پرده سینما

ذاکر: زبان پوستر جشنواره فیلم کودک بین‌المللی است

پرده سینما






 

 

 

طراح پوستر امسال جشنواره فیلم کودکان و نوجوانان گفت: سینما و گرافیک دارای زبان جهانی هستند و اگر نوشته‌ها از پوستر جشنواره حذف کنیم، هر کسی با هر فرهنگ و آداب و رسومی، می‌تواند با آن ارتباط برقرار کند. امیدوارم پوستر ما بتواند با مخاطب خارجی نیز ارتباط برقرار کند و بین‌المللی باشد.

 

پوستر جشنواره فیلم کودکبه گزارش سایت پرده سینما طاها ذاکر طراح و گرافیست در گفتگو با ستاد خبری جشنواره بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان، گفت: من پوستر جشنواره را به یک معادله چند مجهولی تشریح می‌کنم. هر پوستری باید پیامی را منتقل کند و ما نیز در طراحی پوستر جشنواره فیلم کودک از این رویکرد تبعیت کردیم با این تفاوت که امسال پیام‌های موجود در پوستر کمی بیشتر از پیش بودند.

وی با اشاره به نقش و تأثیرگذاری مجید برزگر به‌عنوان دبیر هنری جشنواره، افزود: مخاطب پوستر جشنواره فیلم کودک و نوجوان، علاوه بر این دو گروه سنی، بزرگسالان (فیلمسازان، نویسندگان و منتقدان سینمایی و البته خانواده‌ها) نیز هستند. این در حالی است که فاصله بین سلیقه کودکان و نوجوانان زیاد است، یعنی طرحی که برای کودکان ارائه می‌شود اصلاً مورد قبول نوجوانان نیست و برعکس فهم کاری که برای نوجوانان انجام می‌شود برای کودکان سخت خواهد بود. از طرفی جشنواره در اصفهان برگزار می‌شود و ما می‌بایست در پوستر جشنواره نیز ارتباطی مفهومی با این شهر تاریخی و باستانی برقرار می‌کردیم. همچنین با توجه به این که جشنواره بیست و هفتم مزین به نام حضرت محمد(ص) به عنوان پدر آسمانی کودکان دنیاست، باید نشانه‌ای از این موضوع را در پوستر ارائه می‌کردیم.

وی در ادامه گفت: هر کدام یک از این موارد می‌توانند پوستری جدا برای خودشان داشته باشند اما ما باید تمام این مفاهیم را در یک پوستر نشان می‌دادیم و به همین دلیل زمان زیادی را به ایده‌پردازی و طراحی اولیه اختصاص دادیم.

ذاکر گفت: وقتی پوستر دوره‌های قبل جشنواره را دیدم تلاش کردم از عناصر شاخصی که در همه آن‌ها تکرار شده بود (مثل نگاتیو فیلم) استفاده نکنم. من سینما را تعداد فریمی می‌بینم که در ثانیه از جلوی چشمان مخاطب رد می‌شود. درواقع سینما یک مدیوم تصویری زمان محور است و ما نمی‌توانیم زمان را از سینما حذف کنیم. به همین دلیل تلاش کردم با ایجاد شکست‌هایی در تصویر کودک در حال بازی، بتوانم این واقعیت را که ما درباره سینما صحبت می‌کنیم به مخاطب انتقال دهم. همچنین از آنجا که خط‌ نوشته محمد(ص) با خط کوفی به نگارش درآمده، فکر کردم شاید بهتر باشد به  معماری ورود داشته باشم و از معماری در پس زمینه پوستر استفاده کردیم. البته مشخص نیست این معماری متعلق به کدام شهر است اما حال و هوای اصفهان را منتقل می‌کند.

طراح پوستر جشنواره کودک در ادامه گفت: یکی دیگر از عناصر این پوستر، پروانه به عنوان نماد جشنواره است. پروانه‌های رنگی، کودک در حال دویدن را که ریل فیلم در دست دارد احاطه کرده‌ و بدین شکل، از این بعد نیز حرکت در پوستر جشنواره وجود دارد.

وی درباره رنگ پوستر جشنواره، گفت: این پوستر دو رنگ دارد. استفاده از رنگ طلایی در پوسترهای چاپی برای انتقال معنویت مورد نظر است اما دیگر رنگ‌های پوستر را برای جذب بیشتر مخاطب اصلی جشنواره یعنی کودکان و نوجوانان به کار بردیم. همچنین رنگ‌ها در پایین صفحه به صورت ترکیب رنگ‌های کالربار است که در سینما و تلویزیون استفاده می‌شود.

ذاکر با اشاره به جنبه‌های بین‌المللی پوستر جشنواره بیست و هفتم فیلم کودک، توضیح داد: از آنجا که می‌توان نشانه‌هایی از سینما و کودکان را در این پوستر یافت، این کار برای تمام فرهنگ‌ها در سراسر دنیا قابل درک است. سینما و گرافیک دارای زبان جهانی هستند و اگر نوشته‌ها را حذف کنیم همه افراد با هر فرهنگ و آداب و رسومی، می‌توانند با آن ارتباط برقرار کنند. امیدوارم پوستر ما بتواند با جامعه خارج از ایران نیز ارتباط برقرار کرده و بین‌المللی باشد.

ذاکر ادامه داد: تفاوتی میان یک پوستر بومی و جهانی نمیبینم. معتقدم اگر طراحی حرفه‌ای داشته باشیم می‌توانیم اثری مورد پستند داخل و خارج ارائه دهیم. البته باید تعریف درستی از بومی بودن داشته باشیم. اگر منظور از بومی بودن یک پوستر، صرفا استفاده طراح از نقوش سنتی است من چنین تعریفی را از بومی بودن قبول ندارم بلکه دیدگاه یک طرح است که آن را به فرهنگ یک کشور وصل می‌کند. من هم همیشه سعی می‌کنم با زبان گرافیک حرف بزنم. 

به گفته وی هنر بصری دستور زبانی متفاوت دارد و اگر کسی بخواهد آن را تنها به صورت کلام و ادبیات ترجمه کند شکل بصری آن را از بین برده است.

ذاکر با بیان اینکه این جشنواره 14 پوستر جنبی نیز دارد، گفت: اکنون درحال طراحی این پوسترها هستیم. پوسترهایی برای مسابقه فیلمنامه‌نویسی، عکس، بخش بین‌الملل، بزرگداشت‌ها و...همچنین ما به صورت کاملاً گروهی در استودیو تهران و دی مشغول به این کار هستیم و تمام اقلام گرافیکی جشنواره شامل پوسترها، اقلام دیگر تبلیغاتی و کتاب، توسط مازیار تهرانی، سهیل حسینی، بابک بنی‌احمدی، علی شکوری، فریده براتی و من انجام می‌شود.

بیست و هفتمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان با گرامیداشت نام پیامبر اکرم (ص) پدر آسمانی کودکان دنیا از پانزدهم تا نوزدهم مهرماه در اصفهان برگزار خواهد شد.


 تاريخ ارسال: 1392/6/17
کلید واژه‌ها:

نظرات خوانندگان
>>>هامون باز:

چقدر پوستر خوبیه

0+0-

سه‌شنبه 20 خرداد 1393




فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.