پرداخت. او در ایران و دیگر کشورهای دنیا با گروه‌های هنری مختلفی همکاری کرد. وی همچنین در دانشگاه آزاد اسلامی تدریس می‌کرد. جمشید لایق در سن ۷۸ سالگی، پس از یک ماه اقامت در مرکز قلب تهران، در شامگاه پنجشنبه ۲۱ آبان سال ۱۳۸۸ به دلیل ایست قلبی درگذشت. ازجمله آثار لایق در حوزه سینما و تئاتر می‌توان به نقش آفرینی در فیلم‌هایی همچون سگ كشی، هزاردستان، كفش‌های میراز نوروز و دایره مینا اشاره كرد.

مسعود رسام (كارگردان سینما و تلویزیون) كه یكی از پرمخاطب‌ترین آثار تلویزیونی را كارگردانی و تهیه كرده بود در دهه اول آبان از دنیا رفت. رسام كه متولد سال 1336 در تهران بود در تهیه مجموعه تلویزیونی خانه سبز و دیگر فیلم‌ها همکاری نزدیکی با بیژن بیرنگ داشت. رسام فارغ‌التحصیل مدرسه عالی تلویزیون و سینما بود. اولین فعالیت‌های رسام در زمینه‌های تئأتر و تلویزیون درسال ۱۳۵۸ آغاز شد. رسام در تاریخ نهم آبان ماه ۱۳۸۸ در بیمارستان لاله تهران درپی بیماری سرطان خون درگذشت.

امیر قویدل (كارگردان سینما) نیز از دیگر هنرمندان متوفی در آبان ماه سال 88 بود. قویدل در سال ۱۳۲۶ در مشهد به دنیا آمد. نخستین فعالیت سینمایی او، فیلم‌نامه‌نویسی و دستیاری کارگردان در فیلم مرگ در باران (ساموئل خاچیکیان) بود. قویدل در برخی دیگر از فیلم‌های خاچیکیان مانند اضطراب و کوسه جنوب نیز دستیار بود. او سال‌ها به عنوان مشاور کارگردان، نویسنده، و طراح صحنه در سینما فعالیت داشت. او در سال‌های نخستین پس از انقلاب ۱۳۵۷ نسبتا پرکار بود و فیلم‌هایی همچون خونبارش، برنج خونین، سردار جنگل و ترن را کارگردانی کرده بود. قویدل در ظهر روز یکشنبه، ۱۷ آبان به علت بیماری کبدی در بیمارستان پارسیان تهران درگذشت.

عباس شباویز (تهیه‌كننده سینما) نیز كه آخرین اثر هنری وی حضور در فیلم مستند قیصر؛ چهل سال بعد بود در یكی از روزهای آبان ماه درگذشت.

محسن آراسته نیا (بازیگر)، علی خدابخشی (بازیگر) ، مسعود جلالی نژاد (مستند ساز)، احمد احمدپور پیرسرایی (صدابردار سینما)، غلامرضا خضوعی (تدوینگر سینما)، شهیندخت بهزادی (طراح صحنه)، مسعود شكوتی كلاقچی (فیلمنامه‌نویس)، منصور غزنوی (گوینده رادیو) و محمد هاشمی آستانه (سردبیر رادیو) ازجمله هنرمندان دیگری بودند كه در سال 88 ازمیان جامعه هنری سینما تلویزیون و تئاتر رخ بربستند.

 

-درگذشتگان موسیقی:

 

در سال 88 برای عرصه موسیقی نیز سال خوبی نبود. 14 هنرمند عرصه موسیقی در این سال از دنیا رفتند.

اقدس خاورى كه او را با نام هنرى «خاطره پروانه» مى شناسیم، در سال ۱۳۰۸ (۱۹۲۹) در تهران و در خانواده‌اى اهل هنر زاده شد. مادر او، پروانه، خواننده معروف سال‌هاى نخستین قرن جارى بود كه علاوه بر صداى خوش غمگنانه‌اى كه داشت، با نواختن نیز بیگانه نبود. ویولن را از حسین خان اسماعیل زاده و سه تار را از رضاقلى خان نوروزى آموخته بود. او پس از آشنائى با حبیب سماعى ( استاد سنتور) با چم و خم این ساز نیز آشنا شده بود. پروانه شوربختانه در جوانى به بیمارى سل درگذشت و خاطره‌ی دو ـ سه ساله را تنها گذاشت. خاطره مى‌گوید نخستین بار با موسیقى از طریق صفحات آواز مادر آشنا شده است. خاطره پروانه که از سال گذشته به دلیل شکستگی استخوان پا در بستر بیماری به سر می‌برد، پس از تحمل هشت ماه بیماری، ساعت ۴:۳۰ بامداد روز چهارشنبه ۱۵ آبان ۱۳۸۷ در سن ۷۹ سالگی در منزل خود بر اثر ایست قلبی درگذشت.

پرویز مشکاتیان آهنگساز، موسیقی‌دان، نوازنده سرشناس سنتور، استاد دانشگاه و پژوهشگر نامی ایران) بود. مشكاتیان؛ كار هنری خود را در شش سالگی با پدرش، مرحوم حسن مشكاتیان كه استاد سنتورنوازی و آشنا با ویولن و سه‌تار بود، آغاز كرد. او، ردیف میرزا عبدالله را نزد نورعلی برومند و داریوش صفوت و مبانی موسیقی ایرانی را نزد اساتیدی چون محمدتقی مسعودیه، عبدالله دوامی، سعید هرمزی و یوسف فروتن فراگرفت. او كار سنتورنوازی خود را به شیوه رسمی در مركز حفظ و اشاعه موسیقی آغاز كرد و در این زمینه بسیار موفق كار كرد و كارهای بزرگ فراوانی را در زمینه آهنگسازی وسنتورنوازی به ویژه تكنوازی انجام داد. وی در آزمون موسیقی باربد كه به ابتكار نورعلی برومند برگزار می‌شد، به همراه پشنگ كامكار مشتركاً جایگاه نخست را به دست آورد. مشكاتیان از سال 58 تا سال 67 با محمدرضا شجریان همكاری داشت كه نتیجه این همكاری، آثار ماندگاری چون بیداد، آستان جانان، سِرّ عشق، نوا و دستان بود. مشكاتیان 30 شهریور 1388 درگذشت .

فرامرزپایور دیگر هنرمند عرصه موسیقی بود كه در 18 آذر 88 درگذشت. پایور در ۲۱ بهمن سال ۱۳۱۱ در تهران به دنیا آمد. پدرش علی پایور، هنرمند نقاش و استاد زبان فرانسه در دانشگاه تهران و پدربزرگش مصورالدوله، نقاش چیره‌دست دوره قاجار بود که با نواختن ویولن، سنتور و سه‌تار آشنایی داشت. پایور از سال ۱۳۳۳، فعالیت خود را در وزارت فرهنگ و هنر وقت و از سال ۱۳۳۷ تدریس سنتور را در هنرستان عالی موسیقی ملی آغاز کرد. او اولین سنتورنوازی بود که روی سنتور، نواسازی می‌کرد و تنها درپی بداهه‌نوازی نبود. به بیان دیگر، اولین آهنگ‌سازی بود که ساز تخصصی او، سنتور بود

پایور در طول سال‌ها با هنرمندانی همچون عبدالوهاب شهیدی، استاد شجریان، محمود خوانساری، احمد ابراهیمی، خاطره پروانه، سیما بینا، نادر گلچین، سروش ایزدی، شهرام ناظری، حمیدرضا نوربخش و علی رستمیان. همكاری داشت

شهریار فر یوسفی، سیدغلامرضا دبیری، مصطفی گرگین‌زاده، محمدرضا مقدم راد، سیدمحمد نجم‌الدین، سیدمحمد میرفخرایی، رامیتن مجاهدنیا، سیدحسن شجاع مداحی، حسن یوف زمانی، فرمان بهبود، هوشنگ زهتاب، حسین صبحدل و سیمین آقارضی درمنی ازجمله دیگر هنرمندان عرصه موسیقی بودند كه در سال 88 درگذشتند.

 

-درگذشتگان ادبیات:

 

در سال 88 ، 7 نویسنده درگذشتند: نویسندگانی همچون محمد ایوبی‌فر ، محمدامین ریاحی، مهدی آذریزدی، اسماعیل فصیح، محمود شاهرخی، بیژن ترقی، مهدی سحابی، خسرو خورشیدفر و سیدرضا سیدحسینی ازجمله درگذشتگان ادبیات بودند.

 

-درگذشتگان هنرهای تجسمی:

در بخش هنرهای تجسمی نیز هنرمندانی همچون منصور خاكسار، نورالدین فریور، آیت‌الله نجومی، بهجت صدر، بهمن جلالی، پرویز ملكی، محمدامین میرفندرسكی و محسن ابراهیم درگذشتند.

 

 

 


 تاريخ ارسال: 1388/12/18
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.